نحوه عملکرد ردیاب های آنتنی به چه صورت است؟

25 اردیبهشت ، 1400
گروه تحقیقاتی وایزر

ردیاب‌ یکی از تکنولوژی‌های جدید و کاربردی است که این روزها به دلیل فراهم کردن امنیت بیشتر برای افراد صاحب خودرو، موتورسیکلت و اشیای قیمتی و همچنین شرکت‌های حمل و نقل طرفداران بسیاری پیدا کرده است. دستگاه‌های ردیاب اطلاعات را به دو صورت آنلاین و آفلاین ارائه می‌کنند؛ اما فارغ از نوع ردیاب، ویژگی مشترک همه ردیاب‌ها داشتن یک آنتن داخلی یا خارجی است که به کمک آن بتوانند اطلاعات را ارسال کنند. اما آیا تا به حال برایتان این سوال پیش آمده که نحوه عملکرد ردیاب‌های آنتنی به چه صورت است؟ یا این که آنتن چه نقشی در ردیاب‌ها ایفا می‌کند؟ در این مقاله تصمیم داریم تا با جی پی اس‌های آنتنی و نحوه عملکرد ردیاب آنتنی بیشتر آشنا شویم. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد ردیاب‌های آنتنی به دست آوریم.

آنتن چه نقشی در انواع ردیاب دارد؟

ردیاب‌های گوناگون مانند ردیاب خودروی شخصی، ردیاب اتوبوس بین شهری، ردیاب موتورسیکلت، ردیاب سرویس مدارس و ... همگی دارای آنتن‌هایی هستند که به صورت تراشه‌های GPS و GPRS طراحی شده‌اند. در واقع همین تراشه‌ها هستند که به ماهواره‌های مستقر در اطراف زمین متصل می‌شوند و اطلاعات مورد نیاز را برای کاربر مخابره می‌کنند. ارتباط این تراشه‌ها از طریق آنتن های تعبیه شده در دستگاه برقرار می شود و در تمامی ردیاب‌ها وجود دارند. در ادامه با نقش این تراشه و آنتن ها در انواع ردیاب‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

نقش آنتن در ردیاب های آنتنی
ردیاب های آنتنی

نقش آنتن در ردیاب شخصی

ردیاب‌های شخصی یکی از انواع ردیاب‌ها هستند که از آن‌ها برای کنترل و حفظ امنیت سالمندان، کودکان، بیماران، زندانیان، کارکنان بعضی شرکت‌ها و بازاریابان استفاده می‌شود. این ردیاب‌ها دارای آنتن داخلی هستند. این آنتن جی پی اس با اتصال به ماهواره‌های اطرف زمین، موقعیت مکانی فرد را به طور دقیق و هر لحظه نشان می‌دهد.

ردیاب های آنتنی
نقش آنتن در ردیاب شخصی

نقش آنتن در ردیاب خودرو

امنیت خودرو و جلوگیری از سرقت آن یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های صاحبان خودرو است. ردیاب‌ها بهترین وسیله برای حفظ امنیت خودروها، از خودروهای سواری و سبک گرفته تا خودروهای سنگین، محسوب می‌شوند. پس از نصب ردیاب و راه‌اندازی آن، آنتن جی پی اس موجود در آن به ماهواره‌های اطراف زمین متصل می‌شود و به کمک سیگنال‌های دریافتی از ماهواره‌ها، اطلاعات ضروری را دریافت می‌کنند.

ردیاب آنتنی خودرو
ردیاب آنتنی خودرو

آنتن و نقش آن در ردیاب حیوانات

ردیاب‌ها فقط به استفاده شخص و استفاده در ردیاب‌های خودرو محدود نمی‌شود. بسیاری از افراد برای حفظ ایمنی حیوانات خانگی خود از جمله سگ و گربه از ردیاب‌های جی پی اس کوچک مخصوص حیوانات استفاده می‌کنند. در این ردیاب‌ها تراشه‌هایی تعبیه شده است که به صورت لحظه‌ای موقعیت مکانی حیوان را در اختیار صاحب آن قرار می‌دهند. به کمک همین آنتن است که دستگاه ردیاب می‌تواند موقعیت حیوان را نشان دهد.

مطالب بیشتری را مطالعه کنید

طریقه نصب و کاربرد سنسور سوخت در ردیاب عوامل موثر در قیمت ردیاب خودرو کدام است؟ جی پی اس خودرو با قابلیت ارتباط صوتی

نقش آنتن در ردیاب حیوانی
نقش آنتن در ردیاب حیوانی

نحوه کار ردیاب‌های آنتنی چگونه است؟

اگر بخواهیم نحوه عملکرد ردیاب آنتنی را به زبان ساده توضیح دهیم باید بگوییم که داخل انواع دستگاه‌های ردیاب یک آنتن جی پی اس (سامانه موقعیت‌یاب جهانی) وجود دارد. سامانه موقعیت‌یاب جهانی شامل 24 ماهواره است که در اطراف مدار زمین در گردشند. آنتن موجود در دستگاه ردیاب، سیگنال‌های رادیویی را از این ماهواره‌های در حال گردش دریافت می‌کند و سپس با پردازش طول و عرض جغرافیایی، موقعیت‌یابی دقیق را امکان‌پذیر می‌کند. آنتن یا گیرنده جی پی اس در قسمت‌های مختلفی نصب می‌شود؛ برای مثال ردیاب ماشین با توجه به نوع آن در قسمت‌های مختلف از جمله روی سقف، داخل درب و زیر داشبورد نصب می‌شود و اطلاعات لازم را به صاحب خودرو ارسال می‌کند. 
به طور کلی، محل نصب ردیاب آنتنی باید در قسمتی تعیین شود که هم از دید دیگران مخفی باشد و هم از آسیب و صدمه.

ردیاب آنتنی
ردیاب آنتنی

تفاوت ردیاب نظامی یا مغناطیسی با ردیاب معمولی

ردیاب‌ها از هر نوعی که باشند می‌توانند ایمنی بیشتری برای شما فراهم کنند. ردیاب مغناطیسی و نظامی نیازی به نصب نداشته و با آهنربای خود به مکان های مختلف خودرو متصل می‌شوند و به لطف داشتن باتری قوی، مجهز بودن به شنود داخلی و عملکرد قوی و مناسب در شرایط آب و هوایی گوناگون طرفداران خاص خود را دارند. این ردیاب‌ها امکان مخفی کردن در زمان نصب را نیز دارند.

ویژگی‌های بهترین ردیاب آنتنی

اکنون که با نحوه عملکرد ردیاب‌های آنتنی آشنا شدید، توصیه می‌کنیم که برای خرید قوی‌ترین و دقیق‌ترین ردیاب‌های آنتنی ویژگی‌های زیر را برای ردیاب در نظر داشته باشید:
  • امکان تعیین محدوده جغرافیایی؛
  • امکان مشاهده موقعیت خودرو به صورت آنلاین و لحظه‌ای؛
  • امکان ردیابی خودرو در تمامی ساعت‌های شبانه روز و در هر نقطه‌ای از جهان؛
  • فراهم کردن امکان روشن یا خاموش کردن خودرو و کنترل آن از طریق اپلیکیشن، وبسایت و پیامک
  • ارسال پیام هشدار از طریق پیامک و اپلیکیشن در صورت روشن شدن غیرمجاز خودرو؛
  • امکان بررسی مسافت‌های طی شده و فراهم کردن دیتاهای ضروری؛
  • امکان تعیین محدوده سرعت؛
  • آنتن‌دهی مناسب در سراسر ایران؛
  • گارانتی و خدمات پس از فروش مناسب.

کلام آخر

در این مطلب با نحوه کار ردیاب‌های آنتنی آشنا شدیم و به نقش آنتن GPS در انواع ردیاب‌ها پرداختیم. فراموش نکنید که کیفیت و دقت بالا مهم‌ترین فاکتور در انتخاب ردیاب آنتنی است. 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE