با GPS موقعیت خودروی مسروقه را تا درب خودرو ردیابی کنید

14 آبان ، 1398
گروه تحقیقاتی وایزر

موقعیت مکانی دقیق خودرو خود را با جی پی اس ماهواره ای مشاهده کنید!

در این مقاله می خواهیم اطلاعات بیشتری درباره ی سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) به شما خوانندگان گرامی ارائه دهیم. این اطلاعات شامل عملکرد سیستم GPS، ساختار آن و نحوه ی اندازه گیری اجسام و افراد روی کره ی زمین است.

ردیاب ماهواره ای

GPS سیستم تعیین موقعیت جهانی است. یعنی این سیستم درطی فرایندی خاص، موقعیت یک جسم در حال حرکت یا ساکن را در هر جای کره ی زمین ثبت می نماید. این موقعیت می تواند شامل دو مقدار موقعیت دقیق آن جسم و زمان دقیق آن باشد. پس هنگامی که صحبت از GPS می شود انتظار داریم دو موقعیت زیر را ببینیم:

  1. موقعیت دقیق فرد (شی در حال حرکت که شامل مشخصات طول و عرض و ارتفاع) با دقتی بین 20 متر تا تقریبا کمتر از 1 متر
  2. زمان دقیق (با دقت 60 تا تقریبا ns5)

تا اینجا متوجه شدیم که سیستم موقعیت یاب جهانی GPS (ردیاب جی پی اس خودرو) طی یک عملیات پیچیده ای می تواند اطلاعات مکانی و زمانی به ما ارائه دهد. اکنون نحوه ی عملکرد این سیستم را توضیح می دهیم.
سیستم موقعیت یاب جهانی یا همان GPS از 3 بخش تشکیل شده است. بخش فضایی، بخش کنترل و بخش کاربر
هر یک از این بخش ها چه وظیفه ای در GPS دارند:

  • بخش فضایی: تمامی 32 ماهواره ای است که اطراف زمین قرار دارند.
  • بخش کنترل: تمامی ایستگاه های زمینی هستند مانند ایستگاه اصلی کنترل
  • بخش کاربر: تمامی کاربران نظامی و غیر نظامی

نکته ی جالب آن که سیگنال های ارسال شده توسط ماهواره ها در مدت زمان بسیار کم یعنی تقریباً 67 میلی ثانیه به گیرنده های روی زمین می رسند.

جی پی اس ماهواره ای خودرو

نحوه ی ساخت و عملکرد ماهواره های جی پی اس (GPS)

به طور کلی سیستم موقعیت یاب GPS شامل 32 ماهواره است که اطراف زمین در گردش هستند و با این ماهواره ها می توان سرعت و مسیر حرکت را بدست آورد. برای استفاده از این ماهواره ها، گیرنده های GPS ساخته شده اند که توسط شرکت ها (نقشه برداری، ناوبری، مانیتورینگ، ترافیک و حرکت وسایل نقلیه و غیره) و افراد خاص (پرواز با بالن، اسکی، مراقبت از سالمندان و کودکان و غیره) به کار گرفته می شوند.
GPS یا همان سیستم تعیین موقعیت جهانی زمان و فاصله، توسط سازمان دفاع آمریکا (DOD) گسترش یافت و اکنون شهروندان عادی و شرکت های خصوصی هم می توانند از آن جهت بهبود عملکرد و محافظت اموال خود استفاده نمایند.
اولین ماهواره ی GPS در 32 فوریه 1978 در مدار قرار گرفت و در حال حاضر در فاصله ی 20180 کیلومتری کره ی زمین قرار دارد. 32 ماهواره دیگر اکنون در 6 مدار اطراف زمین قرار دارند و به دور کره ی زمین می چرخند. در هر لحظه حداقل 4 ماهواره با هر نقطه از زمین ارتباط دارد و هر یک از این ماهواره ها در طول 12 ساعت یک دور به دور زمین می چرخد. جالب است که بدانید از بین 32 ماهواره 1 ماهواره به دلیل گردش زمین بعد از تقریبا 24 ساعت می تواند به دور مدار خود بطور کامل بچرخد. الگوی پراکنندگی و ارتفاع بالای این ماهواره ها به طوری است که می توان کاملاً اطمینان داشت که در هر لحظه 4 ماهواره به طور هم زمان قابل رویت باشند.
همانطور که گفته شد در ابتدا از سیستم GPS تنها در مسائل نظامی استفاده می گردید اما به مرور زمان و با پیشرفت سیستم GPS تصمیم گرفته شد که از آن برای تعیین موقعیت سرعت و زمان وسایل ایستا و در حال حرکت همه ی کاربران استفاده شود. این سیستم تا جایی پیشرفت کرد که از آن برای تعیین موقعیت سه بعدی با درجه دقت بالا و مستقل از شرایط آب و هوایی استفاده می گردد.

GPS ماهواره ای خودرو

به طور خلاصه مزایای استفاده از GPS شامل موارد زیر است:

  • دقت بسیار زیاد در موقعیت یابی:
    هیچ تکنولوژی مانند GPS وجود ندارد که بتواند موقعیت یک شی را از فاصله ی دور با دقت بالا و فاصله ی چند متری تشخیص دهد.
  • داشتن پوشش جهانی:
    سیستم ماهواره ای GPS هم زمان در همه ی نقاط جهان می تواند موقعیت مکانی و زمانی را تشخیص دهد.
  • دارای زمان بندی قوی:
    GPS به کمک ماهواره های مجهز به ساعت اتمی و با محاسبات ریاضی دقیق قادر به تشخیص قوی زمان بندی می باشد.
  • هزینه ی چندانی برای استفاده کنندگان ندارد:
    بسیاری از امکانات GPS برای اکثر کاربران هزینه ای دربر ندارد و همه می توانند از قابلیت های آن به طور رایگان یا با صرف هزینه ی بسیار اندک بهره ببرند. 
  • تعیین سرعت در سه محور مختصات:
    هر جسم یا فرد در حال حرکت از سه محور عرض، طول و ارتفاع قابل شناسایی و پیگیری است. این مختصات از طریق سطح 4 ماهواره که بر روی شی قرار گرفته اند قابل شناسایی است. 
  • قابلیت دسترسی همیشگی:
    سیستم ماهواره ای جی پی اس همواره و در هر نقطه از جهان و در طول شبانه روز در دسترس است.
  • قابلیت استفاده در هر شرایط آب و هوایی:
    سیگنال های ارسالی از ماهواره ها از ابر و هوا به راحتی عبور می کنند و شرایط آب و هوایی مانعی برای آن ها نیستند.
  • عدم محدودیت در به کارگیری همگانی
    علاوه بر آن که از GPS در مسائل نظامی و نقشه برداری و همچنین مصارف تجاری استفاده می شود، کاربردهای عمومی یا همگانی هم برای آن وجود دارد. مانند ناوبری خودروها، ردیابی افراد، ماهیگیری، پرواز با بالن، گلایدر، اسکی، کوهنوردی، قایقرانی، عملیات جستجو و نجات و حرکت اتومبیل در جاده استفاده می شود.

ردیابی ماهواره ای خودرو

با GPS موقعیت خودروی مسروقه را تا فاصله ی بین 5 تا 10 متر ردیابی می کنید

این 32 ماهواره در 6 مدار دور زمین با زاویه ی میل مداری 55 درجه هر 12 ساعت به دور زمین می چرخند. هر یک از این ماهواره ها 4 ساعت اتمی دارند که این ساعت ها خطای اشتباهی خیلی ضعیفی دارند و به عبارتی در هر 30000 تا 1000000 سال حداکثر 1 ثانیه اشتباه می کنند. بنابراین این ساعت های اتمی ابزار بسیار دقیق تا به امروز هستند. ماهواره ها می توانند با این ساعت های اتمی، اطلاعات و سیگنال های خود را با فرکانس یکسان به زمین ارسال کنند. موقعیت مورد نظر نقطه ای است که سطح هر 3 کره همدیگر را قطع کنند. 
32 ماهواره ی GPS اطراف زمین طوری قرار گرفته اند که در هر نقطه ای از زمین 4 ماهواره وجود دارد و با وجود خطاهای احتمالی زمان گیرنده، موقعیت یک نقطه می تواند با دقتی معادل 5 تا 10 متر تعیین گردد. این بدین معنی است که اگر با دستگاه GPS در جستجوی خودروی مسروقه باشید می توانید تا فاصله ی 5 تا 10 متری آن ردیابی کنید که این امکان در چنین شرایطی بسیار ارزشمند برای صاحب خودرو است.

جهت بهره مندی از دستگاه های ردیاب وایزر، بهترین ریاب های ماهواره ای موجود در بازار، به همراه اپلیکیشن ردیابی خودرو، می توانید با همکاران ما در شرکت وایزر تماس حاصل کرده و یا به وبسایت ما مراجعه نمایید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE