8 مزیت ردیابی در خودروهای حمل پسماند شهری

14 بهمن ، 1400
گروه تحقیقاتی وایزر

مدیریت پسماند شهری یک دغدغه‌ی مهم در تمام طول سال در هر جامعه‌ای است. چه جمع‌آوری زباله‌های شهری توسط سازمان شهرداری انجام شود چه توسط یک شرکت خصوصی، در صورتی که نقصی در این خدمات وجود داشته باشد، شهروندان به سرعت متوجه آن خواهند شد. نگهداری خودروهای حمل پسماند شهری و بهره‌وری از آن‌ها به شیوه‌ای ایمن و کارآمد برای دستیابی به اهداف بهداشتی شهرداری و راضی نگه داشتن شهروندان بسیار مهم و ضروری است.

اگر ماشین حمل پسماند شهری جمع‌آوری زباله‌ها را دیر انجام دهند، خطر پیچیدن بوی بد در فضا، پخش شدن زباله‌ها در کوچه‌ها و خیابان‌‌ها و در پی آن خطرات سلامتی انسان افزایش می‌یابد. هر یک از این مسائل می‌تواند شکایات و نارضایتی شهروندان را به همراه داشته باشد. در اینجاست که نرم‌افزار مدیریت ناوگان به کمک ردیاب جی پی اس می‌تواند هم برای شهرداری‌ها و هم برای شرکت‌های مدیریت پسماند شهری بسیار مفید و کارآمد باشد. در این مطلب تصمیم داریم تا به بررسی 8 مزیت ردیابی در خودروهای حمل پسماند شهری بپردازیم. با ما همراه باشید.

مزایای استفاده از ردیاب برای خودروهای پسماند شهریمزایای استفاده از ردیاب برای خودروهای پسماند شهری

ردیابی GPS برای مدیریت خودروهای حمل پسماند شهری چیست؟

ردیابی با استفاده از GPS به استفاده از دستگاه‌های ردیاب جی پی اس گفته می‌شود که این دستگاه روی وسایل‌نقلیه‌ی یک سازمان نصب می‌شوند یا توسط کارمندان آن حمل می‌شوند تا موقعیت مکانی کالاهای خاص یا پرسنل شرکت بررسی شود. در مدیریت پسماندهای شهری، دستگاه‌های ردیاب اغلب برای نظارت بر خودروهای حمل زباله و ماشین‌های جاروی خیابانی استفاده می‌شوند.

شرکت‌های خودروهای حمل پسماند شهری روز به روز بیشتر به خرید ردیاب جی پی اس برای بهبود خدمات خود روی می‌آورند. مدیران ناوگان با نصب دستگاه‌های ردیاب GPS بر روی تمام ماشین‌های حمل زباله، می‌توانند بر تمام ناوگان وسایل‌نقلیه خود نظارت دقیق داشته باشند.

در واقع وجود ردیاب در خودروهای حمل پسماند شهری این امکان را به مدیریت ناوگان می‌دهد تا بر هر یک از وسایل‌نقلیه چه حین کار چه در زمان استراحت آن‌ها نظارت داشته باشد. همچنین در صورت خرابی یکی از خودروهای حمل پسماند شهری، مدیران ناوگان می‌توانند از قابلیت ردیابی زنده و لحظه‌ای نرم‌افزار مدیریت ناوگان برای مشاهده سایر وسایل نقلیه موجود در نزدیکی آن منطقه استفاده کنند تا حمل زباله‌ها به تاخیر نیفتد.

 در ادامه با مزایای ردیابی در خودروهای حمل پسماند شهری بیشتر آشنا خواهیم شد.

ردیاب جی پی اس برای خودروهای پسماند شهریردیاب جی پی اس برای خودروهای پسماند شهری

 مزایای استفاده از جی پی اس در خودروهای حمل پسماند شهری چیست؟

استفاده از ردیاب جی پی اس برای خودروهای حمل پسماند شهری مزایای زیادی دارد که در ادامه با 8 مزیت مهم آن آشنا خواهیم شد:

1. بهبود مدیریت زمان

با استفاده از جی پی اس در خودروهای حمل پسماند شهری و به کمک نرم‌افزار مدیریت ناوگان، نه تنها می‌توانید موقعیت مکانی خودروهای ناوگان را ردیابی کنید، بلکه می‌توانید مطلع شوید که خودروی حمل زباله در چه زمانی در کجا قرار داشته است و چقدر طول کشیده تا از نقطه A به نقطه B حرکت کند. این ویژگی ردیاب در خودروهای حمل پسماند شهری کمک می‌کند تا مدیر ناوگان دریابد که رانندگان تا چه حد عملکرد مفیدی دارند و چگونه می‌توانند با حذف مسیرهای اضافه ، زمان خدمات‌رسانی را بهبود ببخشند.

با بهره‌گیری از این قابلیت ردیاب جی پی اس، مدیران ناوگان می‌توانند سیستم‌های ردیابی خودروهای حمل پسماند شهری را به سیستم‌های مدیریت زمان تبدیل کنند. این ویژگی کمک می‌کند تا رانندگان روی کار خود متمرکز باشند تا زمان و سوخت آن‌ها حین کار هدر نرود. 

2. برنامه‌ریزی برای انتخاب مسیر بهتر

برنامه‌ریزی برای انتخاب مسیرهای کم ترافیک و نزدیک‌تر یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از ردیاب برای ماشین‌های حمل پسماند شهری است. مدیر ناوگان با استفاده از ردیاب و نرم‌افزار مدیریت ناوگان مسیرها را پیش از حرکت یا حین حرکت خودروها بررسی و بلافاصله مسیر کم‌ترافیک و بهتر را به خودروهای حمل پسماند اعلام می‌کند تا راننده بتواند با مصرف سوخت کمتر، سریع‌تر به مقصد برسد. مدیر ناوگان همچنین می‌تواند در صورت مشاهده‌ی ترافیک، مسیر جایگزین را به راننده اعلام کند.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

کاربرد جی پی اس و اهمیت آن

اهمیت ردیابی اتوبوس بین شهری چیست؟

اهمیت استفاده از جی پی اس روی ماشین های برف روب

3. برنامه ریزی بهینه برای تعمیر و نگهداری خودرو

تعمیر و نگهداری و پیشگیری از بروز نقص فنی مسئله‌ای مهم و بزرگ برای مدیریت خودروهای حمل پسماند شهری است. بدون تعمیر و نگهداری پیشگیرانه، ممکن است خودروهای حمل پسماند در جاده خراب شوند. خراب شدن خودروها حین کار یا هنگام اعزام به محل نه تنها باعث می‌شود که کار پرسنل به اتمام نرسد، بلکه باعث افزایش هزینه‌های تعمیر می‌شود. از سوی دیگر، تعمیر و نگهداری بیش از حد نیز می‌تواند هزینه‌های شرکت حمل پسماند را هدر دهد.

خوشبختانه، یکی از مزیت‌های استفاده از ردیاب جی پی اس برای خودروها حمل پسماند شهری، تعمیر و نگهداری پیشگیرانه است. برخی از سیستم‌های ردیاب، که به اسم ردیاب دیاگ شناخته می‌شوند، می‌توانند با سیستم عیب‌یابی خودرو ادغام شوند تا داده‌های کلیدی در مورد عملکرد موتور را ارائه دهند.

با داشتن اطلاعات دقیق در مورد وضعیت سلامت فنی خودرو، مدیر ناوگان می‌تواند تشخیص دهد که مشکل چیست و با تعمیر به موقع مانع از خراب شدن خودرو حین انجام کار شود. تعمیر و نگهداری پیشگیرانه و معاینه‌ی فنی دوره‌ای و منظم، هزینه‌های شرکت حمل پسماند شهری را به شدت کاهش می‌دهد.

4. جلوگیری از سرقت خودروی پسماند و افزایش احتمال یافتن آن پس از سرقت

مهم‌ترین کاربرد ردیاب‌ها، جلوگیری از سرقت وسایل نقلیه و کمک به بازیابی آن‌ها پس از سرقت است. این مزیت ردیابی در خودروهای حمل پسماند شهری نیز مشاهده می‌شود. با استفاده از ردیاب جی پی اس، در صورتی که خودرو به صورت غیر مجاز روشن شود، ضربه‌ای به خودرو وارد شود یا ماشین از محدوده‌ی تعریف شده خارج شود، بلافاصله هشداری مدیر ناوگان ارسال می‌شود تا متوجه سرقت ماشین شود و با اطلاع دادن به پلیس، مانع پیشروی سارق شود. همچنین ردیاب‌ها این قابلیت را نیز دارند که مدیر ناوگان بتواند از دور خودرو را حین حرکت با ارسال یک پیامک متوقف کند و سپس با موقعیت‌یابی خودرو برای بازگرداندن آن اقدام کند.

مزایای استفاده از جی پی اس برای خودرو پسماند شهریمزایای استفاده از جی پی اس برای خودرو پسماند شهری

5. جلوگیری از عادت‌های نادرست رانندگی و مدیریت سوخت

عادت‌های نادرست رانندگی مانند سرعت بالا و ترمزهای ناگهانی می‌تواند میزان مصرف سوخت خودروهای حمل پسماند شهری را افزایش دهد و علاوه بر آن باعث فرسودگی آن‌ها شوند.  ردیاب‌های جی پی اس به کمک سنسورهایی که در آن‌ها تعبیه شده است می‌توانند این عادت‌های اشتباه را تشخیص دهند و با اعلام هشدار مانع از ایجاد خسارت برای شرکت و افزایش مصرف سوخت شوند.

6. افزایش ایمنی راننده

وسایل‌نقلیه جمع‌آوری زباله‌های شهری معمولاً ماشین‌های بزرگ و سنگین هستند و در صورتی که راننده خطایی مرتکب شود، برای مثال سرعت بالایی در زمان حرکت داشته باشد، ممکن است ایمنی او با خطر مواجه شود و تصادف اتفاق بیفتد. یکی از مهم‌ترین مزایای ردیابی در خودروهای حمل پسماند شهری افزایش ایمنی راننده است که به کمک ویژگی تعریف محدوده‌ی سرعت اتفاق می‌افتد.

مدیر ناوگان می‌تواند با تعریف محدوده‌ی سرعت مجاز حرکت برای ردیاب جی پی اس، سرعت راننده را کنترل کند. در صورتی که راننده با سرعتی بیش از سرعت تعریف شده رانندگی کند، بلافاصله هشداری برای مدیر ناوگان ارسال می‌شود تا موضوع را پیگیری کند. همچنین ردیاب با اعلام نقص‌های فنی خودرو به مدیر ناوگان اجازه می‌دهد تا ایمنی راننده را بررسی کند و به این ترتیب عملکرد ناوگان را بهبود می‌دهد.

7. جلوگیری از استفاده خودروی حمل پسماند برای مصارف شخصی

یکی از مزیت‌های ردیاب جی پی اس، امکان تعریف محدوده‌ی جغرافیایی حرکت است. مدیر ناوگان با تعیین محدوده‌ی جغرافیایی مجاز برای حرکت خودروهای پسماند شهری می‌تواند به محض خروج راننده از محدوه برای انجام کارهای شخصی، علت را جویا شود. به کمک ویژگی ژئوفنسینگ، راننده نمی‌تواند از خودروی حمل پسماند برای کارهای شخصی استفاده کند و به این ترتیب در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود و ارائه‌ی خدمات نیز بهبود می‌یابد.

8. جلوگیری از سرقت سوخت خودروی حمل پسماند شهری

یک مزیت دیگر ردیابی در خودروهای حمل پسماند شهری، مجهز بودن آن به سنسور سوخت است. سنسورهای سوخت این امکان را به مدیر ناوگان می‌دهند تا بتواند مصرف سوخت هر ماشین پسماند را نسبت به مسافت طی شده بررسی کند و در صورت کاهش غیر معمول سوخت علت را جویا شود. این ویژگی مانع از سرقت سوخت و افزایش هزینه‌های شرکت حمل پسماند می‌شود.

استفاده از ردیاب برای خودرو پسماند شهریاستفاده از ردیاب برای خودرو پسماند شهری

کلام پایانی

اکنون که با 8 مزیت ردیابی در خودروهای حمل پسماند شهری آشنا شدیم، باید یادآور شویم که صرف نظر از اندازه‌ی خودروهای حمل زباله، نصب ردیاب یک راه حل مدیریتی مهم در شرکت‌های حمل پسماند شهری است که بدون وجود آن بهینه‌سازی عملکرد ناوگان تقریباً غیرممکن است. جمع‌آوری زباله و تمیز کردن خیابان‌ها زمانی کارآمدتر می‌شوند که داده‌های عملی را برای استفاده در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در اختیار داشته باشید. استفاده از ردیاب جی پی اس برای مدیریت پسماندها به داشتن خیابان‌های تمیزتر در تمام طول سال کمک می‌کند و در کنار آن ایمنی راننده را نیز افزایش می‌دهد.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE