ردیاب‌ها چقدر دقیق هستند؟ بررسی مهمترین عوامل تاثیرگذار بر دقت ردیاب

28 بهمن ، 1400
گروه تحقیقاتی وایزر

امروزه تکنولوژی و علم حرف اول را در تمامی صنایع می‌زنند و همراه شدن با آن‌ها از ملزمات زندگی مدرن است. یکی از فناوری‌هایی که در سال‌های اخیر موجب تسریع کارها و راحت‌تر شدن زندگی شده، فناوری ردیاب جی پی اس است که به صورت روزانه برای مسیریابی، فرستادن موقعیت فعلی، پیدا کردن وسیله‌نقلیه‌ی دزدیده شده و ... از آن استفاده می‌کنیم.

در اکثر مواقع، دقت ردیاب جی پی اس و اطلاعات ارسالی آن از اهمیت بالایی برخوردار است؛ با این حال گاهی ممکن است ردیاب به دلایلی نتیجه مطلوبی ارائه ندهد. در ادامه این مطلب سعی داریم تا پس از معرفی ردیاب‌های جی پی اس، انواع و کاربردهای آن، به عوامل موثر در دقت ردیاب و اطلاعات ارسالی آن بپردازیم.

مهمترین عوامل تاثیرگذار بر دقت ردیابمهمترین عوامل تاثیرگذار بر دقت ردیاب

مختصری درباره ردیاب‌های جی پی اس

فناوری جی پی اس یا سیستم موقعیت‌یابی جهانی برای اولین بار در دهه 1960 میلادی توسط ایالات متحده آمریکا به منظور استفاده در عملیات‌های نظامی توسعه یافت. سرانجام در دهه 1980، با توجه به پتانسیل بالای جی پی اس در تسریع زندگی و بهبود حمل و نقل، این فناوری در اختیار عموم قرار گرفت. سیستم ردیابی جی پی اس از 24 ماهواره در فضا، واحد نظارت و دستگاه‌های گیرنده جی پی اس تشکیل شده است.

یک دستگاه گیرنده جی پی اس می‌تواند با دریافت سیگنال‌های ارسالی از ماهواره‌ها و محاسبه اختلاف زمانی بین هر ماهواره، موقعیت مکانی خود را مشخص کند. به طور کلی سیستم ردیابی جی پی اس تاثیر به سزایی در سودآوری شرکت‌ها گذاشته و محیط کسب و کار و همچنین محیط زندگی را به مکانی امن‌تر و راحت‌تر برای بقا تبدیل کرده است.

زندگی مدرن به قدری به جی پی اس وابسته است که در سال 2017 دولت بریتانیا در گزارشی عواقب قطع شدن ماهواره‌ها و اختلال در این سیستم را روزانه 1 میلیون پوند تخمین زد. ردیاب‌های جی پی اس انواع مختلف دارند که از میان آن‌ها می‌توان به ردیاب خودرو و موتور سیکلت، ردیاب شخصی برای افراد کم توان و کودکان و ردیاب دوچرخه اشاره کرد. هر یک از این ردیاب‌ها کاربردهای مختلف و دقت عملکرد متفاوتی دارند.

ردیاب جی پی اس خودرو چیستردیاب جی پی اس خودرو چیست

دلایل اهمیت دقت ردیاب جی پی اس

با پیشرفت روزافزون علم، جی پی اس به جزئی جدایی ناپذیر زندگی اکثر ما تبدیل شده است. فناوری به کار برده شده در سیستم جی پی اس ردیاب‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند موقعیت مکانی دقیقی را با خطای تقریبا 10 متر به کاربر ارائه دهد. در بعضی از دستگاه‌های جی پی اس پیشرفته‌تر، دقت ردیاب بالاتر می‌رود و مقدار خطای آن ممکن است به 1 متر برسد.

در شرایط اضطراری، برای مثال در عملیات‌های نظامی یا امداد و نجات، دقت ردیاب و به حداقل رساندن درصد خطای اطلاعات ارسالی آن نقش حیاتی را ایفا می‌کند. همچنین امروزه در بسیاری از نقاط جهان، ربات‌ها و پهپادها وظیفه‌ی ارسال بسته‌های پستی و سفارشات را به عهده گرفته‌اند؛ از این رو هر گونه اختلال در سیگنال ردیاب موجب به وجود آمدن مشکلات اساسی در ارسال کالا خواهد شد.

از لحاظ امنیتی نیز، در مواقعی که خودرویی به سرقت می‌رود، کودکی دزدیده می‌شود یا سالمندی به دلیل اختلال حواس گم می‌شود، و در حالی که دقیقه‌ها از اهمیت زیادی در چنین لحظاتی برخوردارند، دقت بالای ردیاب در پیدا کردن موقعیت آن‌ها بسیار مهم است.

عوامل موثر در دقت ردیاب

همان‌طور که پیش از این گفته شد، سیستم ردیاب جی پی اس از 24 ماهواره تشکیل شده است که به دور زمین می‌چرخند و به طور همزمان سیگنال ارسال می‌کنند و ردیاب با دریافت سیگنال‌ها و محاسبه فاصله بین هر ماهواره موقعیت مکانی خود را مشخص می‌کند. ردیاب جی پی اس تنها در صورتی قادر به انجام این کار است که فاصله حداقل چهار ماهواره تایید شود.

هر چه دستگاه گیرنده جی پی اس ماهواره‌های بیشتری را تشخیص دهد، دقت آن نیز بالاتر خواهد رفت. سیگنال‌های ماهواره‌های جی پی اس در فضا بسیار دقیق هستند اما با این حال عوامل مختلفی می‌تواند دریافت آن را توسط ردیاب‌ها مختل کند. در ادامه 7 موردی که در بهبود عملکرد و دقت ردیاب تاثیر دارند را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

عوامل موثر در قیمت ردیاب خودروعوامل موثر در قیمت ردیاب خودرو

· انرژی کافی دستگاه ردیاب جی پی اس

یکی از نکاتی که در هنگام نصب ردیاب‌های سیمی باید به آن توجه کرد، اتصال صحیح آن به منبع انرژی است. نبود انرژی و ولتاژ کافی و مورد نیاز دستگاه منجر به ایجاد اختلال در عملکرد و دقت ردیاب می‌شود. این مشکل در دراز مدت می‌تواند به دستگاه آسیب برساند و حتی باعث از کار افتادن آن شود. بنابراین توصیه می‌شود نصب ردیاب را به فردی متخصص و مجرب در این زمینه سپرده و ولتاژ مورد نظر دستگاه را نیز هنگام نصب در نظر بگیرید. برای ردیاب‌های آهنربایی که نیاز به سیم‌کشی ندارند، از شارژ به موقع باتری آن غافل نشوید تا از اختلال در عملکرد آن جلوگیری شود.

· نبود موانع برای سیگنال

همان‌طور که می‌دانید، وجود سازه‌های بتنی و فلزات می‌تواند در فرایند ارسال و دریافت سیگنال مشکل ایجاد کند. از این رو، بهتر است برای بالا بردن دقت ردیاب از تجهیزات الکترونیکی و فلزات تا حد ممکن دوری کنید. همچنین نقطه‌ای از ماشین را برای نصب ردیاب انتخاب کنید که کمترین اختلال را در سیگنال ایجاد می‌کند.

· نصب درست دستگاه ردیاب

هنگام نصب دستگاه، باید به نکات و علائمی که بر روی دستگاه به عنوان راهنمای نصب یا محل قرارگیری آنتن وجود دارد توجه کرد. رعایت کردن این نکات و دستورات دفترچه راهنمای مخصوص هر دستگاه قطعاً در بهبود عملکرد آن نقش به سزایی دارد.

دیگر مقالات وایزر را در این بخش دنبال نمایید

انواع جی پی اس خودرو

مشخصات بهترین ردیاب خودرو

مراحل اعلام و پیگیری سرقت خودروی مسروقه

· شرایط آب و هوایی

متاسفانه یکی از عوامل اجتناب‌ناپذیری که بر روی دقت ردیاب تاثیر می‌گذارد، شرایط آب و هوایی است. ردیاب‌های جی پی اس در هوای صاف بیشترین میزان دقت را دارند. آب و هوایی ابری، برف و باران شدید و یا طوفانی می‌تواند موجب اختلال و ضعیف شدن سیگنال‌های دریافتی شود و دقت ردیاب را پایین بیاورد.

· دمای محیط دستگاه

تمام دستگاه‌های الکترونیکی دارای یک دمای به خصوص برای عملکرد بهینه هستند. دستگاه‌های ردیاب نیز از این قاعده مستثنی نیستند. هنگام خرید و نصب دستگاه به این مشخصه آن هم دقت کنید و تا حد امکان دستگاه را در محلی با دمای ملایم‌تر قرار دهید. دمای خارج از بازه دمایی تعیین شده برای دستگاه می‌تواند دقت ردیاب را کاهش داده و یا حتی آسیب جدی به آن وارد کند.

· کیفیت دستگاه ردیاب جی پی اس

یک دستگاه ردیاب مناسب باید از مواد اولیه با کیفیت تشکیل شده باشد تا در برابر شرایط فیزیکی از جمله ضربه، رطوبت و گرد و غبار آسیب نبیند. همچنین هر دستگاه الکترونیکی یک عمر مفید دارد؛ پس از پایان این مدت، برای افزایش دقت ردیاب و بهبود عملکرد آن باید دستگاه قدیمی را با ردیاب‌های جدید موجود در بازار تعویض کرد.

· پیروی از ساختار ارتباطی داخلی

اکثر ردیاب‌هایی که در بازار عرضه می‌شوند، تنها با سیم‌کارت و از طریق وصل شدن به دکل‌های مخابراتی سطح کشور می‌توانند اطلاعات را ارسال و دریافت کنند. با توجه به این قانون که تمام دستگاه‌های سیم‌کارت‌خور در کشور شامل طرح رجیستری می‌شوند، شرکت‌های فروشنده ردیاب باید حتما دستگاه‌های رجیستر شده و سازگار با ساختارهای ارتباطی داخلی کشور را ارائه کنند. همچنین در انتخاب سیم‌کارت برای ردیاب حتما به پوشش‌دهی اپراتور مورد نظر توجه کنید زیرا هرگونه ضعف و مشکل در سیم‌کارت منجر به کاهش شدید آنتن‌دهی و دقت ردیاب جی پی اس می‌شود.

عوامل تاثیرگذار در دقت انواع ردیاب خودروعوامل تاثیرگذار در دقت انواع ردیاب خودرو

کلام پایانی

با در نظر گرفتن نقش مهمی که ردیاب‌های جی پی اس در حفظ امنیت خودرو، کودکان، موتور سیکلت و ... ایفا می‌کنند، میزان دقت ردیاب و عملکرد صحیح آن به دغدغه‌ی کاربران تبدیل شده است. در این مقاله به صورت کامل به عوامل تاثیرگذار بر دقت ردیاب و سیگنال‌های دریافتی آن پرداختیم. رعایت هر یک از نکات ذکر شده می‌تواند در بهبود عملکرد دستگاه تاثیر به سزایی بگذارد.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE