ردیاب خودرو و GPS چگونه کار می‌کند؟

02 آبان ، 1397
گروه تحقیقاتی وایزر

سیستم جی پی اس امروزه برای بسیاری از افراد واژه‌ی آشنایی به حساب می‌آید؛ اما در این متن قصد داریم تا به طور کامل طرز کار این سیستم را بررسی کرده و توضیح دهیم.

جی پی اس

سیستم جی پی اس یک سیستم موقعیت‌یاب است که می‌تواند اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی را از طریق ماهواره‌ها دریافت نماید. این سیستم توسط 24 ماهواره کنترل می‌شود یعنی 24 ماهواره دست‌ساز انسان که به فضا فرستاده شده‌اند با تصویربرداری از زمین و ارسال آن‌ها به گیرنده‌های مربوطه اطلاعات مسیریابی و موقعیت مکانی را به ما می‌دهند.
سیستم جی پی اس در هر شرایط آب و هوایی کار می‌کند و می‌تواند اطلاعات را دریافت و ارسال نماید. از دیگر مزیت‌های سیستم جی پی اس رایگان بودن آن و امکان استفاده برای عموم می‌باشد.حتماً بارها با استفاده از این مسیریاب توانسته‌اید مسیرهای خود را از خیابان‌ها و کوچه‌ها پیدا کنید و حتی این امکان برای شما فراهم شده است تا بتوانید بهترین مسیر را با بهترین ردیاب جی پی اس انتخاب نمایید.
بسیاری از برنامه‌های مسیریاب موجود که بر روی گوشی‌های موبایل کار می‌کنند مانند اپلیکیشن سرو با استفاده از سیستم جی پی اس اطلاعات لازم از موقعیت مکانی را دریافت می‌کنند و به شما می‌رسانند.برای دسترسی به این اطلاعات و به روزرسانی آن‌ها نیازمند داشتن اینترنت می‌باشید تا بتوانید از این سیستم به طور کامل استفاده نمایید.

جی پی اس ماهواره ای _ گروه تحقیقاتی وایزر

طرز کار سیستم جی پی اس

جی پی اس در حقیقت با 27 ماهواره کار می‌کند که البته 3 عدد از این ماهواره‌ها اضافی بوده تا در هنگام بروز مشکل به جای ماهواره‌های دیگر شروع به کار کند. این ماهواره‌ها در حدود هر 12 ساعت یک دور به دور زمین می‌چرخد که این موضوع باعث می‌شود اطلاعات این سیستم جی پی اس همیشه به روز رسانی شود.
طرز کار جی پی اس به این صورت است که اطلاعاتی که ماهواره‌ها ارسال می‌کنند توسط گیرنده‌های مخصوص جی پی اس خودرو دریافت می‌شود و با محاسباتی دقیق محل آن‌ها را در زمین مشخص می‌کنند. سیستم جی پی اس برای اینکه بتواند فاصله را از ماهواره‌های موجود محاسبه کند از سیگنال‌های رادیویی استفاده می‌کند. در حقیقت از امواج الکترومغناطیسی به علت سرعت بالایی که دارند استفاده می‌کنند این سرعت در حدود سرعت نور می‌باشد. طریقه‌ی محاسبه‌ی فاصله با استفاده از این امواج نیز به این شکل است که مدت زمانی که طول می‌کشد امواج به گیرنده برسد را محاسبه کرده و با داشتن سرعت آن‌ها نیز مقدار مسافت به دست می‌آید.

جی پی اس خودرو با ردیاب ماهواره ای

دلایل اختلال در سیستم جی پی اس

در برخی از مواقع ممکن است سیستم جی پی اس دچار اختلال شود و نتواند به درستی کار کند که ممکن است دلایلی از جمله نداشتن آنتن برای دریافت سیگنال‌ها در مکان‌هایی مانند زیر زمین و انعکاس و بازتاب سیگنال‌ها و یا مسدود شدن سیگنال‌ها توسط ساختمان‌های بلند و یا دیگر موانع می‌تواند داشته باشد.یعنی در شهرهایی که تعداد زیادی ساختمان‌های بلند ساخته شده است در سطح زمین امکان دریافت سیگنال‌ها بسیار سخت و دشوار تر می‌باشد و بهتر است برای دریافت اطلاعات در ارتفاع قرار بگیرید.
اگر دلایلی که در بالا ذکر کردیم علت اختلال در سیستم جی پی اس نبودن دلایل دیگر و فنی‌تری مانند طوفان‌های خورشیدی و تداخل سیگنال‌های رادیویی و یا خرابی ماهواره‌ها می‌تواند وجود داشته باشد. طوفان‌های خورشیدی باعث مختل شدن سیگنال‌ها و کارکرد ماهواره‌ها و سیستم جی پی اس می‌شوند.

ردیاب خودرو با اپلیکیشن سرو

جی پی اس معمولی و نظامی

ردیاب‌هایی که در دسترس عموم قرار دارند نسبت به سیستم جی پی اس نظامی از تفاوت‌هایی برخوردار هستند. از جمله این تفاوت‌ها در سیگنال‌های آن‌ها می‌باشد. سیستم جی پی اس معمولی تنها از یک فرکانس برای دریافت اطلاعات استفاده می‌کند اما سیستم جی پی اس نظامی از دو فرکانس بهره می‌برد که این موضوع باعث افزایش کیفیت و البته دقت این سیستم می‌شود. البته این بدان معنا نیست که یک فرد عادی نمی‌تواند از یک سیستم جی پی اس با دو فرکانس استفاده کند اما در صورت درخواست برای استفاده از این سیستم دو فرکانسه باید قیمت و هزینه‌ی بیشتری بپردازید.

مکان یابی خودرو از روی نقشه

ردیاب خودرو و سیستم جی پی اس

ردیاب خودرو نیز از سیستم جی پی اس برای دریافت اطلاعات موقعیت مکانی استفاده می‌کند. یعنی در صورت سرقت خودرو می‌توانید با استفاده از ردیاب و سیستم جی پی اس موقعیت مکانی دقیق خودرو را پیدا کنید و آن را پس بگیرید.
 جی پی اس برای حفظ محیط‌زیست نیز نقش بسیار مؤثر و مفیدی داشته است زیرا این امکان را فراهم کرده است تا بتوانیم اطلاعاتی دقیق و البته آنلاین از تمام کره‌ی زمین داشته باشیم و در صورت بروز یک مشکل به سرعت متوجه شده تا آن را برطرف نماییم.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE