حقایق در مورد بخاری خودرو که نمی دانید

11 آبان ، 1401
گروه تحقیقاتی وایزر

بخاری خودرو یک سیستم فصلی است که معمولاً در نیمی از سال قابل‌استفاده نیست؛ در حالی ‌که یکی از ابزارهای مهمی است که در فصل سرما بسیار مورداستفاده قرار می­گیرد. یکی از بدترین اتفاقاتی که در فصل سرما ممکن است رخ دهد، خرابی بخاری ماشین است؛ به‌ویژه اگر در جاده و منطقه سردسیری قرار گرفته باشید، میزان سرمای محیط می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد.

بخاری ماشین برای گرم ‌کردن محیط به انرژی زیادی نیاز ندارد. به این صورت که گرمای خود را از موتورها دریافت کرده و از طریق دریچه‌ها به داخل خودرو انتقال می‌دهد. در برخی موارد به دلایل مختلفی سیستم گرمایشی خودرو دچار مشکل می­شود. در این مقاله قصد داریم شما را با مشکلاتی که ممکن است برای بخاری وسیله­ نقلیه ایجاد شود، آشنا کنیم. اگر به دنبال رفع مشکل بخاری ماشین خود هستید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید. با ما در وایزر همراه باشید.

بخاری خودرو و ایرادات آنبخاری خودرو و ایرادات آن

گرمای بخاری خودرو چگونه تأمین می‌شود؟

به‌طور کلی، آب موتور تأمین‌کننده گرمای بخاری است. به این صورت که آب موتور پیوسته در حال گردش است و رادیاتور خودرو هم در مسیر عبوری آن قرار دارد. گرم ‌شدن آب موتور، باعث گرم ‌شدن دیواره‌های رادیاتور شده و با بالا رفتن آمپر دمای آب، می‌توانید با تنظیم باد، هوای گرم را وارد اتاق خودرو کنید.

آب رادیاتور یا مایع خنک کننده چیست؟

به مایعی که درون رادیاتور خودرو می­ریزند، آب رادیاتور گفته می‌شود. این مایع نقش تنظیم‌ کننده حرارت موتور را دارد. زمانی که حرارت موتور از حد مشخصی بالاتر رود، خطرساز می­شود. اگر هم پایین­تر از حد مجاز باشد، موجب می­شود که قطعات موتور به‌ویژه بخاری خودرو به‌خوبی کار نکرده و خودرو دچار نقص فنی ­شود. به همین دلیل عملکرد موتور خودرو کاهش پیدا می‌کند.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

آنتن جی پی اس خودرو

نحوه تامین برق ردیاب خودرو

آب رادیاتور را به چه صورت می‌توان ترکیب کرد؟

آب رادیاتور در موتور و مسیرهای مختلف آن در گردش است. آب معمولی املاح زیادی دارد که باعث گرفتگی این مسیرها می‌شود. هرگونه گرفتگی مسیرهای فلزی و پلاستیکی موتور می‌تواند بسیار خطرناک باشد. به همین دلیل بهتر است به‌جای آب معمولی از آب مقطر که بدون املاح است استفاده شود.

همچنین می‌توان از مایع ضدیخ-ضد‌جوش به همراه آب مقطر در رادیاتور استفاده کرد. این مایع کمک می‌کند که آب رادیاتور در زمستان یخ نزند و در تابستان هم به دمای جوش نرسد. البته نسبت ترکیب این دو مایع بستگی به منطقه جغرافیایی محل زندگی شما دارد و می‌تواند متغیر باشد.

استفاده از دکمه AC در فصل سرمااستفاده از دکمه AC در فصل سرما

چقدر طول می‌کشد تا بخاری خودرو هوای گرم را به داخل خودرو انتقال دهد؟

نمی‌توان زمان مشخصی را برای انتقال گرما به داخل خودرو در نظر گرفت. به این دلیل که عوامل مختلفی در این فرایند دخالت دارند. اولین عامل در گرم‌ شدن هوای ورودی، گرم بودن آب موتور است. اگر آب موتور به ‌اندازه­ کافی گرم نباشد، علی‌رغم رسانا بودن بالای رادیاتور، انتقال گرما به‌درستی انجام نمی‌شود.

از دیگر عوامل مهم در زمان گرم ‌شدن بخاری خودرو، جنس بدنه رادیاتور است. رادیاتورهایی از جنس مس و برنج، رسانای خوبی برای گرما نیستند؛ در حالی ‌که جنس آلومینیوم رسانای بسیار مناسب‌تری برای انتقال گرما محسوب می­شود. به‌طور کلی، خودروهای کاربراتوری به‌طور متوسط 15 دقیقه زمان نیاز دارند تا گرما را به داخل خودرو انتقال دهند و خودروهای انژکتور زمان تقریبی 3 دقیقه را نیاز دارند.

به چه دلیل بخاری خودرو خراب می‌شود؟

یکی از دلایل خرابی بخاری ماشین، تنظیم نبودن درجه حرارت درون کابین خودرو است. در برخی از خودروها تنظیم درجه حرارت به‌صورت دستی و در برخی دیگر به‌صورت خودکار انجام می‌شود. در هر صورت قبل از هر چیزی درجه حرارت خودرو را از رنگ آبی به رنگ قرمز تغییر دهید.

از دیگر دلایل خرابی بخاری ماشین می‌توان به عملکرد ترموستات اشاره کرد. وظیفه­ اصلی ترموستات تغییر مسیر آب موتور و همچنین، خنک ‌کردن آن است. زمانی که دمای آب موتور به میزان زیادی افزایش پیدا می‌کند، ترموستات باز شده و آب را به گردش درمی­آورد.

در این صورت دمای آب موتور کنترل می‌شود. زمانی که ترموستات به‌طور دائم باز باشد، آب هم دائم در حال گردش است و به ‌اندازه­ کافی نمی‌تواند داخل موتور را گرم کند. بنابراین، آب وارد شده به رادیاتور دمای لازم برای داغ ‌کردن دیواره‌های آن را ندارد، به همین دلیل هوای گرم هم ایجاد نمی‌شود.

ساختار بخاری خودروساختار بخاری خودرو

دلیل دیگر ممکن است مربوط به کم ‌بودن سطح مایع گردشی در موتور باشد. اگر میزان آب موتور کمتر از حد مشخصی باشد، مقدار آب وارد شده به رادیاتور هم به حدی نیست که بتواند آن را پرکرده و دما را افزایش دهد. همچنین، دلیل دیگر می‌تواند مربوط به خرابی فن یا دمنده­ هوا به اتاق خودرو باشد. در این صورت قدرت هوای ورودی از طریق دریچه‌ها به اتاق کم است.

برای تشخیص مشکل فن بخاری خودرو اولین روش این است که درجه دمندگی آن را در بالاتر حد آن قرار دهید. دست خود را مقابل دریچه­ فن قرار داده و از جریان باد مطمئن شوید. روش دوم توجه به صدای کار کردن فن است. به این صورت که اگر صدایی می‌شنوید و وزش بادی حس نمی‌کنید، بهتر است لوله‌های انتقال جریان هوا را بررسی کنید.

علاوه بر مواردی که اشاره شد، مشکل می‌تواند مربوط به جرم‌گرفتگی رادیاتور و مسیر گردش آب باشد. اگر شلنگ‌های ورودی به رادیاتور گرفته یا مسدود باشند، آب به‌خوبی گردش نکرده و هوای داخل خودرو هم به‌خوبی گرم نمی‌شود.

به چه دلیل بخاری خودرو بوی نامطبوع می‌دهد؟

یکی از ایرادهای متداول در زمان استفاده از بخاری خودرو، ایجاد بوی نامطبوع در ماشین است که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یکی از دلایل آن می‌تواند مربوط به درزبندی نامناسب پوسته فن باشد. برای رفع این عیب باید همه واشرها و درزها را بررسی کنید. پیچ‌ها را دوباره سفت کرده و از درز هوا مطمئن شوید.

علت دیگر بوی نامطبوع بخاری ماشین مربوط به نشت آب از رادیاتور بخاری است. برای رفع این مسئله در ابتدا باید شلنگ‌های ورودی به سیستم را بررسی کنید، سپس رادیاتور را جداگانه تست کرده تا از سوراخ نبودن آن مطمئن شوید.

عملکرد بخاری خودروعملکرد بخاری خودرو

چگونه می‌توان عملکرد بخاری ماشین را بهبود داد؟

تا این بخش از مقاله متوجه شدید که به چه دلیل بخاری خودرو به‌درستی کار نمی‌کند. به‌طور کلی، بهتر است از سلامت ترموستات مطمئن شده و درجه حرارت را به‌درستی تنظیم کنید. همچنین، قبل از حرکت آب موتور را چک کرده و از باز بودن مسیر گردش آب و سالم ‌بودن فن خودرو مطمئن شوید.

علاوه بر آن به موارد زیر هم به‌خوبی دقت کنید:

  • برای گرم‌ شدن خودرو زیاد منتظر نمانید. بهتر است که خودرو و باد بخاری در حین حرکت گرم شوند.
  • اگر تعداد افراد حاضر در خودرو زیاد است، هم‌زمان که از بخاری استفاده می‌کنید، شیشه را کمی پایین بدهید تا هوای تازه در گردش باشد.
  • دکمه AC را فراموش نکنید. دقت کنید که این دکمه فقط مربوط به فصل گرما و استفاده از کولر نیست. این دکمه منجر به تهویه­ هوای ورودی به خودرو می‌شود.
  • بهتر است قبل از خاموش ‌کردن خودرو هوای وارد شده توسط فن به اتاق خودرو را ببندید و درجه تنظیم حرارت را روی قسمت آبی قرار دهید. در این حالت، از هدر رفتن دمای موتور جلوگیری شده و کمک می‌کند که در روز بعد، بخاری خودرو زودتر گرم شود.

و در پایان، چه کنیم که بخاری خودرو بهتر کار کند؟

سیستم گرمایشی و سرمایشی خودروها با هم در ارتباط هستند. اگر هریک از این‌ها به‌درستی عمل نکنند، مستقیماً بر دیگری تأثیر می­گذارد. باتوجه ‌به اهمیتی که بخاری ماشین در فصل سرما دارد، باید از درست کارکردن آن مطمئن شد. برای بهتر کار کردن بخاری ماشین، موتور خودرو باید به‌خوبی گرم شود. سپس مایع خنک‌کننده در اطراف موتور به گردش درآمده و با انتقال حرارتی، گرمای موتور به مایع و سپس به کابین خودرو منتقل می‌شود.

برای بهبود عملکرد بخاری بهترین روش این است که قبل از شروع فصل سرما از آب رادیاتور مناسب استفاده کنید. همچنین، از سالم‌ بودن فن دمنده و ترموستات اطمینان حاصل کنید. بسیار مهم است که هر روز آب موتور را چک کرده و مسیرهای گردش آب را بررسی کنید. با رعایت همه این موارد می‌توانید اطمینان داشته باشید که در فصل سرما بخاری خودرو به‌خوبی کار کرده و عملکرد بهتری خواهد داشت.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE