چگونه جی پی اس خودرو را غیر فعال کنیم

01 دی ، 1400
گروه تحقیقاتی وایزر

دستگاه‌های GPS یکی از ابزارهای ناوبری هستند که استفاده از آن‌ها برای خودروها بسیار مفید و کاربردی است. استفاده‌ی اصلی و مهم جی پی اس خودرو برای ردیابی است و کاربرد ضد سرقت دارد. اما گاهی از این ابزار سوءاستفاده می‌شود و ممکن است زندگی خصوصی یک فرد را با مشکل مواجه کند و امنیت او را تهدید کند.

اگر احساس می‌کنید که فردی با نصب ردیاب GPS بر روی ماشین شما در تلاش است تا مکان دقیقتان را تشخیص دهد و یا اگر به هر دلیلی تصمیم دارید تا ردیاب خودرو را غیر فعال کنید و به دنبال یافتن پاسخ این پرسش هستید که چگونه جی پی اس خودرو را غیر فعال کنیم، با ما در این مطلب همراه باشید تا ضمن بررسی مختصر کاربردهای GPS، به نحوه غیر فعال کردن جی پی اس خودرو بپردازیم.

دستگاه جی پی اس خودرودستگاه جی پی اس خودرو

مروری کوتاه بر جی پی اس

تاریخچه‌ی ساخت جی پی اس خودرو نشان از این دارد که این تکنولوژی برای رسیدن به هدف خود راه طولانی را طی کرده است. با پیشرفت‌های علم هوا و فضا و با نفوذ هر چه بیشتر انسان در فضا، در اواخر دهه‌ی 1980 میلادی امکان ردیابی به کمک ماهواره‌ها فراهم شد. تکنولوژی ردیابی ابتدا برای اهداف نظامی و توسط ارتش آمریکا رونمایی و استفاده شد اما به دلیل کاربردهای زیاد آن به تدریج وارد صنایع گوناگون و البته زندگی روزمره‌ی ما شد.

نحوه کار جی پی اس خودرونحوه کار جی پی اس خودرو

ردیاب  GPS خودرو یک دستگاه ناوبری کوچک است که یا از قبل بر روی خودرو و توسط کمپانی سازنده‌ی آن نصب شده یا صاحب خودرو خرید ردیاب جی پی اس خودرو آن را بر روی ماشین نصب کرده است. این دستگاه از فناوری GPS برای تعیین سرعت و موقعیت دقیق خودرو استفاده می‌کند و مهم‌ترین کاربرد آن جلوگیری از سرقت خودرو و افزایش امنیت آن است.

اطلاعات جمع‌آوری شده از ماشین شما به کمک ماهواره‌های موجود در مدار زمین در دستگاه ردیابی GPS ذخیره می‌شود. به این ترتیب امنیت خودرو در هر لحظه به صورت دقیق قابل بررسی است. این خدمات به صورت رایگان و در سراسر دنیا ارائه می‌شود.

آخرین اخبار و مطالب تکمیلی را در این بخش دنبال نمایید

بررسی تفاوت بین GPS و GPRS

نکات کلیدی در نصب دستگاه ردیاب خودرو وایزر

تفاوت ها و شباهت های اصلی بین رهیاب و ردیاب خودرو

کاربردهای مختلف GPS خودرو چیست؟

اگرچه ردیاب جی پی اس ماشین بیشتر به دلیل کاربرد ضد سرقت و موقعیت‌یابی آن شناخته شده است، اما کاربردهای بسیار دیگری نیز دارد که موجب شده جایگاه ویژه‌ای در شرکت‌های حمل و نقل و نزد مدیران ناوگان پیدا کند. از مهم‌ترین کاربردهای جی پی اس خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نشان دادن موقعیت مکانی خودرو به صورت دقیق و لحظه‌ای در هر نقطه از زمین؛
  • هشدار به راننده در صورت روشن شدن غیر مجاز موتور خودرو و حرکت ماشین؛
  • هشدار در صورت وارد شدن ضربه به ماشین؛
  • امکان تعریف محدوده‌ی سرعت مجاز حرکت و ارسال هشدار در صورت افزایش سرعت؛
  • امکان تعریف محدوده‌ی جغرافیایی مجاز برای حرکت و ارسال هشدار در صورت عبور از محدوده؛
  • امکان کنترل خودرو از راه دور و خاموش کردن آن حین حرکت تنها با ارسال یک پیامک.

جی پی اس خودرو را می‌توان بهترین ابزار ضد سرقت، نظارت بر خودرو و تامین امنیت خودرو نامید.

کاربردهای مختلف GPS خودروکاربردهای مختلف GPS خودرو

نحوه نصب جی پی اس ماشین

نحوه‌ی نصب ردیاب خودرو به نوع آن بستگی دارد. ردیاب‌ها به دو دسته‌ی ردیاب سیمی و ردیاب مغناطیسی (ردیاب بی‌سیم) تقسیم می‌شوند. نصب ردیاب سیمی نیاز به سیم‌کشی داخلی دارد و بهتر است از یک متخصص نصب جی پی اس بخواهید تا ردیاب را برایتان به منبع برق خودرو وصل کند. اما ردیاب‌های مغناطیسی نصب آسانی دارند و کافی است آن‌ها را در محل مناسب و پنهان از دید متصل کنید. این نوع ردیاب نیازی به سیم‌کشی ندارد و منبع تغذیه‌ی آن، باتری است.

علاوه بر این، برای راه‌اندازی ردیاب خودرو نیاز به یک سیم‌کارت نیز دارید. این سیم‌کارت داخل شیار ردیاب جی پی اس قرار می‌گیرد و امکان ارتباط میان ردیاب و کاربر را فراهم می‌کند. هشدارها از طریق این سیم‌کارت به صاحب خودرو ارسال می‌شود و صاحب خودرو نیز می‌تواند از طریق همین سیم‌کارت و با ارسال پیامک، بسیاری از کدهای دستوری را اجرا کند.

چه زمانی نیاز است تا جی پی اس خودرو غیر فعال شود؟

اگرچه ردیاب جی پی اس خودرو کاربردهای زیادی دارد، اما گاهی و در مواردی نیاز است تا این وسیله‌ی ردیابی غیر فعال شود. در ادامه به مهم‌ترین مواردی می‌پردازیم که در آن‌ شرایط ممکن است نیاز به از کار انداختن ردیاب ماشین باشد.

عدم استفاده از ماشین به مدت طولانی، مهم‌ترین دلیل غیر فعال کردن جی پی اس خودرو

در صورتی که صاحب خودرو ماشین را در محلی امن پارک کرده باشد و تصمیم به استفاده از خودرو برای مدت طولانی نداشته باشد، بهتر است که ردیاب خودرو غیر فعال شود، به خصوص اگر ردیاب جی پی اس از نوع مغناطیسی و شارژی باشد. روشن ماندن ردیاب در موارد غیر ضروری باعث کاهش طول عمر دستگاه می‌شود.

مهم‌ترین دلیل غیر فعال کردن جی پی اس خودرو، عدم استفاده از خودرو است.مهم‌ترین دلیل غیر فعال کردن جی پی اس خودرو، عدم استفاده از خودرو است.

فروش خودرو یا تعویض آن، دلیل دیگری برای غیر فعال کردن ردیاب ماشین

از آن‌جایی که تقریباً تمامی خودروهای داخل ایران بدون ردیاب جی پی اس عرضه می‌شوند، معمولاً ردیابی که بر روی خودرو نصب است از سوی خود صاحب خودرو تهیه شده است. ردیاب‌ها مخصوص مدل‌های ماشین خاصی طراحی نشده‌اند و به همین دلیل صاحب خودرو می‌تواند در زمان فروش ماشین، ردیاب را غیر فعال و از ماشین جدا کند تا بتواند از آن بر روی خودروی دیگری استفاده کند که قرار است خریداری کند.

سیگنال‌ دهی نادرست جی پی اس خودرو، علتی برای از کار انداختن ردیاب خودرو

گاهی ممکن است به دلایل مختلف، ردیاب جی پی اس خودرو دچار اختلال و یا خراب شود. در این صورت اطلاعاتی که مخابره می‌کند صحیح نیست و ممکن است امنیت خودرو را به خطر بیاندازد. به همین دلیل باید برای تعمیر ردیاب خودرو اقدام شود. برای تعمیر ابتدا باید جی پی اس خودرو غیرفعال و سپس جدا شود.

ردیابی غیر مجاز خودرو و به خطر افتادن حریم خصوصی

گاهی ممکن است در خودرو ردیابی نصب شده باشد که حریم خصوصی راننده را با خطر مواجه می‌کند. در این صورت باید برای غیرفعال کردن ردیاب خودرو اقدام شود.

نحوه غیر فعال کردن جی پی اس خودرو

با توجه به مواردی که گفته شد، در صورتی که قصد دارید ردیاب جی پی اس را از کار بیندازید، آسان‌ترین روش غیر فعال کردن ردیاب خودرو، خاموش کردن آن با استفاده از دکمه‌ی روشن و خاموشی است که روی دستگاه تعبیه شده است. علاوه بر این روش، راه‌های دیگری نیز برای غیر فعال کردن جی پی اس خودرو وجود دارد که عبارتند از:

نحوه غیر فعال کردن جی پی اس خودرونحوه غیر فعال کردن جی پی اس خودرو

غیر فعال کردن ردیاب جی پی اس ماشین با کمک اپلیکیشن

در صورتی که به هر دلیلی به دکمه خاموش و روشن ردیاب دسترسی ندارید، می‌توانید با استفاده از اپلیکیشنی که بر روی گوشی هوشمند یا نرم افزاری که روی کامپیوتر شما نصب شده، ردیاب خودرو را غیر فعال و خاموش کنید.

غیر فعال کردن ردیاب ماشین با استفاده از دستگاه ضد جی پی اس

دستگاه ضد جی پی اس وسیله‌ای است که با ایجاد امواج مزاحم (نویز) عملکرد ردیاب را مختل می‌کند و آن را از کار می‌اندازد. این دستگاه کاربرد نظامی و سیاسی دارد و استفاده از آن برای از کار انداختن ردیاب خودروهای شخصی غیر قانونی است.

کلام پایانی

ردیاب خودرو بهترین وسیله برای افزایش امنیت ماشین‌ها و جلوگیری از سرقت است. اما گاهی به دلایل گوناگون صاحب خودرو ناچار است تا ردیاب را غیر فعال کند و به اصطلاح از کار بیندازد. اگر به هر دلیلی ناچار به غیر فعال کردن جی پی اس خودرو شدید، بهترین راه این است که خودتان آن را با استفاده از دکمه خاموش و روشن یا به کمک اپلیکیشن، آن را از دسترس خارج کنید. محل نصب ردیاب خودرو در هر صورت باید مخفی بماند و اگر نتوانستید به تنهایی ردیاب جی پی اس ماشین را غیر فعال کنید، حتماً از یک فرد قابل اطمینان کمک بگیرید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE