دلایل احتمالی مشکلات ردیاب خودرو به همراه راه‌حل‌های کاربردی

09 مرداد ، 1401
گروه تحقیقاتی وایزر

امروزه استفاده از سیستم‌های ردیاب ماشین به یکی از رایج‌ترین روش‌های امنیتی برای حفظ امنیت خودرو بدل شده‌اند. سیستم‌های ردیاب GPS با برخورداری از امکانات ویژه مثل انواع سنسور‌ها قابلیت‌های منحصربفردی برای کاربر فراهم می‌کند که نه تنها به هنگام وقوع حوادثی مانند سرقت و صدمه، بلکه برای استفاده عمومی و حتی استفاده در ارگان‌های ناوبری بسیار سودمند است.

با این وجود، حتی پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین سیستم‌های ردیاب خودرو دچار مشکلاتی می‌شوند و دانستن این مشکلات و روش‌های حل آن‌ها بهترین راه برای مقابله با این مشکلات است. برای آشنایی با رایج‌ترین مشکلات ردیاب جی پی اس با وایزر همراه باشید.

مشکلات احتمالی ردیاب خودرومشکلات احتمالی ردیاب خودرو

تمام شدن باتری دستگاه

همانطور که واضح است، خالی شدن یا از کار افتادن منبع تغذیه، یکی از معمول‌ترین مشکلاتی است که ممکن است برای هر دستگاه الکترونیکی رخ دهد. GPS خودرو هم از این قاعده مستثنی نیست و هرگونه اختلال در کارکرد باتری دستگاه و یا تمام شدن آن منجر به از کار افتادن دستگاه می‌شود.

صاحبان خودروی دارای ردیاب باید طول عمر باتری دستگاه خود را بدانند تا از بروز این مشکل جلوگیری کنند. البته مفید است که بدانید ردیاب‌های خودروی وایزر مستقیما به منبع برق خودرو متصل‌ هستند و  برای کار کردن نیازی به باتری خارجی ندارند. با این وجود، اگر به هر دلیلی برق خودرو قطع شود، ردیاب وایزر مجهز به یک باتری داخلی است که می‌تواند 4 تا 12 ساعت شارژ را در خود نگه دارد و همچنان دستگاه ردیاب را فعال نگه دارد. 

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

تعمیر و نگهداری خودرو

مدیریت ناوگان پیام جی پی اس

سیستم مدیریت ناوگان پیام جی پی اس

اختلال در دریافت سیگنال ماهواره‌ای GPS

فارغ ازکیفیت یا قیمت ردیاب خودرو، از شایع‌ترین مشکلات جی پی اس خودرو، اختلالاتی است که به هنگام دریافت سیگنال‌های ماهواره‌ای رخ می‌دهد. اولین چیزی که می‌تواند در دریافت این سیگنال‌ها خلل ایجاد کند، کمبود تعداد ماهواره‌هایی است که سیگنال ارسال می‌کنند.

دستگاه‌های ردیاب GPS معمولا نیاز دارند که از 7 یا 8 ماهواره سیگنال دریافت کنند تا بتوانند بهترین موقعیت را با ضریب خطای 10 متر نشان دهند. هرچه تعداد ماهواره‌های ارسال‌کننده از این کمتر باشد، درستی و دقت دستگاه کمتر می‌شود و با تعداد کمتر از 4 ماهواره، اکثر ردیاب‌های جی پی اس اعلام می‌کنند که سیگنالی در دسترس ندارند. برای اینکه کاربر کمتر دچار این مشکل شود، بهتر است در انتخاب ردیاب مورد نظرش تحقیقات کافی انجام دهد چون بهترین ردیاب‌ها ضعیف‌ترین سیگنال‌ها را نیز دریافت می‌کنند.

از دیگر مسائلی که موجب اختلال در دریافت سیگنال می‌شود، بازتاب سیگنال‌ها از ساختمان‌هاست. این بازتاب‌ها سیستم جی پی اس را گیج می‌کند و باعث بروز خطا در یافتن موقعیت مکانی درست می‌شود. با توجه به اینکه اکثر ما در شهر‌های بزرگ با ساختمان‌ها و آسمان‌خراش‌های متعددی زندگی می‌کنیم، فرار از این اختلال ناممکن است.

مشکل بزرگ دیگری که حاصل عدم دریافت سیگنال است، قرار گرفتن خودرو اماکن مسقف است. وقتی خودرو در محلی مسقف مانند پارکینگ‌های زیرزمینی قرار دارد، جی پی اس دستگاه ردیاب در دریافت سیگنال دچار مشکل می‌شود زیرا وجود موانع فیزیکی باعث جلوگیری از عبور سیگنال‌ها می‌شوند. دستگاه ردیاب جی پی اس در فضاهای باز بهترین عملکرد را دارد.

انواع مشکلات احتمالی ردیاب خودروانواع مشکلات احتمالی ردیاب خودرو

مشکلات آنتن‌دهی شبکه در سیم کارت

با توجه به این موضوع که برخی دستگاه‌های ردیاب به کمک سیم‌کارت کار می‌کند، هرنوع اختلال در آنتن‌دهی این سیم‌کارت منجر به بروز خطا در مسیریابی و ردیابی می‌شود. این نوع دزدگیر‌های ماهواره‌ای موقعیت مکانی خود را به سیم‌کارت مخابره می‌کنند و اختلال در شبکه مانعی برای دریافت اطلاعات است.

در این مورد، نقصی از جانب ردیاب وجود ندارد و این مشکل آنتن‌دهی سیم‌کارت است که عملکرد کلی ردیاب خودرو را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. برای حل این مشکل باید از تا حد ممکن از سیم‌کارت‌هایی برای دستگاه ردیاب استفاده کرد که پوشش‌دهی شبکه گسترده‌تری دارند و نقطه قوت‌شان در تبادل دیتاست.

سایر مشکلات رایج

علاوه بر مشکلاتی که در این مقاله ذکر کردیم، مشکلات رایج دیگری مانند عدم روشن شدن دستگاه به علت نقص فنی، عدم آپدیت دستگاه و یا دریافت مکرر اخطارهای اشتباه وجود دارند. با اینکه سیستم‌های ردیاب خودرو معمولا از بهترین تکنولوژی بهره می‌برند، وقوع اختلال در این دستگاه‌ها اجتناب‌ناپذیر است و بهترین راه حل برای جلوگیری از این مشکلات، رعایت شرایطی عمومی است.

راه حل‌هایی برای پیشگیری از مشکلات

در مجموع، بهترین راه برای حفظ سلامت و بهبود کارکرد دستگاه ردیاب خودرو بهتر است مواردی رعایت شود که علاوه بر افزایش طول عمر دستگاه، می‌تواند از وقوع برخی مشکلات رایج جلوگیری کند:

  1. دستگاه ردیاب یک دستگاه الکترونیکی است و برای افزایش طول عمر و سلامت آن باید مانند هر وسیله الکترونیکی دیگر با آن رفتار شود. بهتر است دستگاه در دمای بسیار بالا یا بسیار پایین قرار نگیرد و در معرض نور مستقیم خورشید نباشد.
  2. از تکان دادن زیاد و ضربه زدن به آن بپرهیزید و در معرض آب یا غبار قرار ندهید.
  3. سعی کنید دستگاه را در بهترین جای ممکن در خودرو قرار دهید که بهترین و بیشترین سیگنال را دریافت کند.
  4. سعی کنید جی پی اس ردیاب را فعال نگه دارید زیرا عدم استفاده باعث غیرفعال شدن دستگاه می‌شود.
  5. پیش از خرید ردیاب حتما تحقیقات لازم برای یافتن بهترین ردیاب خودرو را انجام دهید تا دستگاهی با بهترین ماژول GPS را خریداری کنید.
  6. همیشه به یاد داشته باشید خاموش و روشن کردن ردیاب می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات را حل کند زیرا دستگاه پس از روشن شدن دوباره کالیبره می‌شود و می‌تواند سیگنال‌های بهتری دریافت کند. البته همین نتیجه را می‌توان بدون عمل فیزیکی خاموش و روشن کردن و تنها با ارسال دستور به دستگاه نیز بدست آورد.
  7. مطمئن باشید که دستگاه ردیاب خودروی خود را از نمایندگی رسمی برند موردنظر خود خریداری می‌نمایید و برای نصب آن نیز از نصاب مورد اعتماد کمک می‌گیرید. هرگونه کوتاهی در رعایت این موارد ساده ولی بسیار مهم می‌تواند عواقب بدی به همراه داشته باشد.

راه های پیشگیری از مشکلات احتمالی ردیابراه های پیشگیری از مشکلات احتمالی ردیاب

کلام آخر

در پایان، اگر با وجود این مراقبت‌های اولیه اشکالاتی حاصل شد، حتما در اولین فرصت به سرویس‌دهنده ردیاب خودروی خود اطلاع دهید تا با بررسی‌های تخصصی آن‌ها از گسترش مشکل جلوگیری و مشکلات رفع شوند. با مراجعه به وب سایت وایزر، می توانید انواع و همینطور لیست قیمت ردیاب وایزر را مشاهده کرده، و پس از تحقیقات لازم ردیاب جی پی اس مورد نظر خود را از این مجموعه خریداری نمایید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE