مهمترین بیمه های اجباری خودرو کدامند و چرا

11 آبان ، 1401
گروه تحقیقاتی وایزر

طبق قانون، همه رانندگان خودرو ملزم به تهیه بیمه اجباری برای خودروی خود هستند. با استفاده از این بیمه‌ها، به‌هنگام تصادف و آسیب رسیدن به شخص، خودرو یا اموال، فرد از حمایت شرکت بیمه‌گذار برخوردار می‌شود. از نظر قانون، در صورتی‌ که خودرویی تحت پوشش بیمه نباشد؛ راننده خودرو متحمل عواقب سنگینی می‌شود.

با توجه‌ به این موضوع، این پرسش مطرح می‌شود که مهم‌ترین بیمه‌های اجباری خودرو کدام‌اند؟ یا چرا باید از بیمه‌ خودرو استفاده کرد؟ در این مقاله از جی پی اس خودرو وایزر به سؤالات شما پاسخ می‌دهیم.

بیمه اجباری خودروبیمه اجباری خودرو

بیمه اجباری خودرو چیست و بیمه‌گر و بیمه‌گذار چه کسانی هستند؟

بیمه‌های اجباری خودرو بیمه‌هایی هستند که از طرف قانون‌گذار برای خودرو مشخص می‌شوند و هر راننده‌ای موظف به داشتن آن است. در صورتی‌ که راننده­ای این بیمه‌ها را به همراه نداشته باشد، طبق قانون از تردد خودروی او در جاده‌های عمومی جلوگیری خواهد شد.

در بیمه‌نامه‌های رانندگی هریک از طرفین تعهداتی دارند. طبق این قرارداد طرفین باید به اصول درج‌شده در آن پایبند باشند. در بیمه‌نامه رانندگی یکی از طرفین به‌عنوان بیمه‌گر شناخته می‌شود. بیمه‌گر ممکن است خودرو، شخص یا اشخاص ثالث باشد. طرف مقابل قرارداد هم شخص حقوقی یا همان شرکت بیمه است که به‌عنوان بیمه‌گذار شناخته می‌شود. طبق تعهدی که در بیمه‌نامه خودرو قید شده، در صورت بروز هرگونه حادثه رانندگی بیمه‌گذار باید در بازه زمانی مقرر در قرارداد، خسارت بیمه‌گر را جبران کند.  

معرفی انواع بیمه‌های اجباری خودرو و ویژگی آنها

برای شناخت ویژگی‌های بیمه‌های اجباری خودرو در ابتدا لازم است با انواع بیمه‌های خودرو آشنا شویم. این بیمه‌ها عبارت‌اند از:

  • بیمه شخص ثالث یا همان بیمه مسئولیت مدنی دارندگان خودرو در برابر اشخاص ثالث
  • بیمه سرنشین (حوادث رانندگی)
  • بیمه بدنه خودرو

بیمه شخص ثالث؛ اصلی­ترین بیمه اجباری خودرو

در میان انواع بیمه‌های خودرو، بیمه شخص ثالث، پرطرفدارترین نوع بیمه است. در صورتی‌ که خودرویی بیمه شخص ثالث نداشته باشد یا اگر راننده‌ای با تأخیر بیمه خود را پرداخت یا تمدید کند، مطابق قانون جریمه شده و نمره منفی می‌گیرد. همچنین، برای تشویق بیشتر رانندگان، برای رانندگان کم‌حادثه در هنگام تمدید بیمه خودرو تخفیف‌هایی در نظر گرفته شده است.

بیمه شخص ثالث و بیمه‌های اجباری خودروبیمه شخص ثالث و بیمه‌های اجباری خودرو

در بیمه شخص ثالث، هرگونه خسارت مالی و جانی به اشخاص ثالث پرداخت می‌شود. البته میزان هزینه پرداخت‌شده به نوع خسارت و سقف تعهدات نوشته‌شده در بیمه‌نامه بستگی دارد. در این نوع از بیمه اجباری خودرو، اگر راننده مقصر شناخته شود، آسیب‌های وارده به شخص یا خودروی مقابل جبران می‌شود. در بیمه شخص ثالث، رانندگان خودرو با سه نوع خسارت مواجه هستند: خسارت‌های مالی، خسارت‌های جانی و خسارت‌های راننده. در همین راستا، انواع خسارت‌های ممکن، به شرح زیر هستند:

خسارت‌های جانی

هرگونه آسیب جسمی، نقص‌ عضو، قطع عضو، هزینه‌های پزشکی افراد حادثه‌دیده (به‌جز راننده مقصر) یا فوتی که بر اثر سانحه رانندگی ایجاد شده باشد، جزو خسارت‌های جانی محسوب می‌شود.

خسارت مالی به فرد یا افراد زیان‌دیده

خسارت­های مالی شامل هر نوع خسارت به خودرو یا اموال فرد یا افراد زیان‌دیده (به‌جز اموال راننده مقصر) هستند. در این حالت فرد خسارت‌دیده می‌تواند از بیمه شخص ثالث مقصر استفاده کرده و خسارت خود را دریافت کند.

خسارت­های راننده

در بیمه شخص ثالث، خسارت جانی وارد‌شده به راننده جبران می­شود. البته سقف تعهدات بیمه شخص ثالث برای مقصر برابر با دیه یک مرد در ماه­های غیرحرام است.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

دزدگیر ماهواره ای

کاربرد جی پی اس در صنعت بیمه

قیمت بیمه شخص ثالث به‌عنوان بیمه اجباری خودرو، چگونه مشخص می‌شود؟

قیمت بیمه شخص ثالث از سوی شرکت بیمه مرکزی و همچنین بر اساس دیه در ماه حرام تعیین می‌شود. البته عوامل مختلفی در مبلغ نهایی بیمه دخالت دارند. از جمله:

  •  درصد تخفیفی که به راننده تعلق می­گیرد
  • جریمه دیرکرد تمدید بیمه‌نامه
  • تاریخ انقضای بیمه‌نامه قبلی
  • میزان پوشش مالی بیمه‌نامه
  • تخفیف عدم ‌خسارت بیمه
  • مدت اعتبار بیمه‌نامه (کوتاه‌مدت یا یک‌ساله)
  • سال تولید و ساخت خودرو
  • تعداد سیلندر و کاربری خودرو

همچنین برای استعلام بیمه شخص ثالث به‌صورت آنلاین، فقط کافی است شماره پلاک یا کد VIN خودرو خود را در سایت شرکت بیمه‌گذار وارد کنید. در این صورت تاریخ انقضا و حتی درصد استفاده از بیمه اجباری خودرو به شما نشان داده خواهد شد.

قیمت بیمه اجباری خودروقیمت بیمه اجباری خودرو

بیمه اجباری خودرو تا چه مدت اعتبار دارد؟

بیمه‌نامه‌های شخص ثالث ممکن است یک‌ساله یا کوتاه‌مدت باشند.

  • بیمه‌نامه یک‌ساله: در این حالت، شروع و پایان اعتبار بیمه‌نامه مشخص است. این نوع بیمه‌نامه از نظر اقتصادی از بیمه‌های کوتاه‌مدت به‌صرفه‌تر است.
  • بیمه‌نامه‌های کوتاه‌مدت: اغلب هنگام فروش خودرو از این بیمه‌نامه استفاده می‌شود. یا اینکه فرد توان پرداخت حق بیمه به‌صورت بلندمدت را ندارد.

اگر بیمه شخص ثالث گم شد، چه باید بکنیم؟

هر راننده‌ای می‌داند که همراه داشتن بیمه­‌های اجباری خودرو ضروری است. در صورت گم ‌شدن بیمه شخص ثالث، در ابتدا باید به یکی از نمایندگی‌های شرکت بیمه خود مراجعه کرده و اعلام مفقودی بیمه‌نامه کنید. در این صورت شرکت بیمه، مجدداً گواهی بیمه شخص ثالث را برای فرد متقاضی صادر می‌کند.

آیا می‌توان بیمه سرنشین را بیمه اجباری خودرو دانست؟

بیمه سرنشین که به بیمه حوادث راننده معروف شده، بخشی از پوشش بیمه شخص ثالث است. این بیمه یکی از بیمه‌های اجباری خودرو بوده و برای همه خودروهای شخصی، مسافری و موتورسیکلت اجباری اعمال می‌شود. این بیمه، فقط خسارت جانی واردشده به راننده مقصر را پوشش می‌دهد.

از جمله هزینه‌های تحت‌پوشش این بیمه عبارت‌اند از: هزینه‌های درمانی، نقص‌عضو، از‌کارافتادگی کامل یا جزئی، جراحت و فوت. درصورتی‌که راننده مقصر، دچار ا‌زکارافتادگی کامل شود، طبق قانون به‌اندازه یک دیه کامل به او پرداخت می‌شود. در صورت فوت نیز، غرامت به خانواده او تعلق می‌گیرد.

بیمه سرنشین خودرو از بیمه‌های اجباری خودروبیمه سرنشین خودرو از بیمه‌های اجباری خودرو

آیا بیمه بدنه خودرو، جز بیمه‌های اجباری خودرو است یا اختیاری؟

بیمه بدنه خودرو مربوط به خسارت واردشده به خودروی راننده مقصر است. این بیمه را جزو بیمه‌های اختیاری خودرو اعلام می‌کنند. با این‌ حال، پیشنهاد می‌کنیم که آن را به‌عنوان بیمه اجباری خودرو در نظر بگیرید. اگر در سانحه‌ای خودروی شما آسیب ببیند و مقصر هم شما باشید، در این صورت باید هزینه‌های زیادی را برای تعمیر خودروی خود صرف کنید. اگر فرد دیگری مقصر باشد و نتواند خسارت خودروی شما را پرداخت کند، چه می‌کنید؟ خسارت خود را باید از چه کسی بگیرید؟

بهترین راه‌حل برای این مشکلات استفاده از بیمه بدنه خودرو است. در این نوع بیمه، شرکت بیمه‌گذار حتی در صورت مقصر بودن راننده، خسارت‌های مالی واردشده به راننده را جبران می‌کند. علت اصلی پرداخت خسارت در این نوع بیمه به افزایش قیمت خودرو مربوط می‌شود. با افزایش قیمت خودرو، قیمت قطعات، سرویس، خدمات و تعمیرات خودرو هم ‌افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل بهتر است برای صرفه‌جویی در هزینه‌های ناشی از خسارت خودرو، از بیمه بدنه خودرو استفاده کنید.

البته مبلغی که در بیمه بدنه خودرو توسط بیمه‌گذار به شما پرداخت می‌شود، بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته توسط کارشناس بیمه است. در بیمه بدنه، همه خسارت‌های واردشده به خودرو از قبیل صافکاری، نقاشی، هزینه قطعات و موارد این‌چنینی از سمت بیمه‌گذار مورد‌ارزیابی قرار می‌گیرد و بر آن اساس مبلغ خسارت به ‌حساب شما واریز می‌شود.

بیمه بدنه ‌غیر از خسارت ناشی از تصادف، در موارد دیگر نیز برای راننده جبران خسارت می‌کند. از جمله:

  • خسارت ناشی از سرقت کلی خودرو
  • خسارت ناشی از عملیات نجات سرنشینان خودرو پس از حادثه یا خسارت‌های واردشده در حین انتقال خودرو به تعمیرگاه
  • خسارت ناشی از حوادثی مانند انفجار، آتش‌سوزی و صاعقه
  • خسارت واردشده به لاستیک و چرخ‌های خودرو بر اثر بروز حادثه

جبران خسارت ناشی از آتش‌سوزی با بیمه بدنه خودروجبران خسارت ناشی از آتش‌سوزی با بیمه بدنه خودرو

پرداخت خسارت در بیمه اختیاری و بیمه اجباری خودرو به چه صورت محاسبه می­­شود؟

برای مقایسه دقیق بین این دو بیمه، لازم است تفاوت‌های هر یک را بررسی کنیم. در واقع دو بیمه اختیاری و اجباری در موارد زیر با هم تفاوت دارند:

  1. برای پرداخت خسارت در بیمه شخص ثالث، به ارزیابی کارشناس بیمه نیازی نیست. در مقابل، برای بیمه بدنه کارشناس بیمه باید موارد مختلف را بررسی کند.
  2. میزان قیمت‌گذاری در بیمه بدنه با بیمه شخص ثالث متفاوت است. بیمه شخص ثالث از طرف بانک مرکزی و بر اساس قوانین قیمت‌گذاری می‌شود. در مقابل، مبلغ پرداختی در بیمه بدنه خودرو به خدماتی شرکت بیمه‌گذار بستگی دارد.

بعد از بررسی و مقایسه دو بیمه، باید بدانیم که برای بیمه کردن خودرو چه مدارکی نیاز است؟

چه مدارکی برای صدور بیمه اجباری خودرو نیاز است؟

برای صدور بیمه، لازم است مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • اصل سوابق بیمه‌نامه قبلی
  • اصل سند و بنچاق / کارت مشخصات خودرو (در بیمه‌نامه شخص ثالث، در صورتی که خودرو به تازگی توسط فرد متقاضی خریداری شده، ارائه بنچاق ضروری است.)
  • اصل کارت ملی دارند‌ه خودرو
  • فرم پرسش‌نامه و تأییدیه امضا توسط متقاضی

مدارک لازم برای خرید بیمه اجباری خودرومدارک لازم برای خرید بیمه اجباری خودرو

در نهایت، مهم‌ترین بیمه‌های اجباری خودرو کدام‌اند؟

از طریق بیمه‌های خودرو، ­می­توانید تمامی خسارت­های ناشی از حوادث رانندگی را جبران کنید. با این ‌حال، مهم‌ترین مورد در استفاده از وسایل نقلیه، استفاده از بیمه­ اجباری خودرو است. از میان بیمه­های اجباری خودرو، بیمه شخص ثالث به دلیل اهمیت قانونی، بسیار پرطرفدار است.

هر راننده­ای باید این بیمه را در هنگام رانندگی به همراه داشته باشد. در غیر این صورت با جریمه سنگینی مواجه خواهد شد. بیمه سرنشین هم جزو بیمه های اجباری خودرو است. این نوع بیمه، زیرشاخه بیمه شخص ثالث است و راننده بعد از خرید خودرو باید آن را تهیه کند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE