ردیاب ماشین در آتش نشانی

24 اسفند ، 1401
تیم تحقیقاتی وایزر

ردیاب ماشین در آتش نشانی می‌تواند بسیار کارآمد و مهم باشد. در عصر شلوغ و حادثه‌ خیز حاضر، هر روز شاهد وقوع تعداد زیادی حادثه غیر مترقبه در سراسر جهان هستیم. در پی این حوادث، انسان‌های بی‌شماری گرفتار می‌شوند؛ درحالی‌که چشم‌انتظار رسیدن کمک هستند. با وجود این بسیاری از آن‌ها به دلیل دیر رسیدن امدادگران بر اثر رخدادهای غیرقابل‌کنترل مانند ترافیک یا دوربودن ماشین‌های امداد از محل حادثه جان خود را از دست می‌دهند. حضور به‌موقع در محل حادثه دغدغه‌ اصلی و همیشگی امدادگران است. هر چه زمان امدادرسانی طولانی‌تر شود، احتمالاً آمار مرگ‌ومیر هم افزایش پیدا می‌کند. حال این سؤال برای مرکز فرماندهی مطرح است که تیم امداد چگونه می‌تواند در کمترین زمان، خود را به مکان حادثه برساند؟ شناسایی بهترین مسیر برای ارسال تجهیزات امدادرسانی چگونه میسر است؟

علاوه بر آن سلامت اعضای تیم امداد هم مهم است. گاهی پیش می‌آید که به دلایل مختلف، امکان برقراری ارتباط با امدادگران دشوار می‌شود. چگونه می‌توان این نقص را برطرف کرد؟ اگر امدادگری خود به کمک نیاز پیدا کند، مرکز فرماندهی چگونه می‌‌تواند از مکان و وضعیت جسمی او مطلع شود؟ ردیاب GPS امکان جدیدی است که می‌تواند به امدادگران کمک کند. در این مقاله به معرفی امکانات و مزایای استفاده از ردیاب ماشین در آتش نشانی می‌پردازیم.

neshaniتیم امداد آتش نشانی

پنج مزیت استفاده از ردیاب ماشین در آتش‌نشانی

یک ردیاب GPS می‌تواند از راه‌های زیر به سازمان آتش‌نشانی و نجات جان انسان‌ها کمک کند:

1- برقراری ارتباط دائمی مرکز آتش‌نشانی با آتش‌نشان‌ها

آتش‌نشانی کاری پرخطر است؛ به همین جهت حفظ ارتباط بین مرکز فرماندهی و آتش‌نشان‌ها امری حیاتی است. دستگاه ردیاب ماشین در آتش‌نشانی به ایجاد یک ارتباط پیوسته و دائمی کمک می‌کند. با استفاده از این امکان، کارکنان مرکز فرماندهی می‌توانند با آتش‌نشان‌هایی که در عملیات شرکت دارند، هماهنگی مناسبی داشته باشند. همچنین با اتصال ردیاب GPS به هر‌یک از آتش‌نشان‌ها، مرکز فرماندهی می‌تواند به‌راحتی مکان آن‌ها را شناسایی کند. اطلاع دقیق از موقعیت مکانی آتش‌نشان‌ها به ارتباط بهتر منجر شده و ارتباط بهتر باعث نجات جان افراد می‌شود. این امکان به‌ویژه برای آتش‌سوز‌ی‌های وسیع مانند آتش‌سوزی‌هایی که در جنگل‌ها اتفاق می‌افتد، بسیار مفید و کاربردی است.

اغلب برای آتش‌نشان‌ها در حین کار حادثه‌ای رخ می‌دهد و خود آن‌ها به کمک نیاز پیدا می‌کنند. با استفاده از ردیاب ماشین در آتش‌نشانی و فناوری نقشه‌برداری زنده‌ی ردیاب، سرپرستان آتش‌نشانی می‌توانند نیروهای خود را تحت‌نظر داشته باشند و در صورت از کنترل خارج‌شدن آتش یا گم ‌شدن امدادگران حرفه‌ای در دود و مه، مکان آن‌ها را به‌راحتی شناسایی کنند. به این شکل احتمال موفقیت عملیات نجات جان امدادگران گرفتار توسط خلبانان اعزامی بیشتر خواهد بود.

2- بهینه سازی مسیریابی وسایل و تجهیزات آتش‌ نشانی

در زمان وقوع حادثه، مرکز فرماندهی باید بتواند با اطلاع از محل قرارگیری تجهیزات و ماشین‌های آتش‌نشانی، نزدیک‌ترین آن‌ها را به صحنه اعزام کند. با استفاده از این ردیاب، شناسایی مکان قرارگیری تجهیزات به‌راحتی امکان‌پذیر است. شناسایی و یافتن نزدیک‌ترین مسیر به صحنه‌ حادثه هم اهمیت زیادی دارد. سیستم ردیاب ماشین در آتش‌نشانی به نیروهای آتش‌نشان کمک می‌کند تا بهترین مسیر را مکان‌یابی کنند.

neshani2آتش نشان

ردیاب GPS اطلاعات دقیقی در مورد مسیرهای موجود ارائه می‌دهد. اگر داده‌های ارسالی ردیاب نشان دهند که مسیری باعث تأخیر حضور امدادگران خواهد شد، بلافاصله با کمک ردیاب یک مسیر بهتر جایگزین می‌شود. به این ترتیب، مرکز فرماندهی و امدادگران قادر خواهند بود در مورد زمان رسیدن به صحنه‌ حادثه، پاسخ دقیق‌تری به افراد گرفتار در آتش اعلام کنند. همچنین می‌توانند در مورد مسیریابی‌های آینده برای حوادث احتمالی آن منطقه برنامه‌ریزی کنند.

3- نظارت بر پیشرفت کار

اطلاع از نحوه‌ امدادرسانی در هر لحظه مهم است. لازم است مرکز فرماندهی در فواصل منظم با تیم امدادرسانی ارتباط برقرار کرده و وضعیت موجود را بررسی کند تا در صورت نیاز، نیرو و تجهیزات بیشتری ارسال شود. ردیاب GPS این امکان را فراهم می‌کند. با کمک ردیاب ماشین در آتش‌نشانی، مرکز فرماندهی می‌تواند استراتژی امداد را تنظیم کرده و برای آموزش‌های بعدی آتش‌نشان‌ها برنامه‌ریزی کند.

4- محاسبه دقیق مدت‌زمان اتمام یک عملیات

یکی دیگر از امکاناتی که ردیاب GPS فراهم می‌کند، محاسبه‌ مدت‌زمان اتمام یک عملیات نجات است. اولویت اول آتش‌نشان‌ها اطفای حریق و نجات جان حادثه‌دیدگان است. درست است که مدت‌زمان انجام عملیات برای آن‌ها چندان مهم نیست؛ اما اطلاع از مدت‌زمان انجام یک عملیات امداد و نجات می‌تواند به آن‌ها در بهبود آموزش و روش‌های انجام کار کمک کند.

5- استفاده از نقشه‌های به‌روز ردیاب ماشین در آتش‌نشانی

نقشه‌های ردیاب GPS از نقشه‌های استاندارد بهتر هستند. اغلب به‌روزرسانی نقشه‌های استاندارد زمان‌بر است؛ در حالی ‌که نقشه‌های ردیاب GPS به‌طور منظم و به‌صورت خودکار به‌روزرسانی می‌شوند. ردیاب ماشین در آتش‌نشانی با کمک این نقشه‌ها به‌صورت زنده، ترافیک مسیرها را نشان داده و مسیرهای کوتاه‌تر را پیشنهاد می‌دهد. بنابراین نقشه‌های ردیاب GPS قابل‌اعتمادتر هستند؛ به‌ویژه زمانی که صحبت از نجات جان انسان‌ها باشد.

neshani3ردیاب آتش نشانی

نقش ردیاب ماشین در آتش نشانی برای امدادرسانی بهتر

ردیاب GPS تنها به ناوگان حمل‌ونقل محدود نمی‌شود؛ بلکه مزایای استفاده از این ابزار باعث شده که در بسیاری از صنایع و بخش‌های دولتی هم موردتوجه قرار گیرد. سازمان آتش‌نشانی از جمله سازمان‌هایی است که به استفاده از امکانات این ابزار اقدام کرده است. این ردیاب به آتش‌نشانان کمک می‌کند تا عملیات خود را ساده‌تر و سریع‌تر به اعضای جامعه ارائه دهند. استفاده از ردیاب ماشین در آتش‌نشانی تا حدودی جدید بوده؛ اما سومندی آن ثابت شده است.

ردیاب GPS با کمک ماهواره اطلاعات دقیقی برای آتش‌نشان‌ها ارسال می‌کند. به گفته‌ انجمن ملی حفاظت از آتش، ردیاب GPS در آتش‌سوزی‌های بزرگ مثل آتش‌سوزی جنگل‌ها که بیشتر در تابستان رخ می‌دهد، عملکرد بهتری دارد. در شرایط این‌چنینی به دلیل وسعت فضای آتش‌سوزی، احتمال گم‌ شدن آتش‌نشان‌ها بیشتر است. ردیاب ماشین در آتش‌نشانی می‌تواند با شناسایی موقعیت مکانی امدادگران، امنیت جانی آن‌ها را نیز تأمین کند.

قیمت ردیاب ماشین آتش نشانی بسیار مناسب است و همچنین این ردیاب با دارا بودن نقشه‌های به‌روز و قابل‌اطمینان هم در پیدا کردن بهترین و کوتاه‌ترین مسیر و هم در مکان‌یابی تجهیزات آتش‌نشانی مفید است. با کمک داده‌های به‌دست‌آمده از این ردیاب، مرکز فرماندهی می‌تواند در ارائه‌ خدمات خود زمان‌بندی بهتری داشته باشد. سیستم‌های پیشرفته‌ GPS مطابق با نیازها و چالش‌های آتش‌نشان‌ها طراحی شده و در عملیات امداد و نجات کارایی بیشتری داشته است. دستگاه ردیاب ماشین در آتش‌نشانی می‌تواند با هدایت عملیات نجات، نقش حیاتی در نجات جان انسان‌ها و حفظ منابع طبیعی ایفا کند. یکی از برندهای خوب در این زمینه ردیاب وایزر است. در هنگام خرید انواع ردیاب به نمایندگی، برند و کشور سازنده و کیفیت خدمات پس از فروش آن توجه کنید تا یک انتخاب خوب داشته‌ باشید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE