دزدگیر خودرو یا ردیاب خودرو، کدام بهتر است؟

15 مرداد ، 1402
گروه تحقیقاتی وایزر

فهرست مطالب:

  • مقدمه
  • بررسی و مقایسه دزدگیر با ردیاب خودرو
  • دزدگیر خودرو چیست و چه کاربردهایی دارد؟
  • دزدگیر، ابزار پیشگیری از سرقت خودرو
  • مزایای نصب دزدگیر خودرو
  • معایب خرید دزدگیر ماشین
  • ردیاب خودرو چیست و چه کاربردهایی دارد؟
  • ردیاب خودرو، انتخابی بهتر در مقابل دزدگیر خودرو
  • انتخاب بهترین ردیاب برای ماشین

دزدگیر خودرو یا ردیاب خودرو، کدام بهتر است؟

تقریباً همه ما حتی اگر صاحب ماشین هم نباشیم، با دزدگیر خودرو آشنایی داریم. دزدگیرها چندین سال است که برای حفاظت از خودرو استفاده می‌شوند و در زمان سرقت، به صاحب خودرو هشدار می‌دهند. دزدگیرهای تصویری نوع پیشرفته‌تر این ابزار هستند. اما سارقین خودرو هم دست از پیشرفت در کار خود نکشیده‌اند و روش‌های جدیدی را برای به سرقت بردن خودرو به کار گرفته‌اند، به‌طوری که به‌راحتی دزدگیرها را از کار می‌اندازند. به همین دلیل بود که سیستم‌های امنیتی جدید به نام ردیاب جی‌پی‌اس خودرو به وجود آمد که حتی پس از سرقت هم بتوان خودروی مسروقه را پیدا کرد. اگر تصمیم به خرید سیستم حفاظت از خودرو دارید، ممکن است بین انتخاب دزدگیر خودرو یا ردیاب خودرو تردید پیدا کرده باشید. به نظر شما کدام یک می‌تواند برای خودروی شما مناسب باشد؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله از وبلاگ وایزر به بررسی و مقایسه دزدگیر با ردیاب خودرو بپردازیم.

بررسی و مقایسه دزدگیر با ردیاب خودرو

برای این که بهتر با تفاوت دزدگیر خودرو و ردیاب GPS ماشین آشنا شویم، بیایید با هرکدام از این دو سیستم به‌صورت جداگانه آشنا شویم تا مقایسه‌ای آسان‌تر برای خرید داشته باشیم.

دزدگیر خودرو چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سیستم اعلام سرقت خودرو، که به‌ نام سیستم دزدگیر خودرو نیز شناخته می‌شود، یک سیستم امنیتی است که به‌منظور حفاظت از خودرو در برابر سرقت و دستبرد تولید شده است و با هشدار صوتی مانع از سرقت خودرو می‌شود. این سیستم با استفاده از مجموعه‌ای از حسگرها و سنسورها مانند حسگرهای تشخیص حرکت، حسگرهای نزدیکی، حسگرهای ترمز و... طراحی شده است. هدف اصلی دزدگیر خودرو جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به خودرو و جلوگیری از راه‌اندازی آن توسط افراد غیرمجاز است. دزدگیر با استفاده از ترکیبی از حسگرها و سنسورها، فعالیت‌های خودکار و یا اقدامات ارتباطی میان خودرو و مالک آن، از سرقت خودرو جلوگیری می‌کند. دزدگیر مانعی برای جلوگیری از سرقت است و در‌صورتی‌که سارق روش‌های پیشرفته از کار انداختن دزدگیر را بداند، این سیستم، هیچ هشداری به صاحب خودرو نمی‌دهد و ماشین به‌راحتی به سرقت می‌رود.

در زیر، نحوه عملکرد دزدگیر خودرو برای جلوگیری از سرقت را توضیح می‌دهیم:

  • تشخیص تلاش برای دستبرد: دزدگیرها مجهز به حسگرهای تشخیص حرکت، حسگرهای نزدیکی و حسگرهای ترمز هستند. این سنسورها با استفاده از آژیر از تلاش‌های غیرمجاز برای دستبرد خودرو خبر می‌دهند.
  • قفل ‌کردن خودرو: هنگامی که دزدگیر تلاش برای دستبرد را تشخیص می‌دهد، به‌طور خودکار قفل‌های خودرو را فعال می‌کند. این عمل باعث می‌شود دزد نتواند به آسانی درون خودرو نفوذ کند.
  • غیرفعال ‌کردن سیستم راه‌اندازی خودرو: دزدگیرهای پیشرفته با تشخیص تلاش برای راه‌اندازی خودرو توسط فرد غیرمجاز، به‌طور خودکار سیستم راه‌اندازی را غیرفعال می‌کنند. این کار باعث می‌شود خودرو روشن نشود و دزد نتواند آن را به حرکت درآورد.

دزدگیر، ابزار پیشگیری از سرقت خودرو

همه دزدگیرها، حتی پیشرفته‌ترین انواع آن‌ها از جمله دزدگیر تصویری، عملکرد یکسانی دارند و درصورتی‌که برخورد یا ضربه‌ای با خودرو به وجود بیاید چراغ‌های خودرو روشن و صدای بلندی ایجاد می‌شود که باعث فرار سارق می‌شود؛ اما همان‌طور که گفتیم در‌صورتی‌‌که سارق حرفه‌ای باشد و سیستم دزدگیر را از کار بیندازد، صدایی ایجاد نمی‌شود که سارق بترسد و صاحب خودرو متوجه سرقت شود.

آمار سرقت خودرو و بررسی خودروهای مسروقه‌ای که دزدگیر روی آن‌ها نصب بوده نشان می‌دهد که دزدگیر تنها یک ابزار ابتدایی برای جلوگیری از سرقت خودرو است و در مواجهه با سارقین حرفه‌ای عملاً کاربردی ندارد.

مزایای نصب دزدگیر خودرو

از مهم‌ترین مزایای استفاده از دزدگیر خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از اقدامات سارقین با استفاده از سیستم‌های صوتی (آژیر)؛
  • هزینه مناسب خرید دزدگیر خودرو و نصب آن؛
  • هشدار باز و بسته شدن درب خودرو و روشن شدن موتور ماشین (در دزدگیرهای تصویری و سیم‌کارت‌خور).

معایب خرید دزدگیر ماشین

دزدگیر خودرو معایب بزرگی دارد که خریداران را بین انتخاب دزدگیر خودرو یا ردیاب خودرو دچار تردید می‌کند.

  • ایجاد آلودگی صوتی برای سایرین به‌خصوص در زمان حساسیت بالا؛
  • از کار انداختن سریع و راحت دزدگیر توسط سارقان حرفه‌ای و قطع آن به‌آسانی؛
  • عدم کمک به صاحب خودرو پس از سرقت خودرو؛
  • وابستگی به بعد مسافت و عدم مؤثر بودن در صورت نزدیک نبودن صاحب خودرو.

با توجه به این که دزدگیر برای جلوگیری از سرقت به وجود آمده و عملاً در موارد سرقت کاربردی نیست، می‌توان گفت که گزینه‌ای مناسب برای جلوگیری از سرقت نیست. پس چه سیستمی می‌تواند از سرقت ماشین به‌خوبی جلوگیری کند؟ ردیاب خودرو پاسخ این سؤال است. در ادامه با این سیستم پیشرفته جلوگیری از سرقت ماشین آشنا خواهیم شد.

ردیاب خودرو چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ردیاب خودرو یا سیستم ردیاب GPS ماشین، یک سیستم امنیتی برای مکان‌یابی خودرو، جلوگیری از سرقت و یافتن خودرو پس از سرقت است که با استفاده از فناوری GPS (Global Positioning System) یا سیستم موقعیت‌یاب جهانی، مکان جغرافیایی دقیق خودرو را رصد و مشخص می‌کند. ردیاب‌ها با استفاده از سیم‌کارت کار می‌کنند و هشدارها را با دقت بالا به صاحب خودرو ارسال می‌کنند. انواع ردیاب خودرو از جمله ردیاب سیمی و ردیاب بی‌سیم بهترین وسیله برای حفظ امنیت آن ‌هستند. اطلاعات مکان‌یابی توسط ردیاب خودرو از طریق ارسال داده‌ها به یک سرور مرکزی یا دستگاه‌های مخصوص، برای مالکان خودرو قابل‌مشاهده می‌شوند.

ردیاب جی‌پی‌اس خودرو در واقع وسیله‌‌ای شبیه به دزدگیر است که به ماهواره‌های اطراف زمین متصل شده و به‌کمک سیم‌کارتی که داخل آن تعبیه شده به صاحب خودرو کمک می‌کند تا از محل دقیق خودرو خود آگاه باشد و آن را ردیابی کند. ردیاب خودرو روی تمامی وسایل نقلیه سبک و سنگین از جمله ماشین شخصی، کامیون و موتور سیکلت قابل‌نصب است.

یک ردیاب خوب و باکیفیت امکانات زیر را در اختیار صاحب خودرو قرار می‌دهد:

  • ردیابی لحظه‌ای خودرو: این ویژگی به‌وسیله فناوری GPS به مالک خودرو اجازه می‌دهد تا مکان دقیق و لحظه‌ای خودرو را رصد کند و در هر زمان که بخواهد، مکان خودرو را دریافت کند. این ویژگی به‌خصوص در زمان سرقت اهمیت پیدا می‌کند. حتی اگر سارق به‌سختی و با شیوه‌های ماهرانه بتواند خودرو را روشن کند و به سرقت ببرد، در هر نقطه‌ای از جهان هم برود، شما به موقعیت خودرویتان به‌صورت لحظه‌ای و آنی دسترسی خواهید داشت و می‌توانید اقدامات لازم برای دستگیری سارق را انجام دهید.
  • روشن یا خاموش کردن خودرو از راه دور: ردیاب‌ها با برقراری ارتباط با سیستم‌های راه‌اندازی خودرو، امکان قفل ‌کردن و خاموش کردن خودرو را برای مالک خودرو فراهم می‌کنند. این کار باعث می‌شود که در صورت سرقت، خودرو را حین حرکت متوقف کنید و با دستیابی به موقعیت خودرو، برای بازپس‌گیری آن اقدام کنید.
  • تعیین سرعت مجاز: مالک خودرو می‌تواند محدوده سرعت مجاز برای خودرو را تعیین کند و اگر سرعت خودرو بیش از حد تعیین‌شده برود، به‌وسیله پیغام یا هشدار، به صاحب خودرو اطلاع‌رسانی انجام شود.
  • تعیین محدوده جغرافیایی (جئوفنسینگ): مالک خودرو می‌تواند علاوه‌بر محدویت سرعت، محدوده‌ای جغرافیایی برای عبورومرور خودرو تعیین کند و در صورت تخلف از این محدوده، هشداری به اطلاع او برسد.
  • مشاهده تاریخچه مسیر پیموده‌شده: ردیاب‌ها امکان مشاهده مسیر پیموده‌شده توسط خودرو را در زمان و تاریخ دقیق فراهم می‌کنند. این اطلاعات به مالک خودرو اجازه می‌دهد تا مسیر طی‌شده توسط خودرو را مشاهده و بررسی کند.
  • هشدار در زمان ضربه و باز شدن درب خودرو: ردیاب GPS خودرو در زمان ضربه زدن یا باز شدن درب ماشین، هشداری به‌صورت پیامک به صاحب خودرو ارسال می‌کند. این کار دقیقاً از سرقت خودرو جلوگیری می‌کند.
  • شنود صدای فضای داخل خودرو: بعضی ردیاب‌ها این امکان را فراهم می‌کنند که بتوانید صدای داخل خودرو را بشنوید. این ویژگی در زمان سرقت خودرو بسیار مهم است.

این‌ها تنها چند مورد رایج از کاربرد ردیاب خودرو و مزایای آن است. با این ویژگی‌ها، می‌توان گفت که ردیاب بهترین وسیله برای جلوگیری از سرقت خودرو و یافتن خودرو بعد از سرقت است. ضمن این که توجه داشته باشید که نصب ردیاب در قسمتی از خودرو انجام می‌شود که قابل‌دیدن نیست و از چشم سارقان دور است. به همین دلیل، از کار انداختن ردیاب تقریباً محال است.

ردیاب خودرو، انتخابی بهتر در مقابل دزدگیر خودرو

دزدگیرها فقط می‌توانند از سرقت جلوگیری کنند و امنیت خودرو را افزایش دهند، اما درصورتی‌که خودرو به سرقت برود، دیگر کاری از دست مالک خودرو برنمی‌آید. از کار انداختن دزدگیر برای سارق کار آسانی است؛ دزدگیر، فقط با ایجاد صدا باعث فراری شدن سارق می‌شود؛ اما با نصب ردیاب خودرو، قابلیت‌های بسیار بیشتری در اختیار مالک خودرو قرار دارد. با ردیاب علاوه بر این که مانع از به سرقت رفتن خودرو می‌شوید، می‌توانید خودرو مسروقه را به‌راحتی بیابید. ردیاب طیف وسیعی از کاربردها و مزایا را در اختیار شما قرار می‌دهد.

خرید بهترین ردیاب دنیا کمک می‌کند تا با آسودگی خاطر ماشین خود را پارک کنید.

انتخاب بهترین ردیاب برای ماشین

اگر در انتخاب به نتیجه رسیدید و به پاسخ بین دزدگیر خودرو یا ردیاب خودرو رسیدید، توصیه می‌کنیم که بهترین ردیاب خودرو را انتخاب کنید که از کیفیت لذت ببرید. ردیاب جی پی اس خودرو وایزر قیمتی تقریباً برابر با دزدگیرهای موجود در بازار دارد و علاوه‌بر تمام قابلیت‌های یک دزدگیر، امکانات بسیار بیشتری را نیز برای شما فراهم می‌کند.  

ردیاب‌های وایزر ویژگی‌های بهترین ردیاب را دارند و با پشتیبانی 24 ساعته در 7 روز هفته، خدمات حرفه‌ای را به کاربران ارائه می‌کنند. شما می‌توانید بهترین ردیاب خودرو را از نمایندگی‌های وایزر در سراسر کشور تهیه کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE