آیا استفاده از ردیاب شنود دار غیرقانونی می باشد

23 تیر ، 1400
گروه تحقیقاتی وایزر

شنود یا استراق سمع! احتمالاً شما هم با شنیدن این واژه بلافاصله ذهنتان به سراغ قانون و مجازات شنود پنهانی می‌رود. واژه‌ای که امروزه به دنیای تکنولوژی نیز راه یافته است و از آن برای تمامی ابزارهایی استفاده می‌شود که امکان شنیدن یا ضبط صدای دیگران را می‌دهد. یکی از تکنولوژی‌های مجهز به سیستم شنود، ردیاب شنود دار است که به دلیل قابلیت آن در شنیدن صدای سارق و ضبط آن محبوبیت بسیاری یافته است.

اما بسیاری از افراد با پیش‌زمینه ذهنی که در مورد استراق سمع و غیرقانونی بودن آن دارند، برای خرید ردیاب شنود دار تردید دارند. اما آیا واقعاً استفاده از ردیاب شنود دار غیرقانونی است؟ در این مطلب سعی داریم تا با نظر قانون در مورد ردیاب‌ها آشنا شویم. با ما همراه باشید.

آیا استفاده از ردیاب شنود دار غیرقانونی می باشدآیا استفاده از ردیاب شنود دار غیرقانونی می باشد

ردیاب شنود دار چیست؟

ردیاب شنود دار یکی از انواع ردیاب ها است که علاوه بر کارهایی که یک ردیاب معمولی انجام می‌دهد (مانند موقعیت‌یابی خودرو، هشدار روشن شدن موتور، هشدار باز شدن در و ...) امکان شنیدن مکالمات فضای داخلی خودرو و ضبط آن‌ها را هم فراهم می‌کند. این ردیاب قابلیت استفاده بر روی انواع ماشین‌ها را دارد. این ردیاب علاوه بر این که در زمان سرقت کاربرد دارد، برای برقراری امنیت برای سرنشینان نیز قابل استفاده است و می‌توان از آن برای کنترل ایمنی سرویس مدارس یا خانواده استفاده کرد.

ردیاب شنود دار چیستردیاب شنود دار چیست

کاربرد ردیاب شنود دار چیست؟

ردیاب مجهز به شنود یکی از پرکاربردترین جی پی اس‌ها است که از مهم‌ترین کاربردهای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موقعیت‌یابی لحظه‌ای و دقیق خودرو یا افرادی مانند کودکان و سالمندان
  • قابلیت شنود با کیفیت بالا و واضح فضای داخلی خودرو برای مواقعی که خودرو مورد سرقت قرار گرفته یا نیاز است تا ایمنی سرنشنیان بررسی شوید
  • امکان ضبط صداها و آنالیز آن‌ها
  • قابلیت تعیین محدوده جغرافیایی برای ردیاب و ارسال هشدار به صورت پیامک در صورت عبور از این محدوده
  • قابلیت تعیین محدوده سرعت برای ردیاب و ارسال هشدار به صورت پیامک در صورت عبور سرعت از این محدوده
  • ارسال هشدار در صورت سرقت خودرو و روشن کردن یا خاموش کردن موتور
  • ارسال هشدار به محض باز شدن درب خودرو و بسته شدن آن
  • قابلیت کنترل از راه دور خودرو با پیامک و امکان خاموش کردن ماشین حین حرکت
  • امکان گزارش‌دهی از حرکت ماشین و محدوده حرکتی

کاربرد ردیاب شنود دارکاربرد ردیاب شنود دار

قانونی یا غیر قانونی بودن شنود

استراق سمع برای تقریباً همه ما تداعی‌گر غیر قانونی بودن و ایجاد جرم است. به همین دلیل، بسیاری از ما تصور می‌کنیم که استفاده از ابزارهای شنود مانند ردیاب شنود دار نیز جرم محسوب می‌شود. اما باید بگوییم که قانونی یا غیر قانونی بودن استراق سمع مرز مشخصی دارد که با آگاهی می‌توان به آن پی برد.

استراق سمع زمانی جرم محسوب می‌شود که صدای فرد دیگری بدون اطلاع وی و برای تجاوز به حریم شخصی او دزدیده و ضبط شود و یا فاش شود. طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، تعرض به  حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص جرم محسوب می‌شود و در صورتی که استراق سمع صدمه‌ای به این موارد وارد کند، غیر قانونی است. در صورتی که فرد به این منظور ابزاری را بخرد، بفروشد یا نگهداری کند، مرتکب جرم شده است. اما طبق همین قانون تدوین شده، اگر فرد از ابزارهای شنود و ضبط صدا فقط در مواردی استفاده کند که نیاز است از جان و مال خود حفاظت کند نه برای فاش کردن اطلاعات دیگران، هیچ گونه مشکل قانونی ندارد و ضروری نیز هست.

طبق این موارد، اگر از یک ابزاری مانند ردیاب یا دوربین مدار بسته در داخل ماشین یا منزل استفاده می‌کنیم، زمانی این کار جرم محسوب می‌شود که برای سوء استفاده از دیگران و فاش کردن اطلاعات شخصی آن‌ها صورت بگیرد. اما استفاده از ردیاب شنود دار به منظور حفظ اموال از جمله حفاظت از ماشین در برابر سرقت یا یا برای حفظ ایمنی جان فرزندان و سالمندان قانونی است.

قانونی یا غیر قانونی بودن ردیاب شنود دارقانونی یا غیر قانونی بودن ردیاب شنود دار

توصیه قانون به استفاده از جی پی اس شنوددار

با توجه به آمار ارائه شده به خبرگزاری ایسنا توسط رئیس اداره پیشگیری‌های امنیتی معاونت اجتماعی قوه قضائیه درباره سرقت خودرو، درصد زیادی از سرقت‌هایی که در کشور به وقوع می‌پیوندد (حدود 7 درصد)، مرتبط با سرقت خودرو و موتور سیکلت است. به همین دلیل توصیه می‌شود که با تجهیزات و تکنولوژی های جدید، از خودروها مراقبت شود و نسبت به ایمن کردن آن اقدام شود.

با توجه به مزایایی که ردیاب شنود دار ارائه می‌کند و ویژگی‌های بسیار خوبی که در جلوگیری از بروز جرم داشته است، می‌توان این ردیاب را بهترین دستگاه به منظور جلوگیری از سرقت و همچنین ایمنی سرنشینان دانست. با استفاده صحیح از ردیاب شنود دار امکان جلوگیری از سرقت و کاهش دزدی و حتی زورگیری وجود دارد. این ردیاب امکان توقف ماشین در زمان سرقت را نیز فراهم می‌کند.

پر بازدیدترین مطالب سایت جی پی اس وایزر را در این بخش دنبال نمایید

دزدگیر ماهواره ای مجهز به ردیاب

ردیاب جی پی اس وایزر و استفاده از اپلیکیشن سرو

سری جدید ردیاب وایزر با قابلیت های بی نظیر به بازار عرضه شد

نکاتی برای خرید بهترین ردیاب مجهز به شنود

زمانی که می‌خواهید برای خرید ردیاب شنود دار اقدام کنید، با برندهای مختلفی روبه‌رو می‌شوید که هر یک کیفیت ساخت، قیمت و کارایی گوناگونی دارند. برای آن که یک ردیاب شنود دار خوب را انتخاب کنید، به کیفیت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آن دقت کنید و خریدتان را از میان برترین برندهای جی پی اس خودرو انتخاب کنید. کیفیت ساخت تاثیر مستقیم بر دقت ردیاب و جلوگیری از سرقت خودرو دارد.

نتیجه گیری

ردیاب شنود دار یکی از جدیدترین تکنولوژی‌ها در دنیای GPS است. اگر چه بسیاری تصور می‌کنند که استفاده از ردیاب مجهز به شنود کاری غیر قانونی است، اما با توجه به موارد اشاره شده در این مطلب متوجه شدیم که اگر استفاده از تکنولوژی‌های شنود به منظور تجاوز به حریم شخصی دیگران نباشد، هیچ گونه ممانعت قانونی وجود ندارد. نصب بهترین ردیاب شنود دار بر روی خودرو به افزایش ایمنی خودرو، کاهش سرقت و افزایش سرنشینان خودرو کمک می‌کند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE