سیم کارت کدام اپراتور برای جی پی اس آنتن دهی بهتری دارد

12 بهمن ، 1400
گروه تحقیقاتی وایزر

امروزه با پیشرفت چشمگیر تکنولوژی، جی پی اس به عضوی جدانشدنی از زندگی ما بدل شده‌ است. یکی از موارد استفاده‌ی رایج این سیستم در ردیاب جی پی اس خودرو است که در چند سال اخیر به محبوبیت زیادی دست یافته است. با نصب ردیاب در خودرو یا موتور سیکلت خود و وصل شدن به ماهواره‌های مستقر در مدار زمین، می‌توان از امکاناتی مانند موقعیت‌یابی لحظه‌ای وسیله‌نقلیه، خاموش کردن آن از راه دور از طریق پیامک و اپلیکیشن، هشدار در صورت روشن شدن غیرمجاز خودرو و ... دسترسی داشته باشید.

ردیاب‌ها دو نوع هستند؛ ردیاب ماهواره‌ای سیم‌کارتی و ردیاب ماهواره‌ای. ردیاب‌های موجود در بازار اغلب از نوع اول و سیم‌کارتی هستند که تحت پوشش دکل‌های مخابراتی قرار می‌گیرند و از آنتن دهی و پوشش‌دهی دائمی و بهتری برخوردارند. اگر تصمیم به خرید این نوع ردیاب جی پی اس برای وسیله نقلیه‌ی خود دارید و نگران آنتن دهی ردیاب و کیفیت اپراتور سیم‌کارت آن هستید، با ما در این مطلب همراه باشید تا با بهترین اپراتور سیم‌کارت برای ردیاب و عوامل موثر در آنتن دهی آن آشنا شوید.

مختصری درباره ردیاب‌های سیم‌کارتی و اهمیت آنتن دهی ردیاب

دستگاه جی پی اس برای برقراری ارتباط با ماهواره و ارسال اطلاعات از طریق سیگنال، نیاز به یک عدد سیم‌کارت دارد؛ این سیم‌کارت‌ها با سیم‌کارت تلفن‌های همراه تفاوتی ندارند. بنابراین، علاوه بر داشتن گیرنده‌ی خوب و قوی ماهواره و آنتن تقویت‌کننده‌ی ردیاب، سیم‌کارتی با آنتن‌دهی مناسب نیز از عوامل مهم در عملکرد و آنتن‌دهی جی پی اس محسوب می‌شود.

در زمان بروز مشکلی امنیتی در خودرو، مانند سرقت یا تخطی از محدوده‌ی سرعت و حرکت تعیین شده، سیم‌کارت داخل ردیاب، با برقراری تماس یا فرستادن پیامی به صاحب خودرو او را از وضعیت به وجود آمده مطلع خواهد کرد. همچنین صاحب خودرو می‌تواند با ارسال یک کد به سیم‌کارت ردیاب داخل خودرو با ردیاب ارتباط برقرار کند و صدای داخل کابین خودرو را بشنود یا از طریق پیامک و نرم‌افزار خودرو را از راه دور خاموش کند.

در صورتی که اپراتور سیم‌کارت داخل ردیاب آنتن‌دهی ضعیف و مناطق تحت پوشش محدودی داشته باشد، عملاً کاربرد جی پی اس به صفر می‌رسد و صاحب خودرو ارتباط خود را با خودرو از دست خواهد داد. به همین دلیل آنتن دهی قوی سیم‌کارت داخل ردیاب به خصوص در مواقع بروز مشکلات امنیتی همچون سرقت خودرو، بسیار حائز اهمیت است.

ردیاب های سیم کارتی و اهمیت آن برای ردیاب خودروردیاب های سیم کارتی و اهمیت آن برای ردیاب خودرو

عوامل مهم در انتخاب اپراتور سیم‌کارت مناسب برای ردیاب جی پی اس

همانطور که گفته شد، سیم‌کارت ردیاب اطلاعات را به صورت لحظه‌ای از طریق پیامک، تماس یا اپلیکیشن در اختیار صاحب خودرو قرار می‌دهد. از این رو انتخاب سیم‌کارت مناسب در بهبود عملکرد ردیاب نقش مهمی دارد. سیم‌کارتی برای ردیاب جی پی اس مناسب خواهد بود که در عین داشتن پوشش‌دهی قوی و قابلیت تماس، هزینه اشتراک مقرون به صرفه‌ای هم داشته باشد. در ادامه عوامل مهم در انتخاب اپراتور سیم‌کارت مناسب برای ردیاب را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

بررسی تفاوت بین GPS و GPRS

دکمه SOS چیست و چه کاربردهایی در ردیاب دارد

چگونه از موبایل به عنوان ردیاب خودرو استفاده کنیم

1. پوشش‌دهی قوی شبکه اپراتور

پوشش‌دهی شبکه مهمترین وجه انتخاب سیم‌کارت است که در بهبود آنتن‌دهی ردیاب نقش چشمگیری دارد. اپراتوری را باید انتخاب کرد که در نقاط تردد خودروی مورد نظر بیشترین میزان پوشش‌دهی را داشته باشد. عدم پوشش مناسب و آنتن ضعیف اپراتور سیم‌کارت، خدماتی همچون SMS و GPRS را مختل کرده و در نتیجه موقعیت خودرو و شرایط عملکرد آن به صورت لحظه به لحظه و آنلاین ارسال نخواهد شد. آنتن‌دهی اپراتور در هر منطقه متغیر است، بنابراین اگر یک اپراتور سیم‌کارت خاص در محل زندگی شما و تردد خودرو پوشش‌دهی و آنتن بهتری دارد، پیشنهاد می‌کنیم از سیم‌کارت آن اپراتور برای ردیاب استفاده کنید.

اپراتور سیم‌کارت‌های متعددی برای استفاده در ردیاب وجود دارد که از بین آن‌ها، سیم‌کارت‌های ایرانسل، همراه اول و رایتل از پوشش‌دهی بهتری برخودارند. در این میان سیم‌کارت ایرانسل به طور نسبی آنتن قوی‌تر و پوشش بیشتری در سطح جاده‌های کشور دارد و از این نظر انتخاب مناسب‌تری برای بهبود آنتن دهی ردیاب است.

دلایل اهمیت ردیاب سیم کارتیدلایل اهمیت ردیاب سیم کارتی

2. پرداخت هزینه‌های استفاده از سیم‌کارت

در صورتی که مسئولیت شارژ مستقیم سیم‌کارت به عهده مشتری باشد، استفاده از سیم‌کارت‌های اعتباری گزینه بهتری خواهد بود. اما برای مدیریت هزینه‌های سیم‌کارت ردیاب برای ناوگان با تعداد خودروی بیشتر، استفاده از سیم‌کارت‌های دائمی راحت‌تر است و دیگر نگران میزان استفاده و اتمام شارژ سیم‌کارت نخواهید بود.

3. قابلیت برقراری تماس با سیم‌کارت داخل ردیاب

سیم‌کارت‌های دیتا در مقایسه با سیم‌کارت‌های معمولی، قابلیت برقراری تماس تلفنی ندارند و تنها از دیتای اپراتورها استفاده می‌کنند. از آن‌جایی که کنترل عملکرد ردیاب از طریق تماس گرفتن با سیم‌کارت داخل ردیاب امکان‌پذیر است، توصیه می‌شود که از سیم‌کارت‌های معمولی دارای قابلیت تماس تلفنی استفاده شود. ردیاب‌هایی که سیم‌کارت دیتا دارند را نمی‌توان با این روش کنترل کرد و اغلب باید با بازبینی حضوری از عملکرد آن‌ها اطمینان حاصل نمود. 

اهمیت ردیاب سیم کارتیاهمیت ردیاب سیم کارتی

4. هزینه‌های سیم‌کارت

هر بار که خودرو از محدوده‌ی مورد نظر خارج می‌شود، سیم‌کارت داخل ردیاب پیامی برای شماره صاحب خودرو می‌فرستد، یا زمانی که قصد شنود صدای داخل کابین خودرو را دارید، با فرستادن کدی به ردیاب، سیم‌کارت داخل ردیاب با شما تماس تلفنی برقرار خواهد کرد؛ همه این خدمات به شارژ یا بسته اینترنتی سیم‌کارت نیاز دارند.

بنابراین، در انتخاب سیم‌کارت مناسب برای ردیاب بهتر است به هزینه‌های استفاده از سیم‌کارت از جمله ارسال SMS و دیتا نیز توجه داشته باشید. با وجود این که به تازگی تعرفه‌ی اپراتورها یکسان شده است، اما همچنان تعرفه‌ی استفاده از طرح‌ها و بسته‌های دیتای مختلف برای هر اپراتور متفاوت است. بنابراین، اپراتور سیم‌کارتی را برای ردیاب انتخاب کنید که کمترین هزینه را برای ارسال پیام و دیتا داشته باشد.

نکات قابل توجه در استفاده از ردیاب‌های سیم‌کارتی

در ادامه به چند نکته مهم درباره ردیاب‌های سیم‌کارتی خواهیم پرداخت که به شناخت و تصمیم‌گیری بهتر شما کمک خواهند کرد:

  • با نصب اپلیکیشن دستگاه بر روی تلفن همراه خود یا با وارد شدن به سایت مربوطه می‌توان دستگاه را به صورت آنلاین و لحظه به لحظه ردیابی کرد. اما ردیابی به روش آفلاین که از طریق ارسال پیامک صورت می‌گیرد به دلیل ساده بودن و دسترسی راحت‌تر آن در بین کاربران محبوب‌تر است.
  • سیم‌کارت از دو طریق بسته‌ی اینترنتی و شارژ پولی می‌تواند اطلاعات را برای صاحب خودرو ارسال کند. سیم‌کارت ردیاب مصرف ترافیک پایینی دارد، از این رو کاربر مجبور به خرید بسته اینترنتی نیست و شارژ ماهیانه سیم‌کارت کافی و به صرفه‌تر خواهد بود. با این روش، می‌توان با ارسال پیامک از وضعیت خودرو مطلع شد و هشدارهای ردیاب را نیز دریافت کرد.
  • اگر سیم‌کارت همراه اول را برای جی پی اس خود انتخاب کردید، حتما پین‌کد آن را غیرفعال کنید.
  • پس از خرید و راه‌اندازی سیم‌کارت، علاوه بر آنتن‌دهی جی پی اس، کنترل شارژ ریالی آن را نیز فراموش نکنید تا ارسال اطلاعات از طرف ردیاب بدون هیچ وقفه‌ای انجام شود.
  • در صورت تمایل به استفاده از ردیاب در خارج از کشور، باید سیم‌کارت کشور مقصد را تهیه کنید یا این که رومینگ خط سیم‌کارت را فعال کرده تا بتوانید از خدمات ردیاب استفاده کنید.
  • اگر به هر دلیلی برق دستگاه قطع شود، دستگاه با برقراری تماس یا ارسال نوتیفیکیشن و پیامک، قطع برق را اطلاع‌رسانی خواهد کرد.
  • صاحب خودرو می‌تواند از راه دور خودرو را از طریق نرم افزار یا ارسال یک کد با پیامک خاموش کند. توجه داشته باشید که این کد در هر دستگاه ممکن است متفاوت باشد.
  • از طریق برقراری تماس با سیم‌کارت داخل ردیاب می‌توان عملکرد آن را کنترل نمود. اگر دستگاه بوق نداشته باشد و یا پیغام «دستگاه مورد نظر خاموش است» بدهد، به این معنی است که ردیاب خاموش شده، در نقطه کور قرار گرفته و سیگنال ندارد یا دچار مشکل شده‌ است و نیاز به بررسی دارد.
  • برای اطلاع از موقعیت دستگاه، باید کد مربوطه را به دستگاه ارسال کرده و پس از ارسال، دستگاه لوکیشن خود را برای شما خواهد فرستاد. این کد در دستگاه‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد.
  • در صورتی که سیم‌کارت خاموش یا از دستگاه جدا شده باشد، امکان به دست آمدن موقعیت دستگاه وجود نخواهد داشت.

نکات مهم استفاده از ردیاب سیم کارتینکات مهم استفاده از ردیاب سیم کارتی

ردیاب‌ها تا چه محدوده‌ای کار می‌کنند؟

ردیاب‌ها یا جی پی اس هیچ محدودیتی ندارند و در هر نقطه از دنیا قابل استفاده هستند. محدوده‌ی کارایی ردیاب کاملا بستگی به سیم‌کارت دارد. آنتن دهی ردیاب خودرو مشابه آنتن دهی تلفن همراه کار می‌کند و اگر ردیاب در نقاط کور قرار بگیرد، اتصال آن با ماهواره قطع شده و دریافت اطلاعات ناممکن می‌شود.

در این مواقع دستگاه به صاحب خودرو هشدار می‌فرستد و او را از قطع شدن ردیاب به دلیل نبود آنتن مطلع می‌کند. اما ردیاب‌های جدید برای عملکرد بهتر در نقاط کور می‌توانند از تقویت‌کننده‌های ردیاب LBS دکل‌های مخابراتی که سیستم موقعیت‌یابی در نقاط کور است استفاده کنند؛ به کمک این سیستم می‌توان موقعیت دستگاه را به صورت حدودی به دست آورد.

کلام پایانی

همانطور که ملاحظه کردید، اپراتور سیم‌کارت ردیاب در سیستم موقعیت‌یابی نقش محوری و مهمی را ایفا می‌کند. هرگونه ضعف و مشکل در سیم‌کارت منجر به کاهش شدید آنتن دهی ردیاب می‌شود. برای جلوگیری از مواجهه با مشکلات احتمالی، توصیه می‌شود اپراتوری با پوشش‌دهی حداکثری مناطق مورد نظر خود را انتخاب کنید و از کنترل مداوم عملکرد سیم‌کارت و ردیاب غافل نشوید.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE