نصب ردیاب خودرو به شهرداری ها چه کمکی می کند

01 دی ، 1400
گروه تحقیقاتی وایزر

شهرداری یکی از سازمان‌هایی است که خودروهای متعددی را در اختیار و نظارت خود دارد. اتوبوس‌ها، شخم‌زن‌های برف، ماشین‌های مدیریت پسماند، جاروهای شهری صنعتی و سایر وسایل حمل و نقل عمومی همگی از جمله خودروهای سازمان شهرداری هستند که به مدیریت دقیق و صحیح نیاز دارند.

از سوی دیگر، شهرداری‌ معمولاً بودجه‌ ای محدود برای رسیدگی به امور شهری دارد و باید همیشه استراتژی‌ ای را پیاده‌سازی کند که کاهش هزینه و مدیریت بهینه را به همراه داشته باشد. ردیاب‌ها یکی از این ابزارهای استراتژیک برای کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری خودروهای شهرداری هستند. مدیریت ناوگان شهری به کمک ردیاب جی پی اس خودرو بسیار آسان‌ تر شده است.

اما این ابزار نوین چه کاربردی برای شهرداری‌ها دارد و در کجا می‌توان از آن استفاده کرد؟ نصب ردیاب خودرو به شهرداری‌ها چه کمکی می‌کند؟ با ما در این مطلب همراه باشید تا به بررسی ‌کاربردهای نصب ردیاب خودرو برای خودروهای شهرداری و وسایل نقلیه عمومی بپردازیم.

ردیاب وسایل نقلیه شهرداریردیاب وسایل نقلیه شهرداری

کاربرد نصب ردیاب خودرو برای ماشین‌های شهرداری

موثر بودن و کم‌هزینه بودن یکی از وظایف مهم سازمان‌هایی است که با مالیات‌دهندگان در ارتباط مستقیم هستند و بودجه‌ای محدود از سوی دولت دریافت می‌کنند. شهرداری یکی از این سازمان‌هایی است که بودجه‌ای محدود دارد و مدیران آن، از جمله مدیران ناوگان حمل و نقل شهری، در قبال هر گونه هدر رفت بودجه مسئول هستند. نگهداری از ناوگان خودروهای شهری مسئولیتی بسیار پرهزینه است. در این شرایط است که استفاده از تکنولوژی نوین سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) می‌تواند فوق‌العاده مفید عمل کند.

نحوه‌ی استفاده از ردیاب جی پی اس و نصب آن برای خودروهای شهرداری می‌تواند به کاهش بسیاری از خطرات و هزینه‌های ناوگان شهری کمک کند. در این جا، به بررسی نقش ردیاب خودرو در کمک به شهرداری‌ها می‌پردازیم.

1. کاهش توقف‌های بی‌مورد و جلوگیری از گرفتار شدن در ترافیک

منتظر ماندن در ترافیک و خیره شدن به ازدحام ماشین‌ها به امید باز شدن هر چه زودتر ترافیک، باعث اتلاف وقت و کاهش بازدهی رانندگان خودروهای شهری می‌شود. علاوه بر کاهش بهره‌وری، روشن ماندن بیش از حد موتور خودروهای شهری باعث فرسودگی و استهلاک موتور خودرو و افزایش مصرف سوخت می‌شود.

نصب ردیاب خودرو به مدیران ناوگان شهری این امکان را می‌دهد تا مسیر را پیش‌بینی کنند و نقاط پرترافیک را تشخیص دهند و با اعلام تغییر مسیر به رانند، از گرفتار شدن در ترافیک و اتلاف وقت و انرژی جلوگیری کنند. این کار نه تنها باعث کاهش مصرف سوخت و کاهش استهلاک خودروهای شهری می‌شود بلکه به افزایش رضایت شهروندان نیز می‌انجامد.

دیگر مقالات گروه وایزر را در این بخش دنبال نمایید

نصب ردیاب بر روی خودروهای آسیب‌پذیر

فواید نصب ردیاب خودرو بر روی آمبولانس های بیمارستان

3 دلیل مهم برای نصب جی پی اس وایزر بر روی خودروهای لوکس

2. مدیریت و نظارت بر فعالیت‌ها و رفتارهای راننده

یکی از مهم‌ترین کمک‌های نصب ردیاب خودرو به شهرداری‌ها، امکان نظارت بر عملکرد و رفتار راننده است. مدیران ناوگان شهری با دنبال کردن لحظه‌ای خودرو و به کمک قابلیت‌های جئوفنسینگ و همچنین محدوده سرعت مجاز، می‌توانند خطاهای راننده را بلافاصله پیگیری کنند و ایمنی بیشتری برای مسافران به وجود آورند.

در واقع، به کمک ردیاب خودرو علاوه بر این که مدیران ناوگان شهرداری می‌دانند که وسایل نقلیه آن‌ها در هر لحظه کجا قرار دارد، این امکان را نیز دارند که تشخیص دهند آیا رانندگان آن‌ها به صورت ایمن و طبق برنامه رانندگی می‌کنند یا خیر.

نظارت بر فعالیت‌ها و رفتارهای رانندهنظارت بر فعالیت‌ها و رفتارهای راننده

علاوه بر این، GPS خودرو می‌تواند با جلوگیری از استفاده‌ی کارکنان شهرداری از وسایل نقلیه عمومی برای کارهای شخصی، به بهبود کارایی شهرداری و کاهش هزینه‌ها کمک کند. این کار به کمک قابلیت جئوفنسینگ یا تعیین محدوده‌ی جغرافیایی انجام می‌شود. مدیر ناوگان با تعیین محدوده‌ی مجاز حرکت خودروهای شهرداری می‌تواند در صورت خارج شدن خودرو از محدوده‌ی تعریف شده، سریعاً با راننده تماس بگیرد و دلیل خروج از مسیر اصلی را پیگیری کند.

3. بهینه سازی اعزام خودروها

مسئولیت حفظ زیرساخت‌های عمومی شهرها مسئله‌ای مهم است. زمانی که با مدیران شهرداری تماس‌های اضطراری برای رسیدگی به شرایطی مانند مشکلات جاده‌ای و مسدود بودن راه‌ها گرفته می‌شود، باید بلافاصله خودروهایی را برای کمک‌رسانی اعزام کنند. در این شرایط باید نزدیک‌ترین وسیله نقلیه به منطقه اعزام شود تا در زمان و هزینه صرفه‌ جویی شود.

بهینه سازی اعزام خودروهای شهرداریبهینه سازی اعزام خودروهای شهرداری

اگر مدیران ناوگان شهرداری بخواهند در این شرایط با روش‌های سنتی و بدون جی پی اس این کار را انجام دهند، نیاز است تا با تک‌تک رانندگان تماس بگیرند تا ببینند نزدیک‌ترین راننده به موقعیت کدام است. این کار زمان زیادی را اتلاف خواهد کرد.

نصب ردیاب خودرو به شهرداری‌ها این کمک را می‌کند که بدون دردسر و بدون اتلاف وقت، موقعیت خودروهای نزدیک به محل را بلافاصله بیابند و نزدیک‌ترین خودرو را برای خدمات رسانی اعزام کنند. این قابلیت جی پی اس در زمان برف‌ روبی و رفع مشکلات خیابان‌های محله‌ها نیز کاربرد بسیاری دارد. به کمک سیستم گزارش‌دهی دقیق جی پی اس خودرو، مدیران ناوگان شهرداری می‌توانند این اطلاعات را ارزیابی کنند:

  • خدمات به کدام خیابان‌ها یا جادّه‌ها ارائه شده است؛
  • کدام خودروها کار خدمات‌رسانی را انجام داده‌اند؛
  • چه زمانی به منطقه خدمات‌رسانی انجام شده است.

ردیاب خودرو ابزاری قدرتمند و همه‌کاره است که علاوه بر جلوگیری از هدر رفتن زمان و سرمایه، با بهبود خدمات‌رسانی، رضایت شهروندان را نیز افزایش می‌دهد.

نمایش موقعیت مکانی وسایل نقلیه شهرداری با ردیاب خودرونمایش موقعیت مکانی وسایل نقلیه شهرداری با ردیاب خودرو

4. نظارت بر وضعیت خودرو و نگهداری و تعمیر آن

پیگیری مسافت پیموده شده‌ و تعمیر و نگهداری وسایل نقلیه عمومی و تجهیزات ناوگان، یکی از چالش‌های مهم برای مدیران ناوگان شهرداری است که روزانه با صدها وسیله‌ نقلیه‌ای سر و کار دارند که بودجه‌ ای محدود برای نگهداری و تعمیر آن‌ها اختصاص داده شده است.

در اینجاست که نرم‌ افزار مدیریت ناوگان با استفاده از ردیاب GPS خودرو، فرآیند تعمیر و نگهداری از خودروهای شهرداری را ساده‌تر و قابل کنترل‌ تر می‌کند. با نصب ردیاب خودرو برای ناوگان شهرداری‌ها، می‌توان مسافت کلی پیموده شده توسط هر خودرو را بررسی کرد و زمان معاینه فنی آن‌ها را برنامه‌ریزی نمود. ردیاب جی پی اس در زمان تعیین شده، هشدار برای معاینه فنی خودرو را ارسال می‌کند تا پیش از بروز مشکل، تعمیر خودرو انجام شود.

برخی از دستگاههای GPS، که به آن‌ها ردیاب دیاگ گفته می‌شود، این قابلیت را دارند که مشکلات فنی خودرو را از طریق نرم‌افزار مدیریت ناوگان گزارش دهند. به کمک این قابلیت ردیاب خودرو، تشخیص این که کدام وسایل نقلیه عمومی شهرداری بیشتر نیاز به نگهداری پیشگیرانه دارد، بسیار آسان‌تر خواهد بود.

این کاربرد نصب ردیاب خودرو برای ماشین‌های شهرداری نه تنها کمک می‌کند که با تعمیرات کوچکتر و کم‌ هزینه‌ تر از خرابی‌های پرهزینه‌ی خودروها جلوگیری شود و به کاهش هزینه‌های تعمیر کمک کند، بلکه از خرابی‌های جادّه‌ای که باعث اختلال در کار و افزایش ترافیک می‌شود نیز جلوگیری می‌کند.

5. افزایش سرعت فرآیند بازیابی وسایل نقلیه عمومی به سرقت رفته یا گم شده

گم شدن وسایل نقلیه عمومی یا به سرقت رفتن آن‌ها می‌تواند هزینه زیادی برای شهرداری‌ها داشته باشد. متاسفانه تعداد زیادی از خودروهای شهرداری سالانه در سراسر دنیا به سرقت می‌روند و یا گم می‌شوند. بدون وجود ردیاب جی پی اس خودرو، پیدا کردن این خودروها به‌سختی امکان‌پذیر است.

نصب ردیاب خودرو به شهرداری‌ها کمک می‌کند تا با استفاده از سیستم موقعیت‌یاب جهانی یا همان GPS موقعیت دقیق خودروی مسروقه یا گمشده بر روی نقشه به صورت لحظه‌ای دنبال کنند و با اعلام آن به پلیس بتوانند خودروی مسروقه یا گمشده را در کوتاه‌ترین زمان ممکن پیدا کنند.

پیدا کردن وسایل نقلیه عمومی به سرقت رفتهپیدا کردن وسایل نقلیه عمومی به سرقت رفته

6. کاهش هزینه های ناوگان شهرداری با نصب ردیاب خودرو

همانطور که ملاحظه کردید، هر یک از این موارد مختلفی که برای نصب ردیاب خودرو برای ماشین‌های شهرداری بیان کردیم، می‌توانند به این سازمان کمک کنند که در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کند. نصب ردیاب خودرو به کمک موارد زیر به کاهش هزینه‌های شهرداری کمک بسزایی می‌کند:

  • نظارت و رسیدگی به رفتارهای پرخطر راننده که باعث ایجاد فرسودگی در وسایل نقلیه شده و بروز خطر تصادف می‌شود؛
  • جلوگیری از اتلاف وقت و اتلاف سوخت با اعلام بهترین مسیرها برای حرکت؛
  • کاهش نیاز به تعمیرات پرهزینه از طریق تعمیر و نگهداری منظم ناوگان شهرداری.

نتیجه‌گیری

کاهش توقف‌های بی‌مورد و جلوگیری از گرفتار شدن وسایل نقلیه‌ی عمومی در ترافیک، مدیریت و نظارت بر فعالیت‌ها و رفتارهای راننده، بهینه سازی اعزام خودروها، نظارت بر وضعیت خودرو و نگهداری و تعمیر آن و افزایش سرعت فرآیند بازیابی وسایل نقلیه عمومی به سرقت رفته یا گم شده، همه و همه مهم‌ترین گام‌هایی هستند که با کمک نصب ردیاب خودرو برای کاهش هزینه‌های سازمان شهرداری و همچنین کاهش میزان مصرف سوخت برداشته می‌شوند.

نصب ردیاب خودرو برای ماشین‌های شهرداری در سبزتر شدن کره زمین نیز نقش مهمی ایفا می‌کند و از آلودگی هوا ناشی از خرابی خودروهای شهرداری و مصرف بیش از حد سوخت جلوگیری می‌کند و علاوه بر آن باعث افزایش طول عمر ناوگان شهرداری نیز می‌شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE