آشنایی کلی با خودروهای هیبریدی

18 بهمن ، 1399
گروه تحقیقاتی وایزر

خودروی دو ‌نیرو یا خودروهای هیبریدی برای حرکت کردن از دو یا چند منبع جدای قدرت استفاده می‌کنند. این وسایل ‌نقلیه به خودروهای سبز نیز معروفند. کشورهای پیشرفته، دولت هرساله میلیون‌ها دلار برای برنامه‌ی تولید نسل جدید خودروهای کم‌مصرف هزینه می‌کنند. این بدین معنی است که دولت و خودروسازان همکاری زیادی باهم دارند که از لحاظ میزان مصرف سوخت به بهترین حالت ممکن دست یابند. با گسترش خودروهای سبز، نه تنها در سوخت صرفه‌ جویی می‌شود، بلکه میزان آلاینده‌های خروجی موتور هم تا حدی پایین می‌آید. کمپانی‌های خودروسازی در مقایسه با یکدیگر با ارائه کارآمدترین و کم‌مصرف‌ترین خودروها، قابلیت و توانایی خود را به همگان نشان می‌دهند.

خودروهای هیبریدی انواع مختلفی دارند. یک نوع از این خودروها همزمان با موتور بنزینی و موتور الکتریکی استفاده کرد. این خودروها دارای سوخت‌های دیگری از‌جمله هیدروژن یا انرژی های تجدیدپذیر مانند خورشید و آب هستند. در خودروهای هیبریدی تلاش بر‌ این است که از انرژی تولید شده بیشترین استفاده را نمود و کم‌ ترین میزان انرژی را هدر داد. خودروهای هیبریدی در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌کنند و علاوه‌بر این تولیدکنندگان ادعا می‌کنند که باتری‌های خودروهای هیبریدی را بدون آنکه به برق متصل کنیم می ‌توانیم شارژ نماییم.

در این مطلب ابتدا به معرفی چند خودروی هیبریدی می‌پردازیم و در انتها چند نکته از مزایا و معایب آن‌ ها اشاره می‌کنیم.

انواع وسیله نقلیه هیبریدی

وسایل نقلیه هیبریدی می‌تواند شامل خودرو، موتورسیکلت‌های الکتریکی و حتی مینی‌اسکوترها هم باشد. موتورسیکلت‌های برقی به وسیله برق شهری شارژ می‌شوند. از نظر عملکردی در دو موتورسیکلت برقی و بنزینی، موتورسیکلت برقی دارای قدرت هدایت و شتاب اولیه ی بهتری است. البته موتورهای برقی در ظاهر کاملا شبیه موتورهای بنزینی هستند.

انواع وسیله نقلیه هیبریدیانواع وسیله نقلیه هیبریدی

آخرین مطالب تکمیلی شرکت وایزر را در این بخش دنبال نمایید

جی پی اس خودرو چه امکاناتی دارد؟

از ساخت اتومبیل های اولیه تا طراحی خودروهای امروزی

10 نکته کاربردی برای خرید ردیاب جی پی اس خودروی شخصی کارمندان

میزان مصرف سوخت خودروهای هیبریدی

در خودروهای دو ‌نیرو یا هیبریدی موتور بنزینی معمولا بسیار کوچک است و همین امر باعث مصرف سوخت کمتر می‌شود و این موتورها فقط برای شتاب گرفتن یا گذر از سربالایی‌ها به کمک موتور برقی می‌آِیند. در این خودروها موتور بنزینی همیشه روشن و فعال نیست و اکثر فرآیندها به وسیله موتور الکتریکی انجام می‌شود، در نتیجه مصرف سوخت کمتر و آلودگی کمتری نیز به‌همراه خواهد داشت.

تکنولوژی خودروهای هیبریدی

پلاگین هیبریدی

بهترین و جدیدترین خودروهای هیبریدی از این گروه می‌باشند که تنها از طریق شارژر انرژی خود را به‌دست می‌آورند. این مدل در مقایسه با سایر خودروها دارای باتری‌های قدرتمندتری هستند و در‌نتیجه مسافت قابل پیمایش آنها نیز بیشتر است. از بزرگترین مزایای این نوع خودرو این است که نگرانی برای اتمام شارژ باتری وجود ندارد.

تکنولوژی خودروهای هیبریدی

تکنولوژی خودروهای هیبریدی

هیبریدی سری

این نوع خودروها ابتدا بر روی مصرف انرژی الکتریکی حساب می‌کنند و به همین دلیل از سایر مدل‌های خودروهای هیبریدی آلایندگی کمتری دارند. مشکل این مدل، داشتن باتری‌هایی بزرگتر است. همچنین موتور بنزینی در خودروهای هیبریدی سری هرگز به صورت مستقیم به سیستم انتقال قدرت نیرو نمی‌دهد و به همین دلیل از قدرت خروجی بالایی برخوردار نیستند.

هیبریدی موازی

بر خلاف نوع سری، خودروهای هیبریدی موازی به صورت پیش‌فرض از موتور احتراقی کمک می‌گیرد و زمانی از موتور الکتریکی خود بهره می‌گیرد که نیازمند توان بیشتری باشد. در این نوع هر دو موتور بنزینی و الکتریکی، نیروی مورد نیاز خودرو را فراهم نمی‌کنند ولی به علت نداشتن هماهنگی لازم، نقطه‌ی بهینه‌ای در این سیستم وجود ندارد.

هیبریدی ملایم

در این سیستم خودرو تماما بر پایه‌ی انرژی فسیلی کار می‌کند و موتور الکتریکی و باتری‌های کوچک آن برای شتاب‌دهی و افزایش قدرت موتور استفاده می‌شوند و خودرو قادر نیست فقط با موتور الکتریکی کار کند.

انواع تکنولوژی خودروهای هیبریدی

انواع تکنولوژی خودروهای هیبریدی

منبع قدرت

منابع قدرتی که در خودروهای هیبریدی استفاده می‌شوند شامل موارد زیر می‌شوند

• زغال سنگ، چوب

• گاز طبیعی یا فشرده

• بنزین

• میدان های الکترو مغناطیس

• باتری‌های الکتریکی

• هیدروژن

• انرژی خورشیدی

• باد

فواید خودروهای هیبریدیمزایا و معایب خودروهای هیبریدی

فواید خودروهای هیبریدی

1. شارژ باتری خودروهای هیبریدی در مقایسه با خودروهای تمام برقی هرگز تمام نمی‌شود  و به همین دلیل از کیفیت بالای رانندگی برخوردارند.

2. خودروهای هیبریدی دارای مزیت مهم مصرف بهینه سوخت است.

3. خودروهای هیبریدی نسبت به خودروهای دارای موتور بنزینی برای سفرهای درون‌شهری مناسب‌تر هستند.

4. این نوع خودروها معمولا دارای انرژی چند موتوری هستند.

5. خودروهای هیبریدی بسیار کم صدا هستند به‌طوری‌که حتی در زمان روشن بودن خودرو به سختی می‌توان متوجه روشن بودن آن شد.

6. یکی از مزایای خودروهای هیبریدی این است که آب موجود در خودرو تا سه روز گرم نگه داشته می‌شود.

7. این خودروها بسیار دیر مستهلک شده و موتورشان حتی بعد از مسافت 200 هزار مایل هم همچنان با قدرت کار می‌کنند.

8. باتری این خودروها بسیار قوی است و معمولا دارای هشت سال یا صدهزار مایل ضمانت دارند.

9. یکی از مهم‌ترین مزایای خودروهای هیبریدی، به‌خصوص در داخل شهر این است که در زمان توقف یا حرکت خودرو با سرعت کم، مخزن بنزین به کار نمی‌افتد.

معایب خودروهای هیبریدی

1. خودروهای هیبریدی از توانایی‌های اسپرت برخوردار نیستند و وزن اضافه باتری آنها سبب بهم خوردن تعادلشان می‌گردد.

2. در صورت بروز خرابی تعمیرات آن گران‌تر و تخصصی ‌تر است.

3. اکثرا خودروهای هیبریدی برای زمینه‌های اقتصادی طراحی شده‌اند نه عملکرد؛ بنابراین یک هیبرید ممکن است به سرعت شتاب نگیرد و یا کارایی یک وسیله نقلیه سنتی را ارائه ندهد.

4. خودروهای هیبریدی علاوه بر برق از سوخت نیز استفاده می‌کنند و باز هم برخی آلاینده‌های مضر را در محیط ‌زیست منتشر می‌کنند.

با وجود معایبی که برای خودروهای هیبریدی نام بردیم، نمی‌توان مزیت و تاثیرات مثبت این خودروهای مدرن را در پاکیزگی محیط زیست کم‌اهمیت جلوه دهیم و این یکی از دستاوردهای مفید و مسئولانه‌ی انسان در برابر محیط پیرامون زندگی‌اش است. همچنین خودروهای هیبریدی با کاهش مصرف سوخت کمک شایانی به حفظ ذخایر زمین و کاهش هزینه‌های مصرفی کرده است. بنابراین امیدواریم در آینده خودروهای سبز و دوستدار محیط زیست بیشتری در شهرهای ایران ببینم.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE