آیا بنزین موجود در خودرو بر کارکرد و موقعیت یابی ردیاب جی پی اس تاثیر می گذارد

22 شهریور ، 1400
گروه تحقیقاتی وایزر

بنزین مادّه‌ای مهم برای حرکت ماشین است و بدون وجود این مادّه، امکان رانندگی وجود ندارد. از طرفی، امروزه بسیاری از افراد برای حفظ ایمنی خودروی خود و جلوگیری از سرقت، از ردیاب جی پی اس استفاده می‌کنند و اکثر آن‌ها اغلب این نگرانی را دارند که آیا با تمام شدن بنزین ماشین، ردیاب از کار می‌افتد؟ یا به بیان دیگر آیا بنزین موجود در خودرو بر کارکرد و موقعیت یابی ردیاب جی پی اس تاثیر می گذارد

در این مطلب می‌خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم و بررسی کنیم که آیا تمام شدن سوخت ماشین باعث توقف عملکرد موقعیت‌یابی ردیاب می‌شود یا خیر. با ما همراه باشید.

مختصری درباره ردیاب جی پی اس خودرو و نحوه کار آن

ردیاب GPS خودرو وسیله‌ای کوچک و کاربردی شبیه به دزدگیر است که قابلیت نصب سیم‌کارت روی آن وجود دارد. این وسیله کوچک به راحتی یا از طریق سیم کشی (ردیاب سیمی) یا بدون سیم کشی (ردیاب بدون سیم) داخل ماشین نصب می‌شود و با اتصال به سامانه‌ی موقعیت‌یاب جهانی که متشکل از ماهواره‌ها است، موقعیت خودرو را در هر لحظه از زمان و در هر نقطه‌ای از زمین نشان می‌دهد.

به کمک دستگاه ردیاب، صاحب خودرو می‌تواند اطلاعات مورد نیاز در مورد موقعیت و وضعیت خودرو را از طریق پیامک دریافت کند. ردیاب جی پی اس ماشین علاوه بر اعلام موقعیت جغرافیایی خودرو، در صورت وارد شدن ضربه به ماشین یا روشن کردن موتور نیز پیامکی به صورت هشدار ارسال می‌کند تا صاحب خودرو متوجه سرقت شود.

به طور کلی، عملکرد ردیاب GPS خودرو مبتنی بر GPS و سیم کارت است. این دستگاه توسط جی پی اس و ماهواره‌های مستقر در اطراف زمین طول و عرض جغرافیایی خودرو را به دست می‌آورد و سپس از طریق سیم کارت اطلاعات را برای صاحب ماشین ارسال می‌کند و به این ترتیب کار ردیابی انجام می‌شود.

ردیاب جی پی اس خودروردیاب جی پی اس خودرو 

آشنایی با انواع ردیاب خودرو

ردیاب‌‌های جی پی اس ماشین از نظر نحوه تامین برق مورد نیاز به دو نوع مختلف تقسیم می شوند:

  • دسته اول ردیاب‌های سیم‌دار هستند که به برق ماشین متصل می‌شوند و بدون نیاز به شارژ دائماً کار می‌کنند.
  • دسته دوم ردیاب‌های بدون سیم یا مغناطیسی هستند که نیاز به شارژ دارند و با توجه به نوع آن‌ها، میزان شارژدهی متفاوت است.

همان طور که ملاحظه می‌کنید، ردیاب جی پی اس یا با برق ماشین کار می‌کند و یا به کمک شارژ ردیابی را انجام می‌دهد.

انواع ردیاب خودروانواع ردیاب خودرو

تاثیر بنزین موجود در ماشین بر عملکرد ردیاب

نکته‌ای که از آن مطلع هستیم این است که همه ماشین‌ها برای حرکت نیاز به بنزین دارند و بدون وجود بنزین رانندگی امکان‌پذیر نیست. سوال مهمی که پیش می‌آید این است که اگر بعد از نصب ردیاب ماشین، بنزین تمام و ماشین خاموش شود، آیا بر عملکرد ردیاب تاثیری خواهد داشت؟ و با خاموش شدن ماشین، ردیاب از کار می‌افتد؟

در پاسخ باید بگوییم که ردیاب ماشین برای کار کردن نیازی به سوخت وسیله نقلیه ندارد. همان طور که اشاره کردیم، منبع تغذیه ردیاب GPS، باتری و برق ماشین است و به همین دلیل، حتی اگر میزان بنزین خودرو هم کم باشد، ردیاب کار خود را انجام می‌دهد و ماشین را ردیابی می‌کند. در نتیجه، با تمام شدن سوخت نگران از کار افتادن ردیاب نباشید. تمام شدن سوخت فقط برای صاحب خودرو مشکلاتی را به وجود می‌آورد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

تاثیر بنزین موجود در ماشین بر عملکرد ردیابتاثیر بنزین موجود در ماشین بر عملکرد ردیاب

رانندگی بدون بنزین چه مشکلاتی به همراه دارد؟

احتمالاً برای شما هم پیش آمده که حین رانندگی متوجه شوید که بنزین ماشین رو به اتمام است و چراغ بنزین شروع به چشمک زدن می‌کند. همان طور که اشاره کردیم، اگر چه کمبود بنزین اختلالی در عملکرد ردیاب به وجود نمی‌آورد اما می‌تواند مشکلاتی را برای صاحب خودرو به وجود آورد. در صورتی که بنزین رو به اتمام باشد، ماشین از حرکت بازمی‌ایستد و اگر پمپ بنزین در آن نزدیکی نباشد، صاحب ماشین ناچار است تا ماشین را کنار بزند و از دیگران درخواست بنزین کند که این کار قطعاً برای اکثر ما ناخوشایند است.

همچنین داخل باک سوخت ماشین وسیله‌ای وجود دارد که پمپ سوخت نامیده می‌شود. این وسیله بنزین را از قسمت باک به سمت پیشرانه ماشین هدایت می‌کند. وجود بنزین باعث می‌شود که پمپ سوخت همیشه خنک بماند و به شکل روان حرکت کند. در واقع پمپ سوخت از بنزین برای خنک ماندن و روان حرکت کردن استفاده می‌کند. رانندگی با سوخت کم باعث می‌شود که پمپ روان نماند و بیش از حد داغ شود.

داغ شدن بیش از حد در نهایت باعث می‌شود که پمپ یا کاملاً بسوزد یا نیم سوز شود. تعویض پمپ و خرید پمپ جدید هزینه زیادی را به دنبال دارد. البته وجود ردیاب دیاگ این امکان را فراهم کرده که مشکل کمبود سوخت یا نشت روغن خیلی زود تشخیص داده شود.

پر بازدیدترین مقالات وایزر را در این بخش دنبال نمایید

مراحل اعلام و پیگیری سرقت خودروی مسروقه

استفاده از GPS خودرو چه مزایا و معایبی دارد؟

دکمه SOS چیست و چه کاربردهایی در ردیاب دارد

نحوه تشخیص کمبود سوخت با ردیاب دیاگ

ردیاب دیاگ یا ردیاب OBD یکی از ردیاب‌های کاربردی و مفید در تشخیص مشکلات خودرو است. این ردیاب با اتصال به کامپیوتر ماشین (ECU) عمکرد مصرف سوخت، عملکرد موتور و روغن موتور را بررسی می‌کند و در صورت وجود مشکل آن را به صورت پیامک به صاحب خودرو اطلاع می‌دهد.

نحوه تشخیص کمبود سوخت با ردیاب دیاگنحوه تشخیص کمبود سوخت با ردیاب دیاگ

نتیجه گیری

اگر شما هم صاحب خودرو هستید و برای افزایش امنیت خودرو و جلوگیری از سرقت آن ردیاب جی پی اس بر رو خودرویتان نصب کرده‌اید، نگران تاثیر بنزین موجود در خودرو بر کارکرد و موقعیت یابی ردیاب جی پی اس نباشید! اگر چه کمبود سوخت می‌تواند آسیب‌هایی با هزینه‌های زیاد به خودرو وارد آورد، اما تاثیری بر عملکرد موقعیت‌یابی ردیاب ندارد، نحوه‌ی کار ردیاب با سوخت ماشین مرتبط نیست بلکه این دستگاه به سیستم برق خودرو و باتری ماشین متصل می‌شود و انرژی مورد نیاز خود را از آن‌ها تامین می‌کند. 
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE