نصب ردیاب روی خودروهای آسیب‌پذیر

19 آذر ، 1397
گروه تحقیقاتی وایزر

طرح معاونت پیشگیری از جرم قوه قضائیه برای بیش از 10 استان کشور

مدتی قبل برنامه‌ای در قوه قضائیه جهت پیشگیری از سرقت خودروهای ایرانی مطرح گردید. طبق این طرح قرار شد بر خودروهای آسیب‌پذیر ایرانی در بیش از 10 استان ایران ردیاب‌های GPS نصب گردد. اگر این برنامه اجرایی می‌گشت گام موثری در جهت کاهش سرقت خودرو‌ها در ایران بود. ضرورت این موضوع از طرفی به خاطر عدم به کارگیری سیستم امنیتی کارآمد در خودروهای ایرانی است و از طرفی دیگر به دلیل افزایش آمار سرقت خودرو و سایر جرم و جنایت‌هایی که به دنبال سرقت وسایل نقلیه اتفاق می‌افتد. بنابراین این طرح می‌توانست راهکار مناسبی برای پیشگیری جرم و بزهکاری در سطح جامعه باشد. در این مقاله انتقادات متخصصین اجرایی به طرح ردیاب قوه قضائیه را مطرح می‌کنیم. 

معاونت پیشگیری از جرم قوه قضائیه

ضرورت نصب ردیاب GPS بر خودروهای ایرانی

با بررسی مدل خودروهای تولید شده در ایران، مشخص گردید خودروهای ایرانی مدل 88 به قبل از سیستم ایمنی ضعیفی برخورداند، بنابراین معاونت قوه قضائیه اعلام کرد که این طرح باید بر روی کلیه‌ی خودروهای ایرانی قبل از این سال که در سطح شهر در حال تردد هستند نصب گردد. همچنین طی تحقیقات مشخص گردید خودروهای پراید، پژو 405، پژو پارس، سمند و نیسان نسبت به سایر خودروها از ایمنی کمتری برخوردارند و در برابر سرقت آسیب‌پذیر هستند. بنابراین این مدل از خودروها در دستور کار قرار گرفتند تا همگی به ردیاب جی پی اس مجهز شوند به طوری که بلافاصله مالک خودرو از سرقت آن مطلع گردد. برای شروع این برنامه برخی کلان شهرهای ایران با توجه به میزان شیوع جرم و شهرنشینی در اولویت قرار گرفتند. مانند کرمانشاه، خراسان، فارس، تهران، البرز و برخی از کلان شهر‌های دیگر که از نظر تردد خودرو‌ها از شهرهای پرترافیک محسوب می‌شوند و بستری مناسب برای سارقان هستند. با نصب ردیاب بر روی کلیه‌ی خودروهای آسیب‌پذیر و غیر ایمن در این شهر‌ها گام مثبتی در جهت کاهش جرم و جنایت برداشته می‌شد. 

ضرورت نصب ردیاب GPS بر خودروهای ایرانی

اثر‌گذاری مثبت طرح ردیاب قوه قضائیه بر کاهش سرقت خودرو

نصب ردیاب به صاحب خودرو کمک می‌کند تا در زمان حرکت ناگهانی خودرو بلافاصله پیام هشدار را دریافت کرده و مسیر حرکتی آن را ردیابی کند و در کم‌ترین زمان و از هر جایی موقعیت خودرو را ببیند، نصب ردیاب جی پی اس به خصوص به شکل گسترده‌ای که قوه قضائیه در نظر داشت اجرا نماید بر کاهش جرم و جنایت و آسودگی خیال مالکان خودرو تاثیرگذار بود. 
در بسیاری از مواقع خودرو‌هایی که سرقت می‌شوند توسط سارقین مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند و سارقان با مدارک جعلی دست به جرم‌های متعدد می‌زنند. سرقت‌ از اماکن و افراد، قتل، حمل مواد مخدر از جمله جرم‌هایی است که با خودرو‌های سرقتی صورت می‌گیرد. به همین خاطر قوه قضائیه در جهت کاهش جرم و جنایت تصمیم به اقدام گسترده نصب ردیاب در سطح چند کلان شهر ایران نمود تا در صورت عملی شدن طرح، این برنامه را در شهرهای دیگر نیز اجرایی نماید. اما این طرح با وجود فواید زیادی که برای مالکان خودرو به همراه داشت تاکنون به صورت جدی اجرایی نگردیده است. در ادامه مقاله روند مذاکره قوه قضائیه و دلایل اجرایی نشدن این طرح را می‌خوانید. 

اثر‌گذاری مثبت طرح ردیاب قوه قضائیه بر کاهش سرقت خودرو

عوامل اجرایی نشدن طرح نصب ردیاب قوه قضائیه

قوه قضائیه با بیان موضوع با شرکت‌های اجراکننده‌ی این طرح وارد مذاکره گردید و دلایل سودمندی طرح نصب ردیاب بر خودروهای ایرانی برای دو طرف قوه قضائیه و شرکت‌های اجراکننده واضح و مبرهن بوده است. زیرا با اجرایی شدن این طرح مالکان خودرو دیگر نگران سرقت خودروهایشان نخواهند بود و پلیس آگاهی هم با کمک ردیاب‌های نصب شده سریع‌تر با مجرمان برخورد خواهد نمود. اما به دلایلی اجرایی شدن این طرح به تعویق افتاد. 
از آنجایی که قوه قضائیه قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت دستگاه‌های GPS به شرکت‌های اجراکننده پیشنهاد داد، برای هیچ یک از این شرکت‌ها مقرون به صرفه نبود تا در این طرح شرکت نماید. قوه قضائیه برای یک ردیاب تقریباً 500 هزار تومانی مبلغی حدود 100 هزار تومان پیشنهاد داد که با عدم تمایل همکاری شرکت‌های ردیاب مواجه گردید. 

عوامل اجرایی نشدن طرح نصب ردیاب قوه قضائیه

تاثیرات منفی قیمت‌گذاری ارزان قیمت قوه قضائیه بر طرح ردیاب خودرو

قیمت‌گذاری ارزان قوه قضائیه باعث گردید هیچ یک از شرکت‌ها، حاضر به اجرا کردن این طرح نگردند. در صورتی که به سودمندی این طرح برای مالکان خودرو واقف هستند و تمایل به همکاری داشته‌اند. قیمت‌گذاری ارزان قوه قضائیه می‌تواند این ضرر را هم برای مالکان خودرو به همراه داشته باشد که یک ردیاب بی‌کیفیت و بدون سرویس‌دهی مناسب تحویل گیرند که در زمان وقوع حادثه به خوبی موقعیت‌یابی نکند. 
خرید ردیاب با‌کیفیت نیازمند کمی دقت و صرف هزینه مناسب با نیاز مالکان خودرو است. از آنجایی که ردیاب  GPS وسیله‌ای حفاظتی است که دقیقاً در زمان وقوع حادثه مورد استفاده قرار می‌گیرد، نصب یک ردیاب با‌کیفیت و توجه به تیم پشتیبانی قوی برای همراهی مال‌باخته ضرورت دارد. بنابراین نصب هر نوع ردیاب، بدون در نظر گرفتن تیم پشتیبانی مثل آن است که مبلغی بیهوده هزینه شده است.

انتقادات مطرح شده درباره‌ی طرح ارزان قیمت قوه قضائیه

•قیمت‌گذاری توسط قوه قضائیه جنبه‌های منفی بر طرح داشته است زیرا قیمت پیش‌فرض موجب کاهش کیفیت و محدود‌سازی تنوع محصول (انحصار‌سازی) می‌شود. 
•بهتر بود محصولات از جنبه فنی بررسی گردند و با تایید فنی در سبد پیشنهادات برای مصرف‌کنندگان ذکر شوند تا آن که تنها با در نظر گرفتن شاخص قیمت برای اجرای طرح اقدام نمایند.
•نظارت قوه قضائیه بر اجرای طرح، مسیر اجرایی را دشوار نمود، در صورتی که با نقش حمایتی از شرکت اجراکننده و مالکان خودرو، این طرح بیشتر امکان اجرایی شدن داشت.
شرکت وایزر در کنار گروه تحقیقات کاوشکام آسیا به عنوان شرکتی با تجربه و دانش 25 ساله در ایجاد امنیت در سرمایه‌های شما، آماده‌ی ارائه‌ی دستگاه‌های ردیاب خودرو با کیفیت و استاندارد بالا به کاربران می‌باشد و با اطمینان کامل از محصولات خود، پشتیبانی کامل را به مصرف‌کنندگان پس از نصب ردیاب خواهد داد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE