سیستم موقعیت یاب چینی بیدو Beidou، رقیب جی پی اس آمریکا

14 آبان ، 1401
گروه تحقیقاتی وایزر

سیستم جی پی اس اولین بار توسط کشور آمریکا طراحی و به مرحلة اجرا درآمد. این سیستم باعث شد تا قدرت سیاسی و اقتصادی این کشور در سراسر جهان افزایش پیدا کند. با گذشت زمان، سایر کشورهای خواهان قدرت مانند چین و روسیه نیز تلاش کردند تا یک سیستم تعیین موقعیت مانند جی پی اس طراحی کنند.

در حال حاضر، سیستم موقعیت‌یاب چینی بیدو به رقیب اصلی جی پی اس آمریکا تبدیل شده است. اگر شما هم تمایل دارید تا با این سیستم و عملکرد آن آشنایی پیدا کنید تا انتهای این مطلب همراه ما در جی پی اس وایزر باشید.

تاریخچه جی پی اس

نخستین بار کشور آمریکا از سیستم موقعیت یاب خود که جی پی اس نام داشت، رونمایی کرد. این سیستم در ابتدا متعلق به نیروی هوایی این کشور بود و در نهایت در سال 2000 در اختیار مردم سراسر جهان قرار گرفت. این سیستم باعث افزایش قدرت سیاسی و اقتصادی آمریکا شد. در نتیجة این اتفاق، سایر کشورهای قدرتمند جهان نیز تلاش کردند تا یک سیستم موقعیت‌یاب اختصاصی طراحی کنند.

سیستم موقعیت یاب چینی بیدو چیست؟

چین یکی از کشورهایی بود که پس از معرفی جی پی اس توسط نیروی هوای آمریکا تلاش کرد تا سیستم موقعیت‌یاب خود را ایجاد کند. ایدة این سیستم در دهه 80 میلادی شکل گرفت. در نهایت، این سیستم بیدو (beidou) نام گرفت و در سال 2000 طراحی شد.

در ابتدا این سیستم تنها در دو قارة آسیا و اقیانوسیه قابل استفاده بود اما در حال حاضر ماهواره‌های بیدو سراسر جهان را تحت پوشش خود قرار داده‌اند. پیشرفت این پروژه به قدری بود که در حال حاضر تعداد ماهواره‌های بیدو در مدار زمین از تعداد ماهواره‌های جی پی اس نیز بیشتر است. مدتی قبل، مدیر دفتر رهیاب ماهواره‌ای چین اعلام کرد که این سیستم دقتی چند میلی‌متری خواهد داشت.

سیستم موقعیت یاب چینی بیدوسیستم موقعیت یاب چینی بیدو

علت نام‌گذاری بیدو

جالب است بدانید که بیدو (beidou) نام یکی از ستارگان موجود در صورت فلکی دب اکبر است که در نیم‌کره شمالی زمین قرار دارد. در گذشته ملوانان از این ستاره برای مسیریابی کمک می‌گرفتند. کشور چین علاوه بر نام بیدو، نامی انگلیسی برای این سیستم انتخاب کرده است.

Compass یا قطب‌نما نام دیگر این سیستم است. لازم به ذکر است که قطب‌نما نخستین بار توسط کشور چین ساخته شد و مورد استفاده قرار گرفت.

کاربردهای سیستم ردیاب چینی بیدوکاربردهای سیستم ردیاب چینی بیدو

کاربرد بیدو چیست؟

در حال حاضر مهم‌ترین کاربرد بیدو در صنایع نظامی است. این کشور تمام سیستم نظامی خود را با بیدو هماهنگ کرده است. هم‌اکنون ارتش چین از دستگاه‌های مبتنی بر بیدو استفاده می‌کنند. بیدو در آینده‌ای نه‌چندان دور به یکی از راه‌های کسب درآمد چین تبدیل می‌شود.

در حال حاضر، کشور پاکستان تسلیحات نظامی مبتنی بر بیدو را از کشور چین خریداری کرده است. پیش‌بینی می‌شود که طی سال‌های آینده، کشورهایی که به دلایل امنیتی تمایلی به استفاده از سیستم جی پی اس ندارند، حاضر به خریداری بیدو از چین خواهند شد.

لازم به ذکر است که این کشورها پس از استفاده از بیدو باید تسلیحات نظامی هماهنگ با آن را نیز از چین تهیه کنند. این فرآیند ثروت و قدرت زیادی را در اختیار چین قرار خواهد داد. افزایش کارایی بیدو به این معناست که کشور چین دیگر نیازی به استفاده از سیستم آمریکایی جی پی اس نخواهد داشت. به عبارت بهتر، بیدو می‌تواند باعث استقلال بیشتر چین و عدم وابستگی به آمریکا شود که خود تهدیدی بزرگ برای آمریکا محسوب می‌شود.

پربازدیدترین مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

اولین موتور جهان

تفاوت و شباهت رهیاب و ردیاب خودرو

رقابت جی پی اس و بیدو

طی سال‌های گذشته، سیستم‌های موقعیت یاب ساخته شده توسط کشورهای اروپایی و روسیه موفق نشدند تا جایگزین جی پی اس شوند. این در حالی است که موفقیت‌های اخیر سیستم موقعیت‌یاب بیدو باعث شده تا به عنوان رقیب جی پی اس آمریکا شناخته شود.

طبق آمار در حدود 70 درصد از تلفن‌های هوشمند در کشور چین از بیدو پشتیبانی می‌کنند. این کشور در نظر دارد تا با توسعة همزمان اینترنت نسل پنجم و سیستم بیدو، سیستم مخابراتی جهان را تحت‌تأثیر قرار دهد.

در حال حاضر شرکت‌هایی مانند هوآوی، شیائومی و وان پلاس پشتیبانی از سیستم موقعیت‌یاب بیدو را به امکانات محصولات خود اضافه کرده‌اند. در صورتی که چین موفق شود تا کاربران خارجی خود را افزایش دهد، به قدرت سیاسی و اقتصادی زیادی دست پیدا می‌کند. این اتفاق تهدیدی بزرگ برای کشور آمریکا به‌ شمار می‌رود.

رقابت ردیاب چینی بیدو با ردیاب آمریکاییرقابت ردیاب چینی بیدو با ردیاب آمریکایی

معرفی سایر سیستم‌های موقعیت یاب

همانطور که اشاره کردیم، کشورهای اروپایی و روسیه نیز در راستای ایجاد سیستم موقعیت‌یاب منحصر‌به‌ فرد خود اقدام کرده‌اند. سیستم موقعیت‌یاب روسیه گلوناس (GLONASS) و سیستم موقعیت‌یاب اروپایی گالیلئو (Galileo) نام دارد.

سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با سیستم موقعیت‌یاب بیدو (beidou) که اخیراً به عنوان رقیب اصلی جی پی اس آمریکا شناخته شده است، آشنا کنیم. در همین راستا به معرفی این سیستم و کاربرد آن پرداختیم. همچنین عنوان کردیم که افزایش کاربران این سیستم در سراسر جهان باعث کاهش قدرت سیاسی آمریکا و افزایش قدرت سیاسی و اقتصادی چین خواهد شد.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE