ردیاب خودرو چیست؟

29 مرداد ، 1402
گروه تحقیقاتی وایزر

در مقاله ردیاب خودرو چیست خواهید خواند:

  • مقدمه
  • ردیاب خودرو چیست؟
  • ردیاب خودرو چه کاری را انجام می‌دهد؟
  • ردیاب خودرو چگونه کار (عمل) می‌کند؟
  • انواع ردیاب | معرفی ۴ مدل ردیاب جی پی اس خودرو
  • طبقه بندی انواع ردیاب جی پی اس
  • بهترین ردیاب خودرو چه ویژگی‌هایی دارد؟ معرفی ۷ ویژگی مهم و اصلی
  • ۹ عامل تأثیرگذار بر قیمت ردیاب خودرو چیست؟
  • ردیاب جی‌پی‌اس خودرو چگونه نصب می شود؟
  • نتیجه‌گیری
  • سوالات متداول درباره ردیاب جی پی اس خودرو

یکی از خلاقانه‌ترین اختراعات زمان ما ردیاب جی‌پی‌اس است. خودروهای امروزی به انواع و اقسام وسایل و تجهیزات مدرن مجهز شده‌اند این ابزارها همگی در جهت ایمنی و راحتی یک راننده در خودرو به کار گرفته می‌شوند.

یک سیستم ردیابی در وسیله نقلیه، مکان‌یابی خودکار خودرو را در حوزه نرم‌افزار خودرو با تجهیزات دیگر ترکیب می‌کند و داده‌هایی را به راننده می‌دهد. این داده‌ها کاربر را برای ارائه تصویری جامع از وسیله نقلیه آماده می‌کند. ما در این مقاله از وبلاگ وایزر سعی داریم شما را با ردیاب جی پی اس در خودروها آشنا کنیم.

ردیاب خودرو

ردیاب جی پی اس خودرو چیست؟

راهنمای ۰ تا ۱۰۰ قبل از خرید ردیاب جی پی اس

ردیاب خودرو یا همان ردیاب جی پی اس خودرو ،دستگاه های کوچکی هستند که با استفاده از سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS) موقعیت خودرو را ردیابی می کنند. ردیاب های خودرو بسته به ویژگی هایشان از نظر اندازه و قیمت متفاوت هستند. برخی از ردیاب ها با باتری داخلی خود کار می کنند، در حالی که برخی دیگر به سیم کشی خودرو متصل می‌شوند. دستگاه ردیاب خودرو دستگاهی است که در انواع خودروهای ایرانی و خارجی نصب می شود و موقعیت مکانی خودرو را به تلفن همراه مالک وسیله نقلیه ارسال می‌کند و یا در صورت سرقت وسیله نقلیه  اخطار سرقت خودرو را بلافاصله به تلفن همراه مالک ارسال می کند و از سرقت وسیله نقلیه جلوگیری می‌کند، به این شکل که اطلاعات موقعیت جغرافیایی لحظه‌ای خودرو به نرم افزار (اپلیکیشن) ردیاب یا کامپیوتر مالک ارسال می شود و محل دقیق خودرو به صاحب خودرو را اطلاع می دهد.

ردیاب جی پی اس های خودرو و موتور سیکلت وایزر

ردیاب خودرو چه کاری را انجام می‌­دهد؟

این سیستم شامل شبکه‌ای از ماهواره‌هایی است که به‌دور زمین می‌چرخند و اصطلاحاً به آن GPS که مخفف اصطلاح Global Positioning System است، گفته می‌شود. این ماهواره‌ها در سال ۱۹۶۰ برای اولین‌بار توسط کشور آمریکا به جهت کاربردهای نظامی پرتاب شد. با اینکه در سال‌های بعد توسط کشورهای مختلف سامانه‌های پیشرفته‌ای در فضا ایجاد شد؛ اما جی‌پی‌اس همچنان موقعیت خود را تثبیت شده می‌دید‌. یک ردیاب جی‌پی‌اس می‌تواند توسط کنترل‌کنندگان آن برای تعیین محل قرار گرفتن خودرو و گزارش وضعیت ترافیک استفاده شود. همان‌طور که گفته شد این شبکه متشکل از ماهواره‌هایی است که با شبکه جهانی ناوبری ماهواره‌ای یا GPS ارتباط می‌گیرند تا اطلاعاتی در مورد مکان فعلی، جهت، زمان و سرعت خودروی موردنظر ارائه دهد.

حتما بخوانید: جی پی اس چیست و چگونه کار می‌کند؟

ردیاب خودرو چگونه کار می‌کند؟

امروزه افراد بیشتری از این فناوری برای به‌ دست‌ آوردن اطلاعات و همچنین حفظ ایمنی خودروهای خود استفاده می‌کنند. سیگنال‌های ورودی توسط گیرنده‌های جی‌پی‌اس، ردیابی شده و زمان و سرعت حرکت آن‌ها محاسبه می‌شود. جالب است بدانید برای ردیابی جی‌پی‌اس همیشه نیازی به استفاده از اینترنت نیست و فقط باید سیستم به مکان‌نما مجهز باشد.

همان‌گونه که گفتیم برای تعیین مکان، بهترین ابزار ردیاب جی‌پی‌اس است. این ردیاب از فرایندی به نام فرایند سه‌لایه استفاده می‌کند. در این فرایند از موقعیت سه‌جانبه جی‌پی‌اس، فاصله آن از زمین برای تعیین طول و عرض جغرافیایی، ارتفاع و زمان استفاده می‌شود. در خودرو ردیاب معمولاً توسط کانکتور، عیب‌یابی داخلی می‌شود. سپس اطلاعات جمع‌آوری شده را به نرم‌افزاری خاص منتقل می‌کند و به کاربر اجازه می‌دهد داده‌ها را تجزیه‌و‌تحلیل کند. همه این داده‌ها به‌شکل صوتی و تصویری روی سیستم مانیتورینگ خودرو نمایش داده می‌شود.

انواع ردیاب | معرفی ۴ مدل ردیاب جی پی اس

در گذشته با دو هدف جاسوسی و نظامی ردیاب جی‌پی‌اس مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ اما امروزه جان و مال انسان‌ها را می‌توان وابسته به این ردیاب‌ها دانست. داشتن این وسیله بسیار راحت است. در ادامه تعدادی از پرفروش‌ترین انواع ردیاب‌های ایران را برایتان معرفی می‌کنیم:

  • ردیاب جی‌پی‌اس مخصوص خودروهای شخصی
  • ردیاب جی‌پی‌اس مخصوص موتورسیکلت‌ها
  • ردیاب جی‌پی‌اس مخصوص ماشین‌های سنگین
  • ردیاب جی‌پی‌اس شخصی یا فردمحور

معرفی ردیاب جی‌پی‌اس مخصوص خودروهای شخصی

ردیاب مخصوص خودروهای شخصی یک دستگاه است که موقعیت مکانی خودروی فرد را نشان می‌دهد. سپس اطلاعات را به گوشی تلفن همراه کاربر ارسال نموده یا در نرم‌افزار مربوط نمایش می‌دهد. دستگاه جی‌پی‌اس مخصوص خودروهای شخصی ابعاد کوچکی دارد.

از جمله ویژگی‌های مهم یک ردیاب جی‌پی‌اس شخصی برخورداری از میکروفون داخلی، دکمه تماس اضطراری، ضدآب و ضدضربه بودن است. برای اینکه این دستگاه را بتوانیم فعال کنیم نیاز به یک سیم‌کارت داریم. زمانی که سیم‌کارت را داخل دستگاه می‌گذاریم، امکان ارتباط‌گیری با مخابرات و انتقال اطلاعات برقرار می‌شود. این گونه ردیاب‌ها برق موردنیازشان توسط یک باتری لیتیوم داخلی تأمین می‌شود.

این باتری بسته به مدل ردیاب و مارک سازنده آن از ۳ ساعت تا ۱۰ روز می‌تواند شارژ موردنظر را ذخیره کند. بیشترین کاربرد این دستگاه برای خودروهایی است که سالمندان یا کودکان را با آن جابه‌جا می‌کنند. این گونه ردیاب‌ها با هدف افزایش امنیت در ماشین جاسازی می‌شوند.

این دستگاه‌ها معمولاً کوچک هستند تا درون خودرو به‌راحتی جاسازی شوند. ردیاب جی‌پی‌اس ماشین از طریق باتری و ماهواره‌ها می‌تواند موقعیت خودرو را به‌صورت دقیق شناسایی کند. سپس به کمک سیم‌کارتی که با مخابرات ارتباط دارد کمک می‌کند تا اطلاعات به‌دست‌آمده را آماده‌سازی کند و برای کاربر بفرستد. این دستگاه تمام‌وقت و در تمام لحظات شبانه‌روز فعال بوده و هرگونه تلاش برای سرقت ماشین را به مالک اطلاع می‌دهد.

کامل‌ترین ردیاب جی پی اس خودروی شخصی: ردیاب جی پی اس وایزر مدل F150

ردیاب برای موتورسیکلت‌ها

این گونه از ردیاب‌ها با ردیاب جی‌پی‌اس خودروی شخصی تفاوت خاصی ندارند و فقط محل جایگزینی آن بسیار مهم است. جی پی اس موتور یا همان ردیاب موتور سیکلت، بهترین ابزار امنیتی در برابر سارقین است. این ابزار کاربردی، دستگاهی کوچک و سیم‌کارت‌خور است که با نصب روی موتورسیکلت با اتصال به ماهواره‌های اطراف زمین، موقعیت موتور را در هر لحظه نشان می‌دهد.

انتخابی مطمئن برای پیشگیری از سرقت وسیله نقلیه مخصوصأ اگر موتورسیکلت دارید: ردیاب جی پی اس وایزر مدل B60 

 ردیاب جی پی اس موتور سیکلت وایزر

ردیاب برای ماشین‌های سنگین

این گونه ردیاب‌ها نیز تفاوت خاصی با بقیه ندارند. در انتخاب آن‌ها باید اهداف موردنظر را برای یک ماشین سنگین در نظر بگیرید‌. باید این ردیاب‌ها را در ماشین‌های سنگین با دقت بیشتری جایگزین کنید.

از جمله نکاتی که باید در ردیاب ماشین سنگین به آن دقت کنید محل قرارگیری آن است. این ردیاب نباید به‌راحتی قابل‌مشاهده باشد. بقیه نکات مربوط به این دستگاه مانند ردیاب جی‌پی‌اس خودروهای شخصی است.

حتما بخوانید: بهترین ردیاب GPS، مناسب برای خودروهای سنگین و کامیون‌ها

ردیاب‌های شخصی یا فردمحور

ازاین‌گونه ردیاب‌ها برای یک شخص استفاده می‌شود. پرکاربردترین ردیاب جی‌پی‌اس شخصی برای کودکان، سالمندان و افراد مبتلا به آلزایمر است. این گونه ردیاب‌ها درون لباس‌های فرد جایگزین می‌شوند و به یک سیم‌کارت نیازمندند. به‌طوری‌ که در هر لحظه از شبانه‌روز بتوان مکان دقیق فرد را از طریق این سیستم به دست آورد. مهم‌ترین نکته در مورد این گونه ردیاب‌ها محل جایگزینی آن‌ها است؛ زیرا افراد خاصی از این ردیاب استفاده می‌کنند. ردیاب جی‌پی‌اس شخصی حتماً باید در جای مطمئنی از بدن فرد جاسازی شود.

طبقه‌بندی انواع ردیاب جی‌پی‌اس خودرو

  • ردیاب مغناطیسی خودرو با استفاده از آهنربا به هر قسمت فلزی وسیله نقلیه شما می‌تواند متصل شود این‌ دستگاه‌ها نیازی به سیم‌کشی به ماشین و قسمت‌های مختلف آن ندارند.
  • ردیاب سیمی ماشین که با سیم‌کشی برقی به‌ وسیله نقلیه متصل می‌شود.
  • ردیاب جی‌پی‌اس خودرو موردتأیید بیمه، این دستگاه‌های ردیاب معمولاً توسط بیمه‌گران تأیید می‌شوند و می‌توانند حق بیمه شما را تحت‌تأثیر قرار دهند.

آسان‌ترین راه تأمین امنیت خودرو: ردیاب جی پی اس آهنربایی وایزر مدل M8

بهترین ردیاب خودرو چه ویژگی‌هایی دارد؟ معرفی ۷ ویژگی مهم و اصلی

بهترین ردیاب خودرو دارای مشخصاتی است که آن را از سایر محصولات مشابه در بازار متمایز می‌کند. برخی از این ویژگی‌ها به شرح زیر است:

  • امکان نظارت دقیق و لحظه‌ای روی وسیله نقلیه به‌وسیله تلفن همراه
  • موقعیت‌یابی دقیق روی نقشه
  • قابلیت متوقف کرده خودروی مسروقه
  • ارسال هشدارهای متنوع جهت حفظ امنیت خودرو و موتورسیکلت
  • پشتیبانی قوی و حرفه‌ای
  • سرور داخلی و امن
  • اپلیکیشن اندروید و iOS

 ردیاب خودرو مدل F150 با امکاناتی کم‌نظیر، کامل‌ترین محصول وایزر

۹ عامل اصلی تأثیرگذار بر قیمت ردیاب خودرو چیست؟

عوامل مختلفی می‌تواند در قیمت ردیاب جی‌پی‌اس خودرو تأثیر داشته باشد از جمله می‌توان به موارد ذیل استناد کرد:

  • از پشتیبانی پس از فروش قوی و حرفه‌ای ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته برخوردار باشند.
  • از سرور پشتیبان نرم‌افزار ردیاب جی پی اس قدرتمندی برخوردار باشند.
  • از امکانات جانبی متعددی مانند شنود و... برخوردار باشند.
  • از فناوری‌های پیشرفته مانند 5G و... برخوردار باشند.
  • از نصب سریع و آسان در کمتر از ۱ ساعت برخوردار باشند.
  • از ویژگی‌ها و عملکردهای پیشرفته‌ای برخوردار باشند.
  • از سطح کیفیت بالا و دوام بیشتری برخوردار باشند.
  • از برند و سازنده معروف و معتبر باشند.
  • از گارانتی معتبری برخوردار باشند.

ردیاب جی‌پی‌اس یک خودرو چگونه نصب می‌شود؟

ردیاب جی پی اس وایزر چگونه نصب می‌شود

در این قسمت از مقاله سعی می‌کنیم نحوه نصب ردیاب جی‌پی‌اس خودرو را به شما آموزش دهیم. البته پیشنهاد می‌کنیم شما فقط به‌عنوان یک ناظر بر نصب دستگاه در محل حضور داشته باشید. این ردیاب به‌دلیل کوچکی در هر قسمتی از خودرو قابل‌نصب است و این یکی از بهترین ویژگی‌های ردیاب جی پی اس ها است. 

بهتر است نصب جی‌پی‌اس خودرو را به یک تیم مجرب بسپارید تا این کار به بهترین نحو انجام شود. به‌علت نیاز به سیم‌کشی دقیق و حساسیت بالا برای سیم‌های خودرو از افراد متخصص کمک بگیرید. نصب جی‌پی‌اس بسته به سنسورهای اختصاصی حدود ۶۰ دقیقه طول خواهد کشید.

اولین بخش برای نصب ردیاب سیمی خودرو نصب بخش سخت‌افزاری دستگاه روی ماشین است. برای این کار اتصالات خروجی و ورودی باید مشخص شود. معمولاً ردیاب‌های جی‌پی‌اس دارای سه دسته سیم اصلی هستند که برای برق اصلی، برق فرعی و اتصال دستگاه به بدنه تعبیه شده‌اند. سیم قرمز محل اتصال برق اصلی است. مراحل یافتن محل اتصال برق اصلی ردیاب در جعبه‌‌فیوز ماشین به‌صورت زیر است:

جعبه‌‌فیوز را که در قسمت زیر فرمان تعبیه شده است یافته و آن را باز کنید. سپس به کمک ولت‌سنج، فیوزی را که دارای جریان برق است پیدا کنید. این نکته مهم است که برق ماشین ۱۲ ولت است و زمانی فیوز مناسب را پیدا خواهید کرد که ولت‌سنج روی عدد ۱۲ بایستد. فیوز انتخابی باید به‌صورت مداوم، چه سوئیچ ماشین باز یا بسته باشد، جریان داشته باشد.

برای نصب برق فرعی ردیاب جی‌پی‌اس خودرو این نکته ضروری است که بدانیم برق فرعی یا ACC سیستمی است که با فعال‌ شدن آن می‌توانید از روشن یا خاموش بودن ماشین مطلع شوید. برای اتصال برق ACC باید مطابق روال ذیل عمل کنید:

  • سوئیچ ماشین در حالت باز باشد.
  •  با استفاده از ولت‌سنج به دنبال فیوزی باشید که دارای جریان برق است.
  • توجه داشته باشید که فیوز منتخب نباید پس از بستن سوئیچ ماشین دارای جریان باشد.
  • یک‌بار سوئیچ ماشین را برای اطمینان بسته و مجدداً باز کنید سپس برای بار دوم جریان برق فیوز منتخب را چک کنید.
  • آخرین مرحله ردیاب جی‌پی‌اس به دیواره خودروی شما است. معمولاً سیم مشکی رنگ در ردیاب جی‌پی‌اس، سیم اتصال بدنه است. برای انجام این مرحله باید فیوزی بیابید که جریان نداشته باشد باید سیم‌های مربوط به آن‌ها را هم به پشت جعبه‌فیوز متصل کنید.

پس از نصب ردیاب، زمان نصب نرم‌افزار و ایجاد ارتباط آن با کاربر می‌رسد که به‌صورت زیر است:

با توجه‌ به اینکه ردیاب اطلاعات خودرو را از طریق سیم‌کارت برای سرور ارسال می‌کند، چنانچه تمایل به استفاده از سیم‌کارت خودتان دارید، نسبت به راه‌اندازی اولیه سیم‌کارت ردیاب مطابق توضیحات دفترچه راهنمای نصب راهنما اقدام نمایید. با مراجعه به بخش نرم‌افزار جی‌پی‌اس خودرو آن را دانلود و نصب کنید. پس از ثبت ردیاب، کد تأیید فرستاده شده باید تأیید شود. با دریافت کد اعتبارسنجی به‌صورت خودکار وارد محیط برنامه خواهید شد و در نهایت تست‌های صحت عملکرد ردیاب از طریق برنامه همراه با نصاب انجام خواهد شد.

نتیجه‌گیری

سرقت، مشکل بزرگی در جوامع امروزی است و جان و مال انسان‌ها را تهدید می‌کند. ازاین‌رو شرکت‌های مختلف در پی یافتن راه‌هایی برای افزایش امنیت افراد و اموالشان هستند. این تلاش‌ها در راستای پیشرفت تکنولوژی منجر به تولد انواع ردیاب در دنیا شد. ردیاب‌ها می‌توانند موقعیت شیء یا شخص موردنظر را یافته و آن را به اطلاع افراد امین برسانند. به‌این‌ترتیب امنیت انسان و اموال وی تا حد زیادی تأمین خواهد شد. ما در این مقاله سعی کردیم نکات مهم یک ردیاب جی‌پی‌اس را به شما آموزش دهیم.

سولات متداول درباره ردیاب خودرو

● ردیاب خودرو چیست؟

ردیاب خودرو دستگاه کوچکی است که با استفاده از سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS) موقعیت خودرو را ردیابی می‌کنند و از سرقت خودرو جلوگیری می‌کند.

● آیا ردیاب خودرو می‌تواند از تصادف جلوگیری کند؟

ردیاب خودرو با اخطار سرعت غیر مجاز می‌تواند به کاهش تصادف کمک کند.

● در زمان خرید ردیاب خودرو به چه نکاتی توجه کنیم؟

  • نوع ردیاب
  • کیفیت ساخت
  • برند سازنده
  • پشتیبانی حرفه‌ای
  • مدت زمان گارانتی
  • سرور داخلی قابل‌اعتماد و قوی

● آیا برای خرید بیمه، باید روی خودرو ردیاب نصب کنیم؟

برای بیمه خودرو نیازی به نصب ردیاب خودرو نیست، اما برخی از بیمه‌های خودرو در صورت نصب بودن ردیاب جی پی اس روی خودرو شامل تخفیف می‌شوند.

● بهترین ردیاب خودرو چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • امکان نظارت دقیق و لحظه‌ای روی وسیله نقلیه به‌وسیله تلفن همراه
  • موقعیت‌یابی دقیق روی نقشه
  • قابلیت متوقف کردن خودروی مسروقه
  • ارسال هشدارهای متنوع جهت حفظ امنیت خودرو و موتورسیکلت
  • پشتیبانی قوی و حرفه‌ای
  • سرور داخلی و امن
  • اپلیکیشن اندروید و iOS

● آیا ردیاب خودرو باتری ماشین را خالی می‌کند؟

خیر، ردیاب خودرو باکیفیت دارای فناوری‌های پیشرفته‌ای هستند که از خالی شدن باتری ماشین جلوگیری می‌کنند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE