کاربرد ردیاب در هواپیماهای بدون سرنشین

14 آبان ، 1401
گروه تحقیقاتی وایزر

استفاده از دستگاه‌های ردیاب در صنایع گوناگون رواج دارد. یکی از این صنایع، سیستم حمل‌ونقل هوایی است. کاربرد ردیاب در هواپیماهای بدون سرنشین از جمله مهم‌ترین کاربردهای این دستگاه در ناوگان هوایی به شمار می‌رود. در همین راستا تصمیم داریم تا در این مطلب به ارائة توضیحاتی در خصوص کاربرد ردیاب در هواپیماهای بدون سرنشین بپردازیم. تا انتهای این مطلب همراه ما در مجموعه جی پی اس وایزر باشید.

تاریخچه استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین

نخستین بار در سال 1849 و در کشور اتریش از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده شد. در واقع این وسیله یک هواپیما نبود بلکه بالنی بود که با بمب پر شده بود. مدتی بعد یعنی در سال 1900 ایده اولیه ساخت هواپیمای بدون سرنشین شکل گرفت.

از این هواپیما در طول جنگ جهانی اول و برای مقاصد نظامی استفاده شد. سرانجام کشور آمریکا در سال 1959 به‌ صورت جدی به ساخت این هواپیما پرداخت و از آن در جنگ با ویتنام استفاده کرد. در حال حاضر کشورهای زیادی از جمله ایران از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می‌کنند.

ردیاب برای هواپیا بدون سرنشینردیاب برای هواپیا بدون سرنشین

عملکرد هواپیماهای بدون سرنشین چگونه است؟

هواپیماهای بدون سرنشین به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • هواپیماهایی که از طریق سیستم کنترل از راه دور هدایت می‌شوند.
  • هواپیماهایی که مسیر حرکت آن‌ها از طریق برنامه‌هایی که به‌طور اختصاصی برای هواپیماها کدنویسی شده‌اند، مشخص می‌شود. این برنامه‌ها غالباً هواپیما را در مسیری مشخص و از پیش‌ تعیین‌ شده هدایت می‌کنند.

انسان‌ها برای کسب اطلاع در خصوص موقعیت لحظه‌ای هر دو نوع این هواپیماها به ردیاب نیاز دارند.

کاربرد ردیاب در هواپیماهای بدون سرنشین چیست؟

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که تنها کاربرد ردیاب در صنایع هوایی برای اعلام موقعیت مکانی هواپیما است. باید اعلام کنیم که این تصور درست نیست. از این سیستم علاوه ‌بر موقعیت‌یابی برای مسیریابی و هدایت هواپیماهای بدون سرنشین نیز استفاده می‌شود.

هواپیماهای بدون سرنشین از ردیاب برای پیدا کردن مسیر حرکت خود از نقاط پروازی که پیش از شروع پرواز در اختیار آن‌ها قرار گرفته است، استفاده می‌کنند. این هواپیماها برای رسیدن به این نقاط پرواز باید از سیستم ردیاب کمک بگیرند. با کمک این سیستم می‌توانند مسیر حرکت خود را بیابند و با سرعت مناسب در این مسیر پرواز کنند.

هواپیماهایی که با استفاده از کنترل از راه دور پرواز می‌کنند، بدون ردیاب کارایی خود را از دست می‌دهند. در این هواپیماها خلبان از روی زمین و از طریق ردیاب، موقعیت مکانی هواپیما را مشاهده می‌کند و به کنترل و هدایت آن می‌پردازد. مشخص است که این کار بدون استفاده از ردیاب امکانپذیر نیست. لازم به ذکر است که از ردیاب برای مشاهده و بررسی موقعیت مکانی هواپیماها نیز استفاده می‌شود.

کاربرد ردیاب برای هواپیما بدون سرنشینکاربرد ردیاب برای هواپیما بدون سرنشین

هواپیماهای بدون سرنشین به‌ خصوص پهپادهای نظامی، اهمیت زیادی برای دولت‌ها دارند. گم شدن یا سقوط کردن این هواپیماها علاوه بر تحمیل ضرر و زیان مالی، باعث فاش شدن اسرار زیادی خواهد شد. به همین علت تمام این هواپیماها به سیستم ردیابی مجهز هستند تا در صورت ایجاد هر مشکلی، پیدا کردن و بازگرداندن آن‌‌ها به کشور مبدأ امکان‌پذیر باشد. با استفاده از سیستم ردیاب موجود در هواپیما، سرعت و ارتفاع پرواز مشخص می‌شود و در اختیار مرکز کنترل قرار می‌گیرد.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

ردیاب پلیس

ردیاب وایزر f100

مهمترین کاربرد ردیاب در صنایع هوایی

مهم‌ترین کاربرد ردیاب در صنایع هوایی مربوط به هواپیماهای مسافربری است. تمام هواپیماها (با سرنشین یا بدون سرنشین) در سراسر جهان به سیستم ردیاب مجهز هستند. این کار باعث می‌شود تا در صورت رخ دادن هرگونه سانحة هوایی (مانند سقوط هواپیما) از موقعیت آن مطلع شد و به سرعت برای نجات جان مسافران اقدام کرد.

همانطور که اشاره کردیم تمام هواپیماهایی که در آسمان به پرواز در می‌آیند به سیستم ردیاب مجهز هستند چرا که از این سیستم برای جلوگیری از برخورد هواپیماها در خطوط هوایی استفاده می‌شود.

کاربرد ردیاب در صنعت هواییکاربرد ردیاب در صنعت هوایی

نحوه عملکرد ردیاب‌های هوایی

روش کار ردیاب‌هایی که روی هواپیماها نصب می‌شوند با ردیاب‌هایی که روی سایر وسائل نقلیه مانند خودروها نصب می‌شوند، یکسان است. در هر دو حالت ابتدا دستگاه ردیاب روی وسیله (هواپیما یا خودرو) نصب می‌شود. سپس باید برنامه سازگار با ردیاب روی رایانه (دستگاه گیرنده) اجرا شود.

پس از ایجاد اتصال بین دستگاه گیرنده و ردیاب، اطلاعات مربوط به هواپیما روی سیستم گیرنده به نمایش در می‌آید. لازم به ذکر است که اطلاعات ردیاب از طریق ماهواره‌های فضایی به سیستم گیرنده ارسال می‌شود.

کاربرد هواپیماهای بدون سرنشین

در حال حاضر از هواپیماهای بدون سرنشین در صنایع گوناگونی استفاده می‌شود. گسترده‌ترین کاربرد این هواپیماها در صنایع نظامی است. از هواپیماهای بدون سرنشین برای عکس‌برداری از مناطق جنگی و جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌شود.

همچنین از این هواپیماها در شرایط بحرانی، مانند زمانی که سیل یا زلزلة شدیدی رخ داده باشد، کمک گرفته می‌شود. ابعاد کوچک و وزن کم این وسیله باعث می‌شود تا بتوان از آن برای انتقال دارو یا مواد غذایی به مردم استفاده کرد.

اخیراً شرکت آمازون اعلام کرده است که تصمیم دارد در آینده‌ای نه‌چندان دور بسته‌های پستی را با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین به دست مشتریان خود برساند. این اقدام می‌تواند سیستم پستی تمام جهان را دچار تحول کند.

کاربرد هواپیما بدون سرنشینکاربرد هواپیما بدون سرنشین

سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با کاربرد ردیاب در هواپیماهای بدون سرنشین آشنا کنیم. در این راستا به ارائة اطلاعاتی دربارة اولین هواپیمای بدون سرنشین، روش کار ردیاب‌های هوایی و علت اهمیت ردیاب در سیستم هوایی پرداختیم. همچنین عنوان کردیم که از دستگاه‌های ردیاب در تمامی هواپیماها و با هدف جلوگیری از برخورد آن‌ها در آسمان با یکدیگر استفاده می‌شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE