ردیاب جیوه ای یا ردیاب گنج یاب فلزات چیست

08 آذر ، 1401
گروه تحقیقاتی وایزر

احتمالاً تصور اولیه خیلی از ما از ردیاب‌ها دستگاه فلزیابی است که در فیلم‌ها برای پیدا کردن طلا از آن استفاده می‌کردند. با اینکه امروزه ردیاب‌ها توسعه بسیاری پیدا کرده‌اند و انواع ردیاب جی پی اس با کاربری‌های فراوان وارد بازار شده‌اند، اما ردیاب فلزات همچنان یکی از کاربردی‌ترین ردیاب‌های موجود در بازار است.

ردیاب فلزات همچنان ساختار ساده خود را حفظ کرده است و در حوزه‌های مختلف، استفاده‌های بسیار زیادی دارد. در این مطلب به سراغ این نوع از ردیاب‌ها می‌رویم و به شما خواهیم گفت ردیاب جیوه‌ای یا ردیاب گنج‌یاب فلزات چیست و چه کاربردی دارد. با ما در وایزر همراه شوید.

ردیاب جیوه ای یا ردیاب فلزاتردیاب جیوه ای یا ردیاب فلزات

ردیاب چیست؟

ردیاب وسیله الکترونیکی کوچکی است که با استفاده از فناوری جی پی اس موقعیت مکانی اشخاص، اشیا و... را مشخص می‌کند. اولین بار از این فناوری در سال 1980 و توسط وزارت دفاع آمریکا برای مصارف نظامی استفاده شد و پس از آن شاهد گسترش انواع مختلف ردیاب در حوزه‌های گوناگون بودیم.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای ردیاب‌ها که احتمالاً برای بسیاری از ما آشنا باشد، استفاده از این ابزار در وسایل نقلیه برای افزایش امنیت آن‌ها است. ردیاب خودرو صاحبان وسایل نقلیه را به صورت لحظه‌ای در جریان موقعیت مکانی وسیله نقلیه قرار می‌دهد و در صورت روشن شدن خودرو و وارد شدن ضربه به آن، هشدارهای لازم را برای راننده ارسال می‌کند.

همچنین این ابزار کاربردی گزارش کاملی از مسیرهای طی‌شده توسط خودرو، سرعت، شتاب و‌... در اختیار مالک وسیله نقلیه قرار می‌دهد. ضمن اینکه با استفاده از ردیاب خودرو می‌توان بهترین مسیر برای رفت‌ و‌ آمد را نیز مشخص کرد که باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت و هزینه‌ها می‌شود.

ردیاب‌ها انواع مختلفی دارند، قدیمی‌ترین شکل ردیاب، ردیاب جیوه‌ای یا ردیاب گنج‌یاب فلزات است که در آن به‌جای تکنولوژی جی پی اس از کابل‌های الکترونیکی و فرکانس‌های ارسال‌شده به دستگاه برای مسیریابی استفاده می‌شود. در ادامه با این ردیاب بیشتر آشنا می‌شویم.

ردیاب چیستردیاب چیست

ردیاب جیوه‌ای یا ردیاب گنج‌یاب فلزات چیست؟

یکی از قدیمی‌ترین کاربردهای ردیاب، استفاده از آن در پیدا کردن طلا بوده است. ردیاب جیوه‌ای یا ردیاب گنج‌یاب فلزات شکل پیشرفته‌تر همان ردیاب‌هایی است که برای پیدا کردن طلا از آن استفاده می‌شد. این نوع ردیاب با تصوری که از ردیاب خودرو دارید کاملاً متفاوت و ساختار آن بسیار ساده است.   

ردیاب جیوه‌ای از یک بدنه تشکیل شده است که با استفاده از کابل‌های الکترونیکی که به آن متصل شده‌اند و فرکانس‌های ارسال‌شده به دستگاه، فلزات را ردیابی می‌کند. فلزیاب‌ها امواج مغناطیسی از خود ساطع می‌کنند و با تغییر شدت میدان مغناطیسی، به پیدا کردن انواع فلزات کمک می‌کنند.

این دستگاه می‌تواند نزدیک بودن فلزات را تشخیص دهد و به صاحب ردیاب از طریق چراغ چشمک‌زن یا تغییر صدا، هشدار ارسال کند. این دستگاه معمولاً مقدار فاصله از فلزات را نیز با بالا و پایین شدن مقدار صدا یا هشدارهایی از این قبیل به صاحب ردیاب نشان می‌دهد.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

دزدگیر ماهواره ای

سونار چیست

ردیاب جیوه‌ای یا ردیاب گنج‌یاب فلزات چه کاربردهایی دارد؟

از ردیاب جیوه‌ای برای پیدا کردن فلزات به‌ویژه فلزات مدفون در خاک استفاده می‌کنند. کاربرد ردیاب جیوه‌ای یا ردیاب فلزات مانند گذشته نیست و امروزه از این دستگاه استفاده‌های بسیار زیادی می‌شود. اولین فلزیاب‌های صنعتی در دهه 1960 توسعه یافتند و به‌طور گسترده برای مقاصد مختلف مورد استفاده قرار گرفتند.

یکی از موارد استفاده از این نوع ردیاب‌ها در باستان‌شناسی و برای پیدا کردن اشیا مدفون‌شده است. همچنین از این نوع ردیاب‌ها در گیت فرودگاه‌ها، زندان‌ها و... نیز استفاده می‌شود تا با استفاده از آن عبور وسایل فلزی مشکوک مانند چاقو و... را تشخیص دهند.

در صنعت ساختمان‌سازی نیز استفاده از ردیاب جیوه‌ای یا ردیاب گنج‌یاب فلزات کاربردهای فراوانی دارد و به‌ویژه در زمان تخریب سازه‌ها از آن برای تشخیص وجود لوله یا سیم‌های مدفون در دیوارها یا کف ساختمان‌ها استفاده می‌کنند.

کاربرد ردیاب جیوه ای یا فلزیابکاربرد ردیاب جیوه ای یا فلزیاب

یکی دیگر از موارد استفاده از ردیاب جیوه‌ای یا ردیاب گنج‌یاب فلزات، استفاده از آن در صنعت مواد غذایی است که با استفاده از این نوع ردیاب، آلودگی موادغذایی ناشی از شکسته شدن ماشین‌آلات و دستگاه‌های فرآوری را شناسایی می‌کنند. حتی در صنعت پوشاک نیز از این دستگاه برای کنترل پوشاک استفاده می‌شود تا اطمینان حاصل کنند که قطعات فلزی مانند سوزن در آن‌ها باقی نمانده است.

یکی دیگر از کاربردهای ردیاب فلزات، استفاده از آن در پیدا کردن اشیا و وسایل گمشده است. از این دستگاه به‌راحتی می‌توان برای پیدا کردن وسایلی استفاده کرد که جنس آن‌ها از فلز است. مانند طلا یا هر شی فلزی دیگری که برای افراد ارزشمند است. یکی دیگر از کاربردهای ردیاب فلزات در علوم، استفاده از آن در تحقیقات زمین‌شناسی است.

مزایای ردیاب جیوه ای یا فلزیابمزایای ردیاب جیوه ای یا فلزیاب

سخن آخر

در این مطلب به شما گفتیم ردیاب جیوه‌ای یا ردیاب گنج‌یاب فلزات چیست و چه کاربردی دارد؟ انواع ردیاب از مهم‌ترین اختراعات عصر حاضر محسوب می‌شوند. اما یکی از قدیمی‌ترین ردیاب‌های جهان، انواع ردیاب طلا است. جایی که از این ابزار کاربردی برای پیدا کردن فلزات گرانبها استفاده می‌کردند. در دنیای امروز این وسیله کاربردهای فراوانی پیدا کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به گیت فرودگاه‌ها، صنعت ساختمان‌سازی، باستان‌شناسی و... اشاره کرد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE