از ساخت اتومبیل های اولیه تا طراحی خودروهای امروزی

23 بهمن ، 1398
گروه تحقیقاتی وایزر


از ساخت اولین ماشین جهان تا اتومبیل های امروزی حدود 250 سال زمان می‌گذرد و ماشین ها پیشرفت بسیار زیادی کرده اند و طراحی و عملکرد آن‌ها هر روز بهتر از روز قبل می‌شود. با بیشتر شدن رقابت در زمینه طراحی و تولید خودروهای لوکس، شیک و قدرتمند، امروزه شاهد پیشرفت خودروها و بازار این عرصه هم هستیم. اتومبیل از زمان اولین تولید تا امروز یکی از مهم‌ترین اختراعات بوده و هست و امروزه هم که بخشی از زندگی همیشگی انسان‌ها شده. در ادامه این مقاله در مورد ساخت اولین ماشین جهان تا اتومبیل های امروزی بیشتر توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

ماشین های اولیه

اولین ماشین جهان در چه سالی ساخته شد؟

اولین خودرو نیز درست مثل اولین موتور سیکلت جهان به صورتی بسیار ساده ساخته شد و بعد از مرور زمان و پیشرفت های چشمگیر در صنعت خودرو سازی، ماشین های امروزی دیگر هیچ شباهتی به اولین خودروها ندارند و بسیار پیشرفته تر شده‌اند. اختراع ماشین در قرن هجدهم در سال 1770 توسط نیکولاس کوگنوت صورت گرفت و این ماشین به عنوان قدیمی ترین ماشین جهان شناخته می‌شود. مخزن آب در قسمت جلوی اتومبیل نصب شده بود و از بخار آب حاصل از آب جوشان، به حرکت در می آمد. هدف اصلی از ساخت این اتومبیل، حمل ونقل آتشبارهای ارتش فرانسه بود که به دلیل نقص کارآیی نتوانست این خواسته را تامین نماید. یکی از نقص های این وسیله ی نقلیه این بود که تنها می توانست 5 کیلومتر در ساعت حرکت کند که با وجود همین سرعت اندک لازم بود چندین بار در ساعت برای تعمیرات و تنظیمات متوقف شود. 

اولین اتومبیل جهانعکس اولین ماشین جهان

اولین ماشین موتور بنزینی، کارل بنز 

سال ها گذشت و در قرن نوزدهم مهندسی آلمانی یک اتومبیل با موتور درون سوز با سوخت بنزین را ساخت. این اتومبیل که توسط کارل بنز در سال (1886 – 1885) ساخته شد انقلابی در صنعت حمل ونقل بوجود آورد. تا آن زمان درشکه های اسبی انسان ها را برای مسافت های نسبتاً طولانی حمل می کردند ولی با ساخت اختراع ماشین، درشکه ها جایگاه خود را از دست دادند. 

اولین ماشین موتور بنزینی

نخستین خودرو با موتور بنزینی جلو، پانهارد لواسور

از زمانی که اولین خودرو در سال 1885 ساخته شد مهندسین سعی کردند اتومبیل هایی با طرح های متنوع بسازند. آن ها طراحی ماشین های مختلفی را که موتورهایشان در عقب، وسط یا جلو قرار داشت را امتحان کردند. در نهایت به این نتیجه رسیدند که اگر موتور و دیفرانسیل همزمان در جلوی خودرو قرار داشته باشد، قدرت اتومبیل زیادتر و مصرف سوخت آن کمتر می شود. این مسئله را پانهارد لواسور در سال 1891 کشف کرد و خودرویی ساخت که الگوی ماشین های بعدی قرار گرفت. در این خودرو، موتور در جلوی ماشین و زیر کاپوت قرار داشت. به علاوه جعبه دنده با کلاچ پایی کار می کرد، آب رادیاتور، موتور را خنک می کرد و دیفرانسیل عقب خودرو قرار داشت. امروزه همچنان از این شکل و ساختار برای تولید خودروها استفاده می شود ولیکن ما و توقعات خودرو با آن زمان بسیار تفاوت دارد و به عبارتی قابل مقایسه نیست.

اولین ماشین موتور بنزینی جلو

تولید انبوه خودروی فورد 1908

تا سال 1908 هر خودرویی که ساخته می شد دست ساز و به تعداد محدود ساخته می شد، درنتیجه قیمت تمام شده ی آن بسیار بالا و صرفاً برای مصارف و اهداف خاصی تولید می شدند و طبیعتاً اتومبیل تنها به قشر خاصی از افراد جامعه تعلق داشت. اما در سال 1908 شرکت خودروسازی فورد توانست خودرویی را به صورت انبوه تولید و روانه ی بازار نماید. دیگر خودرو کالایی گران قیمت و تنها در دست تعداد محدودی از مردم نبود بلکه قیمت آن کاهش یافته و در میان مردم رواج بیش تری پیدا کرد. هنری فورد این خودرو را در سال 1908 معرفی و در سال 1909 روانه ی بازار کرد و در سال اول حدود 10000 عدد از آن را فروخت. اما فورد تصمیم داشت تعداد بیشتری از این خودرو را به فروش برساند. بنابراین سعی کرد به عموم مردم اثبات کند که استفاده از خودروها برای توده ی مردم امکان پذیر و مفید است. موفقیت فورد زمانی حاصل شد که با الهام از یک فروشگاه قصابی متوجه شد که می تواند خط تولیدی ابداع کند که هر کارگر به طور تخصصی بر قسمتی از مونتاژ اتومبیل کار کند و به این صورت هزینه آموزش به کارگران کاهش، کارآیی و سرعت عمل افزایش و نهایتاً روند توسعه بیشتر خواهد شد. پیش بینی فورد درباره ی خط مونتاژ در عمل نتیجه داد و از آن پس تا سال 1916 مدل تی 360 دلار قیمت داشت و سالانه نیم میلیون اتومبیل از این مدل تولید می شد. این روند تولید هم به سود مصرف کننده و هم روشی مناسب برای شرکت های اتومبیل سازی بود. 

تولید انبوه ماشین فورد

شرکت های اتومبیل سازی در قرن نوزدهم

پس از آن که تجربه ی مثبت و سودآور تولید انبوه شرکت فورد به گوش شرکت های دیگر رسید و استفاده از اتومبیل رواج پیدا کرد، تعداد سازندگان خودرو افزایش یافت. به طوری که پس از مدت زمان کوتاهی در آمریکا 500 شرکت ماشین سازی تاسیس شد. ویژگی مشترک ماشین های اولیه وزن زیاد و بدنه ی توپر آن ها بود. اما از سال 1911 نقطه ی عطفی در ظاهر و ساختمان بدنه ی ماشین ها به وجود آمد و خودروهایی وارد بازار شدند که سبک تر از قبلی ها بودند. 

اتومبیل مدرن و لوکس بنز

مهمترین نکات در طراحی خودرو

امروزه مهندسین زیادی برای بررسی و تحقیق درباره ماشین، در زمینه ی کیفیت خودروها با کمپانی های مختلف جهان در ارتباط هستند. همچنین در نمایشگاه های بین المللی خودرو، شرکت های اتومبیل سازی، آخرین نمونه از طرح های جدید را در معرض دید عموم قرار می دهند که مورد ارزیابی و آزمایش متخصصین قرار بگیرند و به این شکل بتوانند نسل بعدی خودروها را به تولید برسانند. اولین و مهمترین موضوع مورد نظر طراحان خودرو آن است که اتومبیلی طراحی کنند که فضای کافی و لازم برای سرنشینان فراهم باشد. برای این منظور از روش های گوناگون برای ارزیابی فضای داخلی خودرو استفاده می کنند. به طور مثال با استفاده از ماکت بدن انسان، زوایای مختلف نشستن را شبیه سازی می کنند. یکی دیگر از نکات مهم در طراحی خودرو آن است که هدف از ساخت خودروی مورد نظر را مشخص کرده و بر همان اساس ساختار و قطعات مناسب برای آن در نظر گرفته شود. مثلا آیا خودرو جهت مسابقات ورزشی طراحی می شود یا مصارف شخصی. به همین صورت با توجه به هدف و نیاز خاصی که وجود دارد فضای داخلی، فرم صندلی ها، کاپوت جلو و صندوق عقب، مخزن سوخت، شیشه ها، مدل سپرها و غیره طراحی می گردند. 

پیشرفت صنعت خودروسازی

آنچه امروزه در تولید خودرو در شرکت های اتومبیل سازی به عنوان یک ضرورت مهم به چشم می خورد آن است که این شرکت ها به جهت سودآوری به سمت جلب رضایت مشتری پیش می روند. از این رو با تحقیق در مورد ماشین تمام تلاش خود را می کنند تا سیستم تولید خود را به روزتر نمایند. به عنوان مثال برای جلوگیری از تاثیرات سرقت خودرو بر روح و روان مالباختگان که بسیار مخرب نیز به شمار می رود، خودرو سازی بین المللی به سمتی رفته که اتومبیل ها ضدسرقت شوند و از ردیاب خودرو برای این کار استفاده می‌کنند. ناگفته نماند که قیمت جی پی اس خودرو برای رفاه بیشتر خودروداران و پیشگیری از سرقت، بسیار مناسب در نظر گرفته شده. در این میان افزایش کیفیت و آسایش مصرف کنندگان در اولویت برنامه ریزی و استراتژی شرکت های خودروسازی جهان قرار دارد و هر ساله شاهد آن هستیم که این شرکت ها برای به دست آوردن بخش عمده ی بازار به امنیت خودروها و کیفیت تولیدات خود بیش از گذشته توجه نشان می دهند و هر چه بیشتر به تجهیز خودروهایشان به آخرین سیستم  تکنولوژی جهان تلاش می کنند. این مسئله را می توانید از طریق پیگیری اخبار نمایشگاه های فناوری که هر ساله در دنیا برگزار می شود دنبال نمایید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE