۵ نشانه که خودروی شما نیاز به صداگیری دارد

24 اسفند ، 1401
تیم تحقیقاتی وایزر

نشانه هایی که نشان می‌دهد خودرو شما نیاز به صداگیری دارد کم نیستند. به‌ طور حتم همه‌ ما دوست داریم سوار خودرویی شویم که نرم و بدون سر و صدا کار می‌کند. ولی برای اکثر ما عکس این خواسته بارها و بارها پیش آمده است. صداگیری خودرو موضوع بسیار مهمی است. صداهای غیرمعمول خودرو علاوه ‌بر ناخوشایند بودن، نگران‌کننده هستند؛ چون از وجود مشکلی در خودرو خبر می‌دهند. اگر سروصدای اضافه‌ موتور به‌دلیل وجود مشکلی جدی باشد، نادیده‌ گرفتن آن ممکن است باعث از کار افتادن موتور شود. بنابراین برای همه‌ رانندگان ضروری است نسبت به صداها بی‌تفاوت نباشند و به نشانه‌ها برای صداگیری خودرو اهمیت دهند. در این مقاله به برخی از این نشانه‌ها اشاره می‌کنیم.

sedagiriصداگیری خودرو

صداگیری خودرو

صداگیری خودرو موجب بهتر شدن عملکرد موتور خودرو شده و در نهایت طول عمر آن را افزایش خواهد داد. به 5 نشانه‌ مهم که در حالت‌های مختلف ایجاد می‌شود، دقت کنید. در این موارد صداگیری خودروی شما ضروری است:

1- در دور بالا و شتاب موتور

اگر بعد از روشن ‌کردن خودرو به‌صورت ممتد صدای تیک‌تیک شنیدید و این صدا با گذشت زمان قطع نشد؛ ممکن است فشار روغن خودرو کم شده باشد. همچنین اگر در زمانی که دور موتور بالاست، از زیر کاپوت صدای خش‌خش بلند شد، موتور خودرو بیش از حد گرم شده است. این صدا می‌تواند علامتی بر وجود نشتی در قسمتی از موتور از جمله سیستم خلأ نیز باشد. در این حالت ریخته‌ شدن مایع انتقال یا خنک‌کننده روی قطعات داغ موتور موجب ایجاد صدای خش‌خش می‌شود.

ساییده‌ شدن لاستیک‌ها باعث ایجاد صدای چلپ‌چلپ در هنگام رانندگی خواهد شد. در این حالت با افزایش سرعت خودرو، صدای ایجادشده هم بیشتر می‌شود. توجه داشته باشید که رانندگی با لاستیک‌های صاف و کم‌آج می‌تواند باعث آسیب‌ دیدن چرخ‌های خودرو شود. اگر صدای ماشین شما مانند ماشین لباس‌شویی با چرخش زیاد است، توقف کرده و لاستیک‌های خودرو را بررسی کنید. مشکل می‌تواند به‌دلیل شل‌ بودن مهره‌های چرخ یا فشار کم تایر باشد. تایر کم‌فشار ممکن است باعث ترکیدن لاستیک شود. پس مهره‌های چرخ خود را با استفاده از آچار محکم کنید. باد لاستیک‌ها را تنظیم کنید و در صورت ادامه‌دار بودن صدا، شاید لازم باشد تایر تعویض شود.

sedagiri2آج لاستیک

شنیده‌شدن صدای جیرجیر از چرخ‌های خودرو به این معنی است که یاتاقان یا اکسل چرخ در حال خراب ‌شدن است. پس قبل از آنکه چرخ‌ها شل یا قفل شوند، برای صداگیری خودرو اقدام کنید. عوض ‌کردن دنده با سروصدای زیاد از میله کلاچ آسیب‌دیده یا اشکال در اتصال دنده نشأت گرفته و کلاچ نیاز به تنظیم دارد. حتی ممکن است نشان از فرسودگی کامل کلاچ باشد.

2- در طول رانندگی

خرابی تسمه در هنگام رانندگی صدایی شبیه صدای جیغ بلند ایجاد می‌کند. اگر تسمه پاره شده باشد، خودروی شما دیگر کار نخواهد کرد.

پیدا کردن منشأ صدای تق‌تق در هنگام رانندگی کار دشواری است. بسته به اینکه صدا از چه قسمتی شنیده شود، معنای متفاوتی خواهد داشت.

اگر صدا از زیر خودرو باشد، ممکن است اگزوز شل شده یا مبدل کاتالیزور خراب شده باشد.

اگر صدای لرزش در زیر کاپوت باشد، ایراد از سطح روغن یا فن کلاچ است. قبل از رفتن به تعمیرگاه، ابتدا سطح روغن خودرو را بررسی کنید.

اگر صدا در داخل خودرو بود، احتمال شل‌ شدن قطعه‌ای پلاستکی در کاپوت زیاد است. اشکال در سوپاپ‌ها هم می‌تواند باعث ایجاد صدای تیک‌تیک یا صدایی شبیه به ضربه ‌زدن شود.

استفاده از بنزین نامرغوب می‌تواند باعث ایجاد صدای تق‌تق یا صدای زنگ در موتور شود. استفاده از بنزین کم‌عیار با اکتان کم ممکن است باعث آسیب ‌دیدن شمع‌ها شود. در نتیجه، پیستون‌های موتور به‌طور نامنظم حرکت می‌کنند و صدای تق‌تق شنیده می‌شود. این مشکل به‌راحتی و با استفاده از بنزین مرغوب از بین می‌رود.

sedagiri3صدای خودرو

3- در زمان دور زدن

در خودروهایی که فرمان برقی دارند، کم‌ شدن مایع فرمان می‌تواند در هنگام دور زدن صدایی شبیه آسیاب‌ کردن ایجاد کند. این صدا به‌دلیل خراشیده‌ شدن حباب‌های هوای محبوس‌شده درون مایع فرمان ایجاد شده است. آسیب‌دیدگی محور CV که چرخ‌‌های خودرو را به گیربکس متصل می‌کند نیز می‌تواند تولید صدا کند؛ حتی در زمانی که با سرعت کم دور می‌زنید. در این حالت صدای کلیک یا زمزمه‌ای را می‌شنوید که با شتاب‌ گرفتن یا چرخاندن چرخ‌ها در یک جهت بلندتر و بیشتر می‌شود. در حالی که اگر به سمت دیگر بپیچید، صدا از بین می‌رود. در این صورت یاتاقان یا یک محور CV فرسوده شده و نشت گریس دارد. نشت گریس باعث خشک ‌شدن قطعات و ایجاد صدا می‌شود. محور CV فرسوده را هم باید در اولین فرصت تعویض کرد.

4- پس از خاموش ‌کردن خودرو

چنانچه بعد از خاموش ‌کردن خودرو صدای کلیک ایجادشده پس از زمان کوتاهی متوقف شد، فقط موتور خودرو در حال خنک ‌شدن است و جای نگرانی نیست. اما اگر صدا از زیر کاپوت باشد، نشان از وجود یک نشتی داخل موتور است. در این صورت لازم است در اولین فرصت به صداگیری خودرو اقدام کنید.

5- در زمان ترمز گرفتن

اگر در زمان ترمز صدای کمی مثل صدای خراشیدن ایجاد شد، ممکن است نشان از یک ایراد جزئی در سیستم ترمز خودرو باشد. اما صدای جیرجیر یا جیغ در زمان ترمز به‌طور حتم از لنت‌های ترمز فرسوده‌شده است که باید تعویض شوند. با بررسی نشانگرهای داخلی لنت‌های ترمز می‌توان از سلامت آن‌ها مطلع شد. در صورتی که به‌موقع برای تعویض لنت‌ها اقدام نکنید، صداهای ایجادشده در زمان ترمز بیشتر شده و موتور نیاز به سرویس خواهد داشت. اگر لاستیک‌های شما خیس باشد، ممکن است ترمزها برای مدتی صدای جیغ ایجاد کنند؛ اما این صدا بعد از مدت کوتاهی از بین می‌رود.

sedagiri4نشانه های صداگیری

سخن پایانی

صداهای غیرعادی خودرو برای هر راننده‌ای نگران‌کننده است؛ اما هر صدایی نیاز به مراجعه به تعمیرگاه ندارد که در این مقاله از ردیاب خودرو وایزر در مورد این مساله صحبت کردیم. برای صداگیری خودرو، ابتدا به صدا گوش کرده و سعی کنید منشأ صدا را پیدا کنید. علت ایجاد صداهایی که درون خودرو شنیده می‌شود با صداهایی که از زیر خودرو یا زیر کاپوت می‌آید تفاوت دارد. ممکن است صدای ایجادشده فقط به دلیل شل‌ شدن قطعه‌ای در داشبورد یا اگزوز خودرو باشد. در حالی که صدای ایجادشده در زیر کاپوت می‌تواند به دلیل نشتی در موتور خودرو باشد.

بهتر است به‌صورت مرتب لنت‌های ترمز و روغن لنت‌ها چک شود. در مواقعی که صداهای غیرعادی ایجادشده به دلیل فرسودگی لنت‌ها باشد و رسیدگی نشود، آسیب جدی به موتور وارد خواهد شد. البته این موارد تنها بخشی از صداها و دلایل احتمالی هستند. به دنبال نشانه‌ها برای صداگیری خودرو باشید. برای اینکه خودروی شما به دلیل بی‌توجهی به صداها آسیب جدی نبیند، با شنیدن هر صدای غیرمعمول نسبت به رفع مشکل اقدام کنید. همیشه بهتر است برای تشخیص دقیق و رفع مشکل از یک مکانیک حرفه‌ای دارای مجوز مشورت بگیرید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE