مهمترین بیمه های اجباری خودرو کدامند و چرا؟

23 خرداد ، 1403
گروه تحقیقاتی وایزر
در مقاله درباره مهم‌ترین بیمه های اجباری خودرو کدامند خواهید خواند:
  • مقدمه
  • انواع بیمه های اجباری خودرو و شرایط آن‌ها
  • بیمه شخص ثالث، مهم ترین بیمه اجباری خودرو
  • انواع خسارت در بیمه شخص ثالث
  • قیمت بیمه شخص ثالث به عنوان بیمه اجباری خودرو، چگونه مشخص می شود؟
  • بیمه سرنشین، بیمه اجباری خودرو و زیرمجموعه بیمه شخص ثالث
  • پوشش های بیمه سرنشین خودرو
  • بیمه بدنه خودرو، بیمه اختیاری اما مفید
  • پوشش‌های اصلی بیمه بدنه
  • مدارک لازم برای صدور بیمه های اجباری خودرو
  • پرداخت خسارت در بیمه اختیاری و بیمه اجباری خودرو به چه صورت محاسبه می شود؟
  • ردیاب خودرو و بیمه، ترکیب برنده برای افزایش امنیت خودرو
  • سوالات متداول درباره بیمه های اجباری خودرو

مهم‌ترین بیمه های اجباری خودرو کدامند و چرا؟

حوادث و تصادفات رانندگی ممکن است برای هر راننده‌ای اتفاق بیفتند و به همین دلیل طبق قانون، همه رانندگان ملزم به تهیه بیمه اجباری برای خودروی خود هستند. با استفاده از این بیمه‌ها، در زمان تصادف و آسیب رسیدن به راننده یا شخص دیگر، خودرو یا اموال، فرد از حمایت شرکت بیمه‌گذار برخوردار می‌شود. بیمه ماشین در مواقع تصادف و حادثه به جبران بی‌احتیاطی‌های رانندگان می‌پردازد. اما آیا داشتن تمامی بیمه‌های ماشین اجباری است؟ کدام یک از بیمه های خودرو اجباری هستند؟ در این مقاله از وایزر همراه ما باشید تا با بیمه های اجباری خودرو آشنا شویم.

مهمترین بیمه های اجباری خودرو کدامند و چرا

بیمه اجباری خودرو چیست و بیمه‌گر و بیمه‌گذار چه کسانی هستند؟

بیمه‌های اجباری خودرو بیمه‌هایی هستند که از طرف قانون‌گذار برای خودرو مشخص می‌شوند و هر راننده‌ای موظف به داشتن آن است. در صورتی‌ که راننده­ای این بیمه‌ها را به همراه نداشته باشد، طبق قانون از تردد خودروی او در جاده‌های عمومی جلوگیری خواهد شد و هرگونه تصادف، جریمه‌های سنگین را برای فرد به همراه خواهد داشت.

در بیمه‌نامه‌های رانندگی هریک از طرفین تعهداتی دارند. طبق این قرارداد طرفین باید به اصول درج‌شده در آن پایبند باشند. در بیمه‌نامه رانندگی یکی از طرفین به‌عنوان بیمه‌گر شناخته می‌شود. بیمه‌گر ممکن است خودرو، شخص یا اشخاص ثالث باشد. طرف مقابل قرارداد هم شخص حقوقی یا همان شرکت بیمه است که به‌عنوان بیمه‌گذار شناخته می‌شود. طبق تعهدی که در بیمه‌نامه خودرو قید شده، در صورت بروز هرگونه حادثه رانندگی بیمه‌گذار باید در بازه زمانی مقرر در قرارداد، خسارت بیمه‌گر را جبران کند.  

انواع بیمه‌های اجباری خودرو و شرایط آن‌ها

برای شناخت ویژگی‌های بیمه‌های اجباری خودرو در ابتدا لازم است با انواع بیمه‌های خودرو آشنا شویم. این بیمه‌ها عبارت‌اند از:

  • بیمه شخص ثالث یا همان بیمه مسئولیت مدنی دارندگان خودرو در برابر اشخاص ثالث
  • بیمه سرنشین (حوادث رانندگی)

در ادامه با هر یک از این بیمه های اجباری خودرو آشنا می‌شویم.

بیمه شخص ثالث، مهم‌ترین بیمه اجباری خودرو

بیمه شخص ثالث مهم ترین بیمه خودرو در ایران است. بیمه شخص ثالث یکی از پرکاربردترین انواع بیمه در حوزه حمایت از مسئولیت مدنی مالی و جانی دارندگان وسایل نقلیه است. مطابق قانون بیمه اجباری خودرو در ایران، نداشتن بیمه شخص ثالث یا حتی تاخیر در تمدید آن موجب جریمه و اعمال نمره منفی برای راننده می‌شود. این بیمه خسارات واردشده به اشخاص حقیقی و حقوقی به‌جز راننده مقصر را پوشش می‌دهد. این نوع بیمه به صورت اجباری برای همه دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی و ریلی اعمال می‌شود. منظور از شخص ثالث در این نوع بیمه، همه افراد و اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند که وسیله نقلیه موتوری مانند خودرو و یا موتورسیکلت به آن‌ها خسارت بدنی و یا مالی وارد کند، به جز خود راننده‌ مقصر حادثه.

هدف اصلی از بیمه شخص ثالث، حفاظت از افراد زیان‌دیده در صورت وقوع حوادث رانندگی است. به عبارت دیگر، این بیمه به دارندگان وسایل نقلیه موتوری این امکان را می‌دهد تا در صورت تلفات مالی یا جانی به شخص ثالث در نتیجه حادثه، از پوشش بیمه استفاده کنند. مثلاً، اگر یک راننده در حادثه‌ای دچار تصادف شود و باعث آسیب به خودروی شخص دیگری شود، بیمه شخص ثالث هزینه‌های مربوط به تعمیر خودروی آسیب‌دیده را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

اخیراً، با اعمال تغییراتی در قوانین مربوط به بیمه شخص ثالث، راننده مقصر در حادثه نیز می‌تواند از مزایای بیمه حوادث راننده بهره‌مند شود. این تغییرات جدید، امکانات بیمه را برای رانندگان بهبود می‌بخشد و اطمینان بیشتری را به آن‌ها در صورت وقوع حوادث فراهم می‌کند.

با توجه به اینکه بیمه شخص ثالث اجباری است، همه دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی موظفند بیمه‌نامه معتبر این نوع بیمه را داشته باشند. این اقدام به منظور حفاظت از افرادی است که در صورت وقوع حادثه، زیان مالی و یا جانی متحمل می‌شوند. قوانین مربوط به بیمه شخص ثالث با هدف حمایت از اشخاص زیان‌دیده در حوادث رانندگی تدوین شده و اجرای این قوانین مسئولیتی اساسی برای تضمین ایمنی و سلامت عمومی را بر عهده دارد.

انواع خسارت در بیمه شخص ثالث

در بیمه شخص ثالث، مفهوم "خسارت" به دو دسته اساسی تقسیم می‌شود که این دو دسته در مواقع حوادث و تصادفات، نقش مهمی در تعیین میزان جبران خسارت توسط بیمه شخص ثالث ایفا می‌کنند. این خسارت‌ها عبارتند از:

  • خسارت جانی
  • خسارت مالی

1- خسارت‌های جانی: این نوع خسارت به هر نوع آسیب جسمی اشخاص ثالث اشاره دارد که در نتیجه حادثه و توسط خودروی بیمه‌شده وارد می‌شود. ممکن است این آسیب‌ها از جمله شکستگی‌ها، نقص عضو، ازکارافتادگی یا حتی فوت شخص ثالث باشند. بیمه شخص ثالث، مسئولیت جبران این خسارت‌های جانی را با پرداخت دیه یا ارش (نوعی دیه که مقدار آن مشخص نشده و پزشکی قانونی و رای دادگاه آن را تعیین می‌کنند) بر عهده می‌گیرد. دیه، به ازای هر نوع آسیب، شکستگی، نقص عضو و ازکارافتادگی (جزئی یا کلی، موقت یا دائم) یا فوت شخص ثالث، مطابق با مقررات قانونی تعیین می‌شود و بیمه شخص ثالث مقصر حادثه، موظف به پرداخت آن است.

2- خسارت‌های مالی: این نوع خسارت‌ها به هر نوع آسیب و ضرری که به اموال اشخاص ثالث وارد می‌شود، اشاره دارند. به عنوان مثال، آسیب‌های وارده به خودروها در تصادفات، جزء خسارت‌های مالی محسوب می‌شوند. بیمه شخص ثالث مسئولیت جبران این خسارت‌های مالی را بر عهده می‌گیرد و هزینه‌های مرتبط با تعمیر و بازسازی اموال زیان‌دیده را پوشش می‌دهد.

ضمن این که در بیمه شخص ثالث، خسارت جانی وارد‌شده به راننده نیز جبران می‌شود. البته سقف تعهدات بیمه شخص ثالث برای مقصر برابر با دیه یک مرد در ماه‌های غیرحرام است.

قیمت بیمه شخص ثالث به‌عنوان بیمه اجباری خودرو، چگونه مشخص می‌شود؟

قیمت بیمه شخص ثالث از سوی شرکت بیمه مرکزی و همچنین بر اساس دیه در ماه حرام تعیین می‌شود. البته عوامل مختلفی در مبلغ نهایی بیمه دخالت دارند. از جمله:

  •  درصد تخفیفی که به راننده تعلق می­گیرد
  • جریمه دیرکرد تمدید بیمه‌نامه
  • تاریخ انقضای بیمه‌نامه قبلی
  • میزان پوشش مالی بیمه‌نامه
  • تخفیف عدم ‌خسارت بیمه
  • مدت اعتبار بیمه‌نامه (کوتاه‌مدت یا یک‌ساله)
  • سال تولید و ساخت خودرو
  • تعداد سیلندر و کاربری خودرو

همچنین برای استعلام بیمه شخص ثالث به‌صورت آنلاین، فقط کافی است شماره پلاک یا کد VIN خودرو خود را در سایت شرکت بیمه‌گذار وارد کنید. در این صورت تاریخ انقضا و حتی درصد استفاده از بیمه اجباری خودرو به شما نشان داده خواهد شد.

مهمترین بیمه های اجباری خودرو کدامند و چرا

بیمه سرنشین، بیمه اجباری خودرو و زیرمجموعه بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث، به عنوان یک بیمه اجباری برای سرنشینان خودرو، به جز راننده، تعریف شده است. در زمان خرید بیمه، بیمه‌گذار می‌تواند از بین پوشش‌های مختلف ارائه شده در بیمه‌نامه، آنچه که به نیازهای خود از جمله پوشش‌های جانی و مالی مربوط می‌شود را انتخاب و حق بیمه مربوطه را پرداخت کند. با پرداخت این حق بیمه، بیمه‌گذار به ازای هر دو نوع خسارت، یعنی جانی و مالی، تا سقف تعهدات، تحت پوشش قرار می‌گیرد.

به جز پوشش‌های جانی و مالی، در بیمه شخص ثالث، یک پوشش دیگر به نام "پوشش حوادث سرنشین" نیز تعریف شده است. این پوشش تنها خسارت‌های جانی واردشده به راننده مقصر در حادثه را پوشش می‌دهد. در تصادف‌هایی که ممکن است فقط راننده مقصر آسیب ببیند، داشتن این پوشش برای همه بیمه‌گذاران ضروری است تا هزینه‌های مربوط به آسیب‌های جانی خود را تحت پوشش بیمه قرار دهند.

باید توجه داشت که بیمه شخص ثالث اجباری است و همه رانندگان باید آن را خریداری کنند. در گذشته، بیمه سرنشین باید به‌صورت جداگانه خریداری می‌شد، اما اکنون این بیمه به‌صورت بخشی از پوشش‌های بیمه شخص ثالث تعریف شده است. این اقدام باعث شده که راننده‌ها دیگر نگران جبران خسارت‌های واردشده در حوادث رانندگی برای خود و دیگر سرنشینان نباشند.

پوشش‌های بیمه سرنشین خودرو

بیمه سرنشین، به عنوان یکی از بیمه های اجباری خودرو، خسارات زیر پوشش می‌دهد:

1- پوشش دیه جراحت

2- هزینه‌های پزشکی

3- از کارافتادگی جزئی یا کامل

4- نقص عضو

5- دیه فوت

بیمه بدنه خودرو، بیمه اختیاری اما مفید

بیمه بدنه یکی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین انواع بیمه‌های خودرو است که در برابر خسارات و آسیب‌های وسیله نقلیه و اموال آن توسط بیمه‌گران فراهم می‌شود. این نوع بیمه به صورت اختیاری است و به رانندگان این امکان را می‌دهد تا با پرداخت حق بیمه مشخص، خودرو خود را در برابر خطراتی مانند تصادف، واژگونی، آتش‌سوزی و حتی سرقت، تحت پوشش قرار دهند.

از آنجایی که خدمات و پوشش‌های بیمه بدنه در شرکت‌های بیمه مختلف متفاوت است، انتخاب بیمه بدنه برای صاحبان خودرو ممکن است یک وظیفه دشوار به نظر برسد. اما با شناخت پوشش‌های اصلی بیمه بدنه، این انتخاب می‌تواند آسان‌تر و برنامه‌ریزی‌شده‌تر باشد.

پوشش‌های اصلی بیمه بدنه

بیمه اختیاری بدنه خودرو موارد زیر را پوشش می‌دهد:

1- تصادف با دیگر خودروها یا جسم‌های متحرک

2- سقوط، واژگونی، آتش‌سوزی، صاعقه و انفجار

3- سرقت کلی خودرو

4- خسارت در جریان نجات یا انتقال خودرو خسارت دیده

5- خسارت باتری و لاستیک‌های خودرو

مدارک لازم برای صدور بیمه های اجباری خودرو

برای صدور بیمه، لازم است مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • اصل سوابق بیمه‌نامه قبلی
  • اصل سند و بنچاق / کارت مشخصات خودرو (در بیمه‌نامه شخص ثالث، در صورتی که خودرو به تازگی توسط فرد متقاضی خریداری شده، ارائه بنچاق ضروری است.)
  • اصل کارت ملی دارند‌ه خودرو
  • فرم پرسش‌نامه و تأییدیه امضا توسط متقاضی

پرداخت خسارت در بیمه اختیاری و بیمه اجباری خودرو به چه صورت محاسبه می­­شود؟

برای مقایسه دقیق بین این دو بیمه، لازم است تفاوت‌های هر یک را بررسی کنیم. در واقع دو بیمه اختیاری و اجباری در موارد زیر با هم تفاوت دارند:

  • برای پرداخت خسارت در بیمه شخص ثالث، به ارزیابی کارشناس بیمه نیازی نیست. در مقابل، برای بیمه بدنه کارشناس بیمه باید موارد مختلف را بررسی کند.
  • میزان قیمت‌گذاری در بیمه بدنه با بیمه شخص ثالث متفاوت است. بیمه شخص ثالث از طرف بانک مرکزی و بر اساس قوانین قیمت‌گذاری می‌شود. در مقابل، مبلغ پرداختی در بیمه بدنه خودرو به خدمات شرکت بیمه‌گذار بستگی دارد.

ردیاب خودرو و بیمه، ترکیب برنده برای افزایش امنیت خودرو

بیمه‌های اجباری و غیر اجباری خودرو از جمله مهم‌ترین موارد برای افزایش امنیت مالک خودرو، سرنشینان و افرادی هستند که در معرض آسیب و خسارت هستند. اما نکته اینجاست که هرچند بیمه‌ها امنیت مالک و وسیله نقلیه را تضمین می‌کنند، ولی برای جلوگیری از حوادثی مانند سرقت و یا بازیابی خودرو کافی نیستند، در اینجاست که ردیاب جی پی اس اهمیت پیدا می‌کند. ردیاب خودرو بهترین دستگاه ضدسرقت محسوب می‌شود که علاوه‌بر محافظت از خودرو در برابر سرقت، به لطف دکمه SOS در شرایط خطر، به کمک راننده خودرو می‌شتابد.

علاوه‌بر این، ردیاب‌های خودرو امکانات دیگری نیز دارند که امنیت را بهبود می‌بخشند. برای مثال، تعیین محدوده مجاز حرکتی یکی از قابلیت‌های مهم این دستگاه‌هاست که به شما این امکان را می‌دهد که در صورت تخطی از مسیر معین، هشدار دریافت کنید. استفاده از ردیاب جی پی اس خودرو به عنوان مکملی برای بیمه خودرو، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

برای اطلاعات بیشتر بخوانید: ردیاب خودرو چیست؟

شما می‌توانید با انتخاب سیستم امنیتی هوشمند خودرو و موتور سیکلت وایزر، از خودروی خود در برابر سرقت و یا تصادف جلوگیری کنید. برای خرید ردیاب جی پی اس همین حالا با شماره 45597000-021 تماس بگیرید!

مهمترین بیمه های اجباری خودرو کدامند و چرا

سوالات متداول درباره بیمه های اجباری خودرو

بیمه اجباری خودرو تا چه مدت اعتبار دارد؟

بیمه‌نامه‌های شخص ثالث ممکن است یک‌ساله یا کوتاه‌مدت باشند.

  • بیمه‌نامه یک‌ساله: در این حالت، شروع و پایان اعتبار بیمه‌نامه مشخص است. این نوع بیمه‌نامه از نظر اقتصادی از بیمه‌های کوتاه‌مدت به‌صرفه‌تر است.
  • بیمه‌نامه‌های کوتاه‌مدت: اغلب هنگام فروش خودرو از این بیمه‌نامه استفاده می‌شود. یا اینکه فرد توان پرداخت حق بیمه به‌صورت بلندمدت را ندارد.

اگر بیمه شخص ثالث گم شد، چه باید بکنیم؟

همراه داشتن بیمه­‌های اجباری خودرو در زمان رانندگی ضروری است. در صورت گم ‌شدن بیمه شخص ثالث، در ابتدا باید به یکی از نمایندگی‌های شرکت بیمه خود مراجعه و اعلام مفقودی بیمه‌نامه کنید. در این صورت شرکت بیمه، مجدداً گواهی بیمه شخص ثالث را برای فرد متقاضی صادر می‌کند.

آیا می‌توان بیمه سرنشین را بیمه اجباری خودرو دانست؟

بیمه سرنشین که به بیمه حوادث راننده معروف شده، بخشی از پوشش بیمه شخص ثالث است. این بیمه یکی از بیمه‌های اجباری خودرو است و برای همه خودروهای شخصی، مسافری و موتورسیکلت اجباری اعمال می‌شود. این بیمه، فقط خسارت جانی واردشده به راننده مقصر را پوشش می‌دهد.

هزینه‌های تحت پوشش بیمه سرنشین خودرو چه هزینه‌هایی هستند؟

از جمله هزینه‌های تحت پوشش این بیمه عبارت‌اند از: هزینه‌های درمانی، نقص‌عضو، از‌کارافتادگی کامل یا جزئی، جراحت و فوت. درصورتی‌که راننده مقصر، دچار ا‌زکارافتادگی کامل شود، طبق قانون به‌اندازه یک دیه کامل به او پرداخت می‌شود. در صورت فوت نیز، غرامت به خانواده او تعلق می‌گیرد.

بیمه‌های اجباری ماشین کدامند؟

بیمه شخص ثالث و بیمه سرنشین دو بیمه اجباری خودرو هستند.

تفاوت بیمه بدنه با بیمه شخص ثالث چیست؟

تفاوت در قیمت‌گذاری، مهم‌ترین تفاوت بیمه شخص ثالث با بیمه بدنه است. بیمه شخص ثالث از سوی بانک مرکزی تعیین می‌شود و تمامی شرکت‌های بیمه موظف به رعایت نرخ تعیین‌شده هستند؛ اما بیمه بدنه با توجه به شرکت بیمه‌کننده و میزان تخفیف‌ها و پوشش‌های آن متفاوت است.

آیا بیمه سرنشین خودرو اجباری است؟

بیمه سرنشین در قانون سال ۱۳۴۷ تصویب شده است. بیمه سرنشین برای همه خودرو‌ها مانند خودرو‌های مسافری، بارکشی، شخصی و همچنین موتور‌سیکلت اجباری است و زیر مجموعه بیمه شخص ثالث است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE