ردیاب ها قدرت خاموش کردن ماشین را در چه سرعتی دارند

28 بهمن ، 1400
گروه تحقیقاتی وایزر

فناوری جی پی اس یا سیستم موقعیت‌یابی جهانی یکی از خلاقانه‌ترین اختراعات زمان ما محسوب می‌شود. با ادامه‌ی پیشرفته‌تر شدن این تکنولوژی، هر ساله سیستم‌های ناوبری بیشتری در سراسر جهان به استفاده از آن برای پیشگیری از سرقت، حفظ ایمنی و نظارت بر وسایل‌نقلیه‌ی خود رو می‌آورند.

اما مزایای ردیاب جی پی اس خودرو تنها به این موارد محدود نمی‌شود. کاربرد دیگر ردیاب خودرو که موجب محبوبیت بیش از پیش آن شده، قابلیت خاموش کردن خودرو از راه دور است که در مواقع سرقت نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. در ادامه این مطلب قصد داریم پس از معرفی ردیاب جی پی اس خودرو و مزایای آن به صورت خلاصه، به قابلیت کنترل خودرو از راه دور و امکان خاموش کردن آن به وسیله‌ی موبایل بپردازیم.

معرفی ردیاب جی پی اس خودرو

سرویس جی پی اس برای اولین بار توسط ایالات متحده آمریکا و به منظور استفاده در عملیات‌های نظامی در دهه 60 میلادی توسعه یافت. سرانجام در دهه 80 میلادی، با توجه به پتانسیل جی پی اس در تسریع زندگی و راحت‌ کردن حمل و نقل، در دسترس عموم قرار گرفت. سیستم موقعیت‌یابی جهانی یا جی پی اس از 24 ماهواره در فضا تشکیل شده است که برای پخش سیگنال به صورت همزمان هماهنگ شده‌اند.

یک دستگاه گیرنده‌ی جی پی اس، برای مثال ردیاب جی پی اس خودرو، این سیگنال‌ها را دریافت می‌کند و می‌تواند با محاسبه‌ی اختلاف زمانی هر ماهواره، موقعیت مکانی خود را تعیین کند. در حال حاضر، با پیشرفت علم و مقرون به صرفه‌ شدن این تکنولوژی، امکان استفاده از ردیاب جی پی اس برای همه فراهم شده است.

یکی از کاربردهای مهم سیستم جی پی اس در ردیابی خودرو است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است. دستگاه ردیاب GPS خودرو یک دستگاه قابل حمل و سیم‌کارت خور است که به کاربران امکان نظارت و ردیابی موقعیت خودرو را می‌دهد.

اگرچه دستگاه‌های جی پی اس خودرو شبیه به سیستم‌های ناوبری داخل خودرو هستند، اما چند تفاوت کلیدی میان ردیاب و رهیاب خودرو وجود دارد. ردیاب‌ها به منظور جلوگیری از سرقت خودرو و افزایش نظارت و کنترل بر خودرو استفاده می‌شوند اما رهیاب‌ها فقط برای یافتن مسیر استفاده می‌شوند.

مزایای کلی خرید ردیاب جی پی اس خودرو

استفاده از ابزارهای ایمنی قدیمی خودرو مانند دزدگیر و قفل پدال و فرمان چند سالی است که کارایی خود را از دست داده‌اند. با در نظر داشتن ضعف‌های سیستم دزدگیر ماشین، سارقین به راحتی می‌توانند عملکرد آن را مختل کنند. از این رو، صاحبان خودرو به دنبال وسیله‌ای مطمئن‌تر برای حفظ امنیت ماشین خود هستند و اغلب ردیاب جی پی اس خودرو را برای این کار انتخاب می‌کنند.

دستگاه ردیاب جی پی اس می‌تواند با برقراری ارتباط با ماهواره‌ها، اطلاعات و موقعیت خود را به صورت لحظه به لحظه برای صاحب خودرو ارسال کند. این ویژگی مهم در ردیاب‌ها منجر به استفاده‌ی انبوه از آن در صنعت ناوبری و سیستم امنیتی خودروها شده است. در ادامه به کاربردهای اصلی ردیاب جی پی اس خودرو اشاره خواهیم کرد:

  • با استفاده از ردیاب جی پی اس خودرو می‌توان محدوده سرعت و محدوده‌ی جغرافیایی برای ماشین تعیین کرد. این ویژگی کمک می‌کند که در صورت تخطی راننده از محدوده‌ی جغرافیایی تعیین شده‌ی سرقت خودرو و عبور از محدوده‌ی مجاز، ردیاب پیام هشداری برای صاحب خودرو بفرستد.
  • اطلاعاتی از جمله مسافت دقیق پیموده شده، زمان توقف و حرکت و سرعت حرکت خودرو را می‌توان از طریق ردیاب به دست آورد و عملکرد وسیله را به طور کامل کنترل نمود.
  • در ردیاب‌هایی که مجهز به میکروفون هستند و قابلیت شنود دارند، می‌توان با ارسال پیامک حاوی کد مربوطه به ردیاب، صدای داخل کابین و اطراف خودرو را شنید.
  • اگر خودرو به صورت غیرمجاز روشن یا خاموش شود، ردیاب جی پی اس خودرو هشداری برای مالک ارسال خواهد کرد.
  • با نصب ردیاب جی پی اس، امکان نظارت و خاموش کردن خودرو از راه دور به وسیله اپلیکیشن موبایل یا ارسال پیامک فراهم می‌شود.

قابلیت خاموش کردن خودرو از راه دور به کمک ردیاب

همان‌طور که در بخش قبل به آن اشاره شد، قابلیت خاموش کردن ماشین از راه دور یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین ویژگی‌های بهترین ردیاب‌های خودرو است. با نصب ردیاب جی پی اس، در صورت دزدیده شدن خودرو می‌توانید پیامکی حاوی کد دستوری مربوطه را به سیمکارت داخل ردیاب ارسال کنید تا دستگاه اقدام به خاموش کردن خودرو کند. به این صورت دیگر سارقین قادر به روشن کردن خودرو بدون اجازه‌ی شما نخواهند بود و مجبور به رها کردن ماشین می‌شوند. در چنین شرایطی می‌توانید با موقعیت‌یابی ماشین به وسیله‌ی ردیاب آن را به راحتی پیدا کنید.

ردیاب‌ها دارای دو رله قطع‌کن هستند که به وسیله آن‌ها می‌توانند خودرو را در سرعت‌های مختلف خاموش کنند. برای خاموش کردن ماشین از راه دور، دو روش وجود دارد:

  1. در روش اول باید از «در حرکت بودن خودرو» مطمئن شوید، سپس دستور خاموش شدن آن را ارسال می‌کنید.
  2. در روش دوم، اگر از وضعیت خودرو خبر ندارید، لازم است دستور خاموش کردن خودرو را ارسال کنید تا دستگاه ردیاب با در نظر گرفتن شرایط خودرو، تصمیم به خاموش کردن آن بگیرد.

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، اگر خودرو در سرعت بالا ناگهان خاموش شود، خطرات بسیاری از جمله واژگونی ماشین و تصادفات شدید جان راننده و سالم ماندن خودرو را تهدید می‌کند. به همین دلیل است که ردیاب‌هایی که قابلیت خاموش کردن خودرو از راه دور را دارند، به دلایل امنیتی تنها در سرعت‌های محدود و مشخصی اقدام به خاموش کردن ماشین می‌کنند. بنابراین، اگر در سرعت‌های بالا دستور خاموش شدن ماشین را بدهید، ردیاب بالافاصله دستور را اجرا نمی‌کند و زمانی که سرعت خودرو به حداکثر 20 کیلومتر در ساعت رسید، آن را خاموش می‌کند تا از بروز خطر واژگونی خودرو جلوگیری شود.

نصب دستگاه رله قطع‌کن بر روی خودرو این مزیت را به همراه دارد که پس از پارک ماشین، هیچ سارقی بدون اجازه‌ی مالک نمی‌تواند آن را روشن کند. پس از نصب رله قطع‌کن و با استفاده از نرم افزار مربوط به آن در تلفن همراه، می‌توانید به ردیاب دستور دهید که تا اطلاع ثانوی و دریافت دستور جدید به هیچ عنوان به خودرو اجازه‌ی روشن شدن ندهد.

در این صورت تنها از طریق دریافت پیامک از طرف مالک خودرو می‌توان آن را دوباره روشن کرد. همان‌طور که می‌دانید ردیاب‌های موتور سیکلت بسیاری نیز در بازار وجود دارد که از سرقت آن جلوگیری می‌کند؛ اما باید در نظر داشته باشید که نصب رله قطع‌کن بر روی موتور سیکلت توصیه نمی‌شود. موتور سیکلت نوسانات برقی و لرزش بسیاری دارد، به همین خاطر نصب رله قطع‌کن بر روی آن می‌تواند مشکلات فنی مختلفی را به وجود آورد.

دیگر مقالات مجموعه وایزر را در این بخش دنبال نمایید

انواع هشدار دهنده دستگاه ردیاب

GPS خودرو چه ویژگی هایی دارد؟

نحوه عملکرد ردیاب پلیس به چه صورت می باشد

امکان نصب چند ردیاب به صورت همزمان بر روی خودرو

با نصب ردیاب جی پی اس خودرو تا حد زیادی می‌توان از امنیت وسیله‌ی خود اطمینان حاصل کرد. اما احتمال کمی هم وجود دارد که به دلیل اختلال در آنتن‌دهی اپراتور سیم‌کارت داخل ردیاب، قرار گرفتن در آب و هوای نامطبوع، تمام شدن باتری یا بروز مشکل در سیستم برق خودرو، ردیاب نتواند عملکرد مطلوبی داشته باشد.

همچنین ممکن است سارق ردیاب مخفی‌ شده را پیدا کنید و آن را دور بیاندازد. این احتمالات کوچک باعث شده‌اند که برخی از مالکان خودرو از بیشتر از یک ردیاب جی پی اس خودرو و اپراتورهای مختلف استفاده کنند تا در صورت بروز مشکل در عملکرد یک ردیاب، ردیاب دیگر همچنان به فعالیت خود ادامه دهد.

کلام پایانی

در این مطلب دریافتیم که بسیاری از مالکان خودرو برای اطمینان از امنیت وسیله‌نقلیه خود به نصب ردیاب جی پی اس خودرو روی آورده‌اند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ردیاب که منجر به محبوبیت روزافزون آن شده است، قابلیت خاموش کردن ماشین از راه دور است.

مالکان خودرو می‌توانند با ارسال دستور مربوطه به ردیاب، خودرو را در سرعت زیر 20 کیلومتر در ساعت خاموش کرده یا پس از پارک، اجازه روشن شدن را به خودرو ندهند. این مزیت مهم و کاربردی ردیاب جی پی اس خودرو تا حد بسیار زیادی از دزدیده شدن ماشین جلوگیری می‌کند. 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE