طریقه نصب و کاربرد سنسور سوخت در ردیاب

25 اردیبهشت ، 1400
گروه تحقیقاتی وایزر

مدیریت مصرف سوخت خودرو و اطلاع از میزان مصرف، به خصوص برای ناوگان حمل و نقل سازمانی، یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش و مدیریت هزینه‌ها است. با توجه به افزایش بحران‌های اقتصادی دولت‌ها و شرایط ناپایدار اقتصادی، کنترل و مدیریت هزینه‌ها می‌تواند بهره‌وری ناوگان حمل و نقل را افزایش دهد. نصب ردیاب مجهز به سنسور مصرف سوخت یکی از بهترین راه‌های مدیریت سوخت ماشین است. اما این که سنسور سوخت ردیاب چه کاربردی دارد و طریقه نصب آن چگونه است پرسش‌هایی است که قرار است در این مطلب به آن‌ها پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

کاربرد سنسور سوخت در ردیاب خودرو
کاربرد سنسور سوخت در ردیاب خودرو

مدیریت مصرف سوخت ماشین چه اهمیتی دارد؟

مصرف صحیح سوخت علاوه بر اثرات زیست محیطی آن، که در سال‌های اخیر برای صاحبان خودرو  یا کسب و کارهایی که با خدمات حمل و نقل سر و کار دارند، اهمیت بسیاری پیدا کرده است. طبق تحقیقاتی که در ایالات متحده آمریکا انجام شده، در سال 2013 میلادی حدود 40 درصد از هزینه‌های ناوگان حمل و نقل به هزینه‌های سوخت اختصاص یافته بود. این مصرف سوخت کنترل نشده هم برای محیط زیست خسارات جبران ناپذیری دارد و هم هزینه‌های اضافه زیادی برای شرکت‌های حمل و نقل ایجاد می‌کند.
کنترل مصرف سوخت به کاهش گاز کربن دی اکسید در محیط زیست کمک می‌کند و در هزینه‌های شرکت‌های حمل و نقل صرفه جویی می‌کند. این کار بدون نیاز به خرید ماشین‌های گران‌قیمت نیز قابل انجام است و راه‌حل‌های گوناگونی برای مدیریت سوخت وجود دارد. بهترین راه کنترل مصرف سوخت ماشین، نصب ردیاب مجهز به سنسور سوخت است.

مدیریت مصرف سوخت خودرو
مدیریت مصرف سوخت خودرو

سنسور سوخت چیست؟

قطعاً نام سنسور دما به گوشتان خورده است. سنسور دما میزان دمای داخل کابین ماشین را اندازه‌گیری می‌کند. سنسور سوخت نیز شبیه به سنسور دما عمل می‌کند و تفاوت اینجا است که میزان مصرف سوخت ماشین را اندازه‌گیری می‌کند. با توجه به کاربردهای نظارتی و امنیتی ردیاب، سنسور سوخت نیز امکان نظارت بیشتر بر روی مصرف سوخت توسط ردیاب را فراهم می‌کند.

مطالب بیشتری را مطالعه کنید

نحوه عملکرد ردیاب های آنتنی به چه صورت است؟
اهمیت ردیابی اتوبوس بین شهری چیست؟
آشنایی با سونار پیشرفته ترین ردیاب صوتی جهان

کاربرد سنسور سوخت در ردیاب

ردیاب یکی از نوین‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارها برای نظارت بیشتر بر وضعیت خودرو است. این وسیله علاوه بر این که موقعیت دقیق ماشین را در هر نقطه‌ای از نقشه به صورت لحظه‌ای نشان می‌دهد، قابلیت‌های فراوانی برای نظارت بر عملکرد خودرو فراهم می‌کند. همان طور که می‌دانید ردیاب‌ها این امکان را برای کاربر فراهم می‌کنند تا محدوده سرعت مجاز را تعیین کند و این یکی از کاربردهای ردیاب برای مدیریت سوخت است. اما علاوه بر این، بهترین ردیاب‌ها مجهز به سنسوری به نام سنسور سوخت هستند. سنسور مصرف سوخت به دستگاه ردیاب متصل می‌شود و به این ترتیب به صورت لحظه‌ای و آنلاین اطلاعات مخزن سوخت را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. با دریافت این اطلاعات، مدیریت ناوگان می‌تواند با بررسی گزارش‌های موجود در نرم‌افزار ردیاب، وضعیت سوخت را هر لحظه و در بازه‌های زمانی گوناگون کنترل کند. مهم‌ترین کاربردهای سنسور سوخت در ردیاب عبارتند از:

  • ارزیابی و تعیین میزان سوخت وسیله نقلیه و اطلاعات مصرف سوخت؛
  • کنترل و نظارت بر مخزن سوخت؛
  • حفاظت در برابر سرقت سوخت.

سنسور سوخت
سنسور سوخت

انواع سنسور سوخت و عملکرد آن‌ها

سنسور سوخت ردیاب بر اساس نوع مصرف سوخت و دقت و مکان عملکرد انواع مختلفی دارد. انواع سنسور سوخت عبارتند از:
  • سنسور سوخت مقاومتی
  • سنسور سوخت فشاری
  • سنسور سوخت مبتنی بر تکنولوژی مغناطیسی و اولتراسونیک
  • سنسور سوخت خازنی

انواع سنسور سوخت
انواع سنسور سوخت

سنسور سوخت مقاومتی

این سنسور میزان مصرف سوخت را با توجه به تغییر مقاومت و بر اساس میزان ارتفاع سوخت داخل مخزن خودرو (باک ماشین) اندازه‌گیری می‌کند. مقاومت توسط تعدادی سنسور ریدرله (read relay) و شناور تغییر می‌کند.

سنسور سوخت فشاری

این مدل سنسور میزان مصرف سوخت را به کمک فشاری اندازه‌گیری می‌کند که به باک یا مخزن وارد شده است. هر چه این فشار بیشتر باشد، به این معناست که میزان سوخت بیشتری مصرف شده است.

سنسور سوخت با استفاده از تکنولوژی مغناطیسی و اولتراسونیک

این نوع سنسور به کمک فرکانس‌های مافوق صوت عمل می‌کند. در واقع اساس کار این سنسور به این صورت است که یک پالس با دامنه و فرکانس مناسب مخابره می‌شود، سپس گیرنده پالس را دریافت می‌کند. فاصله زمانی میان ارسال و دریافت پالس بسیار کم و در حد میکروثانیه است. به کمک این پالس می‌توان میزان ارتفاع سوخت و مصرف سوخت را اندازه گرفت.
سنسور سوخت اولتراسونیک این قابلیت را دارد که هم‌زمان مصرف چندین سوخت را کنترل کند. معمولاً از این سنسور در جایگاه‌های سوخت استفاده می‌شود.

سنسور سوخت با استفاده از تکنولوژی مغناطیسی و اولتراسونیک
سنسور سوخت با تکنولوژی مغناطیسی و اولتراسونیک

سنسور سوخت خازنی

عملکرد این سنسور از طریق محاسبه میزان خازن دو فلزی است که با سوخت تغییر می‌کنند. در واقع در این سنسور، تغییر ارتفاع مایع (سوخت) باعث تغییر ابعاد دو فلز می‌شود و به این ترتیب میزان مصرف سوخت مشخص می‌شود.

طریقه نصب سنسور سوخت روی ردیاب خودرو

خروجی تمامی انواع سنسورهای سوخت از نوع خروجی آنالوگ است و به همین دلیل باید آن را به سیم ورودی آنالوگ ردیاب (AIN) ردیاب متصل کرد. قبل از اتصال سیم باید تنظیمات دستگاه را فعال کرد. بعد از آن که تنظیمات را فعال کردید و دستگاه و سنسور سوخت را نصب کردید، نوبت به کالیبره کردن سنسور می‌رسد.

این کار به کمک آزمون و خطا صورت می‌گیرد، یعنی میزان سوخت موجود در مخزن را در زمان‌های متفاوت اندازه می‌گیرید و سپس آن را با عدد خروجی سنسور در زمان‌های مختلف می‌سنجید. آزمون و خطای بیشتر به دقت بالاتر سنسور کمک می‌کند. در نهایت با فعال کردن هشدار دستگاه ردیاب، در صورت افزایش مصرف غیرطبیعی سوخت، پیامکی دریافت خواهید کرد.

نتیجه گیری

مجهز کردن خودرو به ردیاب دارای سنسور سوخت بهترین روش برای کنترل مصرف سوخت و بهینه‌سازی انرژی است. این کار علاوه بر حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی‌های ناشی از وسایل نقلیه، به کاهش هزینه‌های ناشی از مصرف سوخت نیز کمک می‌کند. امیدواریم این مطلب شما را در مورد طریقه نصب و کاربرد سنسور سوخت در ردیاب کمک کرده باشد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE