12 باور غلط که باید در مورد اصول نگهداری از خودرو بدانید

16 اردیبهشت ، 1403
گروه تحقیقاتی وایزر
در مقاله 12 باور غلط که باید در مورد اصول نگهداری از خودرو بدانید خواهید خواند:
  • مقدمه
  • ۱- تعویض روغن خودرو
  • ۲- گرم کردن موتور خودرو پیش از حرکت
  • ۳- تعویض ضد یخ
  • ۴- استفاده از بنزین سوپر
  • ۵- تعویض روغن گیربکس
  • ۶- تعویض لاستیک خودرو
  • ۷- تعویض لنت ترمز
  • ۸- تعویض فیلتر هوای خودرو
  • ۹- استفاده از برند ثابت برای روغن و فیلتر
  • ۱۰- سرویس خودرو در نمایندگی برای حفظ گارانتی
  • ۱۱- شارژ بهتر باتری با هل دادن خودرو
  • ۱۲- پایین بودن پنجره خودرو در ازای استفاده از کولر
  • با ردیاب جی پی اس، به سالم ماندن هرچه بیشتر خودرو کمک کنید 
  • سوالات متداول درباره 12 باور غلط که باید در مورد اصول نگهداری از خودرو بدانید

به منظور کار بهینه، وسایل نقلیه نیاز به تعمیر و نگهداری پیشگیرانه منظم دارند. اگرچه همه برنامه‌های تعمیر و نگهداری خودرو یکسان نیستند، اما همه وسایل نقلیه برای اطمینان از طول عمر بیشتر نیاز به تعمیر و نگهداری مناسب دارند. البته، رسیدگی به خودرو و انجام منظم اقدامات نگهداری پیشگیرانه همیشه کار آسانی نیست. گاهی بسیاری از صاحبان خودرو ناخواسته دست به اقداماتی می‌زنند که تصور می‌کنند برای سالم نگه داشتن خودرو ضروری است، اما در عمل باعث آسیب دیدن خودرو می‌شود. برای کمک به شما در اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی، در این مقاله از وبسایت وایزر فهرستی از 12 اشتباه در تعمیر و نگهداری ماشین که یک فرد می‌تواند مرتکب شود و کارهایی که می‌توانید برای اجتناب از آن‌ها انجام دهید، آورده شده است. با ما همراه باشید تا باورهای غلط که باید در مورد اصول نگهداری از خودرو بدانید را با هم بررسی کنیم.

باورهای غلط که باید در مورد اصول نگهداری از خودرو بدانید

12 باور نادرست که باید در مورد اصول نگهداری از خودرو بدانید:

1- به ازای هر 4800 کیلومتر، باید روغن خودرو را عوض کرد

این یکی از رایج‌ترین باورهای غلط درباره نگهداری خودرو است و بیشتر توسط شرکت‌های تولیدکننده روغن و تعمیرگاه‌هایی توصیه می‌شود که هدفشان، فروش بیشتر محصولات به شماست. حقیقت این است که خودروهای مدرن و جدید فواصل تعویض روغن بسیار طولانی‌تری نسبت به خودروهای قدیمی دارند که به لطف فناوری موتور و روغن سنتتیک بهبود یافته است. با توجه به نوع وسیله نقلیه و مدل خودرو، عادت‌های رانندگی و نوع روغن، حتی ممکن است بتوانید تا 16000 کیلومتر یا بیشتر هم نیازی به تعویض روغن نداشته باشید. دفترچه راهنمای خودرو را بررسی کنید یا با یک مکانیک حرفه‌ای مشورت کنید تا از فاصله زمانی توصیه شده برای خودروی خود مطلع شوید. لازم به ذکر است بعضی شرکت‌های تولیدکننده روغن عملکرد اون رو تا حداقل ۱۰هزار کیلومتر تضمین میکنن. بعضی حتی ۲۰ یا ۳۰ هزار کیلومتر رو برای کارکرد روغن‌‌های تمام سنتتیک اعلام میکنن، یکی از بهترین روغن‌های جهان که تضمین کارکرد ۳۰ هزار کیلومتری را دارد آدینول است. و در نظر داشته باشید که برای یک شرکت روغن سازی بهتره که مردم روغن رو زود به زود عوض کنن پس اگر شرکت تولید کننده روغنی میگه ۱۰ هزار یا ۲۰ هزار میشه بهش اعتماد کرد. البته معمولا این اعداد به شرایط آب و هوایی، اقلیم جغرافیایی، سبک رانندگی، کیفیت سوخت و... بسیار وابسته هستند. به طور مثال پیشنهاد می‌شود برای خودروهای داخل ایران بین هر ۵ هزار تا ۸ هزار کیلومتر برای تعویض روغن اقدام شود.

2- قبل از حرکت، باید موتور خودرو را گرم کرد

این افسانه و باور غلط در مور اصول نگهداری خودرو، مربوط به زمانی است که خودروها کاربراتورهایی داشتند که برای جلوگیری از توقف و عملکرد ضعیف باید گرم می شدند. اما، خودروهای مدرن دارای سیستم‌های تزریق سوخت (انژکتور) هستند که مخلوط سوخت و هوا را به طور خودکار تنظیم می‌کند؛ بنابراین نیازی به گرم کردن موتور قبل از رانندگی نیست. کار کردن بیش از حد و طولانی‌مدت موتور می‌تواند باعث هدر رفتن سوخت خودر، افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای، آلودگی هوا و فرسودگی موتور شود. بهترین راه برای گرم کردن موتور خودروهای جدید این است که در ابتدا به آرامی رانندگی کنید تا موتور به دمای کارکرد مطلوب برسد و پس از چند دقیقه سرعت خود را افزایش دهید.

ضمن این که توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از هدررفت سوخت و کنترل میزان مصرف سوخت خودروهای شخصی یا سازمانی، یک دستگاه ردیاب جی پی اس هوشمند روی خودروی خود نصب کنید. ردیاب GPS بهترین ابزار برای اطلاع از میزان کارکرد سوخت و کنترل مصرف است.

نکته کاربردی: ماشین‌های تولید داخل بهتره در سرما به مدت 1 دقیقه و در گرما 30 ثانیه درجا کار کنند تا روغن بالا بیاد بعد با دور پایین شروع به حرکت کنید.

3- باید هر سال ضد یخ خودرو را تعویض کنید

ضد یخ، مایعی است که در موتور و رادیاتور شما گردش می‌کند تا از گرم شدن بیش از حد یا یخ زدن آن جلوگیری کند. این مادّه همچنین حاوی مواد افزودنی است که از بروز خوردگی و زنگ‌زدگی در سیستم خنک‌کننده ماشین شما جلوگیری می‌کند. با این حال، مایع ضد یخ برای همیشه دوام نمی‌آورد و برای حفظ اثربخشی آن باید به‌طور دوره‌ای آن را تعویض کرد. دفعات تعویض مایع ضد یخ به نوع ضد یخی که استفاده می‌کنید و وضعیت سیستم خنک‌کننده شما بستگی دارد. بعضی از ضد یخ‌های باکیفیت می‌توانند تا پنج سال یا تا 24000 کیلومتر هم دوام بیاورند و ماندگاری داشته باشند، در حالی که بعضی دیگر ممکن است نیاز به تعویض هر دو سال یا هر 48000 کیلومتر داشته باشند. دفترچه راهنمای خودرو را بررسی کنید یا با یک مکانیک متخصص و کاربلد مشورت کنید تا از فاصله زمانی توصیه شده برای تعویض ضد یخ خودروی خود مطلع شوید.

باورهای غلط که باید در مورد اصول نگهداری از خودرو بدانید

4- برای عملکرد بهتر باید بنزین سوپر بزنید

بنزین سوپر، نوعی بنزین است که دارای اکتان بالاتری نسبت به بنزین معمولی است. عدد اکتان، میزان مقاومت بنزین را در برابر ضربه یا پینگ نشان می‌دهد؛ میزان مقاومت بنزین، زمانی رخ می‌دهد که بنزین خیلی زود در چرخه احتراق موتور مشتعل شود. ضربه زدن می‌تواند به مرور زمان به موتور شما آسیب برساند، بنابراین برخی از خودروهای لوکس یا با عملکرد بالا، برای جلوگیری از ضربه، نیاز به بنزین سوپر دارند. با این حال، بیشتر خودروها برای کارکردن با بنزین معمولی طراحی شده‌اند و استفاده از بنزین سوپر تفاوتی در عملکرد، مصرف سوخت یا آلایندگی آنها ایجاد نمی‌کند. مگر اینکه دفترچه راهنمای خودرو مشخص کرده باشد که ماشین شما به بنزین درجه یک و سوپر نیاز دارد. بهتر بودن بنزین سوپر یک باور اشتباه در اصول نگهداری خودرو است و بهتر است پول خود را پس‌انداز کنید و از بنزین معمولی استفاده کنید.

5- روغن گیربکس باید 48000 کیلومتر تعویض و شسته شود

روغن گیربکس مایعی است که اجزای گیربکس شما را روغن‌کاری و خنک می‌کند؛ گیربکس، بخشی از ماشین است که نیرو را از موتور به چرخ‌ها منتقل می‌کند. روغن گیربکس مانند سایر مایعات و روغن‌های خودرو، می تواند به مرور زمان تحلیل برود و کارایی خود را از دست بدهد. با این حال، برخلاف سایر روغن‌ها، روغن گیربکس نیازی به شست‌وشو و تعویض آنچنانی ندارد. فلاشینگ یا شست‌وشوی روغن گیربکس شامل حذف تمام مایع قدیمی از جعبه دنده و جایگزینی آن با روغن جدید است. این کار، گران‌قیمت و غیر ضروری است و در صورتی که به درستی انجام نشود و مکانیک، کاربلد نباشد، حتی ممکن است باعث ایجاد مشکل شود. اکثر خودروها فقط به تعویض روغن گیربکس در هر 96000 تا 160000 کیلومتر نیاز دارند؛ حتی اگر گیربکس ماشین قفل باشد، هرگز نیاز به تعویض روغن گیربکس ندارید. دفترچه راهنمای خودروی خود را بررسی کنید یا با مکانیک خود مشورت کنید تا از فاصله زمانی توصیه شده برای تعویض گیربکس خودروی خود مطلع شوید.

6- باید لاستیک‌های خودرو را با هر تعویض روغن بچرخانید

چرخاندن لاستیک یا جابجا کردن تایر، فرآیندی است که در آن لاستیک‌های ماشین از یک موقعیت روی خودرو به موقعیت دیگر مانند از جلو به عقب یا از چپ به راست تغییر می‌کنند. این کار به یکنواخت شدن ساییدگی لاستیک‌های ماشین و افزایش طول عمر آن‌ها کمک می‌کند. با این حال، نیازی نیست که چرخش لاستیک به آن اندازه‌ای که برخی افراد فکر می‌کنند انجام شود. با توجه به عادت‌های رانندگی و شرایط جاده، اکثر لاستیک‌ها می‌توانند تا 16000 کیلومتر یا بیشتر دوام بیاورند و نیازی به تغییر موقعیت نداشته باشند. چرخش بیش از حد لاستیک‌ها در واقع می‌تواند باعث سایش ناهموار و کاهش عملکرد آنها شود. اگر لاستیک‌های ماشین به حدی دچار فرسایش شده باشند که آج‌های لاستیک با این زائده‌ها هم‌سطح شده باشد، باید تایرهای خودرو را تعویض کنید. اگر یکی از لاستیک‌ها زودتر از سایر لاستیک‌ها دچار آسیب شده باشد، بهتر است سریع‌تر نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

7- باید هر سال لنت ترمز خود را تعویض کنید

لنت‌های ترمز، قسمت‌هایی از سیستم ترمز هستند که به روتورهای ترمز (دیسک‌هایی که با چرخ‌های ماشین می‌چرخند) فشار می‌آورند و اصطکاک ایجاد می‌کنند که این امر، باعث کاهش سرعت یا توقف خودرو می‌شود. لنت های ترمز به مرور زمان فرسوده می‌شوند و برای اطمینان از ایمنی و عملکرد ترمز شما باید به طور دوره‌ای تعویض شوند. با این حال، لنت‌های ترمز با سرعت ثابتی فرسوده نمی‌شوند و طول عمر آن‌ها به عوامل زیادی مانند عادت‌های رانندگی، شرایط جاده و کیفیت سیستم ترمز بستگی دارد. برخی از لنت‌های ترمز می‌توانند تا 112000 کیلومتر هم دوام بیاورند، در حالی که برخی دیگر ممکن است پس از 40000 کیلومتر نیاز به تعویض داشته باشند. بهترین راه برای دانستن این که چه زمانی لنت‌های ترمز ماشین شما نیاز به تعویض دارند این است که به طور منظم آن‌ها را بررسی کنید یا به صدای جیر جیر یا صدای خراشیدن هنگام ترمز دقت کنید.

8- باید فیلتر هوای ماشین را هر 19000 کیلومتر تعویض کنید

یکی دیگر از باورهای غلط که باید در مورد اصول نگهداری از خودرو بدانید، تعویض فیلتر هوا هر 19000 کیلومتر است. فیلتر هوا بخشی از موتور خودرو است که هوای وارد شده به محفظه احتراق و مخلوط شدن با سوخت را فیلتر می‌کند. فیلتر هوای تمیز می‌تواند عملکرد موتور، مصرف سوخت و میزان آلایندگی را بهبود بخشد. با این حال، فیلترهای هوا آنقدر که بعضی از ما فکر می‌کنیم، نیازی به تعویض ندارند. در اکثر خودروهای روز دنیا فیلترهای هوا با توجه به کیفیت فیلتر و میزان گرد و غبار و آلودگی‌های موجود در هوا می توانند تا 48000 کیلومتر یا حتی بیشتر هم دوام بیاورند. تعویض مکرر آن‌ها می‌تواند هزینه اضافی برای شما به همراه داشته باشد. بهترین راه برای اطلاع از اینکه فیلتر هوای شما نیاز به تعویض دارد یا خیر، این است که به طور مرتب آن را بررسی کنید یا چراغ موتور روی داشبورد خود را بررسی کنید.

نکته: برای خودروهای داخلی پیشنهاد می‌شود با هر بار تعویض روغن موتور فیلتر هوا هم تعویض شود.

9- باید همیشه از یک برند روغن و فیلتر استفاده کنید

برخی معتقدند استفاده از روغن و فیلتر یکسان در هر بار تعویض روغن برای موتور آن‌ها بهتر است و از بروز هرگونه مشکل در سازگاری آن‌ها با هم جلوگیری می‌کند. اما این تصور نادرست است؛ اگر از نوع و درجه روغن و فیلتر صحیح برای ماشین خود استفاده کنید، هیچ مشکلی از نظر مارک‌های مختلف به وجود نمی‌آید. مارک‌های مختلف روغن و فیلتر می‌توانند افزودنی‌ها و مشخصات متفاوتی داشته باشند، اما همه آن‌ها استانداردهای صنعتی یکسانی را دارند و عملکرد یکسانی را انجام می‌دهند. مخلوط کردن مارک‌های مختلف روغن و فیلتر، تا زمانی که با الزامات خودروی شما سازگار باشد، به موتور آسیب نمی‌رساند یا گارانتی ماشین را باطل نمی‌کند.

10- باید ماشین خود را در نمایندگی سرویس کنید تا گارانتی آن معتبر بماند

برخی از افراد فکر می‌کنند که برای اینکه گارانتی ماشین را معتبر نگه دارند، باید در نمایندگی‌هایی که آن را خریده‌اند یا جایی که گارانتی دارند، ماشین را سرویس کنند. اما این تصور اشتباه است. تا زمانی که از دستورالعمل‌های تعمیر و نگهداری توصیه‌شده سازنده پیروی کنید و از قطعات اصلی یا معادل آن برای خودروی خود استفاده کنید، گارانتی ماشین شما معتبر خواهد ماند. شما حق این را دارید که ماشین خود را به هر تعمیرگاه واجد شرایطی بسپارید، بدون اینکه بر گارانتی خودرو تأثیر بگذارد.

باورهای غلط که باید در مورد اصول نگهداری از خودرو بدانید

11- باتری خودرو را با هل ‌دادن و راندن در مسافت‌های کوتاه می‌توان بهتر شارژ کرد

یکی از باورهای غلط در زمینه­ نگهداری از خودرو به باتری آن مربوط می‌شود. به‌طور کلی، زمانی که خودرو خاموش است، باتری برق مورد نیاز بخش‌های الکتریکی را تامین می‌کند. هنگامی که استارت زده و ماشین روشن می‌شود، این وظیفه به عهده دینام خودرو است.

با حرکت خودرو، دینام انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل و باتری را برای استفاده‌های بعدی شارژ می‌کند. بنابراین، توجه کنید که در مسیرهای کوتاه ممکن است بتوانید خودرو را با هل دادن روشن کنید؛ اما این به معنی شارژ باتری نیست. به طوری که با خاموش‌شدن خودرو، دوباره با مشکل روبه‌رو می‌شوید.

12- به جای اینکه از کولر استفاده کنید، پنجره‌های خودرو را پایین بیاورید

برای کاهش مصرف سوخت، این باور اشتباه ایجاد شده که پنجره خودرو را پایین بیاورید. در حقیقت پایین آوردن شیشه با روشن‌ کردن کولر فرقی با هم ندارند. با روشن ‌شدن کولر، میزان مصرف سوخت به‌طور طبیعی بیشتر می‌شود.

در زمان پایین کشیدن پنجره خودرو، هم میزان مصرف سوخت بالا می‌رود. به این دلیل که مقاومت در برابر باد افزایش پیدا می‌کند. در این حالت، هم خودرو باید سوخت بیشتری مصرف کند تا بتواند حالت آیرودینامیکی خود را حفظ کند. در نظر داشته باشید که در حال رانندگی در سربالایی بهتر است کولر خودرو را خاموش کنید تا فشار کمتری به موتور وارد شود.

با ردیاب GPS، به سالم ماندن هر چه بیشتر خودرو کمک کنید

اکنون که با باورهای غلط در مورد اصول نگهداری از خودرو آشنا شدید، توصیه می‌کنیم که با نصب ردیاب جی پی اس، به سالم ماندن خودروی خود کمک کنید. ردیاب جی پی اس علاوه بر این که کاربرد ضدسرقت دارد، با نگهداری پیشگیرانه، مانع از آسیب دیدن خودرو می‌شود. کنترل سرعت و کنترل مصرف سوخت با استفاده از ردیاب GPS، دو روش بهبود عملکرد خودرو و افزایش طول عمر قطعات آن هستند.

شما می‌توانید برای خرید بهترین ردیاب جی پی اس با قیمت مناسب، همین حالا با وایزر با شماره 021-45597000 تماس بگیرید تا کارشناسان ما ردیاب مناسب را به شما پیشنهاد کنند.

سوالات متداول

آیا شست‌وشوی شیشه ماشین با مایع شیشه‌پاک‌کن اشتباه است؟

بله. اکثر مایع‌های شیشه‌پاک‌کن از آمونیاک به عنوان عامل تمیزکننده اولیه استفاده می‌کنند. با گذشت زمان، آمونیاک، المنت‌های گرمایشی شیشه عقب شما را تجزیه می‌کند. بهتر است از مایع مخصوص شیشه ماشین استفاده کنید.

استفاده از بنزین سوپر، عملکرد خودرو را بهبود می‌بخشد؟

لزوماً خیر. مگر اینکه خودروی شما به بنزین با اکتان بالا نیاز داشته باشد. بنزین معمولی برای اکثر خودروها مناسب است. نوع بنزین مورد نیاز در دفترچه راهنمای خودرو ذکر شده است.

تعمیر خودرو در تعمیرگاه‌های متفرقه گارانتی را باطل می‌کند؟

خیر. گارانتی خودرو تا تاریخ انقضا معتبر است و شما می‌توانید از هر تعمیرگاه مُجازی برای تعمیر خودرو استفاده کنید.

قبل از حرکت، باید موتور خودرو را گرم کرد؟

در خودروهای امروزی نیازی به گرم کردن موتور قبل از حرکت نیست. حتی کارکرد درجا می‌تواند عمر موتور را کوتاه کند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE