ردیاب جی پی اس در صنعت ساخت و ساز

20 اردیبهشت ، 1401
گروه تحقیقاتی وایزر

استفاده از ردیاب جی پی اس در سال‌های اخیر گسترش چشمگیری داشته است؛ بسیاری از کسب‌وکارها برای افزایش بهره‌وری و نظارت بیشتر بر اموال و دارایی‌های خود، به استفاده از این تکنولوژی روی آورده‌اند. صنعت ساخت‌وساز یکی از صنایعی است که با بهره‌گیری از ردیاب جی پی اس توانسته به نتایج مثبت و بازگشت سرمایه سریع دست یابد.

با استفاده از فناوری ردیابی GPS، شرکت‌های ساختمانی می‌توانند کارآمدتر فعالیت کنند و با قابلیت مکان‌یابی که ردیاب در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، به سود بیشتری دست پیدا کنند. در این مقاله از وایزر تصمیم داریم تا با مزایا و نحوه استفاده از ردیاب جی پی اس در صنعت ساخت‌وساز آشنا شویم و با مزایای این ابزار کاربردی در صنایع ساختمانی آشنا شویم. با ما همراه باشید.

اهمیت استفاده از ردیاب در صنعت ساختماناهمیت استفاده از ردیاب در صنعت ساختمان

چگونه از ردیاب جی پی اس در صنعت ساخت‌وساز استفاده می‌شود؟

همانطور که می‌دانید، ردیاب جی پی اس یک دستگاه کوچک و سیم‌کارت‌خور است که سیگنال‌های مورد نیاز برای تعیین موقعیت مکانی یک وسیله را از ماهواره‌هایی دریافت می‌کند که سیستم موقعیت‌یابی جهانی را تشکیل می‌دهند. ردیاب جی پی اس ابتدا توسط ارتش آمریکا و برای اهداف نظامی توسعه یافت اما به دلیل کاربردهای بسیار مفید آن، امروزه تقریباً تمامی شرکت‌ها می‌توانند از ردیاب جی پی اس برای خودروها و کالاهای خود استفاده کنند.

در صنعت ساخت‌وساز از ردیاب‌های جی پی اس باکیفیت و دقیق برای خودروهای سنگین و سایر تجهیزات استفاده می‌شود تا موقعیت لحظه‌ای آن‌ها رصد شود. در ادامه با مزایای استفاده از ردیاب جی پی اس در صنعت ساخت‌وساز بیشتر آشنا خواهیم شد.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

خرید ردیاب برای حیوانات خانگی و پرندگان

مزایای ردیاب خودرو برای شرکت های لوله‌کشی

ویژگی‌ها و مزایای استفاده از ردیاب خودروهای امدادی و یدک‌کش‌ها

5 دلیل برای اهمیت استفاده از ردیاب جی پی اس در صنعت ساخت‌وساز

تفاوت میان یک پروژه‌ی ساخت‌وساز موفق با پروژه‌ای که تاخیر زیادی داشته و هزینه‌های پیش‌بینی نشده‌ی زیادی را متحمل شده، بهره‌وری عملیاتی است. کاهش بهره‌وری در ساخت‌وساز منجر به عدم رضایت مشتری می‌شود. با استفاده از تکنولوژی مناسب، مدیران یک پروژه ساخت‌وساز و پیمانکاران اطمینان حاصل می‌کنند که کل تیم بهره‌وری بالایی خواهند داشت و ایمنی انجام پروژه نیز بیشتر خواهد بود.

به منظور مدیریت کارآمد یک پروژه‌ی ساخت‌وساز، می‌توان از انواع ردیاب جی پی اس برای تجهیزات و ماشین‌آلات مختلف استفاده کرد. اما صرف نظر از نوع ردیاب، استفاده از ردیاب جی پی اس در صنعت ساخت‌وساز به دلیل مزایای زیر اهمیت دارد:

دلایل استفاده از ردیاب جی پی اس برای صنعت ساخت و سازدلایل استفاده از ردیاب جی پی اس برای صنعت ساخت و ساز

1. ردیابی لحظه‌ای موقعیت مکانی وسایل نقلیه و تجهیزات

تجهیزات و ماشین‌آلاتی که برای ساخت یک بنا استفاده می‌شوند، قیمت بالایی دارند. مدیر پروژه ساخت‌وساز با نصب ردیاب جی پی اس بر روی ماشین‌آلات و تجهیزات گران‌قیمت می‌تواند بر موقعیت مکانی دارایی‌های خود به صورت لحظه‌ای و از راه دور نظارت داشته باشد.

این ویژگی ردیاب به مدیر پروژه این امکان را می‌دهد تا میزان استفاده موثر از سوخت، میزان کارکرد وسایل نقلیه و بهره‌وری کارگران را کنترل کند. ردیاب جی پی اس امکان گزارش‌گیری دقیق را نیز برای مدیر پروژه فراهم می‌کند و او می‌تواند اطلاعات کاملی در مورد این به دست آورد که هر یک از تجهیزات در زمانی خاص در کجا قرار داشته‌اند.

2. تعمیر و نگهداری مناسب تجهیزات و ماشین‌ها

ردیاب جی پی اس تنها با هدف موقعیت‌یابی طراحی نشده است. این ابزار کاربردی به مدیر پروژه ساخت‌وساز این امکان را می‌دهد تا بر سلامت تجهیزات نظارت بیشتری داشته باشد و پیش از خراب شدن کامل تجهیزات گران‌قیمت، مشکلات فنی آن‌ها را تشخیص دهد و رفع کند. ردیاب جی پی اس با هشدارهای پیشگیرانه، مانع از بروز تصادف و حادثه در محل ساخت‌وساز می‌شود و به این ترتیب هزینه‌های تعمیرات را به حداقل می‌رساند.

3. جلوگیری از سرقت و سوء استفاده از تجهیزات

همان‌طور که اشاره کردیم، تجهیزات و ماشین‌آلات صنعت ساخت‌وساز گران‌قیمت هستند و همین گران بودن، سارقان را وسوسه می‌کند تا به سرقت لودر، بولدوزر، لیفتراک، ژنراتور و سایر تجهیزات ارزشمند اقدام کنند. این سرقت‌ها هزینه‌ سنگینی برای شرکت به همراه دارد و باید مبلغ هنگفتی برای خرید مجدد این تجهیزات اختصاص داده شود. علاوه بر این، سرقت می‌تواند پروژه را تا چند وقت به تاخیر بیندازد که این امر باعث بروز نارضایتی مشتری و بدقول شدن مدیر پروژه و پیمانکار شود.

در صورتی که تجهیزات شما مجهز به ردیاب جی پی اس باشد، اگر سارق اقدام به سرقت کند بلافاصله هشداری برای مدیر پروژه ارسال می‌شود. علاوه بر این، با استفاده از قابلیت‌های ردیاب GPS مانند ژئوفنسینگ (تعریف محدوده جغرافیایی مجاز) به محض خروج تجهیزات از محدوده مجاز، فوراً هشدارهایی به مدیر پروژه یا ناظر ساخت ارسال می‌شود. در نتیجه، مجهز بودن تجهیزات ساخت‌وساز به ردیاب جی پی اس، نه تنها برای اطلاع داشتن از موقعیت آن‌ها ضروری است، بلکه برای جلوگیری از سرقت و یا بازیابی تجهیزات پس از سرقت هم ضروری است.

استفاده از جی پی اس در صنعت ساخت و سازاستفاده از جی پی اس در صنعت ساخت و ساز

4. حل‌وفصل اختلافات با مشتری بر اساس داده‌های دقیق

یکی دیگر از مزایای استفاده از ردیاب جی پی اس در صنعت ساخت‌وساز، امکان حل مشکلات با مشتریان بر اساس مستندات است. در صورتی که مناقشه‌ای در مورد یک فاکتور وجود داشته باشد، فناوری GPS می‌تواند داده‌هایی را ارائه دهد تا ثابت کند تیم شما به‌موقع برای کار در محل حضور داشته است. داشتن مدارک معتبر یک راه ساده و موثر برای اطمینان از این است که همه کارگران برای کارشان دستمزد منصفانه می‌گیرند.

5. افزایش ایمنی در زمان ساخت‌وساز

ردیاب جی پی اس می‌تواند نقش پررنگی در افزایش ایمنی ماشین‌ها در حین ساخت‌وساز یک ساختمان داشته باشد. این تکنولوژی به پیمانکار این امکان را می‌دهد تا نظارت دقیقی بر میزان سرعت رانندگان خودروهای سنگین خود داشته باشند و با کنترل سرعت، مانع از بروز تصادف میان ماشین‌ها در محل ساخت شوند.

ایمنی به همان اندازه که به مهارت راننده و سرعت حرکت آن بستگی دارد، به سلامت خودرو نیز بستگی دارد. استفاده بیش از حد از تجهیزات ساخت‌وساز و عدم تعمیر به‌موقع و نگهداری مناسب دو عاملی هستند که ایمنی تجهیزات و کارگران را به خطر می‌اندازند.

تجهیزات ساخت‌وساز به علت استفاده مداوم فرسوده و خراب می‌شوند، به‌خصوص اگر پیمانکار برنامه زمان‌بندی کامل و دقیقی برای رسیدگی به مشکلات فنی آن‌ها نداشته باشد. اگر حین کار خرابی تجهیزات و ماشین‌آلات رخ دهد، می‌تواند در بعضی موارد باعث تصادف و حادثه شود و جان کارگر را به خطر بیندازد.

ویژگی‌های بهترین ردیاب جی پی اس در صنعت ساخت‌وساز

برای آن که ردیاب جی پی اس شما مزایایی را که در بالا ذکر کردیم، به صورت حداکثر فراهم کند، باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • هشدارهای تعمیر و نگهداری پیشگیرانه؛
  • امکان گزارش‌دهی دقیق از زمان و مکان استفاده از تجهیزات؛
  • ژئوفنسینگ یا قابلیت تعیین محدوده جغرافیایی مجاز؛
  • قابلیت تعیین محدوده سرعت مجاز؛
  • ویژگی‌های ضد سرقت مانند هشدار روشن شدن غیرمجاز موتور.

کاربرد ردیاب در صنعت ساخت و سازکاربرد ردیاب در صنعت ساخت و ساز

کلام پایانی

در صنعت ساخت‌وساز، تجهیزات و ماشین‌آلات بسیاری وجود دارد که گم شدن یا به‌ سرقت رفتن آن‌ها می‌تواند هزینه‌های هنگفتی را به همراه داشته باشد. ردیابی این ماشین‌آلات و همچنین به حداکثر رساندن ایمنی و کارایی کارگران حین ساخت‌وساز می‌تواند برای پیمانکار، سخت و دشوار باشد.

ردیاب جی پی اس یک راه‌حل مقرون‌به‌صرفه در صنعت ساخت‌وساز است که با قابلیت‌هایی که در اختیار مدیر پروژه و پیمانکار قرار می‌دهد، بهره‌وری و ایمنی را افزایش می‌دهد. با استفاده از بهترین ردیاب جی پی اس می‌توان ساخت‌وسازی ایمن با تحویل به‌موقع و بدون هزینه‌های اضافه را تجربه کرد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE