استفاده از جی پی اس چه نقشی در کنترل ترافیک دارد

31 فروردین ، 1401
گروه تحقیقاتی وایزر

جی پی اس یا سیستم موقعیت‌یاب جهانی ابزاری است که برای پیدا کردن موقعیت مکانی اشیا، حیوانات و انسان‌ها  استفاده می‌شود. این ابزار علاوه بر ردیابی، برای استفاده‌های علمی، نظارت و همچنین مدیریت در بخش‌های مختلف هم به کار می‌رود. یکی از حوزه‌هایی که استفاده از جی پی اس در آن نقش موثر دارد، کنترل ترافیک است.

GPS در مدیریت ترافیک به عنوان ابزاری برای جمع آوری داده‌ها استفاده می‌شود که سرعت و مختصات مکانی خودروها را در زمان‌های خاص و دقیق نشان می‌دهد. در این مطلب می‌خواهیم بیشتر به این موضوع بپردازیم و بررسی کنیم که استفاده از جی پی اس چه نقشی در کنترل ترافیک دارد؟ با ما در وایزر همراه باشید.

مزایای استفاده از جی پی اس در کنترل ترافیکمزایای استفاده از جی پی اس در کنترل ترافیک

جی پی اس چیست و چه کاربردی دارد؟

پیش از آن که به این موضوع بپردازیم که جی پی اس چه نقشی در کنترل ترافیک دارد، بهتر است ابتدا نگاهی مختصر به تعریف و کاربرد جی پی اس داشته باشیم. GPS مخفف عبارت Global Positioning System به معنای سیستم موقعیت‌یاب جهانی است.

در واقع جی پی اس یک سیستم ناوبری رادیویی مبتنی بر فضا است که داده‌های موقعیت سه بعدی، سرعت، مکان و زمان را در سراسر جهان، در همه شرایط آب و هوایی، برای کاربران نظامی و غیرنظامی فراهم می‌کند. این سیستم عمدتاً برای اهداف نظامی توسعه یافته است، اما اخیراً جمعیت کاربران غیرنظامی به طور قابل توجهی بیشتر از کاربران نظامی است و بسیاری از افراد برای امور روزمره از جمله تامین امنیت خودرو، کودکان، سالمندان و حیوانات خانگی از آن استفاده می‌کنند.

کاربرد جی پی اس به طور کلی به 5 دسته اصلی تقسیم می‌شود:

  • کاربرد مکانی - تعیین موقعیت
  • کاربرد ناوبری - رفتن از یک مکان به مکان دیگر
  • کاربرد ردیابی - نظارت بر حرکت جسم یا شخصی و ارسال اطلاعات
  • کاربرد نقشه برداری – ایجاد نقشه‌های شهری در سراسر جهان
  • زمان بندی - ارائه زمان‌بندی دقیق در سراسر دنیا

از صنعت معدن، هوانوردی و کشاورزی گرفته تا استفاده‌های دریایی و دفاعی و روزمره، فناوری جی پی اس کاربردهای بسیار گسترده‌ای دارد. این روزها، همه از جمله پزشکان، دانشمندان، کشاورزان، سربازان، خلبانان، کوهنوردان، رانندگان، ملوانان، ماهی‌گیران، ورزشکاران و بسیاری دیگر از اقشار جامعه از سیستم‌های GPS به روش‌های مختلف استفاده می‌کنند تا انجام کار خود را آسان‌تر و ایمن‌تر سازند.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای جی پی اس، استفاده از آن در خودروها هم برای موقعیت‌یابی و هم برای ردیابی است. این روزها بسیاری از صاحبان خودرو با نصب ردیاب جی پی اس بر روی خودروهای خود، از سرقت آن جلوگیری می‌کنند و امنیت و آرامش را تجربه می‌کنند.

جی پی اس و کاربردهای آن

جی پی اس چگونه کار می‌کند؟

GPS یک نسخه دیجیتالی بسیار دقیق از داده‌های مکانی ارائه می‌دهد. سیستم GPS برای 24 ماهواره در 19320 کیلومتری (تقریباً 12000 مایل) بالای زمین و شیب 55 درجه طراحی شده است. این ماهواره‌ها به طور مداوم موقعیت نسبی، سیگنال‌های زمان‌بندی و سایر اطلاعات خود را ارسال می‌کنند. با ترکیب اندازه‌گیری‌های چهار ماهواره مختلف، کاربرانی که گیرنده‌ جی پی اس دارند، می‌توانند موقعیت سه‌بعدی خود را تعیین کنند.

برای مثال ردیاب‌های جی پی اس را در نظر بگیرید. دستگاه ردیاب روی خودرو یا دیگر وسایل قیمتی نصب می‌شود و یک سیم کارت داخل آن قرار می‌گیرد. این دستگاه با ماهواره‌های تعبیه شده در فضا ارتباط برقرار می‌کند و موقعیت مکانی دقیق خودرو و سرعت آن را در لحظه نشان می‌دهد.

البته موقعیت‌یابی به کمک جی پی اس تنها یکی از کاربردهای ردیاب‌ خودرو است. شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر در مورد کاربردهای ردیاب ماشین، به مقاله انواع کاربردهای ردیاب جی پی اس مراجعه کنید.

پر بازدیدترین مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

مراحل اعلام و پیگیری سرقت خودروی مسروقه

نکات کلیدی در نصب دستگاه ردیاب خودرو وایزر

تفاوت ها و شباهت های اصلی بین رهیاب و ردیاب خودرو

کنترل ترافیک و نظارت بر وضعیت جاده با جی پی اس

کنترل‌ ترافیک مجموعه‌ای از رویه‌ها و سیستم‌های ارتباطی است که به وسایل نقلیه کمک می‌کند تا با خیال راحت از جاده‌ها استفاده کنند و به موقع به مقصد برسند. سیستم کنترل ترافیک شامل علائم و وسایلی است که جهت‌ها، هشدارها یا الزامات خاصی را با یکدیگر ارتباط می‌دهند. با تعداد قابل توجهی از رانندگان، کنترل ترافیک به یک جنبه اساسی از زندگی روزمره تبدیل شده است. یکی از ابزارهای کنترل ترافیک و نظارت بر آن، جی پی اس است.

GPS به عنوان ابزار جمع‌آوری داده‌های اولیه برای نقشه‌برداری از کل شبکه جاده‌ها و علائم ترافیکی استفاده می‌شود. برای جمع‌آوری داده‌ها، از نرم افزار ArcMap استفاده می‌شود و اقدامات لازم برای کنترل ترافیک انجام می‌شود. در ادامه با نقش جی پی اس در کنترل ترافیک بیشتر آشنا می‌شویم.

کنترل ترافیک و نظارت بر وضعیت جاده با جی پی اسکنترل ترافیک و نظارت بر وضعیت جاده با جی پی اس

کاربرد جی پی اس در سیستم‌های مدیریت ترافیک

مهم‌ترین کاربردهای جی پی اس در سیستم کنترل و نظارت بر ترافیک عبارتند از:

ردیابی و مدیریت ناوگان وسایل نقلیه

مالک یک شرکت حمل‌و‌نقل که اتومبیل‌های زیادی در اختیار دارد، با استفاده از روش‌های سنتی نمی‌تواند تمامی خودروها را مدیریت کند. به همین دلیل، مدیران ناوگان از ردیاب جی پی اس بر روی خودروهای سازمانی استفاده می‌کنند و به کمک آن موقعیت خودرو را تعیین می‌کنند.

مدیر ناوگان به کمک ردیاب جی پی اس، نزدیک‌ترین خودروها را به محل خدمات‌رسانی اعزام می‌کند، مسیرهای کوتاه را به راننده معرفی می‌کنند و با تعمیر و نگهداری پیشگیرانه از خراب شدن خودرو در طول مسیر و ایجاد ترافیک جلوگیری می‌کند. بنابراین، با نصب ردیاب جی پی اس و استفاده از نرم‌افزار مدیریت ناوگان، مدیریت و کنترل وسایل نقلیه یک شرکت حمل و نقل آسان‌تر می‌شود و امکان مدیریت آسان‌تر ترافیک نیز فراهم می‌شود.

اطلاعات در مورد زمان رسیدن به مقصد

جی پی اس به عنوان یک ابزار جمع‌آوری داده، اطلاعاتی را در مورد زمان مورد انتظار برای رسیدن خودروهای خاص در نقاط خاص ارائه می‌دهد. این ویژگی تضمین می‌کند که مدیران ناوگان حمل‌ونقل عمومی، مانند تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها، اطمینان پیدا کنند که وسیله نقلیه به موقع به مقصد می‌رسد و اگر تاخیری به وجود بیاید، با بررسی علت، برای رفع آن تلاش کنند. هدف این اطلاعات رفع مشکلاتی است که باعث تاخیر در ارائه‌ی خدمات جاده‌ای می‌شود و ترافیک را به همراه دارد.

ناوبری در خودرو

فناوری جی پی اس در خودروهای امروزی ضروری است زیرا مسیرهایی را در اختیار رانندگان قرار می‌دهد که ناوبری آن‌ها را آسان می‌کند. برای هر سیستم ناوبری داخل خودرو، GPS مورد نیاز است زیرا به راحتی کاربر را از یک مکان به مکان دیگر هدایت می‌کند.

کاربرد ناوبری جی پی اس به خصوص برای تاکسی‌های اینترنتی اهمیت دارد. به کمک رهیاب جی پی اس، راننده کم‌ترافیک‌ترین و کوتاه‌ترین مسیر را برای رسیدن به مقصد انتخاب می‌کند و به این ترتیب از ایجاد ترافیک بیشتر جلوگیری می‌کند.

نظارت بر ترافیک

تقریباً تمامی شهرهای بزرگ و صنعتی در سراسر جهان با ازدحام ترافیکی مواجهند و مردم این شهرها نیز به دنبال راه‌هایی برای کاهش یا مهار این معضل هستند. در اینجاست که گیرنده جی پی اس برای کنترل ترافیک به کمک شهروندان می‌آید.

سرعت ترافیک بر کیفیت ترافیک تاثیرگذار است و موجب می‌شود که ترافیک روان یا ترافیک سنگین به وجود آید. پلیس راهنمایی و رانندگی برای کنترل سرعت ترافیک، تمامی جادّه‌های شهری را بر اساس کارکردشان طبقه‌بندی کرده است و برای هر جادّه سرعت خاص آن تعریف شده است. برای مثال برای جادّه‌های بیرون شهری سرعت 60 کیلومتر در ساعت و برای مناطق مسکونی شهری سرعت 30 کیلومتر در ساعت تعیین شده است.

نظارت بر ترافیک به کمک GPS امکان‌پذیر است و داده‌های اطلاعاتی مهم مانند جهت جریان ترافیک و سرعت وسایل نقلیه در سیستم الکترونیک کسب اطلاعات جغرافیایی (GIS) به دست می‌آید. برای نظارت بر ترافیک در مدیریت ترافیک شهری از سیستم یکپارچه   GPS-GISاستفاده می‌شود. جی پی اس تضمین می‌کند که همه وسایل نقلیه به راحتی نظارت می‌شوند و بنابراین مدیریت ترافیک آسان‌تر خواهد شد.

کاربرد جی پی اس در کنترل ترافیککاربرد جی پی اس در کنترل ترافیک

سیستم‌های کمک راننده هوشمند

سیستم‌های کمک راننده هوشمند (ADAS) مجموعه‌ای از سخت‌افزارها و نرم افزارها هستند که به بهبود سطح امنیت راننده در زمان رانندگی کمک می‌کنند و به این ترتیب از وقوع تصادف‌های جادّه‌ای، و به تبع آن ترافیک، می‌کاهند. سیستم های کمک راننده هوشمند شامل تکنولوژی‌های پیشرفته از جمله جی پی اس (GPS)، هوش مصنوعی (AI) و اینترنت اشیا (IoT) می‌شوند.

جمع‌آوری داده‌ها

فناوری GPS در سیستم های حمل‌ونقل معمولاً برای ارائه اطلاعات در مورد مکان دقیق وسایل نقلیه استفاده می‌شود. علاوه بر این، اطلاعاتی را در مورد مکان تابلوهای کیلومترشمار و علائم راهنمایی و رانندگی نیز جمع‌آوری می‌کند و با ارائه‌ی آن‌ها، به پلیس در کنترل ترافیک کمک می‌کند.

شناسایی محل تصادف

خودروهایی که به دلیل تصادف، در جادّه و بزرگراه‌ها مسیر حرکت را بسته‌اند و باعث ترافیک شده‌اند، به راحتی با استفاده از GPS ردیابی می‌شوند و امدادرسانی فوری صورت می‌گیرد. همین ویژگی باعث کاهش میزان ترافیک‌های ناشی از تصادف می‌شود.

کلام پایانی

کنترل ترافیک و نظارت بر جاده‌ها در محیط شهری را می توان به طور موثر با استفاده از جی پی اس مدیریت کرد. جی پی اس کاربردی‌ترین و بهترین تکنولوژی برای جمع‌آوری داده‌های مکانی، زمانی و سرعت است و به کاهش حجم خودروها در جادّه و کنترل ترافیک کمک می‌کند.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE