جلوگیری از خوابیدن در هنگام رانندگی با ردیاب جی پی اس

14 بهمن ، 1400
گروه تحقیقاتی وایزر

در سال‌های اخیر، تشخیص خواب‌آلودگی راننده ضروری‌ترین روش برای جلوگیری از هر گونه تصادف جاده‌ای در سراسر جهان شناخته شده است. طبق آمارها، خواب آلودگی و مصرف الکل و دخانیات دو عامل مهم در بروز تصادف‌های جاده‌ای بوده‌اند. خواب آلودگی یک پدیده‌ی طبیعی در بدن انسان است که بر اثر عوامل مختلفی اتفاق می‌افتد. از این رو، دانشمندان و محققان تصمیم گرفتند تا یک سیستم هشدار قوی را طراحی کنند که از خواب آلودگی حین رانندگی جلوگیری کند.

شاید برایتان جالب باشد اگر بگوییم که در میان تمام ویژگی‌ها و کاربردهای ردیاب جی پی اس، جلوگیری از خوابیدن در هنگام رانندگی نیز به چشم می‌خورد! قطعاً نخستین توصیه به رانندگان خواب آلوده این است که در اولین فرصت کنار بزنند و کمی بخوابند تا بتوانند بدون حادثه، رانندگی را ادامه دهند.

شرکت جنرال موتورز در سال 2013 تصمیم گرفت که به کمک ردیاب جی پی اس و هوش مصنوعی توصیه کنار زدن و استراحت کردن را به رانندگان خواب آلوده گوشزد کند. اگر دوست دارید که بیشتر در مورد جلوگیری از خوابیدن در هنگام رانندگی با ردیاب جی پی اس بدانید، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید. همچنین این نکته را هم باید اضافه کنیم که با مراجعه به سایت وایزر می توانید از قیمت ردیاب وایزر اطلاعات کافی را دریافت کنید.

جلوگیری از خوابیدن راننده با جی پی اس خودروجلوگیری از خوابیدن راننده با جی پی اس خودرو

خطرات خواب آلودگی هنگام رانندگی چیست؟

رانندگی خواب آلوده معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که راننده به اندازه کافی نخوابیده باشد و خواب کافی نداشته باشد؛ اما خواب آلودگی در هنگام رانندگی می‌تواند به دلیل اختلالات خواب درمان نشده، مصرف داروهای خواب آور، نوشیدن الکل یا شب‌کاری نیز رخ دهد. هیچ کس دقیقاً نمی‌داند که چه زمانی خواب بر او چیره می‌شود و همین امر باعث خطرناک شدن رانندگی با وجود خواب‌آلودگی می‌شود. هیچکس لحظه دقیقی که خواب بر بدن او می رسد را نمی داند.

خواب آلودگی هنگام رانندگی حتی اگر راننده واقعاً به خواب نرود هم خطرناک است. تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود خواب و تلاش برای بیدار ماندن منجر به آسیب‌های ذهنی می‌شود که شبیه به حالت مستی است؛ ۲۴ ساعت نخوابیدن تقریباً برابر با وجود الکل  0.10٪ در خون است.

این اختلال باعث می‌شود فرد کمتر به محیط اطراف خود توجه کند و به راحتی حواسش پرت شود. خواب آلودگی زمان واکنش راننده را کاهش می‌دهد و به این ترتیب مانع از تصمیم‌گیری برای واکنش نسبت به خطر می‌شود.

ردیاب جی پی اس و جلوگیری از خوابیدن هنگام رانندگی

خمیازه های مکرر، احساس چرت زدن، خستگی و افتادگی چشم‌ها و افزایش پلک زدن، رفتن مداوم به لاین‌های مختلف جادّه، عدم توجه به علائم جاده و سرعت نامناسب از مهم‌ترین علائم خواب آلودگی راننده حین سفر است. اگرچه نوشیدن مواد کافئین‌دار، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و سایر ترفندها ممکن است به طور موقت خواب آلودگی را از بین ببرد اما روش‌های قابل اعتمادی نیستند و برای مدت کوتاهی اثربخش هستند.

محققان با در نظر گرفتن نشانه‌های خواب آلودگی رانندگان، دستگاهی مجهز به ردیاب خودرو را طراحی کرده‌اند که با استفاده از دوربین و سنسور، چشم راننده و حرکات او را ردیابی می‌کند و در صورت خواب آلودگی راننده، بلافاصله به او هشدار می‌دهد. علاوه بر این، ردیاب با کنترل سرعت راننده هر گونه حرکت غیر طبیعی را به راننده و مدیر ناوگان هشدار می‌دهد. به این ترتیب مانع از بروز حوادث رانندگی ناشی از خواب آلودگی می‌شود.

نحوه‌ی کار ردیاب جی پی اس برای جلوگیری از تصادف هنگام خواب آلودگی به این صورت است که دوربین کوچک این دستگاه در قسمتی از آینه‌ی ماشین قرار داده می‌شود تا حرکات چشم راننده و صورت او را بررسی کند. به محض مشاهده‌ی هر گونه نشانه‌‌ی خواب در راننده که در هوش مصنوعی آن تعریف شده است، با سیستم هشدار دهنده‌ی ردیاب خودرو به راننده یا مدیر ناوگان اطلاع داده می‌شود تا قبل از خوابیدن، اقدام لازم صورت بگیرد.

خطرات خواب آلودگی هنگام رانندگیخطرات خواب آلودگی هنگام رانندگی

ردیاب جی پی اس چگونه به مدیریت خواب و خستگی راننده کمک می‌کند؟

اکثر دستگاه های ردیاب GPS و تله‌ماتیک (Telematics) از طریق نرم افزاری میزبانی می‌شوند که می‌تواند زمان و مسافت سفر را محاسبه کند. بنابراین، از نظر تئوری، نرم افزار باید بتواند هشدارها را هم به راننده و هم به مدیر ناوگان در زمانی اعلام کند که رانندگی طولانی‌تر از حد معمول شده است. ردیاب جی پی اس با محاسبه‌ی مدت زمان رانندگی و مسافت طی شده برنامه‌ای برای استراحت راننده و توقف اجباری او در نظر می‌گیرد و به این ترتیب نیز مانع از خستگی و خواب‌آلودگی راننده می‌شود.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

مزایا و معایب دزدگیر تصویری خودرو چیست؟

استفاده از GPS خودرو چه مزایا و معایبی دارد؟

راه هایی برای مراقبت از کودکان در مسیر مدرسه، 5 نکته کاربردی برای والدین

مزایای دستگاه ردیاب جی پی اس مجهز به سنسور چشم و حرکات

از مهم‌ترین مزایای ردیاب GPS مجهز به دوربین برای کنترل خواب راننده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جلوگیری از تصادف‌ها و حوادث جاده

بسیاری از رانندگان شغل‌شان به گونه‌ای است که ناچارند شب‌ها جاده را طی کنند تا کالاها را به مقصد برسانند. بسیاری از مسافران نیز به دلایل مختلف مجبور به سفر در شب یا ساعت‌هایی از روز هستند که خواب آلودگی در آن‌ها بیشتر است. با استفاده از ردیاب جی پی اس مجهز به دوربین و به کمک هشدار آن در هنگام خواب آلودگی، می‌توان از تصادف‌های ناشی از عدم واکنش مغز در حالت خستگی جلوگیری کرد.

افزایش دقت در هنگام رانندگی

هوش مصنوعی به کار رفته در ردیاب جی پی اس مجهز به دوربین فقط خستگی و خواب آلودگی راننده را کنترل نمی‌کند، بلکه در صورت حواس پرتی راننده (مانند زمانی که با تلفن همراه صحبت می‌کند یا با مسافران در حال صحبت است) نیز بلافاصله به او هشدار می‌دهد تا حواس او را به رانندگی متمرکز کند و به این ترتیب دقت در رانندگی را افزایش می‌دهد.

اعلام هشدار به صورت مستقیم به راننده

ردیاب جی پی اس مجهز به دوربین چشم، دارای دستگاهی است که روی گوش راننده قرار می‌گیرد تا در صورت خواب آلودگی راننده بلافاصله هشدار را در گوش او پخش کند و مانع از تصادف شود.

مزایای استفاده از جی پی اس برای جلوگیری از خوابیدن رانندهمزایای استفاده از جی پی اس برای جلوگیری از خوابیدن راننده

نتیجه گیری

از آن جایی که خواب آلودگی و مصرف الکل و دخانیات یکی از مهم‌ترین علل تصادفات جادّه‌ای در سراسر جهان است، استفاده از یک سیستم هشدار دهنده بهترین روش برای جلوگیری از خوابیدن در هنگام رانندگی است. ردیاب جی پی اس مجهز به دوربین ردیابی است که با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند حرکات چشم را کنترل کند و در صورت خواب آلودگی راننده، به او هشدار دهد.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE