مقایسه افزایش قیمت خودرو در ایران و سایر کشورها

05 اسفند ، 1397
گروه تحقیقاتی وایزر

نوسان قیمت کالاهایی مانند مواد غذایی، دارو، خودرو و مسکن زندگی افراد جامعه را آسیب‌پذیرتر از قبل می‌کند. در این میان اقشار متوسط و ضعیف جامعه بیشترین آسیب را از این وضعیت نابسامان جامعه متحمّل می‌شوند. چه عواملی نوسانات قوی و خیزهای شدید قیمت را به‌وجود می‌آورد؟ نوسانات و فشارهای اقتصادی ایران در مقایسه با سایر کشورها چه تفاوتی دارد؟ تا چه میزان می‌توان مسئولین را مقصر دانست و تا چه‌حد افراد جامعه باید در رفع مسائل اقتصادی ایران خود را سهیم و مسئول بدانند؟ در این مقاله سعی داریم با بررسی اندک به برخی از جوانب این موضوع اشاره کنیم.

افزایش قیمت خودرو

چرا قیمت خودرو در ایران بالا می‌رود؟

قیمت خودرو در سال‌های گذشته رشد جهش‌یافته‌ی شدیدی را در ایران تجربه کرده است. به‌طور مثال قیمت خودروی پراید از سال 84 از حدود 7 میلیون به قیمت بالای 40 میلیون تومان در بهمن سال 97 رسیده است. دلایل متعددی برای افزایش قیمت خودرو در ایران ذکر می‌کنند. 
یکی از دلایل عمده‌ی افزایش قیمت خودروها در ایران تورم کلی کشور است که هر سال بر قیمت وسایل‌نقلیه تاثیر می‌گذارد. 
نرخ ارز هم بر قیمت خودروها تاثیرگذار است. افزایش قیمت قطعات یدکی برای شرکت‌های قطعه‌ساز و واردکننده‌ها موجب افزایش قیمت تمام‌شده‌ی خودرو‌ها می‌گردد. 
همچنین تحلیل دیگری وجود دارد که می‌گوید دلیل افزایش قیمت خودروها در ایران مربوط به سیاست‌های تولیدکنندگان خودروها است. تولید‌کنندگان در ایران با کاهش تیراژ می توانند در قیمت بازار تاثیر بگذارند. به‌هرحال این استدلال نیز با فرمول عرضه و تقاضا در علم اقتصاد مطابقت دارد.

افزایش قیمت خودرو در ایران

آیا کشورهای دیگر رشد جهش یافته در قیمت کالاها را تجربه می‌کنند؟

مطالعات نشان می‌دهد که کشورهای دیگر مانند انگلستان، آمریکا، کانادا، آلمان، مصر، عربستان و کشورهای دیگر تجربه‌ی گرانی ناگهانی کالاهای مختلفی مانند بنزین، شکر، شیر، گوشت و مواد لبنی را در طی تاریخ خود تجربه کرده‌اند. 
همچنین یکی از سایت‌های خبری آمریکا در اواخر سال 2018 مقاله‌ای را منتشر کرده است که خبر از افزایش قیمت کالاهایی مانند خودرو، خوراک‌های دریایی و مبلمان می‌دهد. گفته شده این افزایش قیمت به دلایلی مانند تورم، افزایش بهره و تغییر بازار است. در آن زمان، اقتصاددان ارشد انجمن ملی Realtor پیش‌بینی کرده بود که قیمت مسکن در سال 2019 تقریباً 3 درصد افزایش می‌یابد. پیش‌بینی دیگر این سایت مربوط به افزایش قیمت خودرو در این کشور است. دلیل افزایش قیمت خودرو در آمریکا به‌خاطر افزایش تعرفه‌ی واردات قطعات خودرو اعلام شده است. زیرا قسمت عمده‌ی قطعات خودرو از کشور چین وارد آمریکا می‌شود. طبق گزارش مرکز تحقیقات خودرو، 25 درصد بر تعرفه‌ی واردات افزوده خواهد شد، بنابراین پیش‌بینی می‌شود قیمت هر خودرو حدود 7 هزار دلار افزایش ‌یابد. همچنین در این سایت خبر از افزایش کالاهای دیگری مانند مراقبت‌های بهداشتی و مواد غذایی داده شده است اما پیش‌بینی شده است که شرکت‌های تولیدکننده‌ی ابزار الکترونیکی جهت افزایش سهم خود از بازار قیمت‌ محصولات خود را کاهش خواهند داد. 

علت افزایش قیمت خودرو

علت افزایش قیمت‌ها، مدیریت ضعیف مسئولین یا عدم آگاهی مردم

به‌طورکلی برای همه‌ی مسائل و معضلات ایران چندین دیدگاه و عقیده وجود دارد. طرفداران هر یک از این عقاید، عامل اصلی همه‌ی مشکلات را به شکلی متفاوت در سایر گروه‌ها جستجو می‌کنند. از سوئی مدیریت ضعیف مسئولین، عدم استراتژی کارآمد، تولیدکنندگان سودجو و از سوی دیگر بی‌مسئولیتی و بی‌تفاوتی افراد، عدم توجه هر فرد به مشکلات هم‌نوعان خود از جمله مواردی است که به نظر می‌رسد. از این تقسیم‌بندی اولیه می‌توان متوجه گردید که دو نوع دیدگاه در جامعه وجود دارد. دسته‌ی اول معضلات اجتماعی و اقتصادی را بر گردن دولت می‌نهند. این دسته می‌گویند دولت توان اداره و کنترل امور را ندارد و همه‌ی معضلات جامعه از نهادها و سازمان‌های بالا به زیردستان منتقل می‌گردد. این گروه کلان‌نگر،‌ به هیچ‌وجه در بین عموم مردم به دنبال مقصر نمی‌گردند. امّا دیدگاه دوم که دیدگاهی جزءنگر است به‌جای توجّه به نهادها و سازمان‌های کشور به مسئولیتی که هر یک از افراد بر عهده دارند تمرکز می‌کند. آن‌ها می‌گویند اشکال کار در فرهنگ عامه‌ی جامعه است و همه‌ی اقشار جامعه به نوعی در به‌وجود آمدن مسائل و معضلات دست دارند و دولت را همین مردم تشکیل داده‌اند. بر اساس دیدگاه دوم اگر بخواهیم جامعه را اصلاح کنیم باید به رفتار خودمان نگاه دقیق و موشکافانه‌تری داشته باشیم و تنها مسائل را از بالا به پایین نبینیم. کدام‌یک درست می‌گویند؟ 
با یک نگاه منطقی می‌توانیم متوجه گردیم که مدیریت ضعیف مسئولین و نهادها و بی‌تفاوتی افراد جامعه نسبت به مسائل، هر دو بر وخیم‌تر شدن وضع جامعه دخالت دارند. بنابراین باید از هر دو عنصر فرد و نهادها انتظار داشته باشیم که مسئولانه‌تر و با آگاهی بیشتر گام بردارند. مسلماً برای آن که بتوانیم سریع‌تر میزان تأثیر خیزهای سنگین قیمت کالاها را از دوش خود و مردم برداریم باید در ابتدا آگاهی خود را نسبت به چگونگی کاهش عوارض آن بر روان و جسم خود افزایش دهیم.

افزایش قیمت خودرو و تاثیر آن بر سرقت خودرو

تاثیر افزایش قیمت وسایل نقلیه بر میزان سرقت

افزایش قیمت کالا، زندگی با محرومیت بیشتر
هر‌چه قیمت مواد غذایی، دارو، مسکن، خودرو و سایر ملزومات ضروری زندگی افزایش می‌یابد فشار بیشتری بر مردم وارد می‌شود. این فشار قشر ضعیف جامعه را از بین خواهد برد و اقشار متوسط جامعه را نیازمند و محروم‌تر می‌نماید و نهایتاً قشر متوسط به قشر ضعیف جامعه تبدیل می‌شوند. 
افزایش محرومیت، افزایش جرم و جنایت
هرچه محرومیت در جامعه بیشتر گردد جرم و جنایت هم افزایش می‌یابد. در اکثر موارد، سارقان و جنایت‌کاران به طبقه ضعیف جامعه و در محلّه‌های محروم زندگی می‌کنند. زیرا این افراد به دلیل فشارهای اقتصادی و عدم تعلیم و تربیت درست بیشتر در معرض اعتیاد و دزدی قرار دارند. البته این امر وجود جرم را در طبقه متوسط و مرفه جامعه نادیده نمی‌گیرد. به‌هر‌صورت به میزان افزایش محرومیت و فشارهای اقتصادی جرم و جنایت نیز افزایش می‌یابد. 
خودروها ابزاری برای سرقت و جرم‌های گسترده‌تر
بزهکاری با افزایش فشارهای اقتصادی و جهش‌های ناگهانی قیمت، افزایش می‌یابد. قتل، تجاوز، سرقت از اماکن و فروشگاه‌ها، سرقت لوازم داخل خودرو، قاپزنی و جابه‌جایی مواد مخدر از جمله جرائمی هستند که با کاهش رفاه افزایش می‌یابد. در این میان خودروها که خود طعمه‌ای خوب و جذاب برای سرقت هستند، می‌توانند به عنوان ابزاری جهت رسیدن به مقاصد جنایت‌کارانه استفاده شوند.

نصب ردیاب خودرو

رفتارهای آگاهانه افراد در برابر جهش ناگهانی قیمت خودرو

با توجه به تاثیرات منفی که افزایش قیمت ناگهانی کالاهای ضروری مانند خودرو بر جسم و روان افراد جامعه می‌گذارد، محافظت از اموال شخصی صددرصد توصیه می‌گردد. جهت به‌کار بردن بهترین ابزارهای محافظتی خودرو می‌توانید از ردیاب‌های جی‌پی‌اس وایزر استفاده کنید که همیشه شما را در کنترل خودرو همراهی می‌کند.
همان‌طور که به مسئله‌ی عرضه و تقاضا اشاره شده با افزایش درخواست مصرف‌کنندگان و کاهش محصول در بازار، قیمت کالا نیز افزایش می‌یابد. بنابراین با شنیدن اخبار افزایش ناگهانی قیمت خودرو، تصمیمات احساسی نگیرید و در خرید آن منطقی رفتار کنید و به این شکل بر افزایش دوباره‌ی قیمت‌ها دامن نزنید.

جهت خرید و یا نصب ردیاب خودرو می توانید با همکاران ما در شرکت وایزر ارتباط برقرار نمایید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE