آشنایی با مختل کننده جی پی اس خودرو و کاربردهای آن

23 تیر ، 1400
گروه تحقیقاتی وایزر

دنیای تکنولوژی دنیای پیشرفت هر روزه است و محققان و دانشمندان هر لحظه در تلاشند تا با توجه به نیازهای انسان امروزی دستگاه‌هایی را اختراع و تولید کنند. یکی از دستگاه‌هایی که به ایمنی و آرامش انسان کمک بسزایی کرده است، دستگاه GPS است که برای مصارف مختلف از جمله ردیابی خودرو و یافتن موقعیت مکانی آن کاربرد دارد.

اما همچنان که تعداد طرفداران استفاده از ردیاب بسیار زیاد است، افرادی نیز وجود دارند که به دنبال راهی برای مسدود کردن ردیاب خودرو و مختل کردن آن‌ها هستند. آیا چنین کاری امکان پذیر است؟ بله! در این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با دستگاهی به نام مختل کننده جی پی اس و کاربردهای آن آشنا کنیم.

مختل کننده جی پی اس خودرو و کاربردهای آنمختل کننده جی پی اس خودرو و کاربردهای آن

دستگاه مختل کننده جی پی اس خودرو چیست؟

در مطالب قبلی با ردیاب‌ها و کاربرد آن‌ها آشنا شدیم و دریافتیم که جی پی اس سیستم موقعیت‌یاب جهانی است که با اتصال به ماهواره‌های مستقر در مدار زمین و با دریافت و ارسال مداوم سیگنال قادر است موقعیت جغرافیایی وسیله یا شخص مجهز به دستگاه گیرنده ردیاب را مشخص کند. ردیاب خودرو مهم‌ترین و کاربردی‌ترین وسیله در حفظ ایمنی خودرو است.

اما در کنار ردیاب خودرو، دستگاه‌هایی نیز در بازار عرضه شده‌اند که وظیفه آن‌ها مختل کردن عملکرد جی پی اس خودرو است. این دستگاه که به عنوان ضد ردیاب خودرو شناخته می‌شود، دستگاه کوچکی است که با نصب بر روی فندک خودرو بدون باتری کار خود را انجام می‌دهد. وظیفه اصلی دستگاه مختل کننده جی پی اس خودرو این است که با ارسال پارازیت، ارتباط میان ردیاب ماشین با ماهواره را مختل کند و مانع کار جی پی اس شود. ضد ردیاب کاربردهای مختلفی دارد که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

دستگاه مختل کننده جی پی اس خودرو چیستدستگاه مختل کننده جی پی اس خودرو چیست

نحوه کار مختل کننده جی پی اس ماشین

دستگاه ضد ردیاب مجهز به یک تراشه کوچک جی پی اس است. این تراشه به جای موقعیت‌یابی، با ارسال سیگنال‌های نادرست، کار موقعیت‌یابی را مختل می‌کند. در واقع این دستگاه، ردیاب ماشین را در موقعیت‌یابی به اشتباه می‌اندازد.

کاربرد دستگاه مختل کننده جی پی اس خودرو چیست؟

دستگاه ضد جی پی اس کاربردهای مختلفی دارد که از میان مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پر بازدیدترین مقالات وب سایت وایزر را در این بخش دنبال نمایید

انواع جی پی اس خودرو

نحوه نصب دستگاه ردیاب خودرو در 6 مرحله

مراحل اعلام و پیگیری سرقت خودروی مسروقه

کاربردهای نظامی مختل کننده GPS خودرو

یکی از مهم‌ترین کاربردهای مختل کننده جی پی اس خودرو، استفاده از آن در ارگان‌های نظامی و امنیتی است. زمانی که عملیات سری و مهم پلیس در حال انجام است، از این دستگاه برای مخفی کردن موقعیت پلیس استفاده می‌شود. همچنین ماموران امنیتی که باید موقعیت آن‌ها مخفی بماند نیز از این دستگاه استفاده می‌کنند.

کاربرد شخصی مختل کننده جی پی اس خودرو

بسیاری از افرادی که تصور می‌کنند تحت تعقیب هستند و یا حریم شخصی آن‌ها به دلیل شغلشان تحت نظارت است، از دستگاه ضد ردیاب استفاده می‌کنند.

استفاده سارقان از ضد جی پی اس

برخی از افراد سودجو مانند سارقان برای پیشبرد اهداف نادرست و غیرقانونی خود از ضد ردیاب خودرو استفاده می‌کنند.

ویژگی‌های دستگاه مختل کننده ردیاب خودرو

ویژگی‌های دستگاه ضد جی پی اس عبارتند از:

  • عدم نیاز به اتصال به برق و کار کردن با فندکی خودرو
  • وزن سبک و ابعاد کوچک
  • برد 5 متری از سوژه
  • مجهز به چراغ اعلام وضعیت

ویژگی‌های دستگاه مختل کننده ردیاب خودروویژگی‌های دستگاه مختل کننده ردیاب خودرو

استفاده از مختل کننده ردیاب خودرو قانونی است؟

استفاده از ضد ردیاب خودرو با توجه به کاربرد آن در تمامی موارد قانونی نیست. این دستگاه می‌تواند آنتن‌دهی تلفن همراه را نیز با اختلال رو به رو کند. به طور کلی، با توجه به کاربردهای محدود ضد ردیاب، اگر استفاده از آن جهت سرقت و آسیب رساندن به دیگران باشد، غیرقانونی است. استفاده از ضد ردیاب نیاز به کسب مجوزهای قانونی دارد و بدون مجوز نمی‌توان از آن استفاده کرد و پیگرد قانونی دارد. خرید دستگاه ضد ردیاب در ایران با محدودیت‌هایی رو به رو است و قیمت این دستگاه نیز بالا است.

ضد ردیاب از چه فاصله‌ای کار می‌کند؟

اگر برایتان این سوال مطرح شده که دستگاه ضد جی پی اس از چه فاصله‌ای می‌تواند ردیاب را از کار بیندازد، باید گفت که این دستگاه برای مختل کردن کار ردیاب خودرو باید حداکثر 5 متر فاصله داشته باشد. از فواصل دور نمی‌توان ردیاب را از کار انداخت.

خطرات مختل کننده GPS خودرو چیست؟

استفاده همیشگی و مداوم از دستگاه ضد ردیاب می‌تواند بر سلامت افراد تاثیر بگذارد. این دستگاه با ایجاد اختلال و پارازیت، خطر بروز انواع سرطان را در افرادی که در محیط قرار دارند افزایش می‌دهد.

مختل کردن جی پی اس خودرو بدون ضد ردیاب

بسیاری از افراد به جای استفاده از مختل کننده جی پی اس خودرو، با قطع کردن برق سیستم جی پی اس، کارکرد ردیاب را مختل می‌کنند. این کار هم ساده‌تر و هم کم‌هزینه‌تر است. البته قطع کردن برق سیستم ردیاب کار آسانی نیست و هر فردی نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

ردیاب در خودروها در محلی به دور از چشم نصب می‌شود و حتی در صورتی که سارقی بتواند محل ردیاب را تشخیص دهد و برق آن را قطع کند، بلافاصله هشداری برای صاحب ردیاب ارسال می‌شود تا اقدامات لازم را انجام دهد.

آیا به خرید ضد جی پی اس خودرو نیاز دارم؟

همان طور که اشاره کردیم، کاربردهای ضد ردیاب محدود است و فقط برای افرادی که در کارهای امنیتی فعالیت دارند، ابزاری کارآمد و کاربردی است. ضد ردیاب برای مصارف معمولی نیست. ضمن این که هزینه تهیه این دستگاه بالا است و استفاده از آن نیاز به مجوز قانونی دارد. بر خلاف مختل کننده‌ها، کاربردهای ردیاب خودرو بسیار گسترده است و خرید جی پی اس ماشین برای افزایش ایمنی و جلوگیری از سرقت خودرو توصیه می‌شود.

خرید ضد جی پی اس خودروخرید ضد جی پی اس خودرو

نتیجه گیری

در این نوشته با دستگاهی به نام مختل کننده جی پی اس خودرو و کاربردهای آن آشنا شدم و دریافتیم که این دستگاه با ایجاد پارازیت‌های مداوم، عملکرد ردیاب ماشین را با اختلال رو به رو می‌کند. دستگاه ضد ردیاب کاربرد بسیار محدودی دارد و استفاده از آن در همه موارد قانونی نیست. همچنین استفاده از این دستگاه به صورت مداوم به سلامت افراد ضرر می‌زند و باعث بروز سرطان می‌شود. توصیه می‌شود قبل از خرید مختل کننده جی پی اس خودرو در مورد آن به خوبی تحقیق کنید زیرا این دستگاه برای همه افراد مناسب نیست و برای ماموران امنیتی کاربرد دارد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE