باورهای اشتباه در مورد اثرات مضر GPS که از آن اطلاع نداشتید

26 فروردین ، 1400
گروه تحقیقاتی وایزر

از سال 1991 که ردیاب یا همان GPS (سامانه موقعیت‌یاب جهانی) وارد دنیای ما شد، هر روز به تعداد طرفداران آن افزوده شده است چرا که این وسیله توانسته ایمنی بیشتری برای افراد فراهم آورد و کنترل و مدیریت وسایلی مانند خودرو را نیز آسان‌تر کرده است. با وجود تمام مزایایی که ردیاب‌ها برای ما فراهم کرده‌اند، اما باورهایی در مورد GPS وجود دارد که اغلب آن‌ها نادرست است.

دستگاه ردیاب هم مقرون به صرفه و هم ایمن است اما هنوز هم هستند افرادی که نسبت به این تکنولوژی تردید دارند و نگران تاثیرات مضر جی پی اس بر سلامت انسان هستند. توصیه می‌کنیم که حتماً پیش از خرید بهترین GPS خودرو، از باورهای اشتباه در مورد اثرات مضر GPS اطلاع پیدا کنید تا با علم و آگاهی آن را خریداری کنید. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به طور دقیق به بررسی باورهای اشتباه در مورد اثرات مضر GPS که از آن اطلاع نداشتید بپردازیم. با ما همراه باشید.

مختصری در مورد GPS و سیگنال‌های آن

جی پی اس سرواژه عبارت Global Positioning System سیستم است که به معنای سامانه موقعیت‌یاب جهانی است. عملکرد جی پی اس به این شکل است که دستگاه گیرنده جی پی اس به ماهواره‌هایی متصل می شود که در اطراف مدار زمین مستقر هستند و سیگنال‌هایی را منتشر می‌کنند. به کمک این ماهواره‌ها، می‌توان موقعیت جغرافیایی و زمان دقیق گیرنده جی پی اس را مشخص کرد. جالب است بدانید که استفاده از این سیستم جهانی رایگان است و به دلیل دریافت امواج از ماهواره‌ها، استفاده از آن هیچ ارتباطی با زمان یا موقعیت آب و هوایی ندارد و همیشه و در همه جای کره زمین در دسترس است.

جی پی اس و نحوه کار سیگنال های آنجی پی اس و نحوه کار سیگنال های آن

این وسیله، علاوه بر موقعیت‌یابی، بهترین ابزار ضدسرقت و ردیابی برای خودروها نیز محسوب می‌شود چرا که با مجهز کردن خودرو به گیرنده GPS یا همان ردیاب، می‌توان هر لحظه از موقعیت مکانی خودرو اطلاع یافت، به شنود داخل کابین پرداخت و از راه دور بر ماشین و روشن یا خاموش کردن آن کنترل داشت. ردیاب‌های خودرو در انواع مختلفی عرضه می‌شوند که هر یک ویژگی‌ها و کارکردهای خاص خود را دارند. اکنون که مختصری با جی پی اس‌ها آشنا شدیم و به کاربرد آن برای خودرو پی بردیم، به سراغ باورهای نادرست در مورد GPS و اثرات مضر آن می‌رویم.

مطالب مرتبط با این مقاله را در این از گروه وایزر بخش دنبال نمایید

اشتباهات رایج مردم در نگهداری از خودروهایشان

برای تامین امنیت خودرو دزدگیر تصویری بهتر است یا ردیاب

چند مزیت استفاده از سیستم ردیاب جی پی اس برای خودروهای سازمانی

باورهای نادرست در مورد ردیاب‌ها

انسان همواره و در طول تاریخ از چیزهایی ترس و واهمه داشته است که اطلاعات دقیقی در مورد آن نداشته است. خوشبختانه در عصر ما، تحقیق و بررسی راحت‌تر از گذشته انجام می‌شود. با توسعه فناوری، تحقیقات در خصوص تکنولوژی‌های جدید نیز افزایش یافته است و این شامل بررسی باورهای اشتباه در مورد اثرات مضر GPS نیز می‌شود. در ادامه به بررسی این باورهای نادرست خواهیم پرداخت.

سیگنال‌های جی پی اس خطرناک هستند

این شایعه زیاد به گوش می‌رسد که سیگنال‌های GPS برای سلامت بدن مضر هستند و باعث بروز انواع سرطان می‌شوند. اما این شایعه اساس علمی ندارد و صحیح نیست. سامانه جی پی اس چند ماهواره‌ای را در برمی‌گیرد که در اطراف زمین در گردشند و هر یک از آن‌ها سیگنال‌هایی را به گیرنده جی پی اس مخابره می‌کنند. واقعیت مهم این است که دستگاه جی پی اس فقط سیگنال‌ها را دریافت می‌کند و آن‌ها را انتقال نمی‌دهد. سیگنال‌هایی که GPS دریافت می‌کند، نیرو  و امواج رادیویی نیست.

زمانی که در مورد امواج الکترومغناطیسی و تاثیرات منفی و مضر آن بر بدن انسان صحبت می‌کنیم، این امواج زمانی خطرناک و آسیب‌رسان هستند که داده را انتقال دهند. زمانی که شما با گوشی همراه خود تماس تلفنی برقرار می کنید، چهار وات از این امواج کاملاً نزدیک به مغزتان انتقال پیدا می‌کنند. اما گیرنده جی پی اس امواج را به شما انتقال نمی‌دهد. به بیان ساده‌تر، جی پی اس فقط سیگنال‌ها را دریافت می‌کند و انتقال نمی‌دهد و به همین دلیل برای سلامت بدن مضر نیست. گوشی‌های هوشمند و مودم‌ها هستند که آسیب زیادی به بدن وارد می‌کنند.

باورهای اشتباه در خصوص جی پی اسباورهای اشتباه در خصوص جی پی اس

جی پی اس به مغز آسیب می‌زند

یکی دیگر از باورهای اشتباه این است که تصور می‌شود ردیاب‌ها به مغز آسیب می‌رسانند. همان‌طور که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم، دستگاه GPS امواج مضر را به بدن انتقال نمی‌دهد و به همین دلیل هیچ آسیبی به بدن وارد نمی‌کند. اما استفاده از تکنولوژی جی پی اس به عنوان مسیریاب می‌تواند بر حافظه اثر منفی بگذارد و باعث بروز بیماری‌هایی مانند آلزایمر شود؛ البته احتمال چنین مشکلی بسیار کم است. دانشمندان معتقدند که استفاده از جی پی اس به عنوان دستگاه موقعیت‌یاب می‌‌تواند عملکرد بخش هیپوکامپ مغز را کاهش دهد؛ این بخش از مغز مسئولیت یادگیری و به خاطر سپردن اطلاعات جدید را به عهده دارد.

زمانی که شما به دستگاه جی پی اس اکتفا می‌کنید، این بخش از مغز ضعیف و تنبل می‌شود و همین امر اختلالات حافظه به دنبال خواهد داشت. از آن جایی که امروزه استفاده از GPS به عنوان مسیریاب افزایش یافته است، توصیه می‌شود که برای جلوگیری از تنبل شدن بخش هیپوکامپ مغز، تمرینات فکری بیشتری انجام دهید و از حافظه خود برای یافتن مسیر استفاده کنید. استفاده از جی پی اس به عنوان ردیاب خودرو هیچ مشکلی برای مغز و حافظه به وجود نخواهد آورد زیرا این ابزار جنبه ضدسرفت دارد و به حفظ ایمنی خودروی شما کمک می‌کند نه یافتن مسیر.

باورهای غلط در خصوص GPSباورهای غلط در خصوص GPS

ردیاب‌ها در روزهای ابری کار نمی‌کنند

یکی دیگر از تصورات اشتباه در مورد ردیاب‌ها این است که بسیاری از افراد تصور می‌کنند که GPS برای عملکرد صحیح نیاز به هوای صاف دارد. چنین تصوری نادرست است. ابری بودن هوا باعث نمی‌شود که جی پی اس کار نکند. تنها موضوعی که می‌تواند اختلال در عملکرد جی پی اس ایجاد کند، وجود موانعی مانند کوه یا ساختمان‌های بسیار بلند در دریافت سیگنال‌های ماهواره‌ای است.

کلام آخر

همان‌طور که مشاهده کردید جی پی اس و ردیاب تکنولوژی بسیار جالبی است که زندگی را برای افراد ایمن‌تر و آسان‌تر نموده است. استفاده از تکنولوژی به منظور حفظ ایمنی خودرو و جلوگیری از سرقت آن، قطعاً جذاب خواهد بود. اگر شما هم از آن دسته افرادی بودید که در مورد اثرات مضر GPS باورهای اشتباهی داشتید و برای خرید بهترین ردیاب خودرو مردد بودید، امیدواریم با خواندن این مطلب دریافته باشید که جی پی اس هیچ گونه مشکلی برای سلامت بدن و سلامت مغز ایجاد نخواهد کرد.

چند اشتباه در خصوص ردیاب جی پی اسچند اشتباه در خصوص ردیاب جی پی اس

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE