نقش جی پی اس در فوتبال

23 مرداد ، 1401
گروه تحقیقاتی وایزر

در طول ده سال گذشته، پیشرفت علم تربیت‌بدنی توانسته شیوه‌ مربیگری، تجزیه و تحلیل و مشاهده فوتبال را به قدری متحول کند که بسیاری از جزئیاتی که در گذشته نادیده گرفته می‌شدند، امروز در ورزش اهمیت پیدا کرده‌اند. تمامی جزئیات در ورزش امروز اهمیت پیدا کرده‌اند و این پیشرفت را می‌توان تا حدودی به جی پی اس در فوتبال مدیون بود که پیشتاز این جنبش بوده است.

اما جی پی اس در فوتبال چطور توانسته تحول ایجاد کند؟ در باشگاه‌های پیشرفته فوتبال، داده‌های فیزیولوژیکی به‌دست‌آمده از GPS را بررسی می‌کنند تا مطمئن شوند بازیکنان عملکرد خود را به حداکثر می‌رسانند و علاوه بر این، خطر آسیب‌دیدگی در بازیکنان را به کمک جی پی اس کاهش می‌دهند. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی کاربرد جی پی اس در فوتبال بپردازیم و بررسی کنیم که چطور این تکنولوژی به پیشرفت فوتبال کمک می‌کند. با ما همراه باشید.

نقش ردیاب جی پی اس در فوتبالنقش ردیاب جی پی اس در فوتبال

چرا از جی پی اس در فوتبال استفاده می‌کنند؟

دستگاه ردیاب جی پی اس در فوتبال به نام GPS ورزشی شناخته می‌شود و تیم‌های بزرگ دنیا مانند چلسی، منچسریونایتد، بایرن‌مونیخ، فنرباغچه و رئال‌مادرید از این تکنولوژی استفاده می‌کنند.

از زمان اولین کاربرد جی پی اس (سیستم موقعیت‌یابی جهانی) در ورزش‌های میدانی و تیمی در سال 2006 تاکنون، از این فناوری برای تشخیص خستگی بدنی بازیکنان در مسابقات، بررسی وضعیت جسمی بازیکن با توجه به موقعیت، مقایسه سطوح مهارت مسابقه و شناسایی سخت‌ترین دوره‌های مسابقات استفاده شده است. این دستگاه‌ها به صورت گجت‌های پوشیدنی در اختیار ورزشکاران قرار می‌گیرند.

از آن‌جایی که برای هر فوتبالیست قابلیت سنجش مسافت طی شده، حداکثر سرعت، میزان ضربان قلب و بسیاری دیگر از معیارهای عملکرد فیزیکی وجود دارد، جی پی اس کمک می‌کند تا اطلاعات عملکرد هر بازیکن با دقت محاسبه شود. نظارت بر این موارد در طول روزها، هفته‌ها و ماه‌ها و همچنین امکان مقایسه‌ عملکردهای پیشین بازیکنان، به ورزشکاران و مربیان کمک می‌کند تا تمرینات را دوره‌بندی کنند، خواسته‌های مورد نیاز برای هر جلسه از تمرین را درک کنند، بدانند که تا چه حد سخت کار کرده‌اند و عملکرد خود را در جهت هدف خود تنظیم کنند. برای مثال، اگر قرار باشد در یک مسابقه، فوتبالست 10 کیلومتر را طی کند اما جی پی اس در تمرینات نشان دهد که او فقط 6 کیلومتر را پیموده است، باید تمرینات سخت‌تری برای بهبود عملکرد او انجام شود.

دلایل استفاده از جی پی اس در فوتبالدلایل استفاده از جی پی اس در فوتبال

استفاده از جی پی اس در فوتبال چه مزایایی دارد؟

مهم‌ترین دلایل استفاده از GPS در فوتبال عبارتند از:

افزایش دقت در آموزش و انتخاب بازیکنان

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از جی پی اس در ورزش فوتبال، امکان اطلاع از سلامت بازیکن به کمک سنجش فاکتورهایی مانند سرعت فوتبالیست، میزان ضربان قلب، شتاب دویدن، مسافت طی شده و دیگر فاکتورها است. با اندازه‌گیری این موارد، مربیان و کادر فنی تیم می‌توانند در مورد آمادگی بازیکن برای رویارویی با تیم حریف تصمیم بگیرند و در صورت نیاز، تمرینات و آموزش‌های بیشتری را در اختیار بازیکنان قرار دهند.

مقایسه بازیکنان و انتخاب بهترین گزینه‌ها

زمانی که یک تیم قرار است به مصاف حریف برود، مربی باید از میان 23 بازیکن، 11 بازیکن با آمادگی جسمی کامل را انتخاب کند که این کار بدون شناخت وضعیت فیزیکی بازیکنان کار دشواری است. با استفاده از جی پی اس در فوتبال، انتخاب بهترین و آماده‌ترین بازیکنان برای مربیان و کادر فنی آسان‌تر شده است. کافی است بازیکنان در زمان تمرین گجت مجهز به جی پی اس را بپوشند تا اطلاعات کامل و دقیق از وضعیت جسمانی آن‌ها در اختیار مربیان قرار بگیرد.

مزایای استفاده از ردیاب در فوتبالمزایای استفاده از ردیاب در فوتبال

جلوگیری از آسیب فوتبالیست‌ها با جی پی اس

مصدومیت بازیکنان حین تمرین و مسابقه، یکی از شایع‌ترین اتفاقاتی است که در فوتبال رخ می‌دهد. گاهی نیز متاسفانه شاهد مرگ ناگهانی بازیکنان فوتبال بر اثر ایست قلبی هستیم. جی پی اس در اینجا نیز به کمک ورزشکاران می‌آید و با ارسال اطلاعات دقیق در مورد وضعیت جسمی بازیکنان، از بروز خطرات ناگهانی جلوگیری می‌کند. اگر بازیکنی با ضربان قلب نامنظم مواجه باشد، پزشک تیم می‌تواند با بررسی وضعیت او و ممانعت از تمرین تا زمان بهبود کامل، از بروز آسیب‌های جدی جلوگیری کند.

تمرینات بهتر و حساب‌شده‌تر به بازیکنان

همان‌طور که اشاره کردیم، جی پی اس اطلاعات مربوط به سرعت بازیکنان، قدرت و دیگر داده‌های جسمی فرد را اندازه‌گیری می‌کند. در صورتی که بازیکنان برای مثال در تکنیکی دریبل زدن یا تمرینات قدرتی ضعف داشته باشند، مربی می‌تواند تمرکز بیشتری بر آن تمرینات داشته باشد و مشکل تیم را برای رویارویی با حریفان حل کند.

جدیدترین مقالات وایزر را در این بخش دنبال نمایید

ردیاب دوچرخه

ردیاب برای رنت خودرو

ردیاب برای پیک موتوری

کلام پایانی

فناوری سیستم موقعیت‌یاب جهانی در سال‌های اخیر تحولات عظیمی در صنایع مختلف به وجود آورده است؛ از استفاده از آن در ردیاب جی پی اس خودرو گرفته تا به‌کارگیری آن در صنعت هوایی. ورزش نیز در این میان توانسته از جی پی اس برای بهبود اهداف خود استفاده کند.

استفاده از فناوری جی پی اس در فوتبال تحولی نوین در بهبود عملکرد بازیکنان به وجود آورده است. جلوگیری از آسیب‌های جدی به بازیکنان، آموزش هدفمندتر و انتخاب بهتر بازیکنان از دستاوردهای به‌کارگیری GPS در فوتبال است.  

شرکت وایزر تولید کننده انواع ردیاب خودرو در قیمت ها و کیفیت های مناسب می باشدو شما عزیزان می توانید با مراجعه به وب سایت این مجموعه از انواع ردیاب خودرو و لیست قیمت ردیاب وایزر اطلاعات لازم را بدست آورید.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE