نحوه صرفه جویی در مصرف سوخت به کمک ردیاب خودرو

12 خرداد ، 1400
گروه تحقیقاتی وایزر

احتمالاً زمانی که تصمیم به خرید ردیاب می‌گیرید و مطالبی در مورد مزایای نصب ردیاب خودرو می‌خوانید، در میان مزایای آن صرفه‌جویی در مصرف سوخت را نیز مشاهده می‌کنید. یکی از مهم‌ترین دلایلی که بسیاری از شرکت‌های حمل و نقل و دارای تعداد زیادی ناوگان از جی پی اس برای خودروهای خود استفاده می‌کنند، مدیریت مصرف سوخت و هزینه‌های آن است.

استفاده از ردیاب به طور چشمگیری هزینه‌های اضافی سوخت را کاهش می‌دهد. در گذشته کار چک کردن میزان مصرف سوخت شرکت‌ها با نیروهای انسانی انجام می‌شد که میزان خطای آن زیاد بود. با ظهور ردیاب‌ها، این کاربا دقت بالاتری انجام می‌شود و در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود.

اما نحوه صرفه جویی در مصرف سوخت به کمک ردیاب خودرو چگونه است؟ GPS خودرو چطور مصرف سوخت را کنترل می‌کند؟ با ما در این مطلب همراه باشید تا به بررسی بیشتر این موضوع بپردازیم.

اهمیت استفاده از ردیاب خودرو برای مدیریت مصرف سوخت

شرکت‌های حمل و نقل و سازمان‌هایی که کار اصلی آن‌ها با تعداد زیادی خودرو است، قطعاً باید مدیریت خوبی برای هزینه سوخت خود داشته باشند تا هزینه‌های اضافی ناشی از سوخت به حداقل برسد. استفاده از ردیاب خودرو بهترین راه برای کنترل هزینه‌های اضافی سوخت است. در ادامه به راه‌های مختلفی اشاره می‌کنیم که تکنولوژی جی پی اس مصرف سوخت ناوگان را کاهش می‌دهد.

کاهش روشن گذاشتن بی دلیل موتور به کمک هشدار ردیاب خودرو

بسیاری از رانندگان زمانی که خودروی خود را متوقف کرده‌اند و یا در حالت پارک در داخل خودرو نشسته‌اند، موتور را روشن می‌گذارند تا برای گرم شدن در فصل زمستان از بخاری ماشین یا خنک شدن در فصل تابستان از کولر استفاده کنند. این کار باعث اسراف در مصرف انرژی می‌شود.

یکی از ویژگی‌های ردیاب خودرو این است که زمان روشن شدن و خاموش کردن موتور، هشداری را به مدیر ناوگان ارسال می‌کند. به این ترتیب می‌توان متوجه شد که آیا موتور برای حرکت روشن است یا روشن بودن آن بی دلیل است. با خاموش کردن موتور در زمان‌هایی که نیاز به آن نیست، میزان مصرف سوخت تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

اهمیت استفاده از ردیاب خودرو جهت کنترل مصرف سوختاهمیت استفاده از ردیاب خودرو جهت کنترل مصرف سوخت

کاهش مصرف سوخت با تعیین سرعت مجاز

یکی از عوامل افزایش مصرف سوخت، سرعت زیاد هنگام حرکت است. البته سرعت بالا، تنها از طریق افزایش مصرف سوخت ضرر مالی ایجاد نمی‌کند بلکه به مرور زمان باعث فرسایش قطعات خودرو نیز می‌شود. یکی از ویژگی‌های ردیاب ماشین، امکان تعیین محدوده سرعت مجاز برای خودروها است.

این ویژگی برای مدیریت ناوگان‌ها بسیار کارآمد است. مدیران می‌توانند حداکثر سرعتی را برای جی پی اس تعریف کنند و در صورت افزایش سرعت خودرو، بلافاصله هشداری برای مدیر ناوگان ارسال می‌شود تا علت را از راننده جویا شود. رعایت سرعت مجاز علاوه بر کاهش چشمگیر مصرف سوخت، باعث افزایش ایمنی راننده و مسافران و پیشگیری از خسارات ناشی از تصادف خواهد شد.

مطالب مرتبط با این مقاله را در این بخش از وب سایت ردیاب وایزر دنبال نمایید

نحوه آنتن دهی ردیاب خودرو به چه صورت است

دکمه SOS چیست و چه کاربردهایی در ردیاب دارد

کاهش مصرف سوخت با تعیین محدوده مجاز جغرافیایی

گاهی ممکن است رانندگان ترجیح دهند که به دلایل مختلف از مسیری برای رسیدن به مقصد استفاده می‌کنند که خود انتخاب کرده‌اند. این مسیرها ممکن است از نظر مسافت طولانی‌تر از مسیر همیشگی باشد و مصرف سوخت را افزایش دهد. یکی از ویژگی‌های خوب ردیاب امکان تعیین محدوده جغرافیایی برای حرکت خودرو است.

در صورتی که خودرو از محدوده تعیین شده خارج شود، بلافاصله پیامکی مبنی بر هشدار برای مدیر ناوگان ارسال می‌شود. شرکت‌های حمل و نقل شهری و بین شهری می‌توانند با تعریف محدوده حرکتی و به کمک ردیاب خودرو در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌کنند.

کاهش مصرف سوخت با تعیین محدوده مجاز جغرافیاییکاهش مصرف سوخت با تعیین محدوده مجاز جغرافیایی

مسیریابی بهینه و صرفه‌جویی در مصرف سوخت به کمک ردیاب

شرکت‌های حمل و نقل به کمک ردیاب جی پی اس می‌توانند مسیری کوتاه‌تر و با ترافیک کم‌تر را برای ناوگان خود انتخاب کنند و با تعریف آن برای ردیاب، راننده را ملزم به حرکت در آن مسیر کنند. علاوه بر این، ناظران به کمک مانیتورینگ مسیر می‌توانند در صورتی که در مسیر همیشگی تصادفی رخ داده یا ترافیک به وجود آمده، مسیر خلوت‌تری را بیابند و سپس با رانندگان ارتباط برقرار کنند و مسیر جایگزین را اعلام کنند. بهینه‌سازی مسیریابی و تردد در مسیرهای خلوت به صرفه‌جویی در مصرف سوخت کمک بسزایی خواهد کرد.

جلوگیری از سرقت سوخت

یکی از مشکلاتی که پیش از ورود ردیاب‌ها مدیران ناوگان با آن مواجه بودند، تخلفات و سرقت سوخت بوده است. سرقت سوخت توسط چندین راننده هزینه‌های هنگفتی را برای شرکت حمل و نقل به وجود می‌آورد. با آغاز استفاده از ردیاب‌ها در شرکت‌های بزرگ حمل و نقل، امکان نظارت بر میزان مصرف سوخت فراهم شد. دستگاه‌های ردیاب سوابق مسیرهای طی شده را ثبت می‌کنند و گزارش کاملی به همراه تاریخ و زمان در اختیار مدیریت ناوگان قرار می‌دهند. بررسی گزارش‌های عملکرد رانندگان شیوه‌ای موثر برای کنترل هزینه‌های سوخت و مدیریت آن است.

پیشگیری از بروز خرابی خودرو به کمک ردیاب

خراب شدن و فرسودگی قطعات ماشین می‌تواند هزینه‌های زیادی را برای مدیران ناوگان به وجود آورد. قطعاً پیشگیری از بروز خرابی و تعمیر پیش از فرسودگی می‌تواند هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش دهد. علاوه بر این، اطلاع از زمان دقیق تعویض روغن به کمک ردیاب و تعویض فیلترها، مصرف سوخت خودرو را بهبود می‌بخشند. ردیاب دیاگ بهترین انتخاب برای تشخیص به موقع زمان مناسب تعویض روغن و کاهش مصرف سوخت است.

پیشگیری از بروز خرابی خودرو به کمک ردیابپیشگیری از بروز خرابی خودرو به کمک ردیاب

نتیجه گیری

اگرچه مهم‌ترین کاربرد ردیاب‌ها موقعیت‌یابی دقیق خودرو و جلوگیری از سرقت است، اما شرکت‌های حمل و نقل به کمک ویژگی‌های این ابزار کاربردی مصرف سوخت خودروهای خود را کنترل و مدیریت می‌کنند. در این مطلب به طور کامل به روش‌ها و نحوه صرفه‌جویی در مصرف سوخت به کمک ردیاب خودرو پرداختیم و متوجه شدیم که استفاده از ردیاب جی پی اس به صورت چشمگیری هزینه‌های ناشی از مصرف نادرست سوخت را کاهش می‌دهد.

جدیدترین مقالات وایزر را در این بخش دنبال نمایید

آشنایی با جدیدترین ردیاب جهان، ردیاب دوربینی

برق دستگاه ردیاب خودرو از کجا تامین می شود

آشنایی با چند نوع ردیاب خودرو ضد آب و ضد ضربه

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE