استفاده از ردیاب خودرو بهتر است یا سیستم ایموبلایزر

14 فروردین ، 1403
گروه تحقیقاتی وایزر
در مقاله استفاده از ردیاب خودرو بهتر است یا سیستم ایموبلایزر خواهید خواند:
  • مقدمه
  • سیستم ضدسرقت ایموبلایزر خودرو
  • نحوه کارکرد ایموبلایزر
  • مزایا و معایب سیستم ضدسرقت ایموبلایزر خودرو
  • آیا ایموبلایزر سیستم ضدسرقت قوی است؟
  • سیستم ردیاب جی پی اس خودرو
  • قابلیت و مزایای ردیاب خودرو
  • معایب ردیاب جی پی اس خودرو
  • ایموبلایزر یا ردیاب؟ کدام یک بهتر است؟
  • سوالات متداول درباره استفاده از ردیاب خودرو بهتر است یا سیستم ایموبلایزر؟

استفاده از ردیاب خودرو بهتر است یا سیستم ایموبلایزر؟

زمانی که ماشین جدیدی خریداری می‌کنید، اولین و مهم‌ترین موضوعی که به ذهنتان می‌رسد، سیستم امنیتی آن و جلوگیری از سرقت خودرو است. خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه ابزارهای امنیت ماشین، دیگر حفاظت از خودرو در برابر سرقت کار دشواری نیست و می‌توان به‌راحتی با کمک سیستم‌های ضد سرقت، مانع از بروز سرقت شد. دو سیستم ایمنی قوی برای خودرو، سیستم ردیاب و سیستم ایموبلایزر هستند که هر یک طرفداران خاص خود را دارند. اما زمانی که مسئله خرید سیستم ضدسرقت مطرح می‌شود، این سوال مطرح می‌شود که استفاده از ردیاب خودرو بهتر است یا سیستم ایموبلایزر؟ انتخاب بین ردیاب خودرو و ایموبلایزر به نیازها و اولویت‌های شما در زمینه امنیت خودرو بستگی دارد. هر کدام از این سیستم‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. برای راهنمایی بهتر شما در هنگام خرید ایموبلایزر یا خرید ردیاب، تصمیم گرفتیم تا در این مطلب از وایزر به بررسی مقایسه این دو سیستم بپردازیم و دریابیم آیا استفاده از ردیاب خودرو بهتر است یا سیستم ایموبلایزر. با ما همراه باشید.

استفاده از ردیاب خودرو بهتر است یا سیستم ایموبلایزر

سیستم ضد‌سرقت ایموبلایزر خودرو

سیستم ایموبلایزر (Immobilizer) یکی از سیستم‌های ضد‌سرقت در خودروهای مدرن و امروزی است که از روشن شدن خودرو بدون کلید یا ریموت صحیح جلوگیری می کند. این کار با استفاده از یک تراشه فرستنده در کلید یا ریموت و یک آنتن گیرنده در خودرو انجام می‌شود. وقتی کلید یا ریموت در محدوده آنتن قرار می‌گیرد، تراشه فرستنده، سیگنالی را به آنتن گیرنده ارسال می‌کند. اگر سیگنال صحیح باشد، خودرو روشن می شود. اگر سیگنال صحیح نباشد، خودرو روشن نمی‌شود.

نحوه کارکرد ایموبلایزر

عملکرد ایموبلایزر به‌طور مستقیم با قفل ECU مرتبط است. اگر بخواهیم به‌طور دقیق بگوییم، عملکرد سیستم ایموبلایزر به این شکل است که باید ابتدا قفل نرم‌افزاری روی ECU باز شود تا بتوان خودرو را استارت زد و شروع به حرکت کرد. در واقع، داخل سوییچ خودرو ریزپردازنده‌ای وجود دارد که کدهایی برای آن تعریف شده است؛ این کدها با سیستم ایموبلایزر هماهنگ هستند و خودرو فقط زمانی روشن می‌شود که سوئیچ دارای کد منطبق با آن باشد. این کد ثابت نیست و به‌صورت لحظه‌ای تغییر می‌کند. در صورتی که کد مطابقت داشته باشد، ماشین خیلی سریع استارت می‌خورد.

مزایا و معایب سیستم ضد‌سرقت ایموبلایزر خودرو

استفاده از سیستم ایموبلایزر خودرو در واقع می‌تواند از خطر سرقت وسیله نقلیه جلوگیری کند. اما این ابزار ضدسرقت در کنار مزایایی که برای جلوگیری از سرقت خودرو دارد، دارای معایبی نیز هست. در اینجا مزایا و معایب سیستم ایموبلایزر را بررسی می‌کنیم.

مزایا

سیستم ایموبلایزر برای حفظ ایمنی خودرو بسیار مفید است و کمک می‌کند تا در زمان ترک خودرو برای مدت طولانی احساس امنیت بیشتری داشته باشید. اگر قابلیت کلید هوشمند را فعال کنید، عملکرد این سیستم به حداکثر می‌رسد. با این ویژگی می‌توانید خودرو را از راه دور کنترل کنید تا کاربردی‌تر و ایمن‌تر شود. این سیستم در بسیاری از خودروهای خارجی وجود دارد. از دیگر مزایای ایموبلایزر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه: سیستم‌های ایموبلایزر معمولاً ارزان‌تر از ردیاب‌ها هستند.
  • نصب توسط کارخانه: سیستم‌های ایموبلایزر به‌طور پیش‌فرض در سوئیچ بسیاری از خودروهای جدید خارجی نصب شده‌ است. در خودروهای ایرانی نیاز به نصب این سیستم دارید.
  • عدم نیاز به برق: سیستم‌های ایموبلایزر برای کار کردن به برق نیاز ندارند.

معایب

اگرچه ایموبلایزر می‌تواند محافظت خوبی از خودروی شما در برابر داشته باشد، اما استفاده از این سیستم دارای ایراداتی است که باعث می‌شود در زمان خرید، تردید کنید. یکی از مشکلات سیستم ایموبلایزر این است که اگر در خودروی شما تغییری صورت بگیرد، ممکن است با سیستم ایموبلایزر تداخل پیدا کند، زیرا تغییرات در سیستم باعث اختلال در سیستم الکتریکی و اجزای آن می‌شود. علاوه بر این، این سیستم دارای کد تراشه‌ای است که برای 5 سال استفاده معتبر است، بنابراین باید قبل از 5 سال، ایموبلایزر را تعویض کنید.

از دیگر معایب ایموبلایزر می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • نداشتن قابلیت ردیابی: سیستم‌های ایموبلایزر قابلیت ردیابی خودرو را ندارند و فقط می‌توانند از سرقت خودرو جلوگیری کنند. در صورتی که سارق موفق به سرقت خودرو شود، شما نمی‌توانید خودرو را ردیابی کنید و آن را بازگردانید.
  • اطلاع‌رسانی در صورت سرقت: سیستم‌های ایموبلایزر هشدار سرقت ندارند و در صورت سرقت خودرو به شما هشدار نمی‌دهند.
  • قابلیت از کار انداختن و هک شدن: سارقان حرفه‌ای می‌توانند سیستم‌های ایموبلایزر را از کار بیندازند.

استفاده از ردیاب خودرو بهتر است یا سیستم ایموبلایزر

آیا ایموبلایزر سیستم ضد‌سرقت قوی است؟

همان‌طور که اشاره کردیم، ایموبلایزر به‌عنوان سیستم ضدسرقتی در بسیاری از ماشین‌های جدید مورد‌استفاده قرار می‌گیرد اما آیا واقعاً ایموبلایزر به‌خوبی مانع از سرقت خودرو می‌شود؟ در پاسخ باید بگوییم که یکی از مشکلات ایموبلایزر، نداشتن کد ثابت و لحظه‌ای بودن این کد است. در صورتی که در زمان سرقت، سارق برای پاک کردن کد تعریف‌شده در ECU برق ماشین را مدت طولانی قطع کند یا سیستم برق را دست‌کاری کند، برای روشن کردن ماشین نیاز است تا به نمایندگی خودرو مراجعه کرد تا کد مجدداً تعریف شود.

از سوی دیگر، امکان هک سوییچ ایموبلایزر بسیار بالا است و اگر سارقی به هک الکترونیکی وارد باشد، می‌تواند خودرو را به سرقت ببرد. در صورتی که سارق قصد سرقت خودرو را داشته باشد، این سیستم به صاحب ماشین هشداری ارسال نمی‌کند تا از سرقت جلوگیری کند.

شاید بتوان استفاده از دزدگیر در کنار ایموبلایزر را راهی بهتر برای ایمن‌سازی خودرو دانست، البته در صورتی که سیستم دزدگیر با سیستم ایموبلایزر مطابقت داشته باشد و مشکلی برای برق ماشین ایجاد نکند. توصیه می‌کنیم که پیش از مجهز کردن خودرو به ایموبلایزر، در مورد ردیاب نیز تحقیق کنید و از میان این دو، بهترین وسیله ضد‌سرقت خودرو را انتخاب کنید.

سیستم ردیاب جی پی اس خودرو

یکی دیگر از سیستم‌های ضد‌سرقت قوی برای خودرو دستگاه ردیاب جی پی اس است. ردیاب دستگاه کوچکی است که قابلیت قرار دادن سیم‌‌کارت درون آن وجود دارد و می‌توان این دستگاه سیم‌کارت‌خور را روی اتومبیل، موتو‌رسیکلت، اتوبوس و تمامی وسایل نقلیه‌‌ سبک و سنگین ایرانی و خارجی نصب کرد. ردیاب به ماهواره‌های مستقر در مدار زمین متصل می‌شود و اطلاعات دقیق در مورد موقعیت خودرو را از طریق سیم‌کارت به صاحب خودرو اعلام می‌کند.

اطلاعات دقیق و لحظه‌ای ردیاب در کنار سیستم هشدار‌دهنده آن باعث شده تا این ابزار کوچک و کاربردی، محبوبیت بسیاری در میان افراد بیابد و به‌عنوان بهترین سیستم ضدسرقت خودرو شناخته شود. ردیاب علاوه بر موقعیت‌یابی و جلوگیری از سرقت، کاربردها و قابلیت‌های مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

قابلیت‌ها و مزایای ردیاب خودرو

همان‌طور که اشاره کردیم، کارایی اصلی و مهم ردیاب خودرو، موقعیت‌یابی جغرافیایی و پیشگیری از سرقت است اما با پیشرفت تکنولوژی در حوزه امنیت خودرو، امکانات ردیاب‌ها و قابلیت‌های آن‌ها افزایش یافته و راحتی بیشتری برای کاربران فراهم کرده است. از مهم‌ترین مزایای ردیاب ماشین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ردیابی و موقعیت‌یابی لحظه‌ای خودرو به‌صورت آنلاین؛
  • امکان کنترل از راه دور ماشین و خاموش کردن خودرو حین حرکت؛
  • ارسال هشدارهای امنیتی به صاحب خودرو به‌صورت پیامک یا نوتیفیکیشن برای افزایش ایمنی خودرو به‌محض باز و بسته شدن درب ماشین، روشن شدن موتور خودرو، ضربه به خودرو و حرکت خودرو؛
  • امکان برقراری ارتباط صوتی با فضای داخل ماشین به‌کمک ردیاب شنوددار؛
  • امکان مشاهده فضای داخل ماشین به‌کمک ردیاب دوربین دار؛
  • بررسی میزان مصرف سوخت و تغییرات دما به‌کمک سنسورها؛
  • قابلیت مسیریابی بهینه و انتخاب مسیرهای خلوت‌تر و کوتاه‌تر برای کاهش مصرف سوخت؛
  • امکان ارسال درخواست کمک اضطراری با دکمه SOS؛
  • عیب‌یابی خودرو و رفع مشکل پیش از بروز خطرات ناشی از مشکلات فنی به‌کمک ردیاب دیاگی؛
  • افزایش طول عمر خودرو و قطعات آن به کمک قابلیت تعیین محدوده مجاز سرعت و حرکت؛
  • امکان یافتن خودروی مسروقه به کمک قابلیت موقعیت‌یابی دقیق.

ردیاب جی پی اس ابزاری فراتر از یک ابزار ضدسرقت است. این تکنولوژی نه‌تنها می‌تواند مانع از سرقت خودرو شود، بلکه پس از سرقت نیز امکان یافتن خودرو را فراهم می‌کند.

معایب ردیاب جی پی اس خودرو

نصب ردیاب خودرو مزایای زیادی را برای صاحبان خودرو فراهم می‌کند. اما این وسیله، مانند هر ابزار دیگری، معایب خاص خود را دارد که شناخت آن‌ها می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری برای خرید ردیاب خودرو یا سیستم ایموبلایزر کمک کند. این معایب عبارتند از:

  • قیمت بالاتر نسبت به ایموبلایزر
  • ارسال اطلاعات ناقص یا اشتباه در صورت خرید ردیاب ارزان و بی‌کیفیت
  • دقت پایین در ردیابی و موقعیت‌یابی در صورت خرید ردیاب بی‌کیفیت

استفاده از ردیاب خودرو بهتر است یا سیستم ایموبلایزر

ایموبلایزر یا ردیاب؟ کدام یک بهتر است؟

اکنون که هم با نحوه کار و عملکرد ایموبلایزر و هم ردیاب خودرو آشنا شدیم، این سوال پیش می‌آید که برای حفظ امنیت ماشین، استفاده از ردیاب خودرو بهتر است یا سیستم ایموبلایزر؟ برای مقایسه ایموبلایزر خودرو با سیستم ردیاب جی پی اس، جدول زیر کمک می‌کند تا تفاوت‌ها را بهتر دریابید:

جدول مقایسه ردیاب خودرو و سیستم ایموبلایزر

همانطور که مشخص است، ایموبلایزر خودرو برای جلوگیری از سرقت و فعال کردن خودرو بدون کلید معتبر است، اما قابلیت ردیابی و ارسال هشدار در صورت سرقت ندارد. از سوی دیگر، ردیاب جی پی اس قابلیت ردیابی، کنترل از راه دور و ارسال هشدار در صورت سرقت را فراهم می‌کند، اما هزینه‌ای بالاتر دارد و نیاز به برق باتری خودرو دارد.

اگرچه ایموبلایزر یک سیستم جالب ضد‌سرقت محسوب می‌شود، اما به‌دلیل قابلیت هک شدن کد آن، عدم اطلاع‌رسانی به صاحب خودرو در صورت سرقت و همچنین احتمال قفل شدن خودرو، راهی ایمن و قوی برای جلوگیری از سرقت محسوب نمی‌شود.

 در مقابل، ردیاب سیستمی کاملاً حرفه‌ای برای جلوگیری از سرقت است که وجود آن در داخل ماشین برای هیچ‌کس قابل‌مشاهده نیست و سارق نمی‌تواند متوجه وجود ردیاب شود. ردیاب به‌دلیل ویژگی‌های بسیار مناسب از جمله موقعیت‌یابی و هشداردهی، امکان وقوع سرقت خودرو را به حداقل می‌رساند. حتی اگر خودرو به سرقت برود هم می‌توان از طریق ردیابی، محل دقیق خودرو را یافت و اقدامات لازم برای یافتن دوباره ماشین را انجام داد. در نتیجه توصیه می‌کنیم که برای اطمینان از حفظ ایمنی خودرو و جلوگیری از سرقت، حتماً بهترین ردیاب بازار را خریداری کنید و از امکانات آن‌ بهره ببرید.

سوالات متداول

آیا ایموبلایزر خودرو می‌تواند خودرو را ردیابی کند؟

خیر، ایموبلایزر خودرو تنها برای جلوگیری از سرقت و فعال کردن خودرو بدون کلید استفاده می‌شود و قابلیت ردیابی را ندارد.

آیا ردیاب جی پی اس قابلیت کنترل از راه دور دارد؟

 بله، ردیاب جی پی اس قابلیت کنترل از راه دور را فراهم می‌کند و به صاحب خودرو اجازه می‌دهد تا از راه دور ماشین را خاموش کند. این ویژگی به‌خصوص در زمان سرقت کاربردی است.

آیا هزینه نصب ایموبلایزر خودرو ارزان‌تر است یا ردیاب جی پی اس؟

عموماً هزینه نصب ایموبلایزر خودرو ارزان‌تر از ردیاب جی پی اس است.

امنیت ایموبلایزر خودرو بیشتر است یا ردیاب خودرو؟

ردیاب خودرو امنیت بالاتری را برای جلوگیری از سرقت خودروی شما فراهم می‌کند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE