تاثیر آلودگی هوا بر سلامتی انسان و اقدامات شرکت های بزرگ خودروسازی

29 بهمن ، 1398
گروه تحقیقاتی وایزر

آلودگی هوا و تاثیرات آن بر سلامت انسان

مقایسه هوای پاک و آلوده

در ماه های پیشین مقاله ای درباره ی دستگاه های ردیاب ضدسرقت مناسب برای خودروهای هیبریدی با عنوان "ردیاب GPS برای خودروهای هیبریدی" منتشر کرده ایم ولی اکنون لازم می دانیم بیشتر درباره ی مسئله آلودگی خودروها صحبت کنیم. در این مقاله ابتدا به چند نکته ی مهم از تاثیرات زیانبار آلودگی هوا بر سلامتی انسان ها و محیط زیست خواهیم گفت و بعد به اقدامات خودروسازان برای پاسخ به این نگرانی اشاره می کنیم. 
در این مقاله می خوانید:

  • آلودگی هوا چیست؟
  • آلودگی هوای ناشی از خودروها
  • راه کارهای مقابله و کاهش آلودگی هوا
  • مبدل های کاتالیزوری
  • کاهش سرب بنزین
  • استفاده از مواد اولیه ی بازیافتی در ساخت خودروها
  • خودروهایی با انرژی باتری یا خودروهای الکتریکی
  • خودروهای هیبریدی

تاثیر آلودگی هوا بر انسان

آلودگی هوا چیست؟

زمانی که در جو و محیط ما، ماده ی اضافه ای به غیر از ترکیبات طبیعی وجود داشته باشد به اصطلاح به آن آلودگی هوا گفته می شود. آلودگی هوا مسئله ای مربوط به چند قرن اخیر است که توسط فعالیت های انسان ها مثل فعالیت های صنعتی، استفاده از مواد غیربازیافتی در صنایع و سوخت خودروها به وجود آمده است. سوال اینجا است که چرا این معضل قرون اخیر است؟ در حقیقت از زمان پیدایش بشر تا قرن های متمادی جمعیت انسان بر روی کره ی زمین رشد چشمگیری نداشت، بنابراین آلودگی هوا هم وجود نداشت. اما از قرن 17 میلادی با یادگیری بهداشت فردی، جمعیت انسان ها روزبه روز رشد کرده و ناگهان موجب افزایش مصرف سوخت های فسیلی مانند زغال سنگ، نفت و گاز شده و نهایتاً موجب افزایش آلودگی هوا شده است. 
این مواد اضافه در هوا شامل دی اکسید گوگرد، ذرات ریز معلق، مونواکسید کربن، ازن، دی اکسید نیتروژن، سرب و غیره هستند که تماس طولانی مدت با این مواد، هرچند به مقدار اندک موجب بیماری های خطرناکی مانند سرطان و بیماری های قلبی و ریوی می شود. با وجود آگاهی نسبت به تاثیرات مخرب آلاینده های هوا، اما به نظر می رسد مقابله با آلودگی هوا نسبت به آلودگی آب چندان برای بشر ضروری نبوده است. چون ما انسان ها همیشه آنچه که تاثیر سریع، واضح و کشنده داشته باشد را به سرعت علت یابی و ریشه کن می کنیم، مثل آلودگی های آب که منجر به بیماری های کشنده ای مانند وبا، حصبه و اسهال می شده است اما از آنجایی که آلودگی هوا مانند تاثیرات دود سیگار بر سلامتی ما به تدریج و غیر واضح اثر می گذارد، بنابراین حساسیت ما نسبت به آن کمتر از آلودگی آب می باشد.  

ترافیک عامل اصلی آلودگی هوا

آلودگی هوای ناشی از خودروها

از زمانی که نخستین خودروی موتور بنزینی که توسط کارل بنز در سال 1885 ساخته شد تاکنون تعداد خودروها در سراسر دنیا بسیار زیاد شده است. تا سال 1900 تعداد خودروهای تولیدی در کل جهان20 هزار دستگاه در سال بود و تا سال 1990 به 30 میلیون دستگاه در سال رسید. هرچند میزان مصرف سوخت هر خودرو و آلایندگی تولیدی توسط هر خودرو در طول یک سال به تنهایی ناچیز می باشد ولی به دلیل تعداد زیاد خودروها در دنیا، در مجموع مقدار زیادی آلاینده وارد هوا می شود.
خروج گازهای زیانبار از موتور خودروهای بنزینی به محیط زیست آسیب می زند. این خودروها گازهایی را وارد هوا می کند که بعد از ترکیب با رطوبت هوا تبدیل به اسید شده و باران های اسیدی را به وجود می آورند. با رواج بیشتر خودروها و افزایش میزان آلودگی محیط زیست و بارش باران های اسیدی، گیاهان و آب رودخانه ها هم مسموم می شوند. ساخت خودروهای اولیه تا خودروهای امروزی و مدرن تغییرات بسیار زیادی داشته اند به گونه ای که بتوانند از سوخت مناسب استفاده کرده تا آلودگی کمتری داشته باشند.

آلاینده های وسیله های نقلیه

راه کارهای مقابله و کاهش آلودگی هوا

به طور کلی مسئله ی آلودگی هوا مثل سایر مسائل اجتماعی به عوامل متعددی بستگی دارد مانند صنعت، خودروها، پارامترهای هواشناسی مانند سرعت باد، شرایط آب و هوایی مانند کوه ها، دریاها و شیب منطقه. از آنجایی که مسائل اجتماعی را نمی توان تنها با یک راه حل مشخص حل نمود برای حل این معضل جهانی نیازمند برنامه ریزی های دقیق و همه جانبه هستیم. از میان همه ی راه ها مسئولین محیط زیست از شرکت های خودروسازی خواسته اند اقدامات جدیدی را برای مقابله با آلودگی خودروها انجام دهند. از جمله اقدامات شرکت های بزرگ خودروسازی در سراسر دنیا به این موارد می توان اشاره نمود. خودروها و موتورسیکلت ها همه باعث بالا رفتن آلاینده ها در سطح شهر می شوند. موتورسیکلت های کلاسیک با وجود قیمت نسبتاً بالایی که دارند، می توانند تا حد زیادی نسبت به موتور سیکلت های ارزان کمتر آلودگی هوا ایجاد کنند.

  • مبدل های کاتالیزوری

خودروسازان به این نتیجه رسیده اند که علاوه بر تغییراتی که باید در موتور خودروها اعمال نمایند و مصرف سوخت های فسیلی را تا جای ممکن بکاهند، باید از فیلترهایی نیز استفاده کنند که میزان خروج آلودگی از خودروها را کاهش دهد بنابراین استفاده از مبدل های کاتالیزور در خودروها اجباری شد. 

  • کاهش سرب بنزین

برای روان تر کار کردن موتور خودروها به بنزین، سرب می افزایند که این سرب نیز از خطرناک ترین آلاینده های محیط زیست است که برای مغز انسان به شدت ضرر دارد. برای کاهش سرب هوا برخی کشورها اقداماتی انجام داده اند مانند کشور امریکا که درسال های 1970 تا 1997 با کم کردن سرب بنزین توانست میزان سرب موجود در هوا را به طور چشمگیری کاهش دهد.

  • استفاده از مواد اولیه ی بازیافتی در ساخت خودروها

 از طرف دیگر تولید خودروها به انرژی و مواد اولیه ی زیادی نیاز دارد. به کار بردن مواد اولیه ی بازیافتی در خودروهای سبز در برخی از کمپانی های خودروسازی قابل تقدیر است زیرا بخش زیادی از مواد خام به هدر نمی رود. برخی از شرکت های خودروسازی مانند کمپانی بی ام و، کارخانه ای برای بازیافت قطعات اتومبیل دارند. 

استفاده از سوخت مناسب برای خودرو

  • خودروهایی با انرژی باتری یا خودروهای الکتریکی

از جمله راه کارهایی که شرکت های خودروسازی به آن رو آورده اند ساخت خودروهای الکتریکی می باشد.  از این رو برخی از شرکت های معتبر جهان، موتور خودروهای خود را برقی نموده و آلایندگی هوا را تا حد زیادی کاهش داده اند. با کاهش نقص های این خودروها و توسعه ی نیروگاه هایی که برای شارژ دوباره ی خودروهای الکتریکی نیاز است، خودروهای برقی در بازار جهانی گسترش یافته است. اما شارژ باتری این خودروها در نیروگاه، آلودگی هایی را تولید می کند بنابراین جایگاه این نیروگاه ها را خارج شهر در نظر می گیرند. اولین موتورسیکلت ها در جهان با بنزین و گازوئیل کار می کردند، بنابراین امروزه کمتر استفاده می شوند و بیشتر سعی می شود که از موتورهایی استفاده شود که با باتری و برق کار می کنند تا بتوان کمتر آلاینده تولید کرد.

استفاده از خودروهای الکتریکی

  • خودروهای هیبریدی

خودروسازان یک راه حل دیگر برای نقص موتورهای الکتریکی در نظر گرفتند و آن استفاده از باتری هایی است که بتوان آن ها را در هنگام رانندگی شارژ نمود. خودروهایی که بتوان آن ها را بدون نیاز به نیروگاه شارژ نمود موتور هیبریدی می گویند. این ساختار موجب می شود که مصرف و هزینه ی سوخت و آلایندگی محیط بسیار کمتر از خودروهای پیشین که در مقاله معرفی کرده ایم باشد. از نکات مثبت موتورهای هیبریدی آن است که این موتورها قادر هستند به راحتی با توان بالا کار کنند و به طور مثال از یک سربالایی به راحتی بالا بروند و در مدت زمان اندک تغییر سرعت بدهند. 
جالب است که بدانید در یک وسیله ی نقلیه ی هیبریدی از باتری ها، موتور الکتریکی و موتور بنزینی استفاده می شود. موتور بنزینی این خودروها بسیار کوچکتر از خودروهای بنزینی مشابه است اندازه باتری این خودروها هم بسیار کوچکتر از باتری همه انواع وسایل نقلیه ی الکتریکی دیگر است. ارزش سوخت این خودروها حدود 2 برابر و انتشار آلایندگی  آنها حدود یک دهم خودورهای معمولی است و اندازه و عملکردشان برابر است. در برخی از کشورها مانند ژاپن و  کشورهای اروپایی از سیستم هیبریدی در وسایل نقلیه ی عمومی و شخصی استفاده می شود. 

شرکت کاوشکام آسیا (وایزر) ارائه دهنده بهترین و به روزترین ردیاب های خودرو با قابلیت های منحصربه فرد ردیابی ماهواره ای و لحظه ای وسیله نقلیه شما می باشد. شرکت وایزر دارای اپلیکیشن سرو است که می توانید بر روی تلفن همراه هوشمند خود نصب کرده و به صورت آنلاین موقعیت وسیله نقلیه تان را مشاهده نمایید. همچنین ردیاب های وایزر این امکان را به شما می دهد که به هنگام باز شدن درب خودرو با ارسال یک پیامک شما را مطلع سازد. جهت مشاوره و اطلاع از قیمت دستگاه ردیاب خودرو می توانید به وبسایت (www.wizerco.com) مراجعه کرده و یا با تلفن 86045860-021 تماس حاصل نمایید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE