بی دقتی صاحب پراید منجر به سرقت خودرو و مرگ او شد

29 شهریور ، 1398
گروه تحقیقاتی وایزر

مهم‌ترین دلیل سرقت خودروها بی‌دقتی صاحبان خودرو است

گاهی یک بی‌دقتی به ظاهر کوچک، تبعات سنگین و جبران‌ناپذیری بر افراد و خانواده‌ها به‌ جا می‌گذارد. به گزارش خبرگزاری فارس در استان البرز، بی‌دقتی یک راننده‌ پراید هنگام پیاده شدن از خودرو، موجب مرگ وی شده است. این راننده مانند بسیاری دیگر از رانندگان بی‌احتیاط، هنگام خرید روزنامه از یک دکه‌ روزنامه‌فروشی بدون آنکه خودروی را خاموش و درب‌های آن‌ را قفل کند، از خودرو پیاده می‌شود. این سهل‌انگاری راننده موجب فرصت‌طلبی یک رهگذر شده است. سارق سریعاً داخل خودرو شده و حرکت می‌کند. صاحب خودرو با دیدن این صحنه، دست به عمل خطرناک و مرگ‌باری می‌زند. وی خود را به درب سمت راست آویزان می‌کند تا سارق را از عمل خود منصرف کند، اما عموماً سارقان برای آنکه از مهلکه فرار کنند به نتایج اعمال خود توجهی ندارند. این سارق با حرکات مارپیچ و سرعت بالا سعی کرد تا صاحب خودرو را به زمین پرتاب کند و این اقدام موجب آسیب شدید صاحب خودرو و نهایتاً مرگ وی شد. هرچند با پیگیری‌های پلیس آگاهی سارق یا همان قاتل دستگیر و به مقامات جهت پیگیری پرونده تحویل داده شد، اما اتفاقاتی از این دست تأثیر شدید بر بازماندگان مال‌باخته و خانواده‌هایشان می‌گذارد. 

سرقت خودرو

عکس‌العمل درست هنگام مواجهه با سارقان خودرو

عکس‌العمل درست هنگام مواجهه با سارقی که در حال دزدیدن وسیله‌ نقلیه‌مان است، چه می‌تواند باشد؟ شاید شما نیز با چنین صحنه‌هایی روبه‌رو شوید که ناگهان سارق را در حال دزدیدن موتورسیکلت یا خودروی خود ببینید. در چنین شرایطی هیچ‌گاه اقدامی انجام ندهید که احتمال خطر جانی و آسیب‌دیدگی شما بالا باشد و مخصوصاً از نزدیک شدن به سارق و گلاویز شدن با او خودداری کنید. زیرا در چنین لحظاتی احتمال آن که شما یا سارق به‌شکل عاقلانه رفتار کنید بسیار کم است و ریسک بالایی دارد. معضل سرقت خودرو از جمله مسائلی است که تنها به کشور ایران مربوط نمی‌شود بلکه کشورهای دیگر نیز با سارقان حرفه‌ای روبه‌رو هستند. در ادامه به چند راهکار درست اشاره می‌کنیم.  
تصور این که میزان سرقت اتومبیل در ایران نسبت به سال‌های اخیر افزایش یافته بسیار نگران‌کننده است، اما این نگرانی تنها برای مردم ایران نیست. طبق مطالعات انجام‌شده سایر کشورها نیز با افزایش نگران‌کننده‌ سرقت خودرو مواجه هستند. به‌طور مثال در کشور مالزی و شهر کوالالامپور در سال ۲۰۱۸ تعداد ۳۵۹۵۳ مورد سرقت وسایل نقلیه صورت گرفته است. از این میان ۲۶۷۷۹ مورد مربوط به موتورسیکلت و ۷۴۱۳ مورد مربوط به خودرو و ۱۷۴۱ مورد نیز مربوط به خودروهای سنگین گزارش شده است. بنابراین معضل سرقت خودروها تنها به ایران مربوط نمی‌شود. حال این سؤال پیش می‌آید که آیا می‌توان احتمال سرقت خودرو را به صفر رساند؟

مواجهه با سارقان

3 اقدام مهم برای مقابله با افزایش معضل سرقت خودرو در کشور مالزی

  • افزایش آگاهی عمومی برای جلوگیری از سرقت خودرو

بر این اساس مسئولان کشور مالزی جهت رفع این معضل تمهیداتی را در نظر گرفته‌اند. یکی از این اقدامات آگاهی عمومی درباره‌ امنیت خودرو‌ها است. از دید صاحب‌نظران این کشور، کلید مبارزه با موارد سرقت وسایل خودرو، آگاهی عمومی است. مردم و صاحبان خودروها اگر تمام موارد امنیتی را رعایت کنند و بی‌دقتی را کنار بگذارند به میزان زیادی از موارد سرقتی می‌کاهند.

  • افزایش آگاهی کارمندان پلیس نسبت به راه و روش جدید سارقان خودرو

در سطح دیگر مسئولان این کشور به وظایف پلیس در حل این مسئله پرداختند. آن‌ها برای پرسنل و کارمندان پلیس دوره‌های آموزشی برای یادگیری آخرین روش‌های به‌کاررفته توسط سارقان اتومبیل را آموزش می‌دهند. زیرا ماهیت سرقت نسبت به گذشته کاملاً تغییر کرده است و مأموران پلیس باید آموزش‌های لازم را بگذرانند. 

  • نظارت و جلوگیری از فروش ابزارهای مشکوک توسط فروشندگان 

یکی دیگر از اقدامات پلیس کشور مالزی در کنترل و نظارت فروشگاه‌ها است. در حال حاضر مجرمان از ابزارهای زیادی می‌توانند برای دست‌یابی به اهداف خود استفاده کنند که در گذشته وجود نداشته است. به‌علاوه هم‌اکنون مجرمان و سارقان می‌توانند به‌راحتی با وسایل نقلیه سرقتی از محل سرقت دور شوند. بنابراین اداره‌ پلیس کوالالامپور تصمیم گرفته است که بر فروشگاه‌هایی که ابزارهای مشکوک بازکننده درب خودرو یا روشن‌کننده ماشین بدون استفاده از سوییچ دارند، نظارت بیشتری داشته باشد. 

افزایش احتمال سرقت خودرو

چگونه می‌توان از وقوع احتمالی سرقت خودرو در ایران جلوگیری کرد؟

از آنجایی که مراحل پیگیری و اعلام سرقت خودرو زمان‌بر بوده و پیدا کردن آن ممکن است با مشکل مواجه شده یا شاید هرگز پیدا نشود، باید به چند نکته‌ اساسی توجه کرد. در هر شرایطی، حتی هنگام ترک خودرو به مدت‌زمان محدود، خودرو را خاموش و درب‌ها را قفل کنید. این امر از ایجاد وسوسه‌ ناگهانی رهگذران می‌کاهد. 

از قرار دادن کیف و کالاهای ارزشمند روی صندلی خودرو بپرهیزید تا سارق فکر شکستن شیشه‌ها یا باز کردن درب خودرو به سرش نزند. البته در این مقاله منظور ما از سرقت خودرو، سرقت وسایل داخل آن نیست، بلکه جابه‌جایی و سرقت کل خودرو است. 
نکته‌ مهم دیگری که در اینجا قابل‌بررسی و اشاره است، استفاده از ابزار بازپس‌گیری وسایل نقلیه است. همان‌طور که در خبر فوق اشاره شد، صاحب خودرو شخصاً سعی کرد تا مال خود را از سارق باز پس‌ گیرد یا به نحوی وی را از ادامه‌ اقدامش باز دارد که چندان عمل عاقلانه و هوشیارانه‌ای را به‌ کار نبرد. صاحبان وسایل نقلیه باید قبل از وقوع حادثه ابزار هوشمندانه‌ای را برای محافظت از اموال خود به‌ کار ببرند. ابزارهای محافظتی و امنیتی تأثیر بسیار مهم در واکنش مال‌باختگان وسایل نقلیه می‌تواند داشته باشد، زیرا آن‌ها از بازپس‌گیری خودروی خود تا حد زیادی مطمئن خواهند بود و دیگر دست به چنین اقدامات خطرناکی نخواهند زد.

جلوگیری از سرقت خودرو

ردیاب جی‌ پی‌ اس (GPS) ابزاری مطمئن برای بازپس‌گیری وسایل نقلیه‌ مسروقه

دستگاه‌های ردیاب وسایلی به‌روز و مدرن برای محافظت از خودرو و موتورسیکلت‌ها هستند. به‌کمک این ابزار صاحب خودرو مکان و مسیر حرکت را از طریق تلفن‌ همراه خود می‌بیند. بنابراین دلیلی برای اضطراب بیش‌ از‌ حد در هنگام سرقت وجود ندارد. در سرقتی که اتفاق افتاد، اگر خودرو به ردیاب جی پی اس مجهز بود، صاحب‌ خودرو دچار اضطراب و تصمیم‌گیری عجولانه نمی‌شد. در اکثر مواقع اقدامات غیرعقلانی و عجولانه که همگی از ترس از دست دادن دارایی رخ می‌دهند، تبعات غیر‌قابل‌جبران به‌همراه دارند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE