نگهداری از اجزای سیستم برق خودرو

11 آذر ، 1399
گروه تحقیقاتی وایزر

مهمترین قسمت خودرو برق‌رسانی و اجزای آن شامل باتری، دینام، کامپیوتر، شمع و انژکتور است. با پیشرفت روزافزون صنعت الکترونیک، سیستم برقی خودرو نیز تغییرات شگرفی نموده است اما در این مقاله ما تنها به سیستم برق‌رسانی خودروهای بنزینی می‌پردازیم ولی باید بدانید که خودروهای جدید بسیاری وارد بازار جهانی شده‌اند که بسیار پیچیده‌تر از خودروهای ساده‌ی قدیمی هستند. تلاش ما در این نوشته این است که تعریف درستی از اجزای سیستم برق خودرو بدهیم و راه‌های نگهداری از آن‌ ها را برای بهبود عملکرد و افزایش عمرشان ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید تا روش های نگهداری از اجزای سیستم برق خودرو را برای شما عزیزان بیان کنیم.

دلایل اهمیت نگهداری از اجزای سیستم برق خودرو

دلایل اهمیت نگهداری از اجزای سیستم برق خودرو

تعریف باتری خودرو، کارکرد و چند نکته اساسی درباره آن

باتری ذخیره‌ کننده نیرو و اصلی‌ترین قسمت سیستم برق‌ رسان خودرو است. این قطعه به عنوان یکی از قطعات حیاتی خودرو با سلامت وسیله نقلیه رابطه مستقیمی دارد و کار آن تامین الکتریسیته لازم برای فعالیت‌ های اتومیبل است. باتری به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با تمام قطعات خودرو در ارتباط است و به کار کردن آنها کمک می‌کند.

نحوه نگهداری از باتری خودرو

اگر از باتری به خوبی نگهداری شود عمر مفید آن بین 18 تا 20 ماه خواهد بود. اما چگونه از باتری خودرو بهتر مراقبت کنیم؟ 

  • عواملی مانند سرما، رطوبت، لرزش و محکم نبودن جای باتری می‌تواند از عمر آن کم کند. همچنین گرمای زیاد می‌تواند موجب خراب‌ شدن صفحات باتری و کاهش رسانایی آن شده و در نتیجه باعث فرسودگی زودتر باتری شود. 
  • باتری خودرو می‌تواند حرارت زیادی را تحمل کند اما با این وجود قرار دادن باتری در کنار رادیاتور و وسایل گرمایشی ممنوع است.
  • برای تشخیص سالم بودن باتری می‌توانید سطح آب باتری را کنترل کنید.
  • اگر قرار است مدت طولانی در یک مکان بایستید بهتر است از رادیو، کولر و تمام وسایل الکترونیکی خودرو همزمان استفاده نکنید. استفاده از این وسایل می‌تواند شارژ باتری را کاهش دهد.

نحوه نگهداری از باتری خودرو

نحوه نگهداری از باتری خودرو

دینام خودرو چیست و نکات نگهداری از دینام

دینام، آلترناتور یا تولیدکننده برق خودرو موظف به شارژ باتری اتومبیل است. هر مشکل مکانیکی که در خودرو ایجاد شود می‌تواند بر عملکرد دینام تاثیرگذار بوده و باعث خرابی دینام و مشکلاتی برای اتومبیل شود. اما خوشبختانه اگر مشکلی برای دینام به وجود آمده باشد ابتدا قطعات فرعی خودرو به مشکل می‌خورند تا شما بتوانید در کوتاهترین زمان خود را به تعمیرگاه برسانید.

اگر کارایی دینام کاهش پیدا کند دستگاه‌هایی که در خودرو نیاز به برق دارند، مانند چراغ‌ها و دزدگیر هم با مشکل روبه رو خواهند شد. بنابراین برای اطمینان از سلامت دینام خودرو به صورت مکرر تسمه‌ی آن را کنترل کنید. چنانچه بوی سیم سوخته می‌دهد، بهتر است در اسرع وقت برای اطلاع از سلامت دینام خودرو به تعمیرگاه مراجعه کنید.

در روزهای گرم تابستان استفاده طولانی‌مدت از کولر خودرو منجر به آسیب‌رسانی به دینام می‌شود. پس بهتر است گاهی به کولر نیز استراحت دهید تا از پیش آمدن مشکلات بزرگتر برای خودرو جلوگیری کرده باشید.

اگر سیم‌پیچی داخل دینام بسوزد دیگر امکان تعمیر وجود ندارد و باید حتما دینام را تعویض کنید.

اگر دور موتور کاهش بیابد دینام دیگر قادر نخواهد بود که باتری خودرو را شارژ نماید و این عمل فشار زیادی به دینام وارد کرده و می‌تواند باعث سوختن آن شود.

دینام و نکات نگهداری از آن

دینام و نکات نگهداری از آن

آخرین مطالب تکمیلی شرکت وایزر را در این بخش دنبال نمایید

30 تذکر مهم در خصوص مراقبت از خودرو

ما و توقعات خودرو

نمایندگی فروش ردیاب خودرو وایزر در تهران

کامپیوتر خودرو

کنترل و تنظیم سوخت در خودروها به وسیله کامپیوتر خودرو صورت می‌گیرد. هر کامپیوتر از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و هر کدام وظیفه ای را برعهده دارند. وظیفه اصلی کامپیوتر خودرو نظارت بر کارکرد کلی موتور و هماهنگی سایر اجزا خودروها با هم است. عیب یابی در خودرو نیز به وسیله کامپیوتر آن صورت می‌گیرد. اگر کامپیوتر خودرو خراب شود، خودرو نیز از کار می‌افتد. بنابراین نگهداری درست از کامپیوتر اتومبیل باید در اولویت یک راننده باشد. 

مهمترین نکات نگهداری از کامپیوتر خودرو

این قطعه در برابر آب مقاومتی ندارد درنتیجه در جعبه‌ای از جنس مواد نفوذناپذیر نگهداری می‌شود. برای نگهداری از کامپیوتر خودرو، هیچ‌گاه هنگامی که اتومبیل روشن است کابل را از باتری جدا نکنید. همچنین هیچ‌گاه به پین‌های کامپیوتر دست نزنید این عمل می‌تواند باعث بالا رفتن ولتاژ تا حد زیادی شود و آسیب جدی به کامپیوتر ماشین وارد نماید. در نهایت همان‌طور که در بالا اشاره کرده‌ایم کامپیوتر ماشین ضد آب نیست، بنابراین از خیس کردن آن بپرهیزید.

نکات نگهداری از کامپیوتر خودرو

نکات نگهداری از کامپیوتر خودرو

شمع در خودروهای بنزینی

یکی از اجزای مهم سیستم برق در خودروهای بنزینی شمع‌ها هستند که وظیفه اصلی آنها تکمیل فرآیند احتراق در موتور است. شمع ها با اجزای بسیاری از جمله دینام ها، سیلندر، موتور و غیره در ارتباط هستند و با جرقه زدن احتراق را آغاز می‌کنند و انرژی لازم برای حرکت خودرو را تامین می‌کنند. انتخاب شمع مناسب برای خودرو از اهمیت زیادی دارد  و اگر شمع خودرو نتواند مقدار حرارت بالا را تحمل کند می‌تواند باعث ایجاد رسوب در جرقه‌ زدن و کاهش قدرت آن شود. بهتر است برای اطمینان از سلامت شمع‌ها بعد از هر 20.000 کیلومتر آن را کنترل نمایید. اگر روغن خودرو به شمع‌ها نفوذ کند باعث فرسایش آن شده و نوک شمع روغنی می‌شود و نیاز به تعویض خواهد داشت. 

اگر سوخت فرسوده از طریق انژکتور وارد شمع شود، می‌تواند باعث تجمع کربن بر روی شمع و سپس خرابی آن گردد. خرابی شمع همچنین می‌تواند باعث خرابی موتور خودرو نیز شود. اگر خودرو به سختی استارت می‌خورد و حتی به نرمی راه نمی‌رود، به‌احتمال زیاد شمع های خودرو فرسوده و کهنه شده‌اند و بهتر است برای تعویض آنها اقدام نمایید.

شمع در خودروهای بنزینی

شمع در خودروهای بنزینی

وظیفه انژکتور در خودرو

انژکتور در ورودی سیلندر خودرو قرار دارد و وظیفه آن تزریق سوخت به موتور خودرو می‌باشد. اگر انژکتور کار خود را به صورت کامل انجام ندهد باعث احتراق ناقص یا عدم احتراق می‌شود. در حقیقت سالم بودن انژکتور به معنای درست‌کار کردن کل موتور و سیستم خودرو است.

به طور معمول انژکتورها بعد از مدتی کثیف خواهند شد و این مسئله می‌تواند باعث مسدود شدن آن و کاهش جریان سوخت شود. وقتی احتراق کاهش یابد مجبور می‌ شوید بیشتر پدال گاز را فشار دهید و همین امر مصرف سوخت را بالاتر می‌برد. بنابراین بهتر است در موقع مناسب نسبت به تمیز کردن و شستن انژکتور اقدام کنید.

برای اینکه عمر انژکتور را بالا ببرید بهتر است به سطح بنزین دقت نمایید. کاهش بیش از حد سطح بنزین می‌تواند باعث کاهش عمر انژکتور خودرو شود. همچنین تعویض به ‌موقع صافی بنزین به سالم بودن انژکتور کمک می‌کند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE