نکات جالب درباره موتورسیکلت های کلاسیک

03 بهمن ، 1398
گروه تحقیقاتی وایزر

دانستنی های جالب موتورسیکلت های کلاسیک و نکات لازم برای خرید یک موتورسیکلت مناسب

روزانه بسیاری از افراد از موتورسیکلت، موتورگازی و اسکوتر استفاده می کنند. از زمان ساخت اولین موتورسیکلت تاکنون، برخی از این مدل ها به خاطر سرعت، قابلیت ها و راحتی سرنشین نسبت به بقیه ی مدل ها مشهور شدند. در این مقاله به برخی از مدل های مشهور که در مجموعه کتاب "سرگذشت وسایل نقلیه" به چاپ رسیده است می پردازیم. بیش از صد سال است که موتورسیکلت ها ساخته شده اند. هرچند در مدل های نخست از نظر ظاهر، نوع نیروی محرکه و قدرت نسبت به مدل های امروزی ضعیف تر و کم کاربردتر هستند اما به مرورزمان این وسیله ی نقلیه ی سبک جای خود را در حمل ونقل، میدان جنگ، مسابقات و گشت های پلیس باز نمود. امروزه موتورسواری همگانی شده و مدل های موتورسیکلت ها هم نسبت به گذشته متنوع تر شده است. 

موتورسیکلت های مشهور کلاسیک

برخی از موتورسیکلت های کلاسیک که هم اکنون تولید نمی شوند به دلایل مختلفی در زمان خود در میان مردم مشهور شده اند. در کتاب "سرگذشت وسایل نقلیه" به برخی از این مدل ها و دلایل برتری آنها به سایرین اشاره شده است.

موتور کلاسیک

موتورسیکلت تریومف 1983-1933: موتورسیکلت دوقلوی عمودی با ظرفیت 650 سی سی، حداکثر سرعت 135 کیلومتر در ساعت. بسیاری از تولیدکنندگان موتور از طرح عمودی نیروی محرکه آن کپی کردند. 
موتورسیکلت هارلی دیویدسون 1952-1937 مدل دبلیوال آ45: موتور دوقلوی عمودی با ظرفیت 738 سی سی حداکثر سرعت 120 کیلومتر در ساعت. در جنگ جهانی دوم این موتور قدرتمند کارایی خود را نشان داد و بیش از 90 هزار دستگاه از آن به خدمت نیروهای ارتش آمریکا و انگلستان در آمد. 
موتورسیکلت آریل 1958-1925 مدل اسکویر4 در انواع 500، 600 و 1000 سی سی: دو موتور دوقلوی آن در دو طرف موتورسیکلت نصب شده بود و میل لنگ دو موتور را به هم متصل می کرد. این طراحی موجب تعادل خیلی خوب موتورسیکلت شد. 

موتور سیکلت کلاسیک

موتورسیکلت وینسنت 1955-1948 مدل بلاک شادو: با موتور دوقلوی V با ظرفیت 998 سی سی حداکثر سرعت 197 کیلومتر در ساعت. سریع ترین موتورسیکلت دهه 1950 بود. این موتورسیکلت به جهت کیفیت عالی، ظرفیت و نرمی حرکت مشهور بود. 
موتورسیکلت بروگ سوپریور 1939-1924 مدل اس اس100: با موتور دوقلوی V با ظرفیت 980 سی سی و حداکثر سرعت 161 کیلومتر در ساعت. موتوری دست ساز و تجملی که به خاطر روان بودن در حرکت و ویژگی های فنی شهرت داشت. 
موتورسیکلت مانکس نورتون 1962-1932 مدل 490: موتور 384 سی سی، با حداکثر سرعت 195 کیلومتر در ساعت. شکل ویژه ی موتور موجب آسایش راننده در سرعت بالا بود. فرمان محکم موتور در گردنه و پیچ ها به خوبی عمل می کرد.

موتور سیکلت هوندا

موتورسیکلت هوندا 1986-1969 مدل سی بی750: موتور 4سیلندر متقاطع با ظرفیت 736 سی سی و حداکثر سرعت 197 کیلومتر در ساعت. نخستین موتور جدید ژاپنی با استارت الکتریکی و مصرف سوخت مناسب. شتاب موتور بسیار عالی و توان بالا به طوری در مدت 6 ثانیه می توانست به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. 
موتور سیکلت بی ام و 1969-1960 مدل آر69اس: موتور دوقلوی افقی روبرو با ظرفیت 594 سی سی، حداکثر سرعت 161 کیلومتر در ساعت. این موتور برای مسافرت های طولانی خوب بود زیرا سیستم فنر بندی و لرزش گیر آن به دقت طراحی شده و موجب آسودگی موتورسوار بود.
موتورسیکلت لاورداجوتا مدل 1982-1975: موتور سه قلوی متقاطع با ظرفیت 981سی سی، با حداکثر سرعت 227 کیلومتر در ساعت. بسیار سریع و با سیستم هدایت راحت در سرعت های زیاد عمل می کرد.

نکات مهم در خرید موتورسیکلت

افرادی که به هر دلیلی می خواهند موتورسیکلت خریداری کنند به دلیل مشکلات عمده موتورسواران هنگام تردد در خیابان ها، بهتر است نکاتی را در خرید و سوار شدن موتور رعایت کنند که در این مقاله به بخش هایی از آنها رسیدگی کرده ایم. برای خرید موتورسیکلت به دو نکته ی مهم توجه کنید و آن این که مبلغ مورد نظر خود را برای خرید موتورسیکلت مشخص نمایید زیرا تنوع آن ها بسیار زیاد است و اختلاف قیمت فاحشی دارند. معمولاً قیمت موتورسیکلت ها بر اساس قدرت نیروی محرکه و زیبایی آن برآورد می شود و هرچه قدرت موتور کمتر باشد هزینه های جانبی آن نیز کمتر است. 
دوم هدف و نیاز خود را از خرید موتورسیکلت مشخص نمایید و بر اساس نیاز شخصی خود مدل مناسب را انتخاب کنید. قبل خرید و پرداخت وجه حتماً روی آن سوار شوید و امتحان نمایید. در خرید موتورسیکلت به راحتی صندلی ها و روانی حرکت آن توجه کنید. 

انواع کلاه ایمنی موتورسیکلت

از زمان ساخت موتورسیکلت های اولیه استفاده از کلاه ایمنی همیشه مورد تاکید بوده است. ضرورت و اهمیت استفاده از کلاه ایمنی به این خاطر است که سر انسان آسیب پذیرترین نقطه در بدن است. اگر وزن سر یک انسان را حدود 4 کیلوگرم درنظر بگیریم، هنگام ضربه به سر با سرعت 48 کیلومتر در ساعت مانند آن است که با چکشی به وزن حدودی 130 کیلو به مغز ضربه وارد نمایید، از این جهت استفاده از کلاه ایمنی اهمیت دارد. از جدیدترین و بهترین کلاه های ایمنی می توان به مدل هایی اشاره کرد که کلیه قسمت های سر را می پوشاند و در عین حال زاویه ی دید موتورسوار را محدود نمی کند. کاهش میدان دید یکی از معایب برخی از کلاه ها در گذشته بود که در نمونه های بعدی این مشکل تا حدودی رفع گردید. 

نکات عمده در خرید کلاه ایمنی موتورسیکلت

  • کلاه ایمنی دست دوم خریداری نکنید و به کیفیت و سلامت آن توجه نمایید.
  • در خرید کلاه ایمنی به تناسب آن با اندازه ی سرتان توجه کنید. 
  • مدل هایی را انتخاب کنید که از چانه و گردن شما به طور کامل محافظت کند.

آموزش موتورسواری

مهم ترین نکته در موتورسواری رعایت نکات ایمنی است. قبل از شروع کلاه ایمنی، عینک محافظ چشم، دستکش مخصوص را بپوشید. با فرض بر اینکه قوانین راهنمایی و رانندگی را می دانید لازم است با موتورسیکلت طی چند روز تمرین نمایید. اما قبل از حرکت روغن موتور، ترمزها، فشار باد لاستیک، چراغ های جلو و عقب چک را چک نمایید. محل قرارگیری کلاچ، دسته گاز، دنده، ترمزها، بوق و کلید چراغ ها را بدانید. جهت افزایش مهارت برای عبور از راهبندان های خیابان، بهتر است دور زدن دایره ای را با سرعت پایین تمرین کنید و سپس از لابه لای موانع ساختگی با سرعت معقول بگذرید و این تمرین را به دفعات انجام دهید تا در حفظ تعادل ماهر شوید. بقیه موارد مانند راهنما زدن و استفاده از چراغ راهنما را مانند رانندگی با خودرو رعایت کنید. همچنین جهت راهکارهای امنیتی می توانید از ردیاب جی پی اس روی موتورسیکلت خود استفاده نمایید.

موتور سیکلت طرح کلاسیک

مهم ترین راه مراقبت و نگهداری از موتورسیکلت در برابر سرقت 

موتورسیکلت ها همانطور که برای حمل و نقل و مسابقات و کاربردهای دیگر در قرن اخیر مورد استقبال عموم قرار گرفته اند اما به دلیل ویژگی های منحصربه فردشان مورد توجه سارقان هم هستند. سرعت بالا، روان بودن در حرکت و سبک بودن این وسایل نقلیه نسبت به سایر وسایل، گزینه ی مناسبی برای اهداف نابه هنجار سارقان هستند. 
یکی از بهترین ابزارهای بازدارنده و تامین کننده امنیت موتورسیکلت ها، استفاده از سیستم ضد سرقت موتورسیکلت است که مسیر دقیق حرکت، سرعت و جای قرارگیری آن را به صاحبان خود نمایش می دهد. 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE