تشخیص زمان درست برای تعویض ضدیخ خودرو

23 اسفند ، 1401
گروه تحقیقاتی وایزر

تشخیص زمان درست برای تعویض ضدیخ خودرو بسیار پر اهمیت است و همچنین وسایل نقلیه حاوی چند نوع مایع هستند که نقش‌های مختلفی در عملکرد خودرو دارند. کاهش سطح این مایعات سبب بروز مشکلاتی برای اتومبیل شود. به‌عنوان یک راننده، باید حواستان به سطح مناسب این مایعات و زمان تعویض هر یک از آن‌هاباشد. یکی از مهم‌ترین مواردی که هر راننده‌ای باید بداند، بهترین زمان تعویض ضدیخ خودرو است. در این مقاله، شما را با تمام جزئیاتی که باید در مورد تعویض ضدیخ بدانید آشنا می‌کنیم.

zedeyakhضدیخ ماشین

بهترین زمان تعویض ضدیخ خودرو

برخی علائم نشان می‌دهند که وسیله‌ نقلیه به تعویض ضدیخ نیاز دارد. شما به‌عنوان یک راننده باید به این علائم آگاه باشید. خودروی شما با نشان‌دادن این علائم با شما ارتباط برقرار می‌کند تا توجه‌تان را جلب کند و بتوانید بدون روبه‌روشدن با خرابی‌ها و ضررهایبزرگ‌تر، مشکل را حل کنید.

برخی از نشانه‌هایی که می‌توانید برای تشخیص بهترین زمان تعویض ضدیخ خودرو از آن‌ها استفاده کنید، عبارتند از:

خواندن گیج دما

گیج دما روی داشبورد وظیفه‌ ارتباط برقرارکردن با شما و اطلاع‌رسانی در خصوص دمای فعلی موتور را بر عهده دارد. باید همیشه مراقب این گیج باشید؛ زیرا هنگامی که موتور بیش از حد داغمی‌شود، این گیج علائم اولیه را به شما نشان می‌دهد. زمانی که این گیج دماهای بالا را نشان داد، باید خودرو را متوقف کردهو مشکل را برطرف کنید. این عدد می‌تواند نشان دهد که خودرو به شست‌وشویرادیاتور و تعویض ضدیخ نیاز دارد.

صداهای سایش عجیب

هر صدای عجیبی که از وسیله‌ نقلیه‌ تان می‌شنوید، نشان می‌دهد یک مشکل جدی در حال وقوع است. این صداها را باید جدی گرفت؛ زیرا به شما کمک می‌کنند منبع مشکل را زودتر تشخیص دهید و مانع از خرابی‌های ناگهانی و ازکارافتادن خودرو شوید. یکی از علائم بسیار رایجی که هنگام نیاز به شست‌وشویرادیاتور متوجه آن می‌شوید، شنیدن صداهای عجیب‌وغریب از زیر کاپوت است. وقتی این اتفاق می‌افتد، در مورد اقداماتی که باید صورت بگیرند و بهترین زمان تعویض ضدیخ خودرو، با یک مکانیک مشورت کنید.

زنگ‌ زدگی در ضدیخ

یک راه آسان دیگر برای تشخیص بهترین زمان تعویض ضدیخ خودرو، انجام یک بررسی بصری است. برای این کار، ابتدا به مایع ضدیخ نگاه کنید و ببینید تمیز است یا نه. در بسیاری از مواقع، زمانی که مایع ضدیخ خیلی قدیمی باشد، مقداری زنگ‌زدگی کوچک در اطراف آن مشاهده می‌کنید که نشان می‌دهد مایع سفت شده و به‌درستی کار نمی‌کند.

zedeyakh2تعویض ضدیخ

تغییر رنگ

نمی‌توان گفت که ارزیابی از روی رنگ، بهترین روش برای بررسی تاریخ مصرف ضدیخ است. اما وجود رگه‌ها در ضدیخمی‌تواندنشان‌دهنده این باشد که بهترین زمان تعویض ضدیخ خودرو فرارسیده است. اگر لکه‌هایی روی مایع ضدزنگ شناور هستند، احتمالا عمر مفید ضدیخ به پایان رسیده و باید سیستم را شست‌وشو دهید. برای بررسی رنگ یا میزان شفافیت یا کدربودن مایع ضدیخ، باید اقداماتی انجام دهید. ابتدا باید صبر کنید تا موتور خنک شود. یک ظرف تمیز تهیه کنید و آن را زیر دریچه‌ تخلیه‌ مناسب قرار دهید، سپس دریچه را باز کنید و کمی مایع را داخل ظرف بریزید. تنها از روی مقدار کمی ضدیخ، می‌توانید رنگ مایع را تشخیص دهید. این روش می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا باید به‌زودی آن را عوض کنید یا خیر.

چراغ های هشدار دهنده

افرادی که از سازوکار خودرو سردرمی‌آورند،می‌دانند که در صورت عدم‌نگهداری درست و داغ‌شدن بیش از حد موتور، تعمیر خودرو تا چه حد دشوار خواهد بود. داشبوردچراغ‌ها و هشدارهایی دارد که هنگام داغ‌شدن بیش از حد موتور، روشن می‌شوند و نشان می‌دهند که ضدیخ خودرو کم یا قدیمی است و به‌خوبی کار نمی‌کند. اگر دمای موتور بالاتر یا کمتر از حد معمول است، باید به سطح ضدیخ نیز نگاهی بیندازید. چه مشکل دما مربوط به مایع ضدیخ باشد یا مشکل دیگری در رادیاتور یا فن اتفاق افتاده باشد، برای جلوگیری از آسیب‌هایجبران‌ناپذیر باید در اسرع وقت به یک مکانیک مراجعه کنید.

بوی عجیب شربت افرا

در نهایت، علامت دیگری کهنشان‌دهنده‌ نیاز رادیاتوربه شست‌وشوو فرارسیدن بهترین زمان تعویض ضدیخ خودرو است، زمانی است که متوجه بوی عجیب شربت افرامی‌شوید. به‌طورکلی هر زمانی که صدای عجیبی شنیدید یا بوی غیرعادی‌ای استشمام کردید، حتما باید آن را جدی بگیرید. توجه داشته باشید که حتی اگر این بو خوب باشد، باز هم می‌توانداز یک مشکل داخلی در خودرو خبر دهد. بنابراین حس‌کردن بوی شربت افرامی‌تواند نشانه‌اولیه‌ و هشداری بابتبروز مشکل در سیستم خنک‌کنندهباشد. در این شرایط باید یک بازرسی کامل انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که آیا به تعویض ضدیخ نیاز است یا نه.

مشکل استارت‌خوردن ماشین

اگر در جایی زندگی می‌کنید که هوا در زمستان بیش از حد سرد می‌شود، ممکن است در روشن‌کردن وسیله نقلیه‌تان به مشکل بربخورید. اگر یک روز صبح متوجه شدید که خودرو روشن نمی‌شود، قبل از اینکه سایر قطعات را بررسی کنید، نگاهی به ضدیخ بیندازید. اگر در نهایت توانستید ماشین را روشن کنید، در چند روز آینده ببینید مخزن سرریز می‌شود یا اینکه سطح ضدیخ نوسان می‌کند یا خیر. اگر این اتفاق افتاد، ماشین را نزد یک مکانیک ببرید. با شست‌وشویرادیاتورو تعویض ضدیخ، موتور می‌تواند با ظرفیت کامل به کار خود بازگردد.

zedeyakh3تعویض ضد یخ خودرو

 

نتیجه

در این مطلب از مقالات سایت ردیاب خودرو وایزر گفتیم که حفظ سطح بهینه‌ مایع ضدیخ یکی از مهم‌ترین اصولی است که هر راننده‌ای باید به خاطر داشته باشد. همچنین باید بداند که بهترین زمان تعویض ضدیخ خودرو چه زمانی است تا ضدیخ بتواند به بهترین نحو کار خود را انجام دهد و از داغ‌شدن بیش از حد موتور جلوگیری کند. به گفته‌ بسیاری از کارشناسان، دفعات اول باید هر ۶۰,۰۰۰ مایل یکبار و از دفعات بعدی هر ۳۰,۰۰۰ مایل یک بار مایع ضدیخ را تعویض کنید. با این حال، همچنان توصیه می‌کنیم برای آگاهی از بهترین زمان تعویض ضدیخ خودرو، دفترچه‌ راهنمای خودروی خود را بخوانید یا به وب‌سایت تولیدکننده مراجعه کنید؛ زیرا برخی از خودروها از این نظر با هم متفاوت هستند. به یاد داشته باشید که عدم‌تعویض ضدیخ و بی‌توجهی به حفظ سطح مایع خنک‌کننده، منجر به آسیب‌هایقابل‌توجهی به موتور می‌شود. هنگامی که این اتفاق بیفتد، گزینه‌های محدودی خواهید داشت؛ زیرا هزینه‌تعمیر بسیار بالا خواهد بود. همچنین قیمت وسیله‌ نقلیه در این شرایط افت زیادی می‌کند؛چونکمتر پیش می‌آید که کسی بخواهد اتومبیلی با مشکلات موتور را خریداری کند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE