بررسی تفاوت بین GPS و GPRS

21 دی ، 1399
گروه تحقیقاتی وایزر

تفاوت بین جی پی اس (GPS) و جی پی آر اس (GPRS) در چیست؟

در دنیای واژه‌ های حوزه تکنولوژی، گاهی تفاوت در یک حرف، تفاوتی بزرگ از نظر کاربرد است! GPS و GPRS یکی از این نمونه‌ ها هستند؛ دو واژه اختصاری که با وجود شباهت‌ زیاد، با یکدیگر متفاوتند و نباید آن ‌ها را با هم اشتباه گرفت. اگر شما هم دوست دارید که در مورد تفاوت GPS و GPRS بیشتر بدانید، با ما در این مطلب همراه باشید.

 فرق بین جی پی اس و جی پی آر اس فرق بین جی پی اس و جی پی آر اس 

GPS چیست؟ 

جی پی اس، سرواژه برگرفته از عبارت Global Positioning Systems و به معنای سیستم موقعیت ‌یاب جهانی است. در واقع، GPS سامانه‌ ای است که به کمک 24 ماهواره قرار گرفته در مدار زمین (که نواستار نامیده می‌ شوند)، موقعیت جغرافیایی گیرنده ‌های این ماهواره ‌ها را مشخص می ‌کند. به بیان ساده ‌تر، جی پی اس سیستم موقعیت ‌یابی است که هر وسیله دارای گیرنده جی پی اس را به راحتی ردیابی می‌کند. 
این سیستم ناوبری ماهواره ‌ای به صورت رایگان اطلاعات مکانی و زمانی گیرنده را در همه شرایط آب و هوایی و در هر نقطه از جهان فراهم می ‌کند. این سیستم قابلیت‌ های زیادی برای تمامی کاربری ‌های نظامی، تجاری و مدنی فراهم می‌ کند. هدف اولیه از طراحی این سیستم ماهواره‌ ای، اهداف نظامی بوده است، ولی به مرور و از سال 1980 برای استفاده‌ های غیر نظامی و نقشه ‌برداری هم امکان ‌پذیر شد. 

GPRS چیست؟

جی پی آر اس، سرواژه برگرفته از عبارت General Packet Radio Service و به معنای سرویس بسته امواج رادیویی است. GPRS که نسل 5/2 تلفن های همراه هم نامیده می ‌شود، یک سرویس اطلاعات موبایل بسته ‌گرا است و برای کاربران گوشی ‌های تلفن همراه خدمات خود را ارائه می ‌دهد. این سرویس با استفاده از زیر ساخت شبکه GSM (سامانه جهانی ارتباطات سیار) خدماتی مانند جست و جو در صفحات وب، ایمیل، ارتباطات تصویر و ارسال پیام های چند رسانه‌ ای را فراهم می‌ کند.
این سرویس انتقال دیتا به دلیل پهنای باند وسیع و امکانات رادیویی زیاد، اطلاعات را با سرعت زیادی انتقال می‌دهد. سرعت بالا، اتصال آسان و هزینه مناسب از ویژگی های برتر آن است. این سرویس ابتدا در سال 1994 معرفی شد و در سال 1999 تکمیل شد.

بررسی فرق GPS و GPRS بررسی فرق GPS و GPRS  

تفاوت میان GPS و GPRS از نظر کاربرد

همان‌ طور که مشاهده کردید، دو واژه جی پی اس و جی پی آر اس تنها از نظر ظاهری شبیه به هم هستند و از نظر معنایی و کارایی با یکدیگر تفاوت دارند. در ادامه به بررسی کارکرد هریک از آن ‌ها به صورت جداگانه می ‌پردازیم تا بیشتر با تفاوت کاربرد آن‌ ها آشنا شویم.

کاربرد GPS چیست؟

جی پی اس سامانه‌ ای کاربردی و ضروری برای ردیابی است و تمامی کاربردهای آن مبتنی بر ردیابی دستگاه ‌‌هایی است که به این تکنولوژی مجهز هستند. از میان کاربردهای وسیله جی پی اس می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاربردهای نظامی و کنترل و ردیابی هواپیماها، زیردریایی ‌ها، بمب افکن ‌ها و سایر ابزارهای نظامی؛
  • ردیابی و پیدا کردن موقعیت مکانی افراد مختلف روی نقشه به خصوص برای ردیابی کودک و سالمندان؛
  • ردیابی مجرمین و سارقین و پیدا کردن موقعیت مکانی آن ‌ها؛
  • استفاده در زمینه ‌های دریایی و کمک به ماهیگیران، قایق‌ های تجاری و دریانوردان حرفه‌ ای؛
  • استفاده در سازمان ‌ها و شرکت ‌هایی که نیاز به ردیابی وسایل نقلیه سازمانی دارند؛
  • استفاده در حوزه نقشه ‌برداری
  • استفاده در عملیات جستجو و نجات

به طور کلی، مهم ‌ترین و اصلی ‌ترین کاربرد این سامانه جهانی ردیابی است. در سال‌ های اخیر، مسیریابی به کمک این سیستم نیز میسر شده است. 

کاربرد GPRS چیست؟

همان طور که پیش ‌تر اشاره کردیم، جی پی آر اس یکی از خدمات ارزش افزوده است و شرکت‌ های ارائه‌ دهنده خدمات مخابرات و ارتباطات بستر آن را فراهم می ‌کنند. در واقع این شرکت ‌ها با ارائه بسته‌ های تلفن همراه، امکان استفاده از این تکنولوژی را فراهم می ‌کنند. از میان کاربرد های جی پی آر اس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فراهم کردن امکان دسترسی به اینترنت
  • دریافت و ارسال پیام های متنی (چت میان کاربران)
  • دریافت و ارسال ایمیل
  • دریافت و ارسال پیام‌های چندرسانه‌ای (MMS)

یکی از مهم ‌ترین مزایای سیستم GPRS سرعت بالای آن در انتقال دیتا و همچنین هزینه به‌ صرفه برای کاربر است. نحوه پرداخت هزینه‌ ها بر اساس میزان اطلاعات ورودی و خروجی شما محاسبه می‌ شود؛ یعنی حتی اگر به صورت 24 ساعته به اینترنت متصب باشید اما هیچ دیتایی ارسال و دریافت نکنید، هزینه ‌ای متحمل نخواهید شد. 

فرق GPS و GPRS فرق GPS و GPRS  

تفاوت کلی GPS و GPRS 

علاوه بر کاربرد های متفاوت، GPS و GPRS تفاوت‌ های دیگری نیز دارند. یکی از مهم‌ ترین تفاوت‌ های آن‌ ها نحوه فراهم کردن خدمات آن‌ ها است. سامانه GPS توسط ماهواره‌ هایی که دور کره زمین می‌ چرخند با گیرنده‌ های خود ارتباط برقرار می‌کند. اما GPRS  توسط برج‌های مخصوصی ارائه می‌شود که روی زمین قرار دارند. به همین دلیل، محدودیت استفاده از GPRS بیشتر است اما استفاده از GPS در هر نقطه ‌ای از زمین امکان ‌پذیر است.
جی پی اس سیستم ناوبری مبتنی بر ماهواره است و هدف از آن ردیابی و یافتن موقعیت مکانی و زمانی هر فرد یا وسیله‌ای است که مجهز به گیرنده GPS است. جی پی آر اس مبتنی بر تلفن همراه و شرکت‌ های مخابراتی است و خدمات مرتبط با اینترنت را ارائه می ‌دهد. در جدول زیر به طور خلاصه تفاوت‌ های GPS و GPRS را مشاهده خواهید کرد:

GPS GPRS 
نام کامل Global Positioning System
  (سیستم موقعیت‌ یاب جهانی) 
General Packet Radio Service
(سرویس بسته امواج رادیویی) 
هدف فراهم کردن خدمات مربوط به موقعیت یابی مکانی و زمانی فراهم کردن خدمات صوتی و دیتا برای استفاده در تلفن همراه 
کاربرد ردیابی نظامی و غیرنظامی، مسیریابی، ناوبری و ... دریافت و ارسال ایمیل، پیام‌ های چندرسانه ‌ای، تماس ویدیویی و ... 
نحوه کار GPS به مجموعه ‌ای از ماهواره‌ ها در اطراف زمین متصل می ‌شود GPRS به برج ‌های روی سطح زمین متثل می ‌شود 
تعداد ایستگاه‌ های مورد نیاز برای برقراری ارتباط 3 or more
بیش از 3 ایستگاه 
1 ایستگاه 
مکان ‌های مورد استفاده GPS در هر نقطه ‌ای از آسمان، زمین و دریا قابل استفاده است GPRS محدودیت دارد و فقط روی زمین قابل استفاده است 
هزینه گران اقتصادی و به‌ صرفه


نتیجه ‌گیری

شاید در نگاه اول تفاوت بین جی پی اس (GPS) و جی پی آر اس (GPRS) تنها در یک واژه باشد اما با نگاه دقیق ‌تر و بررسی موشکافانه ‌تر متوجه شدیم که تفاوت این دو عبارت در حوزه تکنولوژی کاملا متفاوت است و هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. به عنوان جمع ‌بندی باید گفت که جی پی اس سامانه‌ ردیابی و جی پی آر اس خدمات تلفن همراه و اینترنت است. برای خرید انواع ردیاب خودرو می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید. 

تفاوت بین جی پی اس و جی پی آر استفاوت بین جی پی اس و جی پی آر اس 

شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر از دیگر مقالات ما بازدید نمایید:

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE