از کجا بفهمیم خودرو برق دزدی می کند

11 آبان ، 1401
گروه تحقیقاتی وایزر

برق دزدی از جمله مواردی است که بسیاری از صاحبان خودرو نگران آن هستند. در واقع برق‌دزدی استفاده نادرست از باتری خودرو است و زمانی رخ می‌دهد که ماشین خاموش باشد. هنگامی که باتری ماشین زود خالی می‌شود باید به برق‌دزدی خودرو شک کرد. این موضوع اصولاً با روشن ‌نشدن ماشین مشخص می‌شود و به این معناست که چند بخش از خودرو به‌ صورت بی‌رویه برق باتری را مصرف می‌کند.

زمانی که ماشین روشن نمی‌شود، یعنی عملکرد استارت با اختلال مواجه شده. بنابراین، باید بلافاصله مشکل را حل کرد. در این مقاله از ردیاب وایزر قصد داریم شما را با برق‌دزدی خودرو و روش­های تشخیص آن آشنا کنیم. به کمک این مقاله اگر دچار برق‌دزدی شدید، به‌راحتی می‌توانید مسئله را حل کرده و به مسیر خود ادامه دهید.

برق دزدی خودروبرق دزدی خودرو

برق دزدی خودرو به چه معناست؟

وظیفه اصلی باتری خودرو تأمین برق آن است. زمانی که سوئیچ را می‌بندید، ماشین خاموش می‌شود. در این حالت، اتصال باتری به طور کلی قطع نمی‌شود و برخی از اجزای ماشین مانند رادیو، ساعت، دزدگیر یا قفل مرکزی همچنان از باتری استفاده می‌کنند. البته میزان استفاده اجزا از انرژی باتری در حدی است که باتری ماشین خالی نمی‌شود.

به‌طور کلی، میزان برق مصرفی در بیشتر خودروها بین 50 تا 80 آمپر است. اگر باتری بیشتر از این مقدار برق مصرف کند، بسیار زودتر از حد انتظار خالی می‌شود. در این صورت دردسر اصلی که همان روشن نشدن خودرو است، شروع می‌شود.

برق دزدی توسط کدام یک از قطعات خودرو بیشتر انجام می‌شود؟

برق دزدی خودرو می‌تواند به دلایل مختلفی صورت بگیرد. به‌طور کلی، عملکرد نامناسب بسیاری از قطعات در سیستم برق‌رسانی ماشین می‌تواند علت اصلی این پدیده باشد. بیشترین احتمال برق‌دزدی مربوط به سیستم پخش خودرو مانند رادیو است. علاوه ‌بر آن، بخش‌هایی مانند سیستم قفل مرکزی، دزدگیر، وایر شمع و کوئل هم می‌توانند بیشترین درصد از برق‌دزدی را به خود اختصاص دهند. در این صورت جرقه کوئل به وایر شمع‌ها نمی‌رسد و ماشین به مشکل می‌خورد.

البته نباید فراموش کرد که مشکلات دیگر ماشین هم می‌تواند باعث خالی‌شدن باتری خودرو شود که توسط مکانیک باید به‌دقت مورد بررسی قرار گیرد. به‌عنوان ‌مثال، فساد باتری، دینام معیوب و مشکلات برق‌کشی ماشین هم باعث تخلیه باتری می‌شوند. برای اینکه به‌طور دقیق بدانیم برق‌دزدی مربوط به کدام بخش است، در ابتدا باید تمامی اجزای مرتبط با باتری را بررسی کنیم تا منبع مشکل پیدا شود.

وایر و برق دزدی خودرووایر و برق دزدی خودرو

از چه روش‌هایی می‌توان برق دزدی خودرو را تشخیص داد؟

برای تشخیص این مورد در ابتدا مکانیک، خودرو را خاموش کرده و یکی از سرباتری‌ها را از هم جدا می‌کند. روز بعد، قبل از روشن ‌کردن ماشین، سرباتری را وصل می‌کند. اگر ماشین روشن شد، به این معنی است که برق‌دزدی دارد.

اگر هم روشن نشد، باید بخش‌های دیگر خودرو را که مرتبط با استارت است مورد بررسی قرار گیرند. روش‌های مختلفی وجود دارد که علت برق دزدی خودرو را مشخص می‌کنند که البته همه­ این روش‌ها توسط مکانیک باید انجام شود. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

تشخیص برق دزدی با استفاده از لامپ

در این روش مکانیک به 2 لامپ 2 ولتی که با جریان 2 یا 3 آمپر کار می‌کند و همچنین یک رشته سیم نازک نیاز دارد. قبل از هر چیز باید ماشین را خاموش کرده و سوئیچ را هم از آن خارج ‌کنیم. به‌طور کلی، برای تشخیص برق دزدی خودرو باید همه چراغ‌ها و وسایل برقی آن خاموش بوده و در ماشین هم ‌بسته باشد. در ادامه یک سر سیم را به انتهای لامپ و سر دیگر آن را به باتری وصل کنیم. اگر لامپ روشن شد، یعنی ماشین برق‌دزدی دارد.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

سونار چیست

جدیدترین ردیاب خودرو

تشخیص برق دزدی خودرو با تست تخلیه باتری از نظر شدت جریان

برای این کار در ابتدا باید همه مدارهای الکتریکی ماشین مورد بررسی قرار بگیرند تا مشخص شود که کدام‌یک از اجزا هنوز از باتری استفاده می‌کند. در این روش هم باید ماشین را خاموش کرده و سوئیچ را از آن خارج کنید. درهای ماشین حتما باید بسته باشد. در ادامه کابل مشکی را که بر روی باتری با علامت (–) مشخص شده را از آن خارج کرده و سپس میله اتصال یا پراب را به سر منفی باتری وصل کنید.

حالا باید پراب قرمز را به بخش انتهایی باتری اتصال دهید. پراب مشکی را به ورودی و پراب قرمز را به ورودی بالای آمپر وصل کنید. مولتی­متر را روشن کرده و کلید سلکتور را روی عدد کم بچرخانید. این کار را چندباره تکرار کنید تا جریان برق تشخیص داده شود.

اگر ماشین برق دزدی داشته باشد، عدد 50 روی صفحه ‌نمایش داده می‌شود. در این صورت علت برق‌دزدی خودرو مربوط به مشکلاتی در مدار الکتریکی است. در ادامه برای پیداکردن مداری که به مشکل خورده، باید فیوزها را یکی‌یکی خارج کرده و سپس در جای خود قرار دهید و به سراغ فیوز بعدی بروید. اگر عدد مولتی­متر از حد استاندارد 03/0 تا 03/3 کمتر بود، این مدار مشکل دارد.

همچنین اگر در زیر داشبورد راننده و شاگرد، جعبه ‌فیوزی وجود داشته باشد، باید ابتدا سوئیچ در را محکم نگه دارید. سپس مولتی­متر را روی شیشه جلو نصب کنید تا با هر بار جدا کردن هر فیوز بتوانید عدد را به‌راحتی بخوانید. روند قبلی را روی جعبه فیوز هم پیاده کنید. با بررسی مسیر سیم‌کشی می‌توانید متوجه شوید که کدام‌یک از اجزایی که به این جعبه فیوز متصل است، مشکل برق‌دزدی دارد.

تست تخلیه باتری در برق دزدیتست تخلیه باتری در برق دزدی

تشخیص برق دزدی خودرو با روش تست تخلیه باتری از نظر افت ولتاژ

این روش یکی از روش‌های رایج در تشخیص علت برق‌دزدی خودرو است. اصولاً خودروها دارای چند واحد کامپیوتری هستند. اگر یکی از این واحدها در حال برق‌دزدی باشند، قطع باتری باعث خاموش‌شدن آن می‌شود و برق‌دزدی هم قطع می‌شود. به این منظور باید از مولتی­متری استفاده شود که پراب ظریفی داشته باشد. در این صورت پراب به‌راحتی با فیوز مرتبط می‌شود.

برای هربار تست ابتدا پراب‌های مولتی متر را به قسمت پشت هر فیوز متصل کرده و به صفحه نمایش نگاه کنید. فیوزهای زیر داشبورد و زیر کاپوت هم باید تست شوند. اگر ماشین در این بخش برق‌دزدی نداشته باشد، باید افت ولتاژ روی صفر باشد. با تغییر عدد، برق‌دزدی هم در آن مدار صورت‌گرفته است. در این مرحله مکانیک، قطعه یا سیمی را که مشکل دارد، تعویض کرده و مشکل برق‌دزدی رفع می‌شود.

تست تخلیه باتری از نظر افت ولتاژتست تخلیه باتری از نظر افت ولتاژ

چگونه می‌توان برق دزدی خودرو را در منزل تست کرد؟

از دو روش می‌توان به‌راحتی از سالم‌بودن سیم‌کشی خودرو و برق‌دزدی آن مطلع شد:

  1. اگر خودرو برق‌دزدی داشته باشد، در هنگام صبح و با یک حرکت استارت نمی‌زند. به همین دلیل زمانی که خودرو را خاموش می‌کنید یکی از بست‌های باتری را جدا کرده و موقع صبح آن را وصل کنید. اگر خودرو به‌خوبی روشن شد، سیستم دچار برق‌دزدی است.
  2. یک لامپ دوازده ولتی تهیه کنید. یکی از بست‌های خودرو را جدا کرده و یک سر سیم را به قطب باتری و سر دیگر را به بست باتری که جدا کرده‌اید وصل کنید. اگر لامپ به‌صورت متناوب روشن شد، جعبه فیوز خودرو را بازکرده و تک‌تک فیوزها را جدا کنید. اگر با کشیدن یکی از فیوزها لامپ خاموش شد، برق‌دزدی مربوط به این قسمت از سیستم خودرو است.

باتری و برق دزدی خودروباتری و برق دزدی خودرو

و در انتها، به چه دلیل برق دزدی خودرو رخ می‌دهد؟

برق دزدی یکی از مشکلات رایج در خودروهاست که در صورت بروز، درصدی از شارژ باتری را در مدت ‌زمان مشخصی تخلیه می‌کند. مدت ‌زمان تخلیه باتری به ‌شدت برق‌دزدی و ظرفیت باتری بستگی دارد. اگر برق‌دزدی در حد میلی‌آمپر باشد، مشکل‌ساز نیست و در این حالت خودرو باید برای یک روز خاموش بماند تا باتری تخلیه شود.

در جریان کشی‌های حدود یک آمپر به بالا باتری در طول چند ساعت تخلیه می­شود که البته این مورد صبح­ها مشکل‌ساز می­شود. به این دلیل که از شب تا صبح، انرژی موجود در باتری به میزان زیادی کاهش پیدا کرده و دیگر توانایی موتورگردانی را ندارد و به‌اصطلاح با ضعف استارت را می­گرداند.

به‌طور کلی برق‌دزدی خودرو دلایل متفاوتی دارد که بیشترین دلیل آن را می‌توان در بخش‌های مربوط به قفل مرکزی، ضبط ماشین و دزدگیر یافت. البته برای بررسی دقیق‌تر حتماً باید فرد متخصصی بخش‌های مختلف خودرو را مورد بررسی قرار دهد و با یافتن علت آن به‌سرعت اقدام به رفع آن نمایید.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE