دکمه SOS چیست و چه کاربردهایی در ردیاب دارد

11 خرداد ، 1400
گروه تحقیقاتی وایزر

اگر شما هم یکی از افرادی هستید که خودرویتان را به بهترین و جدیدترین ردیاب مجهز کرده‌اید، احتمالاً دکمه‌ای با حروف SOS را روی آن مشاهده کرده‌اید. این دکمه کوچک در واقع نجات دهنده شما در شرایط اضطراری و سخت است. دکمه اس او اس ردیاب در طراحی بسیاری از GPS‌های پیشرفته به کار رفته است. اگر می‌خواهید در مورد این دکمه بیشتر بدانید، با ما در این مطلب همراه باشید تا بررسی کنیم که دکمه SOS چیست و چه کاربردهایی در ردیاب دارد.

دکمه SOS چیست

دکمه SOS و کاربردهای آن

SOS به چه معناست؟

SOS یک کد ترکیبی از سیگنا‌ل‌های مورس است که از آن در سطح بین‌المللی مورد استفاده می‌شود. این کد در اصل برای استفاده دریایی بوده است. این کد ترکیبی ابتدا در سال 1905 برای اولین بار از سوی امپراتوری آلمان در آیین نامه رادیویی پذیرفته شد و سپس در سال 1908 از آن استفاده شد. از کد SOS در زمان جنگ جهانی دوم به عنوان سیگنال امنیتی و برای اعلام وضعیت ایمنی کشتی‌ها استفاده می‌شود.

واژه SOS، که به عقیده برخی برگرفته از اصطلاح Save Our Ship به معنای "کشتی ما را نجات دهید" برگرفته شده است، نیز از همین جا نشات می‌گیرد. در سال‌های جنگ، اگر سربازان مستقر در کشتی سر پست و در جایگاه خود نبودند، با استفاده از دکمه SOS  از طریق کد مورس به آن‌ها هشدار داده می‌شد که به سر پست خود بازگردند.

این دکمه بعد از جنگ نیز کاربردهای بسیاری داشت و در اکثر مواقع برای اعلام خطر و درخواست کمک از آن استفاده می‌شد. در عصر کنونی هم از این دکمه برای افزایش امنیت جانی و مالی افراد استفاده می‌شود. یکی از کاربردهای این دکمه، استفاده از آن در انواع ردیاب است.

SOS به چه معناست

SOS به چه معناست

نحوه کار دکمه SOS در ردیاب

شاید بسیاری از افراد در زمان خرید ردیاب، بیشتر به قیمت جی پی اس ماشین توجه کنند و سعی کنند تا ردیاب ارزان قیمت خریداری کنند. اما نباید فراموش کرد که ردیاب نقش حفاظت از خودرو و فراهم کردن ایمنی آن را دارد. هر چه ردیاب امکانات بیشتری ارائه دهد، کار نظارت بر خودرو و کنترل از راه دور آن آسان‌تر خواهد شد.

یکی از بهترین امکانات ردیاب‌ها، دکمه SOS است که به کمک آن می‌توان در شرایط اضطراری به نزدیکان اطلاع داد تا ما را نجات دهند. در واقع زمانی که در موقعیتی در خودرو قرار دارید که استفاده از تلفن همراه امکان‌پذیر نیست، به راحتی به کمک دکمه اس او اس ردیاب می‌توانید به دیگران هشدار دهید تا به شما کمک کنند. این دکمه به روش‌های زیر پیام شما را به مخاطب ارسال می‌کند:

  • از طریق پیامک و ارسال موقعیت دقیق شما
  • تماس اضطراری با گیرنده و آگاه کردن او
  • تماس اضطراری با راننده خودرو و ارسال مکالمه های داخل کابین برای گیرنده

نحوه عملکرد دکمه SOSنحوه عملکرد دکمه SOS

دکمه SOS چه کاربردهایی در ردیاب دارد؟

دکمه اس او اس تنها در جنگ جهانی کاربرد نداشته است. امروزه در اکثر ابزارهای ارتباطی و مهم از این دکمه برای اعلام و درخواست کمک استفاده می‌کنند. دکمه SOS در انواع ردیاب نیز کاربردی است. از این دکمه در جی پی اس خودروها ، در موتور سیکلت و دوچرخه و در ردیاب‌های شخصی استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی هر یک از این موارد می‌پردازیم.

پر بازدیدترین مقالات وایزر را در این بخش از وب سایت وایزر دنبال نمایید

دزدگیر ماهواره ای مجهز به ردیاب

ردیاب جی پی اس وایزر و استفاده از اپلیکیشن سرو

سامانه ی موقعیت یاب جهانی و مراحل ردیابی با کمک تلفن همراه

کاربرد دکمه SOS در ردیاب خودرو

دکمه اس او اس در جی پی اس خودرو آپشنی مهم و با ارزش محسوب می‌شود. این دکمه در ردیاب بسیار کوچک و کاملاً مخفی از دید است و هر زمانی که راننده خودرو نیاز به کمک فوری از طرف آشنایان و نزدیکان داشت، می‌تواند با فشردن آن درخواست کمک کند.

برای مثال تصور کنید که فرد یا افرادی را سوار ماشین شخصی، تاکسی، اتوبوس بین شهری و سایر خودروها کرده‌اید که جان شما را در ماشین تهدید کرده است و یا در میانه مسیر، از سوی زورگیران مورد زورگیری قرار گرفته‌اید؛ یا ساده‌تر از همه این موارد، به دلیل بیماری‌هایی مانند قند، فشار خون یا بیماری‌های قلبی دچار حملات ناگهانی شده‌اید.

در این صورت، با فشردن دکمه SOS ردیاب ماشین با شماره‌های آشنایان و نزدیکان که از پیش برای ردیاب تعریف کرده‌اید، تماس برقرار می‌شود و موقعیت مکانی دقیق شما برای آن‌ها ارسال می‌شود. این ویژگی کمک می‌کند تا نزدیکانتان در سریع‌ترین زمان ممکن برای کمک به لوکیشنی بیایند که جی پی اس ارسال کرده است.

این ویژگی دکمه SOS ردیاب در زمان تصادف، سرقت ماشین یا سرنشینان، خرابی خودرو، عدم دسترسی به تماس تلفنی و سایر موارد اضطراری بسیار کارآمد و مهم است.

کاربردهای دکمه SOSکاربردهای دکمه SOS

کاربرد دکمه اس او اس در ردیاب دوچرخه و موتور سیکلت

ردیاب تنها برای خودروهای شخصی نصب نمی‌شود، بسیاری از افراد و یا ورزشکاران، وسیله اصلی آن‌ها برای رفت و آمد، دوچرخه است. برخی از افراد نیز از موتور به عنوان وسیله نقلیه خود استفاده می‌کنند. مجهز کردن دوچرخه و موتور سیکلت به ردیاب دارای دکمه SOS  نیز یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش ایمنی این دو وسیله نقلیه و کاربران آن‌ها است.

موتور سیکلت‌‌ سواران و دوچرخه‌سواران بیش از رانندگان خودرو در معرض حوادث گوناگون از جمله سرقت وسیله حمل و نقل آن‌ها، تصادف، زورگیری و ... قرار دارند. به همین دلیل وجود دکمه SOS به خوبی می‌تواند در موارد اضطراری به آن‌ها کمک کند. با نصب یک ردیاب خوب برای دوچرخه یا بهترین ردیاب برای موتور سیکلت می‌توانید در زمان بروز حادثه، با فشردن دکمه SOS از دوستان و نزدیکان- که قبلاً شماره تماس آن‌ها را روی ردیاب تعریف کرده‌اید- بخواهید تا برای کمک به محل دقیق و موقعیت لحظه‌ای شما بیایند.

انواع کاربردهای دکمه SOS

انواع کاربردهای دکمه SOS

کاربرد دکمه اضطراری در ردیاب‌های شخصی

کودکان و سالمندان از جمله گروه‌های آسیب‌پذیر و در معرض خطر جامعه هستند. سالمندانی که به بیماری‌هایی نظیر آلزایمر دچار هستند و کودکان کم سن و سال به دلیل عدم توانایی در شناخت مکانی که در آن قرار دارند، هر لحظه امکان گم شدن دارند.

علاوه بر خطر گم شدن، ریسک دزدیده شدن آن‌ها نیز بالا است. به همین دلیل استفاده از ردیاب‌های شخصی دارای دکمه اعلام شرایط اضطراری (SOS) برای این دو گروه در معرض خطر بسیار کاربردی است. کافی است در شرایط خطر این دکمه را بفشارند تا به شما هشدار و محل دقیق آن‌ها ارسال شود. به این ترتیب، با خرید ردیاب شخصی دارای دکمه SOS بخش عظیمی از نگرانی شما در طول روز رفع خواهد شد.

نتیجه‌ گیری

امروزه ردیاب‌ها نقش بسیار مهمی در حفظ امنیت جان و اموال انسان ایفا می‌کنند. انواع جی پی اس‌ها امکانات مختلفی را برحسب نیاز کاربر ارائه می‌دهند. در این مطلب با ردیاب‌هایی آشنا شدیم که مجهز به دکمه SOS یا همان دکمه اعلام شرایط اضطراری هستند.

همان طور که ملاحظه کردید این دکمه در انواع ردیاب وسایل نقلیه، از خودروها گرفته تا دوچرخه و موتورسیکلت، و همچنین در ردیاب‌های شخصی کاربردی و مهم است و به کمک‌رسانی هر چه سریع‌تر در زمان خطر می‌انجامد. در صورتی که قصد خرید ردیاب دارای دکمه SOS را دارید، با تحقیق و بررسی، بهترین جی پی اس را انتخاب و خریداری کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE