تاثیر سرقت خودرو بر روح و روان مالباختگان

30 دی ، 1398
گروه تحقیقاتی وایزر

تاثیرات روانی سرقت خودرو بر مالباخته

"ماشینم را در اثر بی احتیاطی خودم از دست دادم. در مقابل چشمانم سارق پشت فرمون نشست و فرار کرد. باور کنید هنوز هم در خیابان هر ماشین سمندی که می بینم بی اختیار اطراف آن می چرخم، با این تصور که شاید خودروی من باشد. از آن زمان هیچگاه احساس امنیت گذشته را ندارم و در بسیاری از مواقع می ترسم حتی یک توقف کوچک در جاده ها و اتوبان ها داشته باشم."
می توانید تاثیرات منفی از دست دادن خودرو را در گزارش بالا ببینید؟ احساس ندامت و پشیمانی از رفتار خود، امید واهی به بازیابی مال، احساس عدم امنیت همیشگی حتی در لحظات و موقعیت های عادی و طبیعی. این ها بخشی از تاثیرات سرقت اموال بر صاحبان آن ها است. گاهی تاثیر چنین واقعه ای بنا به شدت خسارت می تواند شدیدتر باشد و ناراحتی های عصبی مانند افسردگی، پرخاشگری، ازهم پاشیدگی خانواده و در برخی موارد به خودکشی بیانجامد.

تاثیرات روانی سرقت خودرو بر مالباخته

چه خودروی شما تاکنون سرقت شده باشد یا دچار این معضل ناگوار اجتماعی نشده باشید احساس عدم امنیت تا حدی برای همه وجود دارد که این امر آزاردهنده است. در حقیقت این موضوع به سرقت مال و اموال منتهی نمی شود بلکه در بسیاری از موارد جان انسان در خطر است و تاثیرات شدید بر روان آدمی خواهد گذاشت. علاوه بر آن، ماه ها دوندگی لازم است تا شاید دوباره اموال و مدارک به سرقت رفته ی شما پیدا شود و خلاصه شاید سال ها اثرات یک سرقت زندگی فردی را به ناکامی دچار نماید. در این مقاله به بیان گزارش برخی از صاحبان خودروها می پردازیم که طعم ناگوار سرقت خودرو را چشیده اند و از احساسات خود گفته اند. 
متاسفانه خبرگزاری ها و مسئولین کمتر به بازتاب اثرات روحی و روانی سرقت بر مالباخته پرداخته اند، اما مصاحبه های صورت گرفته و صحبت های مالباختگان نشان می دهد که تاثیرات روحی و روانی این مسئله از تاثیر مالی آن طولانی تر و عمیق تر است. به گفته ی یکی از مالباختگان "وقتی ماحصل تلاش یک فرد که به تدریج و ذره ذره جمع آوری شده است، ناگهان سرقت می شود، هیچگاه اثر آن از بین نمی رود."
شاید بتوان اثر خسارت مالی را فراموش نمود افرادی که در اثر رفتار بزهکاران صدمه مالی، جانی و روحی می بینند تا مدت ها تاثیر آن زخم را با خود حمل می کنند. این تاثیر به مراتب عمیق تر و جانکاه تر است. گاهی افرادی با دیدن حوادث سرقت اموال خود یا اعضای خانواده و نزدیکان مجبور هستند تا مدت ها با قرص های آرامش بخش بخوابند تا بتوانند افکار و احساسات پریشان خود را آرام نمایند. حال سوال پیش میاید که آیا می توان احتمال سرقت خودرو را به صفر رساند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله، با ما همراه باشید تا از چگونگی آن مطلع شوید.

استرس ناشی از سرقت خودرو بر مالباخته

طبق نظرسنجی از افراد مختلف جامعه، اکثراً ابراز داشته اند که آسیب های روحی و روانی سرقت بسیار بیشتر از ضررهای مالی آن است. 
احساس ناامنی که مالباخته تجربه می کند گاهی به دلایل مختلف اجتماعی افزایش می یابد. یکی از دلایل عدم امنیت صاحبان خودرو عدم برخورد مناسب قضایی با سارقان و خلافکاران است که باعث احساس ناامنی در جامعه شده و اعتماد را از مردم سلب می کند. وقتی مالباخته نتواند از طریق قانونی اموال خود را بازپس گیرد احساس ترس و ناامنی شدت می یابد و در مقابل سارقان با آرامش و بدون ترس به این اعمال تبهکارانه ی خود ادامه می دهند. همانطور که در مثال اول مقاله خواندید، صاحب خودرو نتوانست از طریق مراجع قانونی خودروی خود را کشف کند و مراحل اعلام و پیگیری خودرو مسروقه از طریق قانون به جایی نرسیده است. موارد بسیار دیگری وجود دارد که هیچگاه به نتیجه نرسیده است. 
سرقت پدیده شومی است که نه تنها ضرر مالی می رساند بلکه آسیب های روحی و روانی آن تا مدت های مدید بر فرد باقی می ماند. از همه مهم تر اگر سارق پیدا نگردد و مال از دست رفته باز نگردد، صاحب آن همواره منتظر برگشت آن می باشد. 

تاثیرات روحی سرقت خودرو بر مالباخته

سلامت روانی کودکان

هرساله چندین مورد سرقت دامن گیر افراد مختلف می شود. آمار سرقت از منزل، سرقت از خودرو و متعلقات آن و زورگیری های مختلف در کوچه و خیابان هر شهر و آبادی اندک نیستند. مسئله ی مهم دیگر در این مورد به آثار روحی و روانی است که به کودکان وارد می شود. از آنجایی که کودکان در مراحل اولیه ی رشد هستند و روحیه ی آسیب پذیرتری نسبت به بزرگسالان دارند عوارض شدیدتری را در مواجهه با سرقت اموال تجربه می کنند. چه سرقت از منزل باشد و چه از خودرو، این کودکان هستند که با دیدن یا شنیدن واقعه ی سرقت، مضطرب و پریشان حال می شوند و ممکن است دچار وحشت بیش از اندازه شوند و عادت هایی مانند وابستگی و عدم اطمینان به محیط پیدا کنند. 
" از شبی که وسایل منزل ما سرقت شد دختر 10 ساله ام وارد اتاقی که سارق از آن وارد منزل شد نمی شود."
"خودروام را لحظه ای برای باز کردن درب پارکینگ رها کردم و در همان لحظه سارق که از قبل کمین کرده بود وارد ماشینم شد. فرزندم در خودرو بود و وقتی به سمت آن مرد رفتم و با او گلاویز شدم تا از حرکت او جلوگیری کنم این صحنه ها را دید و از آن پس همیشه می ترسد و ناآرام است."

برخی از والدین نیز نگران فرزندان محصل خود هستند، ولیکن با استفاده از راه هایی برای مراقبت از کودکان در مسیر مدرسه می توان نگرانی ها را برطرف کرد.

سلامت روانی کودکان در رابطه با سرقت خودرو

توصیه های لازم برای مقابله با سرقت

با توجه به افزایش عوامل زمینه ساز معضل سرقت و بالا رفتن آمار آن بهتر است اولاً هر شخصی ابزارهای مناسب امنیتی را تهیه و به کار برد. دوماً آگاهی خود و خانواده را نسبت به چگونگی حفاظت از هر وسیله ی ارزشمند را افزایش دهند و سوماً برای جلوگیری از ضررهای مالی، گرفتاری و معطلی های مربوطه و مهم تر از همه کاهش احساس ناامنی و عدم اطمینان، خود را در برابر سرقت تا جای ممکن ایمن گرداند. 
راه های ایمنی و امنیتی همزمان با افزایش سرقت، رشد یافته تر و همگانی تر شده اند و اکنون در دسترس عموم قرار دارند. اطلاعات خود را در این زمینه ها بالا ببرید و راه های حفاظت از خودرو و اموال شخصی خود را پیدا کنید. با به کار بردن ابزار امنیتی تا جای ممکن از تبعات چنین وقایع ناگوار که در جامعه ی امروز فراوان به چشم می خورد در امان بوده و اطمینان خاطر از آینده داشته باشید.

وسیله نقلیه خود را به جی پی اس مجهز نمایید چرا که می توانید با GPS موقعیت خودروی مسروقه خود را تا جایی که هست، دنبال نمایید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE