فناوری ای جی پی اس (AGPS) چیست؟

16 اسفند ، 1399
گروه تحقیقاتی وایزر

در دنیای امروزی، با افزایش دغدغه ‌های افراد، نیاز آن‌ها به تامین هر چه بیشتر امنیت شخصی خود یا اموالشان نیز افزایش یافته است. همین امر باعث شده تا سیستم موقعیت ‌یابی جهانی یا همان GPS بیش از پیش محبوبیت پیدا کند چرا که این سامانه جهانی با ردیابی دقیق خود توانسته اعتماد کاربران را جلب نماید. GPS ماشین و GPS موبایل از جمله دستگاه‌ های محبوبی هستند که با کمک سیستم ردیابی بسیاری از مشکلات روزمره افراد را حل کرده است. اما یکی از فناوری ‌های مهمی که بازوی راست ردیاب ‌ها نام گرفته، فناوری ای جی پی اس (AGPS) است. در این مقاله با ما همراه باشید تا نگاهی به تکنولوژی AGPS داشته باشیم.

آشنایی با سیستم و فناوری ای جی پی اسآشنایی با سیستم و فناوری ای جی پی اس 

تکنولوژیAGPS، دستیاری دقیق برای ردیاب ‌ها

Assisted GPS که به اختصار AGPS (ای جی پی اس) گفته می‌شود، همان طور که از اسم آن مشخص می‌شود، یک دستیار برای GPS (سیستم موقعیت ‌یابی جهانی) است. این تکنولوژی، که به آن رهیاب یاری شده، سیستم جهانی موقعیت ‌یابی یاری شده و همچنین کمک موقعیت‌ یاب جهانی هم گفته می‌ شود، به انواع ردیاب ها کمک می ‌کند تا موقعیت ‌های مکانی را دقیق ‌تر و با سرعت بیشتری نشان دهد. فناوری ای جی پی اس در تمامی تلفن‌ های همراه و تبلت ‌های مجهز به GPS قابل استفاده است. به طور کلی، این فناوری را می ‌توان افزایش ‌دهنده سرعت موقعیت ‌یابی نامید.

چگونه AGPS به ردیابی دقیق ‌تر کمک می ‌کند؟

همان طور که می ‌دانید، GPS برای موقعیت ‌یابی باید به یکی از 24 ماهواره ‌ای وصل شود که در مدار زمین در گردش هستند. گاهی به دلیل شرایط خاص (مانند زمانی که GPS در موقعیت کور قرار دارد یا به دلیل تغییر جهت جی پی اس به دلیل وجود ساختمان ‌های بلند یا شرایط جوی نامناسب) اتصال به ماهواره کندتر انجام می ‌شود. ای جی پی اس در این جا به کمک ردیاب می‌ آید و سرعت اتصال را بهبود می ‌بخشد.
به بیان دیگر، جی پی اس به تنهایی فقط اطلاعات را از ماهواره دریافت می‌ کند اما فناوری ای جی پی اس در زمانی که سیگنال‌ های ماهواره ضعیف است و امکان اتصال به سختی وجود دارد، با اتصال به اینترنت یا دکل ‌های مخابراتی تلفن همراه (BTS) اطلاعات مورد نیاز را برای موقعیت ‌یابی دقیق ‌تر فراهم می ‌کند. AGPS با اتصال به اینترنت در کمترین زمان موقعیت ‌یابی را انجام می‌ دهد. در جدول زیر، به بررسی GPS و AGPS پرداخته‌ ایم:

AGPS GPS 
نام کامل Assisted Global Positioning System
(کمک موقعیت‌یاب جهانی) 
Global Positioning System
(سیستم موقعیت‌یاب جهانی) 
منبع دریافت اطلاعات امواج رادیویی برگرفته از ماهواره‌ها و سرورهای کمکی مانند شبکه های موبایل امواج رادیویی برگرفته از ماهواره‌های جی پی اس 
سرعت موقعیت‌یابی و هماهنگ کردن موقعیت گیرنده خیلی سریع‌تر انجام می‌شود زیرا موقعیت‌یابی از طریق آنتن‌های ارسال و دریافت رادیوی انجام می‌شود، نه ارتباط مستقیم با ماهواره‌ها. به دلیل این که برای موقعیت‌یابی باید با حداقل 4 ماهواره ارتباط برقرار شود، مدت زمان بیشتری برای برقراری ارتباط نیاز خواهد بود. 
دقت عمل موقعیت‌یابی با AGPS دقت کمتری نسبت به GPS دارد. دقت موقعیت یابی دقیق است و تا 2.5 متر دقت عمل دارد. 
هزینهبه دلیل استفاده از شبکه‌ اینترنت تلفن همراه، هزینه بیشتری دارد. ارتباط گیرنده‌های جی پی اس با ماهواره‌های اطراف زمین کاملا رایگان است و شما فقط یک بار بابت خرید دستگاه هزینه پرداخت می‌کنید. 
موارد استفاده تلفن همراه اتومبیل، هواپیما، کشتی و قایق 

کاربردهای ای جی پی اس 

دستیار جی پی اس عملکرده ای زیر را در کنار GPS ایفا می‌کند:

  • با وجود AGPS روی گیرنده‌ ها، دیگر تمام مسئولیت موقعیت یابی بر دوش GPS نیست و به همین دلیل فشار بر جی پی اس کاهش می ‌یابد. این فناوری در گوشی ‌های همراه به کاهش مصرف باتری کمک می ‌کند؛
  • در ردیاب‌ خودرو یا ردیاب همراه مسافر که موقعیت مکانی مدام در حال تغییر است، اگر فناوری ای جی پی اس وجود نداشته باشد، برقراری ارتباط با ماهواره‌ ها با کندی صورت می‌ گیرد و در بعضی شرایط، مانند زمانی که خودرو به سرقت رفته است، این اتلاف وقت ‌ها مشکلات بسیاری به وجود می‌آورند. تعیین موقعیت در مدت زمان کوتاه از مهم ‌ترین کاربردهای AGPS است.
  • در موقعیت ‌ها و محیط ‌های بسته و نامناسب به موقعیت ‌یابی بهتر کمک می ‌کند.

معرفی تکنولوژی A-GPS معرفی تکنولوژی A-GPS  

آیا همه ردیاب ‌ها مجهز به AGPS هستند؟

برای پاسخگویی به این سوال باید گفت که لزوما وجود آنتن GPS به معنی پشتیبانی از تکنولوژی AGPS نیست. برای پشتیبانی از تکنولوژی GPS نیاز به وجود ماژول GSM و پشتیبانی پردازنده از این تکنولوژی است. در نتیجه تمامی ردیاب ‌ها مجهز به فناوری AGPS نیستند اما اگر به دنبال ردیابی مجهز به این فناوری هستید، ردیاب خودروی وایزر و کاوشکام یکی از بهترین ردیاب‌ های بازار هستند که از تکنولوژی AGPS پشتیبانی می‌ کنند.

تفاوت LBS و AGPS چیست؟

ال بی اس (مخفف Location-Based Service به معنای خدمات مبتنی بر مکان) نیز یکی از فناوری‌ های کاربردی در ردیاب ‌ها است. تفاوت اصلی ال بی اس با ای جی پی اس در آن است که ال بی اس در نقاط کور به کمک جی پی اس می ‌آید اما ای جی پی اس سرعت اتصال و موقعیت ‌یابی را افزایش می ‌دهد. این دو فناوری مکمل هم هستند و به بهبود عملکرد جی پی اس کمک می ‌کند.

نتیجه‌ گیری

در این مطلب به بررسی فناوری ای جی پی اس (کمک موقعیت ‌یاب جهانی) در ردیاب ‌ها (جی پی اس‌ ها) پرداختیم و متوجه شدیم که این فناوری یکی از کاربردی ‌ترین تکنولوژی‌ هایی است که در برخی از جی پی اس‌ ها وجود دارد. فناوری AGPS به موقعیت ‌یابی سریع ‌تر و بهتر آن‌ ها کمک می‌ کند. این فناوری در زمانی که جی پی اس نمی تواند به سرعت به ماهواره ‌ها متصل شود، با اتصال به شبکه اینترنت، در موقعیت ‌یابی سریع ‌تر کمک می ‌کند. 

تفاوت AGPS با GPS بررسی تفاوت AGPS با GPS  

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از دیگر مقالات ما بازدید نمایید:

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE