اطلاع از زمان تعویض روغن توسط ردیاب خودرو

18 خرداد ، 1400
گروه تحقیقاتی وایزر

خراب شدن ماشین یکی از مشکلاتی است که می‌تواند برای هر وسیله نقلیه‌ای رخ دهد و صاحب خودرو را با دردسر مواجه کند. این موضوع به خصوص برای ناوگان حمل و نقل مسافران یا کالاها دردسرساز خواهد بود و باعث نارضایتی مشتریان می‌شود. یکی از عوامل ایجاد خرابی خودرو، عدم تشخیص به موقع زمان تعویض روغن است.

روغن موتور یک مایع حیاتی برای خودروها محسوب می‌شود و بدون وجود آن، موتور خودرو خراب خواهد شد و بین اجزای متحرک موتور اصطکاک و فرسودگی ایجاد خواهد شد. یکی از مهم‌ترین کاربردهای ردیاب ماشین، تشخیص زمان تعویض روغن است که به کمک اتصال ردیاب به ECU یا کامپیوتر خودرو انجام می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم تا بیشتر در مورد اطلاع از زمان تعویض روغن توسط ردیاب خودرو صحبت کنیم و ببینیم که این کار چطور انجام می شود. با ما همراه باشید.

روغن موتور چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟

موتور ماشین از قطعاتی با آلیاژ فلزی تشکیل شده است و به کمک این قطعات، انرژی حاصل از احتراق را به نیروی محرک تبدیل می‌کند و به این ترتیب خودرو را به حرکت وا می‌دارد. اگر قطعات موتور روی هم اصطکاک داشته باشند، فرسوده و خراب خواهند شد.

روغن موتور خودرو وظیفه روان‌سازی حرکت موتور، محافظت از آن و همچنین تمیز و خنک نگه داشتن آن را بر عهده دارد. به کمک روغن موتور، اصطکاک میان قطعات موتور کم می‌شود و از فرسودگی و پارگی آن‌ها جلوگیری می‌شود. مهم‌ترین وظیفه روغن موتور در خودرو را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  1. کاهش سایش میان قطعات موتور
  2. خنک نگه داشتن قطعات داخل موتور
  3. تمیز نگه داشتن قطعات موتور
  4. محافظت از قطعات داخلی موتور در برای خوردگی و ساییدگی
  5. بهینه‌سازی کارکرد موتور در دماهای مختلف

با توجه به مواردی که گفته شد، وجود روغن موتور و اطلاع از زمان تعویض آن اهمیت بسیار زیادی دارد. در صورتی که به دلیل عدم تعویض روغن، ماشین در جاده یا محلی خراب شود که دسترسی به تعمیرکار در آن نباشد و یا هزینه خرید قطعات فرسوده ماشین زیاد باشد، هم از راننده زمان زیادی برای درست کردن ماشین صرف می‌شود و هم هزینه زیادی را باید صرف کند.

روغن موتور و اهمیت آن برای خودروروغن موتور و اهمیت آن برای خودرو

بهترین زمان تعویض روغن موتور

اکنون که با کاربرد روغن موتور در ماشین آشنا شدید، شاید این سوال برایتان مطرح شود که چه زمانی باید روغن موتور را تعویض کرد. به طور کلی نمی‌توان زمان دقیقی را برای این موضوع پیشنهاد کرد زیرا زمان تعویض روغن به چند عامل بستگی دارد که عبارتند از:

  • کیفیت روغن موتور
  • نحوه استفاده از ماشین
  • کیفیت مکانیکی موتور ماشین
  • نوع موتور خودرو و سال ساخت خودرو
  • کیفیت فیلترهای روغن و فیلترهای هوا

در صورتی که در زمان مناسب روغن موتور تعویض نشود، عملکرد خودرو کند می شود و موتور سر و صدا ایجاد می‌کند، همچنین با کاهش میزان روغن، چراغ هشدار روغن موتور روشن می شود. توصیه می‌شود که قبل از مشاهده علائم تعویض روغن موتور، اقدام به تعویض آن نمایید. این کار به راحتی توسط یک ردیاب خوب انجام می‌شود و پیش از خراب شدن ماشین هشدار ردیاب مبنی بر عوض کردن روغن موتور را دریافت خواهید کرد.

زمان مناسب برای تعویض روغن موتور خودروزمان مناسب برای تعویض روغن موتور خودرو

ردیاب چگونه زمان تعویض روغن را اطلاع می‌دهد؟

ردیاب خودرو یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای ایمن‌سازی خودرو است. ردیاب علاوه بر این که موقعیت خودرو را به صورت دقیق نشان می‌دهد، هشدارهایی نظیر سرعت غیرمجاز، افزایش مصرف سوخت و خرابی قطعات ماشین را نیز اعلام می‌کند. این وسیله کاربردی در صورت نیاز به تعویض روغن موتور نیز هشداری را به صاحب خودرو اعلام می‌کند تا در اسرع وقت تعویض روغن انجام شود. در واقع این قابلیت ردیاب دقیقاً شبیه به دیاگ ماشین است. این کار به کمک اتصال ردیاب به ECU خودرو یا همان کامپیوتر ماشین انجام می‌شود.

کامپیوتر ماشین مشکلات و ایرادات فنی را به خوبی مشخص می‌کند. ردیاب خودرو به واسطه یک دیاگ به کامپیوتر متصل می‌شود. دیاگ اطلاعات لازم در مورد خرابی و نواقص قسمت‌های مختلف موتور ماشین را از کامپیوتر دریافت می‌کند و سپس اطلاعات را به ردیاب انتقال می‌دهد.

ردیاب به کمک ارسال پیامک به راننده یا مدیر ناوگان اطلاعات دیاگ را منتقل می‌کند و در صورتی که روغن موتور نیاز به تعویض داشته باشد، آن را اطلاع می‌دهد. اتصال ردیاب به ECU خودرو، به شرط تطابق پروتکل ارتباطی ECU وسیله نقلیه با استانداردهای بین المللی همانند OBDII، برای انواع مختلف خودرو، اعم از خودروهای سبک و سنگین، امکان پذیر می باشد.

مطالب مرتبط با این مقاله را در این بخش از وایزر دنبال نمایید

برق دستگاه ردیاب خودرو از کجا تامین می شود

نحوه آنتن دهی ردیاب خودرو به چه صورت است

نحوه صرفه جویی در مصرف سوخت به کمک ردیاب خودرو

ECU ماشین چگونه کار می‌کند؟

کامپیوتر ماشین در واقع عملکردی شبیه به مغز برای موتور دارد و وضعیت آن را به طور کامل کنترل می‌کند. ECU برای آن که عملکرد صحیحی داشته باشد، نیاز به سنسورهای زیادی دارد تا بتواند وضعیت دما و فشار موتور و دیگر موارد را بررسی کند و اطلاعات لازم برای ارسال به دیاگ را جمع‌آوری کند. در نتیجه، ECU به کمک سنسور اطلاعات لازم از وضعیت روغن موتور را به دیاگ و ردیاب ارسال می‌کند.

نحوه اطلاع از تعویض روغن موتور به کمک ردیابنحوه اطلاع از تعویض روغن موتور به کمک ردیاب

ردیاب دیاگ چه مزایایی برای خودرو دارد؟

همه ما می‌دانیم که تعمیر به موقع و بررسی مرتب ماشین و موتور آن جلوی بسیاری از هزینه‌های سنگین را می‌گیرد. اما بسیاری از ما به دلیل مشغله‌های فکری گاهی به طور کامل از وضعیت سلامت خودرو غافل می‌شویم و در زمانی نامناسب گرفتار خرابی خودرو می‌شویم. این موضوع باعث هدر رفت زمان و هزینه خواهد بود.

گاهی نیز امکان بررسی وضعیت خودرو وجود ندارد؛ برای مثال مدیران ناوگان به دلیل تعداد زیاد خودروها فرصت کافی را ندارند تا تمامی خودروها را مورد بررسی سلامت قرار دهند. روغن موتور یکی از موارد بسیار مهم است که اگر به موقع تعویض نشود، می‌تواند باعث سوراخ شدن مخزن موتور، ساییدگی قطعات آن و سوختن واشر سرسیلندر شود.

هزینه ناشی از هر یک از این موارد بسیار سنگین‌تر از هزینه روغن موتور خواهد بود. ردیاب دیاگ یا OBD برای چنین مواردی در نظر گرفته شده است. این ردیاب با تشخیص به موقع مشکل و اطلاع دادن به مدیر ناوگان یا راننده برای تعویض روغن، جلوی بسیاری از هزینه‌های ناشی از عدم بررسی روغن موتور را می‌گیرد.

نتیجه گیری

در این مطلب با اهمیت روغن موتور آشنا شدیم و دریافتیم که عدم تعویض به موقع آن چه مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. اگر مدیریت ناوگان را بر عهده دارید و یا به دلیل مشغله نمی‌توانید به موقع از زمان مناسب تعویض روغن اطلاع پیدا کنید، با خرید یک ردیاب دیاگ خوب و مناسب می‌توانید از زمان تعویض روغن موتور توسط ردیاب خودرو اطلاع پیدا کنید. ردیاب با اتصال به کامپیوتر خودرو اطلاعات دقیقی از وضعیت روغن موتور در اختیار شما قرار خواهد داد.

تعویض روغن موتور خودرو به کمک ردیابتعویض روغن موتور خودرو به کمک ردیاب

پربازدیدترین مطالب وب سایت ردیاب وایزر را در این بخش دنبال نمایید

نکات کلیدی در نصب دستگاه ردیاب خودرو وایزر

استفاده از GPS خودرو چه مزایا و معایبی دارد؟

از ساخت اتومبیل های اولیه تا طراحی خودروهای امروزی

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE