آشنایی با پروتکل one wire در سامانه های ردیابی

24 تیر ، 1400
گروه تحقیقاتی وایزر

کنترل دما و رطوبت در بسیاری از حوزه‌های کاری مانند انبارهای نگهداری از دارو و ماشین‌های حمل مواد غذایی و مواد دارویی اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل اندازه‌گیری دقیق این فاکتورها به منظور جلوگیری از فاسد شدن مواد برای مدیریت ناوگان ضروری است. کنترل دما در این موارد به طور مستقیم بر سلامت جامعه تاثیرگذار است و افزایش دما یا کاهش آن می‌تواند هم خسارت‌های جبران ناپذیری را به شرکت‌های پخش‌کننده وارد کند و هم مصرف‌کننده را در معرض خطر قرار دهد. از همین رو، مدیریت ناوگان در شرکت‌های حمل و پخش مواد دارویی و مواد غذایی خود را موظف می‌داند تا به کمک بهترین تکنولوژی‌ها، دما را کنترل کند.

ردیابی به کمک سنسورها و با استفاده از پروتکل‌ وان وایر (one wire) یکی از بهترین روش‌ها برای اطمینان مدیریت ناوگان از دما و رطوبت داروها و مواد غذایی در زمان پخش است. در این مقاله سعی داریم تا به طور کامل با پروتکل one wire در سامانه‌های ردیابی آشنا شویم. با ما همراه باشید.

پروتکل one wire در سامانه های ردیابیپروتکل one wire در سامانه های ردیابی

پروتکل one wire چیست؟

تکنولوژی وان وایر (‌One-Wire  یا one wire)  به معنای تک سیم، پروتکلی است که در آن از یک سیم برای نقل و انتقال داده‌ها میان‌ دستگاه‌های مختلف استفاده می‌کنند و به همین دلیل با حذف سیم‌کشی‌های اضافه ردیاب‌ها، از هزینه‌های اضافی جلوگیری شود. در واقع، پروتکل one wire تکنولوژی تک سیم است که این امکان را برای مدیریت ناوگان فراهم می‌کند تا در خودروهای حمل مواد غذایی یا مواد دارویی که مجهز به یخچال هستند و دما در آن‌ها اهمیت دارد، به جای استفاده از چند ردیاب مختلف برای دریافت اطلاعات سنسور دما، فقط از یک ردیابی استفاده شود که چندین سنسور دما دارد. وان وایر به مدیریت ناوگان این امکان را می‌دهد که اطلاعات هر یک از سنسورها را به صورت مجزا دریافت کند.

مطالب مرتبط با این مقاله را در این بخش از وب سایت جی پی اس وایزر دنبال نمایید

آشنایی با جدیدترین ردیاب جهان، ردیاب دوربینی

آشنایی با چند نوع ردیاب خودرو ضد آب و ضد ضربه

آشنایی با مختل کننده جی پی اس خودرو و کاربردهای آن

استفاده از پروتکل one wire در مدیریت ناوگان

همان طور که اشاره کردیم، کنترل دما در خودروهای حمل مواد غذایی و دارویی اهمیت بسیاری دارد. کالاهایی که در معرض فاسد شدن قرار دارند باید در دمایی مناسب  قرار بگیرند. علاوه بر این، دما نباید از محدوده تعریف شده پایین‌تر باشد. در خودروهای حمل بار، برای جلوگیری از خسارت‌های ناشی از خرابی یخچال یا تغییرات دما، مدیریت ناوگان باید از ردیاب مجهز به سنسور دما استفاده کند تا در صورت بروز هر گونه مشکل بتواند به موقع اقدامات لازم را انجام دهد. سنسور باید دما را در نقاط مختلف یخچال اندازه‌گیری کند تا دما به صورت یکنواخت باشد.

قطعاً استفاده از چند ردیاب مجهز به سنسور دما راه حل مناسبی برای اندازه‌گیری دما در نقاط مختلف یخچال نیست چرا که هم نیاز به سیم‌کشی زیاد دارد و هم هزینه خرید چند ردیاب منطقی نیست. به همین دلیل، بهترین راه استفاده از تکنولوژی‌ است که بتواند با یک ردیاب، دما را در نقاط مختلف اندازه گیری کند.

پروتکل تک سیم در سامانه‌های ردیابی برای کنترل دما در نقاط مختلف یخچال حمل بار استفاده می‌شود. در واقع پروتکل One Wire به کمک چندین سنسور که در نقاط مختلف یخچال خودرو فعال است، اطلاعات دما را در اختیار مدیریت ناوگان قرار می‌دهد.  مدیریت ناوگان می‌تواند اطلاعات ارسال شده از هر سنسور را به صورت مجزا بررسی و آنالیز کند و در صورتی که قسمتی از یخچال دمای مناسب نداشته باشد، بلافاصله برای رفع مشکل اقدام کند.

استفاده از پروتکل one wire در مدیریت ناوگاناستفاده از پروتکل one wire در مدیریت ناوگان

استفاده از پروتکل وان وایر در سامانه‌های ردیابی چه اهمیتی دارد؟

مدیریت ناوگان حمل بار باید همواره به صورت یک‌پارچه به اطلاعات لازم دسترسی داشته باشد. در صورتی که در ردیاب خودروهای حمل بار از پروتکل One Wire یا تک سیم استفاده نشود، مدیریت ناوگان ناچار است تا برای اطلاع از دما در نقاط مختلف یخچال، از چندین ردیاب استفاده کند تا بتواند دمای هر نقطه را تحت نظر داشته باشد. اهمیت پروتکل وان وایر در یکپارچه‌سازی سیستم مدیریت ناوگان در دریافت اطلاعات دقیق از دمای خودروهای حمل بار در حال حرکت است.

مزایای استفاده از پروتکل one wire در سامانه‌های ردیابی

امروزه استفاده از پروتکل تک سیمه در مدیریت ناوگان حمل و نقل بار به دلیل مزایایی که ارائه می‌دهد، کاربرد فراوانی دارد. از مهم‌ترین مزایای پروتکل تک سیمه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بی‌نیاز کردن مدیریت ناوگان از نصب چند ردیاب و کاهش هزینه ناشی از خرید ردیاب‌های مختلف
  • امکان نصب تعداد زیادی سنسور دما برای اندازه‌گیری دمای یخچال
  • امکان مشاهده مجزای اطلاعات هر یک از سنسورهای دما در نرم‌افزار مدیریت ناوگان به کمک IP مخصوص هر یک از سنسورها
  • امکان اطلاع به موقع و سریع از خرابی یخچال و رفع مشکل بدون بروز خسارت

استفاده از این پروتکل و بهره‌گیری از مزایای آن می‌تواند کمک بسزایی به مدیریت ناوگان در نظارت صحیح بر سلامت حمل داشته باشد.

مزایای استفاده از پروتکل one wire در سامانه‌های ردیابیمزایای استفاده از پروتکل one wire در سامانه‌های ردیابی

اتصال کلید شناساگر (iButton) با استفاده از پروتکل One Wire

مواردی که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم شامل مزایایی بود که پروتکل وان وایر در کنترل دما ارائه می‌دهد. اما این پروتکل در برقراری ارتباط با دستگاه iButton نیز کاربرد دارد. این دستگاه کارایی‌های مهمی در ردیاب خودرو دارد که عبارتند از:

دادن مجوز استفاده از وسیله نقلیه به رانندگان مجاز دارای iButton

به کمک پروتکل وان وایر، اطلاعات دستگاه iButton به ردیاب منتقل می‌شود و راننده می‌تواند از وسیله نقلیه استفاده کند.

دادن مجوز روشن کردن خودرو به کمک iButton

یکی از دستگاه‌های امنیتی که با مجوز iButton کار می‌کند، دستگاه Immobilizer است که با اتصال به ردیاب خودرو مانع از حرکت و روشن شدن ماشین در زمان سرقت می‌شود. در صورتی که مجوز iButton وجود نداشته باشد، سارق نمی‌تواند خودرو را روشن کند و استفاده از وسیله نقلیه ناممکن است.

پروتکل one wire در سامانه های ردیابیپروتکل one wire در سامانه های ردیابی

جئوفنسینگ در مدیریت ناوگان حمل و نقل به کمک iButton

جئوفنسینگ (Geofencing) در دستگاه‌های ردیاب خودرو مانند یک حصار عمل می‌کند و راننده خودرو نمی‌تواند از محدوده مجاز تعریف شده توسط مدیریت ناوگان عبور کند. در صورتی که راننده بدون اجازه iButton از منطقه تعریف شده عبور کند، هشداری به راننده و مدیر ناوگان ارسال خواهد شد. این کار به کمک ارتباط میان iButton و ردیاب انجام می‌شود.

نتیجه گیری

کنترل دما مهم‌ترین فاکتور در حفاظت از سلامت مواد غذایی و مواد دارویی است. به همین دلیل شرکت‌های پخش و حمل و نقل این مواد باید در خودروهای حمل خود از سیستمی یک پارچه استفاده کنند تا بتوانند دما را در تمامی نقاط یخچال اندازه‌گیری کنند. پروتکل one wire این امکان را فراهم می‌کند تا با استفاده از یک ردیاب مجهز به چندین سنسور دما، بتوان دمای نقاط مختلف را در هر لحظه اندازه گیری کرد و مانع از خسارات ناشی از فاسد شدن مواد غذایی و دارویی شد.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE