استفاده از ردیاب در صنایع نظامی

24 اسفند ، 1401
تیم تحقیقاتی وایزر

ردیاب در صنایع نظامی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و همان‌طور که می‌دانید، GPS یا ردیاب یک وسیله برای مشخص‌کردن مکان و موقعیت اشیا و افراد است. استفاده از ردیاب در صنایع نظامی هم بسیار رایج است. در حال حاضر صنایع نظامی کشورها دیگر مانند گذشته هزینه‌بر و زمان‌بر نیست. کشورهای قدرتمند به‌کمک فناوری و تکنولوژی جدید مانند GPS می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان و با ‌کمترین هزینه به مقاصد نظامی خود برسند. استفاده از ردیاب در صنایع نظامی نتیجه‌ بسیاری از جنگ‌ها را تغییر داده و نقش کشورها را در منطقه و عرصه‌ بین‌المللی عوض کرده ‌است. به‌کمک انواع ردیاب‌های مختلفی که برای مقاصد متنوع نظامی ساخته شده است، می‌توان هواپیماهای جنگی، موشک و ماهواره‌ها را از راه دور کنترل کرد. در این مقاله ما درباره‌ جنبه‌های مختلف استفاده از ردیاب در صنایع نظامی، نحوه عملکرد آن، چگونگی پرتاب انواع ماهواره به‌ کمک ردیاب و موارد دیگر صحبت می‌کنیم. برای داشتن یک سیستم نظامی قوی و کارآمد باید از این صنایع جدید حداکثر بهره‌برداری را کرد.

nezami1استفاده از ردیاب نظامی

ماهواره‌های GPS Block IIF

در حال حاضر فناوری‌های فضایی به‌سرعت در حال پیشرفت‌اند و از آن‌ها در زمینه‌ ناوبری استفاده می‌شود. البته اولین پروژه‌های استفاده از ردیاب و GPS در بخش نظامی محدود بود؛ چون به بودجه‌ زیادی نیاز داشت. اولین مورد عملی استفاده از ردیاب در صنایع نظامی به منطقه‌ خلیج فارس برمی‌گردد که در جنگ خلیج فارس در سال 1991 از این وسیله استفاده شد. در این جنگ، ردیاب (GPS) هدایت مسیر تعداد زیادی از موشک‌ها را به عهده داشت. ماهواره‌های  GPS Block IIFنسل جدیدی از سیستم موقعیت‌یاب جهانی در حوزه‌ وسایل نقلیه فضایی هستند. کشور سازنده‌ این ماهواره ایالات متحده‌ آمریکاست. ایستگاه نیروی هوایی فلوریدا، ایالات متحده و کیپ کاناورال پرتاب‌کننده‌ این ماهواره‌اند.

دوازدهمین مدل از ماهواره‌ GPS Block IIF در سال 2016 ساخته و پرتاب شد. طول عمر ماهواره‌ها حدود 12 سال است. در واقع ساخت این مدل از ماهواره‌ها پاسخی در جهت جایگزینی ماهواره‌های قبلی بود. تغییر و تحول مربوط به ماهواره‌ Block IIF در آوریل 2001 شروع شد. GPS IIF به‌عنوان یک ردیاب در صنایع نظامی پیشرفت و تغییر و تحولات بیشتری نسبت به بلوک‌های قبلی دارد. این ماهواره برای پاسخ‌گویی به انواع نیاز کاربران از جمله فرکانس نظامی یا تجاری جدید از انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردار است.

مشخصات دوازدهمین مدل از ماهواره‌های GPS IIF در هنگام پرتاب شامل 51/2 متر ارتفاع، 06/2 متر عرض، عمق 8/1 و وزن 1633 کیلوگرم است. این ماهواره به‌دلیل عمر طولانی‌مدت از نوع ردیاب‌های بهینه است. GPS IIF که یک ردیاب در صنایع نظامی حساب می‌شود، توانایی انجام عملیات به‌مدت 60 روز و به‌صورت مستقل را دارد. دقت آن به‌دلیل عمر طولانی و ساعت‌های اتمی پیشرفته از دیگر انواع ماهواره‌ها بیشتر است.

nezami2ماهواره‌های ردیابی

ناوبری رادیویی  Navstar GPS

یکی دیگر از انواع ردیاب در صنایع نظامی Navstar GPS بوده و کار اداره و توسعه‌ آن بر عهده‌ وزارت دفاع ایالات متحده است. این نوع ردیاب به کاربران زمینی، دریایی و هوایی اجازه می‌دهد که موقعیت، سرعت و زمان سه‌بعدی خود را در طول شبانه‌روز معین کنند. این مدل از ماهواره در سال 1995 قابل‌استفاده شد. از این وسیله برای اهداف مختلفی چون نقشه‌برداری، عملیات نجات، سوخت‌گیری هوایی و مکان‌یابی وسیله‌ نقلیه استفاده می‌شود.

از GPS علاوه‌ بر مسائل نظامی در کوه‌نوردی، کشاورزی و ماهی‌گیری هم استفاده می‌شود. سیستم امنیتی و دفاعی ایالات متحده به‌کمک قابلیت‌های نظامی GPS نقش‌های محوری و کلیدی در خلیج فارس بازی می‌کند. بخش فضایی برنامه‌ GPS شامل 24 ماهواره‌ عملیاتی در شش مدار دایره‌ای و ارتفاع 20200 کیلومتری و شیب 8/54 درجه است. ساخت و قرارگیری این مدل از ماهواره‌ها به‌صورتی است که در هر زمان، شش عدد از آن‌ها در دید کاربران از سراسر جهان قرار می‌گیرد. همچنین کاربران به‌صورت مداوم می‌توانند داده‌های مربوط به مکان و زمان را در همه جای دنیا دریافت کنند.

nezami3ماهواره ردیاب نظامی

کنترل ماهواره‌ای

یکی از مباحث مهم در زمینه‌ ردیاب در صنایع نظامی، موضوع کنترل ماهواره‌ای است. در قسمت کنترل یک ایستگاه اصلی وجود دارد که کار کنترل را هم پنج ایستگاه مانیتور و سه آنتن زمینی پراکنده اداره می‌کنند. به‌‌ کمک ایستگاه‌های مانیتور می‌توان همه‌ ماهواره‌های GPS را ردیابی و اطلاعات مربوط به آن را جمع‌آوری کرد. این ایستگاه‌ها اطلاعاتی را که به دست می‌آورند، به ایستگاه کنترل اصلی می‌فرستند تا مدارهای دقیق ماهواره حساب شود.

پس از محاسبه‌ اطلاعات ماهواره‌ای توسط ایستگاه اصلی، این اطلاعات به پیام‌های ناوبری به‌روزشده برای هر ماهواره تبدیل می‌شود. اطلاعاتی که به‌روز می‌شود، به‌کمک سیگنال باند S و با استفاده از آنتن‌های زمینی به انواع ماهواره‌ها فرستاده می‌شود. مؤسسه‌ علوم کامپیوتری شریک Boeing GPS Block IIF کار پخش کنترل عملیاتی را از سال 2000 انجام می‌دهد. برای پرتاب انواع ماهواره‌های GPS از ایستگاه‌های نیروی هوایی مختلف از وسیله پرتاب مصرفی دلتا استفاده می‌شود.

جمع‌بندی

استفاده از ردیاب در صنایع نظامی به یکی از ارکان اصلی پیشرفت کشورها در بخش تسلیحات نظامی تبدیل شده ‌است. ماهواره‌های مختلفی مانند Navstar GPS و ماهواره‌های Block IIF از انواع ردیاب در صنایع نظامی‌اند. هدایت مسیر و جهت ماهواره‌ها به‌کمک ردیاب این امر را سرعت بخشیده‌ است. کنترل این ماهواره‌ها از طریق ایستگاه‌های مانیتوری و از راه دور به‌کمک ردیاب انجام می‌شود. سپس اطلاعاتی که مانیتورهای ایستگاهی به ایستگاه اصلی مخابره می‌کنند، به هدایت درست این ماهواره‌ها می‌انجامد.

در این مطلب درباره چند مدل از ناوبری و ماهواره‌ که به‌ کمک ردیاب اداره و هدایت می‌شوند هم صحبت کردیم که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به ماهواره‌های GPS Block IIF و ناوبری رادیویی Navstar G اشاره کرد. اداره‌ هر کدام از این وسایل جنگی را امروزه ردیاب‌ها برعهده دارند. بدون استفاده از ردیاب‌ها، نسل جدید تسلیحات نظامی را نمی‌توان اداره کرد. برای تهیه‌ ردیاب با اهداف متنوع و مختلفی که دارید، دست شما باز است. یکی از ردیاب‌های نسل جدید که کیفیت بالایی دارد، ردیاب وایزر است. ردیاب وایزر را با توجه به نیاز خود می‌توانید از فروشگاه‌های معتبر و رسمی خریداری کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE