مراحل اعلام و پیگیری سرقت خودروی مسروقه

27 دی ، 1402
گروه تحقیقاتی وایزر
در مقاله همه چیز درباره مراحل اعلام و پیگیری سرقت خودروی مسروقه خواهید خواند:
  • مقدمه
  • استعلام خودرو سرقتی در پارکینگ
  • چرا پیامک انتقال خودرو به پارکینگ نمی‌آید؟
  • مراحل پیگیری سرقت خودروی مسروقه (9 مورد)
  • استعلام خودرو سرقتی با شماره پلاک
  • ردیابی خودروی مسروقه که تغییر پلاک داده شده است
  • نرم‌افزار استعلام خودروی مسروقه (برنامه پلیس من)
  • سامانه استعلام خودروهای مکشوفه در سایت پست
  • تماس با 110 برای استعلام خودرو سرقتی با شماره پلاک
  • سوالات متداول درباره اعلام و پیگیری سرقت خودروی مسروقه

مراحل اعلام و پیگیری سرقت خودروی مسروقه

سرقت خودرو، یکی از مشکلات جدی و نگران‌کننده‌ای است که همه صاحبان ماشین در همه جای دنیا با آن مواجه می‌شوند. در ایران نیز سرقت خودرو یکی از بالاترین نرخ‌ها را در بین انواع سرقت‌ها دارد. برای مقابله با این نگرانی، بسیاری از افراد از ابزارهای محافظت از خودرو در برابر سرقت مانند دزدگیر، قفل فرمان و قفل پدال استفاده می‌کنند که متاسفانه این تدابیر همچنان ناکافی به نظر می‌رسند و خودروها با سرقت مواجه می‌شوند. اگر ابزار ضدسرقت قدرتمندی مانند ردیاب جی پی اس خودرو دارید، حتی اگر خودروی شما به سرقت رفته باشد، به‌راحتی می‌توانید با موقعیت‌یابی، آن را پیدا کنید. اما درصورتی‌که این تکنولوژی کاربردی را نصب نداشتید و خودروی شما به سرقت رفته، نگران نباشید و با آرامش مراحل اعلام و پیگیری سرقت خودروی مسروقه - که در این مقاله از وایزر به آن می‌پردازیم - را دنبال کنید. با ما همراه باشید تا با مراحل اعلام دزدی خودرو و پیگیری آن آشنا شویم.

مراحل اعلام و پیگیری سرقت خودروی مسروقه

استعلام خودرو سرقتی در پارکینگ

اگر خودرویتان را بیرون پارک کرده بودید و بعد از برگشتن، متوجه شدید که خودرو در محل پارک نیست و ناپدید شده است، اولین احتمال، حمل با جرثقیل و منتقل شدن آن به پارکینگ است. ممکن است پلیس به دلیل پارک ممنوع یا موارد دیگر، ماشین شما را به پارکینگ منتقل کرده باشد. برای این که مطمئن شوید که ماشین به پارکینگ منتقل شده یا خیر، تلفن همراه خود را بررسی کنید و ببینید آیا پیامکی دریافت کرده‌اید یا نه. معمولاً درصورتی‌که خودرو به پارکینگ پلیس منتقل شده باشد، پیامکی مبنی بر منتقل شدن ماشین به پارکینگ توسط پلیس دریافت خواهید کرد. اگر پیامک را دریافت نکرده‌اید یا تلفن همراه شما در دسترس‌تان نیست، با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید و با اعلام شماره پلاک و اطلاعات دیگر، وضعیت ماشینتان را بررسی کنید. همچنین، ممکن است به دلیل مشکلات در ارسال پیامک، پیامک پلیس به دست شما نرسیده باشد؛ بنابراین، برای اطمینان می‌توانید خودتان شماره پلاک ماشین‌تان را به شماره ۳۰۰۰۵۳۵۳ پیامک کنید تا اطلاعات دقیق دریافت کنید.

درصورتی‌که ماشین شما به پارکینگ نرفته باشد و سرقت شده باشد، مراحل بعدی عبارتند از:

1- تماس با پلیس ۱۱۰: اطلاعات دقیق‌تری از محل و زمان سرقت را به پلیس اعلام کنید و برگه اظهارات را تکمیل کنید.

2- مراجعه به کلانتری: به نزدیک‌ترین کلانتری بروید و گزارش سرقت خودرو را تکمیل کنید و اسناد مربوطه را ارائه دهید.

چرا پیامک انتقال خودرو به پارکینگ نمی‌آید؟

در شرایط زیر پیامک انتقال ماشین به پارکینگ برای شما ارسال نمی‌شود:

1- تغییر شماره تلفن: درصورتی‌که شماره تماس خود را تغییر داده باشید، پیامک به خط قبلی شما ارسال شده است و شما آن را دریافت نکرده‌اید.

2- قولنامه‌ای بودن ماشین: اگر ماشین شما قولنامه‌ای باشد، پلیس به دلیل داشتن اطلاعات قانونی مالک اصلی، به شما پیامک ارسال نخواهد کرد.

3- شماره شما در سیستم پلیس ثبت نشده باشد: درصورتی‌که اطلاعات شما در سیستم پلیس ثبت نشده باشد، پلیس قادر به ارسال پیامک به شما نخواهد بود.

مراحل اعلام و پیگیری سرقت خودروی مسروقه

مراحل پیگیری سرقت خودروی مسروقه

اگر خودروی شما مجهز به ردیاب جی پی اس خودرو بوده است و دستگاه ردیاب شما قابل اعتمادترین و بهترین ردیاب GPS بازار است، نگران برگرداندن خودرو نباشید. شما می‌توانید تنها با یک پیامک، خودرو را حین حرکت متوقف کنید و با موقعیت‌یابی دقیق روی نقشه، برای بازپس‌گرفتن خودرو به کمک پلیس اقدام کنید. درصورتی‌که خودروی شما به سرقت رفته و ردیاب روی آن فعال نبوده است، کافی است مراحل زیر را طی کنید.

حتما بخوانید: جی پی اس چیست و چگونه کار می‌کند؟

حتما بخوانید: ردیاب خودرو چیست؟

1- تماس با پلیس 110

این مرحله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. پس از اطمینان از سرقت خودرو، بدون درنگ با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید و جزئیات دقیق محل و زمان سرقت را اعلام کنید. این مرحله اساسی است و به شما کمک می‌کند تا فرآیند پیگیری به شکل سریع‌تری انجام شود.

2- اطلاع به پلیس از محل و زمان سرقت

پس از تماس با پلیس، اطلاعات دقیقی از محل و زمان سرقت به مأموران پلیس ارائه دهید. این اطلاعات می‌تواند پیگیری خودروی سرعت ببخشد و به مأموران کمک کند تا از اقدامات بعدی سارقان جلوگیری کنند.

3- ثبت اطلاعات توسط پلیس

پس از اطلاعات دریافتی، مأموران پلیس این اطلاعات را کامل ثبت می‌کنند و آن را به واحد‌های گشت اطلاع‌رسانی ارسال می‌کنند. این مرحله بسیار حیاتی است و اطلاعات خودروی شما به تمامی دستگاه‌های امنیتی ارسال می‌شود.

4- ارسال نیروی گشت به محل مورد نظر

پس از ثبت اطلاعات، نیروهای گشت پلیس به محل ذکر شده توسط شما اعزام می‌شوند تا اطلاعات دقیق را مکتوب کنند.

5- تهیه گزارش توسط مامور

پس از رسیدن ماموران به محل، گزارش کاملی از سرقت تهیه می‌شود. این گزارش می‌تواند به پیگیری‌های بعدی پلیس کمک کند.

6- ارائه یک نسخه از گزارش به مال‌باخته

یک نسخه از گزارش تهیه شده از سرقت به شما داده می‌شود که برای مراجعه به کلانتری و ادامه فرآیند باید آن را همراه داشته باشید.

7- مراجعه به نزدیک‌ترین کلانتری

پس از دریافت نسخه گزارش، به نزدیک‌ترین کلانتری بروید و گزارش سرقت را تکمیل کنید. حتماً مدارک ماشین را به همراه داشته باشید.

8- ارجاع پرونده به بخش تجسس کلانتری

پرونده خودروی مسروقه شما به بخش تجسس کلانتری ارجاع می‌شود. در این مرحله، به مدارک ماشین، مدارک شناسایی شما و اطلاعاتی که از سرقت در اختیار دارید، برای پیگیری‌های بعدی نیاز است.

9- رفتن مامور کلانتری و شاکی همراه با مدارک به سمت آگاهی

مال باخته و مامور کلانتری به همراه مدارک ‌تهیه شده از خودروی مسروقه به آگاهی می‌روند. این مرحله به ادامه پروسه پیدا کردن خودرو با کمک ماموران و کارکنان خبره این واحد منجر خواهد شد.

با رعایت این مراحل و همکاری فعال با پلیس، امکان پیگیری موثرتر و بازیابی سریع‌تر خودرو فراهم می‌شود.

مراحل اعلام و پیگیری سرقت خودروی مسروقه

استعلام خودرو سرقتی با شماره پلاک

برای پیدا کردن خودرو سرقتی، ابتدا باید اطلاعات آن به پلیس اعلام شود. این اطلاعات شامل شماره پلاک، شماره بدنه و شماره موتور است که به لیست سیاه پلیس افزوده می‌شود. این اطلاعات، مهم تلقی می‌شوند و از آن جایی که برخی از سارقان به سرعت پلاک را تعویض می‌کنند، فرصت پلیس برای کشف خودرو سرقتی با پلاک محدود است و سرعت در گزارش سرقت به پلیس بسیار مهم است.

پلیس از سه روش اصلی برای کشف خودروهای مسروقه استفاده می‌کند:

  • دوربین‌های ثبت تخلف در سطح شهر
  • ایستگاه‌های بازرسی پلیس در خروجی شهرها
  • نیروهای گشت پلیس با دستگاه‌های پلاک‌خوان

ردیابی خودروی مسروقه که تغییر پلاک داده شده است

در صورت تغییر پلاک خودرو توسط سارقان، پلیس از شماره موتور و شاسی خودرو برای ردیابی استفاده می‌کند. این کار ممکن است بسیار زمان‌بر باشد، اما ابزار مؤثری برای کشف خودروهای مسروقه با پلاک تغییر یافته است.

نرم‌افزار استعلام خودروی مسروقه (برنامه پلیس من)

یکی دیگر از راه‌های پیگیری خودروی مسروقه با شماره پلاک، استفاده از اپلیکیشن "پلیس من" است. این اپلیکیشن به افراد این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به حضور فیزیکی در اداره پلیس برای پیگیری خودروی مسروقه، وضعیت پیدا شدن خودروی خود را پیگیری کنند.

این نرم‌افزار به دو روش استعلام خودروهای مکشوفه از طریق شماره پلاک و شماره کلاسه پرونده آگاهی و VIN خودرو امکان استعلام خودروی مسروقه را فراهم می‌کند.

سامانه استعلام خودروهای مکشوفه در سایت پست

سایت پست این امکان را فراهم کرده است که با وارد کردن اطلاعات صاحب خودرو نظیر نام مالک، نام پدر، کد ملی یا پلاک خودرو، آخرین اطلاعات مربوط به ردیابی ماشین سرقتی نمایش داده شود. این ابزار به افراد کمک می‌کند تا پیگیری خودروی خود را سریع‌تر انجام دهند.

تماس با 110 برای استعلام خودرو سرقتی با شماره پلاک

برای پیگیری وضعیت خودروی مسروقه، با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید و ضمن ارائه شماره پلاک، وضعیت را استعلام کنید. این اقدام به شما کمک می‌کند تا به سرعت اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنید.


سوالات متداول در مورد اعلام و پیگیری سرقت خودروی مسروقه

 چطور می‌توانم وضعیت خودروی مسروقه را بررسی کنم؟

شما می‌توانید از طریق تماس با پلیس 110، سامانه جستجوی پیدا شده‌ها (خودرو) سایت پست، برنامه پلیس من و سامانه پیامکی 110106060 (با ارسال پیامک حاوی شماره پلاک خودرو) وضعیت خودری مسروقه خود را استعلام کنید.

چه تعداد از خودروهای سرقتی پیدا می‌شود؟

بر اساس آمارها، تقریباً ۷۰ درصد از خودروهای سرقتی در تهران و ۸۰ درصد در کل کشور، در ۲۴ ساعت اول پیدا می‌شوند. یکی از دلایل افزایش آمار یافتن خودروهای مسروقه، نصب و خرید ردیاب جی پی اس خودرو است.

آیا ردیاب جی پی اس خودرو به یافتن خودروهای مسروقه کمک می‌کند؟

بله! ردیاب GPS ماشین نه تنها از سرقت خودرو جلوگیری می‌کند و آن را به حداقل می‌رساند، بلکه حتی پس از سرقت نیز، امکان کنترل از راه دور را به صاحب خودرو می‌دهد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE